Gå til innhold

Fått ny Western Digital IDE harddisk

Pug

Anbefalte innlegg

Fått ny Western Digital Special Edition 160 Gb harddisk til jul nå... :thumbs:

Men... Hvordan setter jeg den inn? har et Chieftec miditower, med en 80 Gb harddisk med OS på, og en DVD-rom, og en brenner. Hadde tenkt å sette Harddisken med OS på som master på primary, og den nye disken som slave på primary. Så tar jeg DVD-rom'en som master, og brenneren som slave på secondary.

Det var med noen skinne-ting sammen med kabinettet, men jeg vet ikke om det brukes sammen med harddisker? :dontgetit:

Først av-ladder jeg meg bakpå kabinettet. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men har funnet ut at jeg kan ta ut harddisk-holde-tingen. Men, når jeg tar den ut, hva gjør jeg da? Må jeg skru på plass noen skruer når jeg skal sette inn harddisken? Det eneste som kom med harddisken var selve harddisken, det var bulk versjon.

Så, hva med statisk elektrisitet på et eventuelt skrujern? Avladde bakpå kabinettet?

Men, da jeg har fått ut harddiskholderen, legger jeg bare den ned på bordet å presser harddisken rett inn? Eller er det noen spor-aktige ting inne i harddisk holderen? Jeg tror jeg har funnet ut hvordan jeg setter den nye disken over til slave.

Og, hvordan ser jeg hvilke komponeter som er koblet til hvilken IDE-kabel?

Kan noen gjennomgå enkelt hvordan? F.eks. hvor jeg gjør av HD-holder mens jeg tar ut den ny HD'en av anti-statisk posen? Alle slike ting? Alle praktiske ting.... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først: God Jul

så: slutt og drekk!

etterfulgt av:

bak på HD'n din står det en en masse pinner som kan parkobles med en jumper (også kalt "plast dingsen"...). Du har 3 valg: MASTER (MS) SLAVE (SL) CABLE SELECT (CS). Det enkleste for deg ville være å velge CS, da tar maskinen seg av valget selv, og ting går stortsett bra.

Skru inn HD'n med det du måtte ønske. teip'n fast... whatever. Husk bare å ikke plugge igjen "luftehullet" (det står "do not plug this hole" på HD'n), samt legg'n vannrett, ikke på høykant (lengre levetid).

Alle HD'r har skruehull på siden som skal passe med de fleste "HD skuff ting-saker"

push play on tape, sjekk at Maskinen finner'n i BIOS/ aktiver den evt. i XP via "manage" funksjonen (høyreklikk på min datamaskin)

adios og god natt og lykke til ;)

Lenke til kommentar
først: God Jul

så: slutt og drekk!

etterfulgt av:

bak på HD'n din står det en en masse pinner som kan parkobles med en jumper (også kalt "plast dingsen"...). Du har 3 valg: MASTER (MS) SLAVE (SL) CABLE SELECT (CS). Det enkleste for deg ville være å velge CS, da tar maskinen seg av valget selv, og ting går stortsett bra.

Skru inn HD'n med det du måtte ønske. teip'n fast... whatever. Husk bare å ikke plugge igjen "luftehullet" (det står "do not plug this hole" på HD'n), samt legg'n vannrett, ikke på høykant (lengre levetid).

Alle HD'r har skruehull på siden som skal passe med de fleste "HD skuff ting-saker"

push play on tape, sjekk at Maskinen finner'n i BIOS/ aktiver den evt. i XP via "manage" funksjonen (høyreklikk på min datamaskin)

adios og god natt og lykke til ;)

Hvorfor får jeg følelsen av at dette ikke er helt den riktige framgangsmåten? :roll:

Uansett, ett spørsmål: Hvordan feste harddisken inne i hardisk-holderen? (også kalt 3.5 ramme ting?) Uansett, ikke med tape.

Skal man bruke slike skinne-ting-tang som fulgte med kabinettet?

Lenke til kommentar

ikke riktig fremgangsmåte?

neivel

fortsett og drekk da

er problemet at du skal feste en 3,5" kassett i en 5,25" brønn?

HD'n passer i kassetten, det er berre slik det er. ISO standard.

HD'n skrus fast i kassetten med skruer (du husker vi snakket om skruene?) som igjen festes i maskinen.

Dersom du ikke skal løpe rundt i ring med maskinen, anntar jeg at den skal stå relativt rolig? da går det bra å bruke tape (ikke frysetape, men skikkelige saker)hvis det ikke er mulig å bruke skruer...

du er litt upresis med å forklare ditt problem.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg har fått en bulk harddisk. Jeg har omtrent aldri sett inni et kabinett. Jeg har funnet ut hvor harddisken skal være, og at jeg kan ta ut den tingen harddisken skal settes inn i. Det er omtrent det eneste jeg har funnet ut.

Hva gjør jeg? :cry:

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Jeg har installert maaaange HDD og har aldri brukt antistatisk armbånd. Du kan bare ta på noe metall som er jordet og deretter kan du ta disken. Dette vil avlede alt elektrisitet. Kanskje det virker, kanskje ikke, men ihvertfall hadde jeg aldri noen som helst problem med ødelagt utstyr.

Endret av jokab
Lenke til kommentar
Problemet mitt er at jeg har fått en bulk harddisk. Jeg har omtrent aldri sett inni et kabinett. Jeg har funnet ut hvor harddisken skal være, og at jeg kan ta ut den tingen harddisken skal settes inn i. Det er omtrent det eneste jeg har funnet ut.

Hva gjør jeg? :cry:

Hmm.. 700 poster på forumet og nesten aldri sett inni et kabinett.. høres LITT rart ut da.. :p

Lenke til kommentar

Men, jeg tror jeg prøver jeg..

Er dette riktig framgangsmåte:

1. Avladde bakpå kabinettet.

2. Ordne jumper-instillinger.

3. Kan teste om jeg får til å feste harddisken i den tomme harddisk-ramma.

4. Sette harddisken inn under den gamle i den andre harddisk-ramma.

Er par spørsmål:

Setter man fast harddisken, også fester man kabel og strøm, eller omvendt?

Hvordan ser jeg om harddisken med OS på er koblet til primary eller seconday IDE kabel? Og hvordan ser jeg hvilken IDE kabel brenner/DVD-rom er tilkoblet?

Takker for alle svar, og god jul! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er samme om du setter ide kabel først eller strøm først. Bare husk å plugge ut strømmen bakpå. Å fjerne evt statisk elektrisitet kan du bare blåse i. Harddisker tåler endel slikt. Hadde en harddisk som lå i sete på bilen hele dagen uten å ta skade av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...