Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levetid på halogen lyspærer


Anbefalte innlegg

Hei.

Byttet nærlyspærer på bilen på verksted for ca 1,5år siden. Nå har den ene pæra gått.

Hvor lang levetid ca er det på halogenpærer. Synes det var kort levetid på disse pærene. Burde vel ha vart lenger enn som så. Betalte nesten 3,5tusen for nærlyspærer og fjernlys pærene på verksted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Byttet nærlyspærer på bilen på verksted for ca 1,5år siden. Nå har den ene pæra gått.

Hvor lang levetid ca er det på halogenpærer. Synes det var kort levetid på disse pærene. Burde vel ha vart lenger enn som så. Betalte nesten 3,5tusen for nærlyspærer og fjernlys pærene på verksted.

Det kan da umulig være halogen dette vel? Til den prisen? Hvilken bil er det, og har du nærbilde av en av lyktene?

Levetid varierer veldig fra bil til bil. På Pajero og andre biler som har motor som vibrerer mye, og lyktene ikke er spesielt godt isolert fra disse vibrasjonene, så ryker en standardpære gjerne ila ett år (snitt 20KKM/år). Andre biler med lite vibrasjoner og gjerne lav ladespenning, der kan gjerne halogenpærer vare i flere år.

Om en ser vekk fra søppelet som Biltema selger, så ligger de fleste halogenpærer i skiktet knappe 100,- til 250,--ish. De skal være veldig sære før de koster noe videre mer enn det, og selv merkeforhandler holder seg sånn noenlunde i dette prisleiet, iallfall ikke oppi flere tusen, ink. bytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her har du blitt svindlet. En topakning halogen koster 100-200 avhengig av logo, og tar maks 10 min å bytte.

Der det er greit å komme til går det fort, men det kan ta flere timer å bytte en pære på enkelte biler, hvis man må demontere fronten eller halve motorrommet for å få tilgang til pærene.

 

Hvor lenge pærer varer er svært varierende. Jeg har hatt Biltema-pærer som har holdt noen timer, og andre som har holdt i årevis. Tenker ca levetid på nærlyspærer 1-2 år i snitt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Min erfaring med pærer fra Biltema er at de IKKE er verd å montere. Levetia er kanskje grei, lysmengden er sikkert ok, men det er fryktelig mange av dem som gir totalt feil lysbilde. Dette gir igjen dårligere lys på veien og blending for motkommende trafikk. Har sett minst femti tilfeller der feil lysbilde var pga. Biltema halogene lyspærer, og ganske mange flere der det ble med mistanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med pærer fra Biltema er at de IKKE er verd å montere. Levetia er kanskje grei, lysmengden er sikkert ok, men det er fryktelig mange av dem som gir totalt feil lysbilde. Dette gir igjen dårligere lys på veien og blending for motkommende trafikk. Har sett minst femti tilfeller der feil lysbilde var pga. Biltema halogene lyspærer, og ganske mange flere der det ble med mistanken.

Amen. Å holde de ved siden av en Osram-Philips-etc er ganske morsomt. På mange av de kan man lett se at glasset (og glødetråden) står skjevt ift merkepæren. At de selger slikt sier ganske mye om Biltema. De driter 10-0 i sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt rundt i Citroen Jumpy i 5 år så er pærebytte noe man må gjøre på hovedlyktene 2 ganger i året.

Verktedet viste tydeligvis om problemet og la inn en 1 ohm motstand i serie med pæra som gjorde bytteintervallene litt lengere men fortsatt mindre en et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3500 for bytte av lyspærer må være ran på høylys dag. Kanskje orginal audi xenon koster det eller noe sånt. Men aldri halogen.

Er vel diverse renault og sånn som er vanskelig å bytte på, husker en sak fra top gear det var golf vs megane tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Det er en 2015 ford mondeo som en må demontere hele front fangeren på for og skifte pærer..

Syns også det var jæ.. Dyrt for 4 halogen pærer. Skal ringe verkstedet i dag og få infoen jeg trenger ang pærer og pris. Samt klage på levetid. Bilen ble påkjørt i fronten og siden var på verksted for utbedre den skaden så spurte jeg om de kunne skifte pærene i samme slengen, fikk da en ekstra regning på rundt 3,5tusen for pærene..

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt rundt i Citroen Jumpy i 5 år så er pærebytte noe man må gjøre på hovedlyktene 2 ganger i året.

Verktedet viste tydeligvis om problemet og la inn en 1 ohm motstand i serie med pæra som gjorde bytteintervallene litt lengere men fortsatt mindre en et år.

Jeg ville tatt bort den motstanden, men lagt inn to meter 1-kvadrat ledning i serie i stedet. De to ekstra meterne ville jeg lagt i en liten kveil slik at induktans reduserer oppstartrippel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Det er en 2015 ford mondeo som en må demontere hele front fangeren på for og skifte pærer..

Syns også det var jæ.. Dyrt for 4 halogen pærer. Skal ringe verkstedet i dag og få infoen jeg trenger ang pærer og pris. Samt klage på levetid. Bilen ble påkjørt i fronten og siden var på verksted for utbedre den skaden så spurte jeg om de kunne skifte pærene i samme slengen, fikk da en ekstra regning på rundt 3,5tusen for pærene..

En ganske populær svindelmetode er å ta full betaling for en jobb to ganger. Selv om de f.eks. må demontere hele fronten for én jobb så tar de fremdeles full tid for en annen jobb selv om demonteringa er den samme. De bare ser i boka si hva som er beregnet tid for hver jobb og legger sammen.

 

Så hvis de f.eks. må demontere fronten for retting og lakkering så regner de tiden der pluss tiden det ville ha tatt å demontere alt for å bytte pærer.

 

Sier ikke at det er det de har gjort i ditt tilfelle men det er noe man må være oppmerksom på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bilen ble påkjørt i fronten og siden var på verksted for utbedre den skaden så spurte jeg om de kunne skifte pærene i samme slengen, fikk da en ekstra regning på rundt 3,5tusen for pærene..

Verkstedet har sikkert standardpris på bytte av lyspærer. Ikke OK å ta betalt for jobben 2 ganger, ettersom fronten var av allerede, og dette ble dekket av forsikringen. 

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Det er en 2015 ford mondeo som en må demontere hele front fangeren på for og skifte pærer..

Synes dette hørtes spesielt ut og måtte google, og joda du har rett. Må av med hele fremfangeren. Masse vis av skruer og tusen plastklips må av så man kan dra fangeren frem og deretter komme til..

 

Undres på hva Ford har tenkt her?

Har en 2006 Mondeo som har lyktene festet med to pinner man bare drar ut for hand og så er hele lykten løs.. forøvrig har bilen min xenon lys så har aldri måtte bytte pære :p

 

Nesten litt rart med halogen på så ny bil?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Synes dette hørtes spesielt ut og måtte google, og joda du har rett. Må av med hele fremfangeren. Masse vis av skruer og tusen plastklips må av så man kan dra fangeren frem og deretter komme til..

Akkurat samme på min 2006 Audi A4. Bytte nærlyspæren på venstre side kunne man såvidt få til ved å demontere beholder for servovæske, men på høyresiden tror jeg ikke det er mulig uten å demontere frontfanger (byttet bil før jeg måtte bytte pære på høyre side).

Lenke til kommentar

Akkurat samme på min 2006 Audi A4. Bytte nærlyspæren på venstre side kunne man såvidt få til ved å demontere beholder for servovæske, men på høyresiden tror jeg ikke det er mulig uten å demontere frontfanger (byttet bil før jeg måtte bytte pære på høyre side).

Ganske fantastisk patent det der høres det ut som ja. Sikker på det ikke er hurtigkobling for å ta av lykta da som på tidligere Ford og Volvo? Høres brutalt ut at man må ta av lykta for å bytte pære, men når det tar 20 sekund er det bare veldig praktisk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ganske fantastisk patent det der høres det ut som ja. Sikker på det ikke er hurtigkobling for å ta av lykta da som på tidligere Ford og Volvo? Høres brutalt ut at man må ta av lykta for å bytte pære, men når det tar 20 sekund er det bare veldig praktisk.

Det er enkelt å løsne hele lampehuset (eller hva det heter), men det er ikke mulig å få det ut med mindre støtfanger er demontert (på A4 -06). Fant video på YouTube som viste at det skulle gå an, men det var ikke mulig på min. Kanskje det finnes flere typer frontfanger til A4 B7?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...