toreae Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Har prøvd å samle litt opplysninger om de vanligste blysyrebatteriene. Jeg ser i blant at disse blir missbrukt, med at bl.a. de ikke blir ladet fullt opp. Bilen min lader bare med 14V, men har kalsium batteri. Så meningen med tråden er å få korrigert og å få mer utfyllende opplysninger om de forskjellige batteritypene. Er spesielt ute etter equalization. Bruker engelske ord og uttrykk der jeg ikke har noe bedre. Gammel type batteri (antimony) og GEL 10,8V Tomt batteri (10,5?). 12,6V Fullt oppladet minimum spenning. Målt 12 timer etter ladning. 13,8V Batteri begynner å gasse. 13,8V Ladespenning for GEL-batterier med ikke-intelligent lader. 13,8-14,0V Ladespenning bil. ? Utjevningsspenning GEL Skal ikke utjevnes (equalization) Kalsium, kalsium/kalsium og kalsium/sølv batterier. AGM passer vel også her 10,8V Tomt batteri 12,85V Fullt oppladet minimum spenning. Målt 12 timer etter ladning. 13,2-13,8V Batterispenning rett etter ladning. 14,4V Kalsium batteri begynner å gasse. 14,6V Ladespenning for bil. 15,5V Utjevningsspenning (Equalization) for AGM, dvs. ladespenning for sulfaterte celler 16-18V Utjevningsspenning (Equalization), ladespenning for sulfaterte celler. Ladingen: Bulk, absorption and float pluss equalization Bulk Opptil 80% - konstant strøm, 10% ampere av batteriets amperetimer Absorption 80-100% - konstant spenning 14,6V. Til ladestrøm har falt under 0,5% ampere av batteriets amperetimer. Float "vedlikehold" - konstant spenning 13,8V equalization 16-17V (18V). 1-4% ampere av batteriets amperetimer > fast spenning. Skal produsere gass. Gjøres til syre ikke blir sterkere. Varighet 0,5 til 4 timer. Noen forkortelser Ah Ampere-timer. Kapasitet på batteri. Måles ved å lade ut batteriet med konstant strøm i 20 timer. Kan ett batteri lades ut med (maks) 6 ampere i 20, er det 120Ah. AGM absorbent glass mat. VRLA valve-regulated lead-acid battery (VRLA battery) sometimes called sealed lead-acid (SLA) or maintenance free battery SLA sealed lead-acid, or maintenance free battery AGM and Gel batteries are both types of Valve Regulated Lead Acid (VRLA). Deep cycle battery Lysbatteri, forbruksbatteri. CCA Cold cranking amperes (CCA) is an international standard for measuring the performance of a battery. CCA measures the cranking capacity of a battery at a temperature of -18°C. To get technical the rating is defined as the number of amperes a lead-acid battery at -18°C can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12 volt battery). DOD Depth of discharge (DoD) is an alternate method to indicate a battery's state of charge (SoC). The DoD is the complement of SoC: as one increases, the other decreases. While the SoC units are percent points, DoD can use Ah units or percent points. SMF Sealed Maintenance Free. Syren er farlige greier. Det er også ikke bra å kortslutte batterier og å overlade disse. Ikke skyld på meg om noen av opplysningene her er feil, og det har ført til skade. Endret 12. august 2019 av toreae Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Virker som du allerede har samlet tilstrekkelig med info for å klare å lade batteriene dine. Stusser imidlertid litt på dette utsagnet: 15,5V Utjevningsspenning (Equalization) for AGM, dvs. ladespenning for sulfaterte celler 16-18V Utjevningsspenning (Equalization), ladespenning for sulfaterte celler. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Jeg har registrert at bilbatteriene mine gjerne slutter å virke etter at jeg har kjørt på humpete vei (etter 3-9 års bruk). Fikk en gang forklart at det over tid bygger seg opp en avleiring på bunnen av batteriet og at dersom denne avleiringen ristes løs så kan fragmenter av dette gå opp i lamellene og kortslutte en eller flere batterieseller. Har du kommet over noen lektyre som beskriver av hvordan man kan fjerne denne avleiringen for så å fylle på ny syre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Hvis batteriet er så sulfatert at avleiringene kortslutter celler så er det trolig mer fornuftig å bare kjøpe nytt batteri. Alternativt må man fysisk splitte batteriet og fjerne det mekanisk. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. august 2019 Forfatter Del Skrevet 14. august 2019 Virker som du allerede har samlet tilstrekkelig med info for å klare å lade batteriene dine. Stusser imidlertid litt på dette utsagnet: 15,5V Utjevningsspenning (Equalization) for AGM, dvs. ladespenning for sulfaterte celler 16-18V Utjevningsspenning (Equalization), ladespenning for sulfaterte celler. 16-18V Skal være for de andre batteriene i den "kategorien" dvs. kalsium, kalsium/kalsium og kalsium/sølv batterier. Det er fritt fram å komme med korrigeringer, er det du mener? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. august 2019 Forfatter Del Skrevet 14. august 2019 Jeg har registrert at bilbatteriene mine gjerne slutter å virke etter at jeg har kjørt på humpete vei (etter 3-9 års bruk). Fikk en gang forklart at det over tid bygger seg opp en avleiring på bunnen av batteriet og at dersom denne avleiringen ristes løs så kan fragmenter av dette gå opp i lamellene og kortslutte en eller flere batterieseller. Har du kommet over noen lektyre som beskriver av hvordan man kan fjerne denne avleiringen for så å fylle på ny syre? Jeg vil først og fremst unngå å få avleiringer. Har du som meg for lav ladespenning, eventuelt kjører mye korte turer, gjelder det å bruke laderen. Tråden er laget for også å få tilbakemeldinger. Er mye snakeoil ute å går. Og det er vanskelig å finne ut av om "like" batterier fra forskjellige produsenter er like, eller skal ha forskjellige behandlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå