Gå til innhold

Blysyrebatteri, lading bruk redding.


Anbefalte innlegg

Har prøvd å samle litt opplysninger om de vanligste blysyrebatteriene. Jeg ser i blant at disse blir missbrukt, med at bl.a. de ikke blir ladet fullt opp. Bilen min lader bare med 14V, men har kalsium batteri. Så meningen med tråden er å få korrigert og å få mer utfyllende opplysninger om de forskjellige batteritypene. Er spesielt ute etter equalization. Bruker engelske ord og uttrykk der jeg ikke har noe bedre.

 
Gammel type batteri (antimony) og GEL
10,8V          Tomt batteri (10,5?).
12,6V          Fullt oppladet minimum spenning. Målt 12 timer etter ladning.
13,8V          Batteri begynner å gasse.
13,8V          Ladespenning for GEL-batterier med ikke-intelligent lader.
13,8-14,0V  Ladespenning bil.
?                  Utjevningsspenning
                    GEL Skal ikke utjevnes (equalization)
 
Kalsium, kalsium/kalsium og kalsium/sølv batterier. AGM passer vel også her
10,8V          Tomt batteri
12,85V        Fullt oppladet minimum spenning. Målt 12 timer etter ladning.
13,2-13,8V   Batterispenning rett etter ladning.
14,4V          Kalsium batteri begynner å gasse.
14,6V          Ladespenning for bil.
15,5V          Utjevningsspenning (Equalization) for AGM, dvs. ladespenning for sulfaterte celler
16-18V        Utjevningsspenning (Equalization), ladespenning for sulfaterte celler.
 
Ladingen:
Bulk, absorption and float pluss equalization
Bulk               Opptil 80% - konstant strøm, 10% ampere av batteriets amperetimer
Absorption    80-100% - konstant spenning 14,6V. Til ladestrøm har falt under 
                      0,5% ampere av batteriets amperetimer.
Float               "vedlikehold" - konstant spenning 13,8V
equalization    16-17V (18V). 1-4% ampere av batteriets amperetimer > fast spenning.
                       Skal produsere gass.
                       Gjøres til syre ikke blir sterkere. Varighet 0,5 til 4 timer.
 
Noen forkortelser
Ah              Ampere-timer. Kapasitet på batteri. Måles ved å lade ut batteriet med konstant strøm i 
                  20 timer. Kan ett batteri lades ut med (maks) 6 ampere i 20, er det 120Ah.
AGM          absorbent glass mat. 
VRLA        valve-regulated lead-acid battery (VRLA battery) sometimes called 
                  sealed lead-acid (SLA) or maintenance free battery
SLA           sealed lead-acid, or maintenance free battery
                  AGM and Gel batteries are both types of Valve Regulated Lead Acid (VRLA).
                  Deep cycle battery Lysbatteri, forbruksbatteri.
CCA          Cold cranking amperes (CCA) is an international standard for measuring the performance 
                  of a battery.  CCA measures the cranking capacity of a battery at a temperature of 
                  -18°C. To get technical the rating is defined as the number of amperes a lead-acid 
                  battery at -18°C can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell 
                  (7.2 volts for a 12 volt battery).
DOD          Depth of discharge (DoD) is an alternate method to indicate a battery's state of charge 
                  (SoC). The DoD is the complement of SoC: as one increases, the other decreases. While 
                  the SoC units are percent points, DoD can use Ah units or percent points.
SMF          Sealed Maintenance Free.
 
Syren er farlige greier. Det er også ikke bra å kortslutte batterier og å overlade disse. Ikke skyld på meg om noen av opplysningene her er feil, og det har ført til skade.
Endret av toreae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har registrert at bilbatteriene mine gjerne slutter å virke etter at jeg har kjørt på humpete vei (etter 3-9 års bruk). Fikk en gang forklart at det over tid bygger seg opp en avleiring på bunnen av batteriet og at dersom denne avleiringen ristes løs så kan fragmenter av dette gå opp i lamellene og kortslutte en eller flere batterieseller.

 

Har du kommet over noen lektyre som beskriver av hvordan man kan fjerne denne avleiringen for så å fylle på ny syre?

Lenke til kommentar

 

Virker som du allerede har samlet tilstrekkelig med info for å klare å lade batteriene dine. Stusser imidlertid litt på dette utsagnet: 

 

15,5V          Utjevningsspenning (Equalization) for AGM, dvs. ladespenning for sulfaterte celler
16-18V        Utjevningsspenning (Equalization), ladespenning for sulfaterte celler.

 

16-18V Skal være for de andre batteriene i den "kategorien" dvs. kalsium, kalsium/kalsium og kalsium/sølv batterier.

 

Det er fritt fram å komme med korrigeringer, er det du mener?

Lenke til kommentar

Jeg har registrert at bilbatteriene mine gjerne slutter å virke etter at jeg har kjørt på humpete vei (etter 3-9 års bruk). Fikk en gang forklart at det over tid bygger seg opp en avleiring på bunnen av batteriet og at dersom denne avleiringen ristes løs så kan fragmenter av dette gå opp i lamellene og kortslutte en eller flere batterieseller.

 

Har du kommet over noen lektyre som beskriver av hvordan man kan fjerne denne avleiringen for så å fylle på ny syre?

 

Jeg vil først og fremst unngå å få avleiringer. Har du som meg for lav ladespenning, eventuelt kjører mye korte turer, gjelder det å bruke laderen.

 

Tråden er laget for også å få tilbakemeldinger. Er mye snakeoil ute å går. Og det er vanskelig å finne ut av om "like" batterier fra forskjellige produsenter er like, eller skal ha forskjellige behandlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...