Gå til innhold

Tesla Model 3 er den mest solgte bilen i Norge så langt i år


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter snart 6 år med Tesla må jeg si at bilene er helt fantastiske, ytelser, kjøreglede, app, superladere etc.

 

Organisasjonen som sådann er problemer og gjør at jeg er usikker på om min neste bil blir en Tesla. Svært lang ventetid på service i deler av landet, pr nå deler av vestlandet og midt-norge\sørlige deler av nord-norge. Dyr forsikring og høyt forbruk av slitedeler (understell etc pga tung bil) er og ting som trekker ned. Alltid fått meget god service når jeg har hatt behov, MEN det siste året har ventetiden blitt håpløs og måtte redde meg i sommer med å ta en reparasjon på Vestlandet på veg til ferie da Trondheim som er nærmest meg hadde 3 mnd ventetid på noe som måtte være EU-godkjent innen 2 måneder og ikke kunne fikses på tredjepartsverksted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Klart bilen kommer høyt opp på salgsstatistikken i år når køen av kjøpere først har fått bygget seg opp i sakte men sikkert løpet av 3 siste år og alle deretter får bilene utlevert innen en periode på noen måneder fra i mars 2019 og til nå.

 

https://elbilstatistikk.no

 

For all del, Volkswagen, Nissan, Tesla levererer helt supre biler som alle er veldig lett å like men salgstallene til enkelte av dem viser egentlig like mye hvor lenge folk gidder å stå i kø.

Lenke til kommentar

Du må eventuelt si noe mer om hvilke reparasjoner som din Tesla har hatt behov for. jeg skriver dette fordi det i dag er vanlig at de fleste biler går i 6 år, uten å trenge akutte reparasjoner. Dvs. det kan skje småting som er irriterende, men bilen stopper ikke eller blir ulovlig å kjøre.

Lenke til kommentar

Du må eventuelt si noe mer om hvilke reparasjoner som din Tesla har hatt behov for. jeg skriver dette fordi det i dag er vanlig at de fleste biler går i 6 år, uten å trenge akutte reparasjoner. Dvs. det kan skje småting som er irriterende, men bilen stopper ikke eller blir ulovlig å kjøre.

 

Ingen. 

Lenke til kommentar

Klart bilen kommer høyt opp på salgsstatistikken i år når køen av kjøpere først har fått bygget seg opp i sakte men sikkert løpet av 3 siste år og alle deretter får bilene utlevert innen en periode på noen måneder fra i mars 2019 og til nå.

Enig. Jeg synes ikke det er så veldig interessant å se salgstall fra biler som ble reservert for flere år siden. Blir mer spennende å se etterhvert når det blir et mer normalmarked for Tesla. Vi må nok vente et stykke til før SR+ har fått levert til forhåndsbestillere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må eventuelt si noe mer om hvilke reparasjoner som din Tesla har hatt behov for. jeg skriver dette fordi det i dag er vanlig at de fleste biler går i 6 år, uten å trenge akutte reparasjoner. Dvs. det kan skje småting som er irriterende, men bilen stopper ikke eller blir ulovlig å kjøre.

 

Vår S har byttet dørhåndtak på førerside etter 4 år, og komplett ledningsnett bak og høyre side pga jordingsfeil. Nå er et hjullager bak på en snurr, og må skiftes.

 

Vår i3 har siden 2014 byttet dørhåndtak førerside, rattstamme og noen foringer rundt motor pga slitasje. Feil på software fra 2014 (på omtrent alle i3 fra den tiden) gjorde at AC ikke fungerte.

 

Vår Mazda CX3 kjøpt ny i 2015 måtte få nytt speilhus pga motor for innrulling gikk 24/7, ny wire til tanklokket (det gikk ikke opp etter en vinter) og ny bakluke pga rust fra innsiden. Den ble solgt i fjor.

 

Har ikke hatt noen nye biler som har vært feilfrie i mitt eie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet til Tesla er nok at de ikke har samme storproduksjon rutine som de andre, noe som ikke er så rart. Alle fabrikanter må gjennom det. Vi husker jo da Huyndai kom...rosa Accent som så ut som Donald bil og som rusta ihjel etter kort tid, eller Seat ibiza...omg! Men se på de bilene 25 år senere. Superbra kvalitet. Tesla har laget egenprodusert bil i 7 år og samtidig bygget ut veldig bra infrastruktur. Men det er selvsagt kjipt for de som får en mandagstesla, særlig når servicekapasiteten er sprengt. Men klarer Tesla å få opp kvaliteten og service så tror jeg de blir ustoppelige.

Lenke til kommentar

Har hatt Model S i snart halvannet år og 26k kilometer.

 

Eneste feilen jeg har hatt var at dørhåndtaket på passasjersiden ikke trakk seg inn, men dette fikset de på noen timer på kvelden (tok dog noen måneder å få time siden dette var før servicekapasiteten ble bedret).

 

Ellers er det en fantastisk bil og jeg nyter hvert sekund bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salget av S og X går noko trått i år. Utan modell 3 hadde det sett dårlig ut. Så spørs det når modell 3 er ferdig med forhandsbestillinga. Kanskje vil det etter kvart hjelpe på med gratis superlading for S og X, men Tesla norge har ca 27 stk nye S og 49 stk nye X klare for salg på dagen. Di har og inne 150 stk nye modell 3 som kan kjøpast på dagen. Kan ikkje huske å ha sett så mange nye biler klar til salg hjå Tesla norge før.

Lenke til kommentar

Salget av S og X går noko trått i år. Utan modell 3 hadde det sett dårlig ut. Så spørs det når modell 3 er ferdig med forhandsbestillinga. Kanskje vil det etter kvart hjelpe på med gratis superlading for S og X, men Tesla norge har ca 27 stk nye S og 49 stk nye X klare for salg på dagen. Di har og inne 150 stk nye modell 3 som kan kjøpast på dagen. Kan ikkje huske å ha sett så mange nye biler klar til salg hjå Tesla norge før.

Tipper det har noe å gjøre med at

 

A) de droppet 75 kWh-utgaven av S og X slik at innstegsprisen økte betydelig

 

B) Model 3 kannibaliserer noe av salget

 

C) Det kommer flere anstendige elbiler fra andre merker

 

D) Det er lenge siden det har vært skikkelig gode rentekampanjer (jeg kjøpte min med 0.25% rente f.eks)

 

E) mange venter på refresh av Model S

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Salget av S og X går noko trått i år. Utan modell 3 hadde det sett dårlig ut. Så spørs det når modell 3 er ferdig med forhandsbestillinga. Kanskje vil det etter kvart hjelpe på med gratis superlading for S og X, men Tesla norge har ca 27 stk nye S og 49 stk nye X klare for salg på dagen. Di har og inne 150 stk nye modell 3 som kan kjøpast på dagen. Kan ikkje huske å ha sett så mange nye biler klar til salg hjå Tesla norge før.

 

Tesla var stort sett ferdig med å levere forhåndsbestillingene i mars.

 

150 modell 3 er jo veldig lavt lager. Tilsvarer én uke salg i en dårlig måned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salget av S og X går noko trått i år. Utan modell 3 hadde det sett dårlig ut. Så spørs det når modell 3 er ferdig med forhandsbestillinga. Kanskje vil det etter kvart hjelpe på med gratis superlading for S og X, men Tesla norge har ca 27 stk nye S og 49 stk nye X klare for salg på dagen. Di har og inne 150 stk nye modell 3 som kan kjøpast på dagen. Kan ikkje huske å ha sett så mange nye biler klar til salg hjå Tesla norge før.

 

Kan det være at salget av S og X går trått fordi prisene er økt og model 3 fremstår som et godt alternativ for mange?

Lenke til kommentar

 

Salget av S og X går noko trått i år. Utan modell 3 hadde det sett dårlig ut. Så spørs det når modell 3 er ferdig med forhandsbestillinga. Kanskje vil det etter kvart hjelpe på med gratis superlading for S og X, men Tesla norge har ca 27 stk nye S og 49 stk nye X klare for salg på dagen. Di har og inne 150 stk nye modell 3 som kan kjøpast på dagen. Kan ikkje huske å ha sett så mange nye biler klar til salg hjå Tesla norge før.

 

Tesla var stort sett ferdig med å levere forhåndsbestillingene i mars.

 

150 modell 3 er jo veldig lavt lager. Tilsvarer én uke salg i en dårlig måned?

Tesla leverte bra med forhandsbestillinger til og med juni.

 

Juli er vel rekna som ein dårlig Tesla mnd og da solgte di ca 308 stk modell 3. Forrige veke vart det solgt ca 30-40 modell 3, men august er heller ikkje noko stor salgsmnd for Tesla norge. September vil nok gi betre svar på salgsutviklinga.

Lenke til kommentar

Kan det være at salget av S og X går trått fordi prisene er økt og model 3 fremstår som et godt alternativ for mange?

Tviler på at modell 3 er like aktuell for di som gjerne vil ha S og X. For stor prisforskjell i utgangspunktet og besparelsen med EL-bil er ikkje stor nok til at eit 400-500k maks budsjett rettferdiggjere hoppet opp til S og X. Større sjans for at markedet er byrja å mette seg for di dyre bilane(800k+) samt at det er fleire dyre EL-biler forhandsbestillt fra andre merker noko som gir Tesla meir konkurranse.

Lenke til kommentar

Tallene dere henter fra elbilstatestikk er registreringer hos vegvesenet og det er ikke nødvendigvis det samme som salgstall.

Er så bra salgstall som man kan få, spesiellt med tanke på at di fleste salg/overlevering skjer samme dag som bilen blir registert. Og meg bekjent er dette bare nybilregistreringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...