Snylter Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Jeg mener man bør forby alle båter med mer enn 4-500 pax her. Da hadde vi løst mye. Du glemte det faktum at ekspedisjonscruisene legger igjen betydelig mer enn vanlige cruiseturister. Jeg klarte faktisk å finne noen flere data på dette. En cruiseturist la i 2017 igjen i snitt 415,- pr. dag mens ekspedisjonscruiseturistene la igjen 935,- pr. dag i tillegg til kostnader for overnatting i Longyearbyen. Altså vil man med en tredjedel av turistene få de større inntekter på ekspedisjonscruisene enn man har på de store fæle cruiseskipene. Du kan hente litt data her om du vil: https://www.visitsvalbard.com/dbimgs/Gjesteunders%C3%B8kelse%20Svalbard%202018.pdf 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Jeg undervurderer ikke nyansene du beskriver da. Folk som ikke oppfører seg burde blitt anmeldt til cruiseselskapet og først advart, så bannlyst fra cruiseselskapet videre. Ingen tvil om det. Det hjelper jo ikke en dritt, de drar hit en gang i livet. For min del er jeg mest interessert i kultur, bare vandre og titte langs byer, se kulturminner, kanskje kjøpe noe lokal mat og sånne ting. Jeg er nøye med å ikke klå og grafse på ting, se an hvor jeg går, og ikke være i veien for lokalfolk. Ergo, ha respekt. Det er ikke vanskelig. Det er synd det tydeligvis er mange som ikke har det da. Akkurat det sier 90% (bortsett fra det med mat, noen nasjonaliteter spiser litt ute men mange spiser kun ombord på båten) Jeg har opplevd folk som kommer inn i leiligheten min selv, de har også gitt uttrykk for at de vil titte og se.. Og mengdene er jo også et problem. Cruiseselskapene burde muligens innført restriksjoner på det. Snakket med noen på skipet, og ikke alle var så sikre på om de skulle i land. Veldig mange reiser bare for å slappe av og nyte turen på skipet, ikke nødvendigvis å reise i land! Noen havner koster det litt å reise i land, men ikke alle. Nå var vi mest i store byer i Europa da, ikke i små og sårbare byer. Der er greia, her kommer ca alle i land fordi det er en eksotisk destinasjon og det gjerne er for å komme hit de fleste er med på cruiset i utgangspunktet. Så jeg tror dette er et problem som bare venter på å bli løst uten store problemer. Kunne enkelt vært løst i logistikken ved bestilling av cruiset. Ja, det er lett å løse ved å gjøre noen grep. Først og fremst få flest mulig over på ekspedisjonscruise i små båter, deretter pålegge store båter minst et døgn liggetid slik at turistene kan gå i land over mange timer i stedet for at alle skal komme samtidig.. Vi har sett de har fått det til med enkelte skip. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Gode poeng! Du skulle bare skrevet det først i stedet for å skrive at "alle cruiseturister blir hatet i alle havner" og sånne tullete ting. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 8. september 2019 Del Skrevet 8. september 2019 Å like noe/noen er avhengig av flere ting enn om de legger igjen noen kronerDisse båtturistene skjer av og til i Oslo, og jeg husker jeg sto bak en amerikaner som skulle kjøpe et plagg i en klesbutikk. Alt gikk greit helt frem til betaling skulle skje. Amerikaneren dro frem en bunke dollar, hvorpå mannen i butikken måtte fortelle at de ikke tok dollar. Amerikaneren ble irritert og sa "alle tar dollar" og han ga seg ikke. Det var alt han hadde. Slikt kan jo hjelpe til på å føle misnøye med de besøkende. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 28. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2021 Dytter litt på denne. Med fast hjemmekontor og mye trykk på boligmarkedet i Oslo vurderer jeg å gjøre alvor av et opphold i utlandet nå til høsten. Tenker det måtte blitt en plass i Europa, så får bla gjennom tråden fra start til slutt, men kanskje har noen andre noen innspill siden sist? Burde vel helst få tatt vaksineskudd nummer to før avreise. Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 4. august 2021 Del Skrevet 4. august 2021 He DukeRichelieu skrev (På 2021-7-28 den 14.28): Dytter litt på denne. Med fast hjemmekontor og mye trykk på boligmarkedet i Oslo vurderer jeg å gjøre alvor av et opphold i utlandet nå til høsten. Tenker det måtte blitt en plass i Europa, så får bla gjennom tråden fra start til slutt, men kanskje har noen andre noen innspill siden sist? Burde vel helst få tatt vaksineskudd nummer to før avreise. Her på Kreta er det veldig fint å være utover høsten og fram til jul 🙂 Temperaturer på 25 grader både i november og desember er helt vanlig. I Januar og februar kan det være litt surt, men i år var det veldig greit, som en litt dårlig norsk sommer med 15-20 grader på dagene og mye finvær. Trivelig lokalbefolkning og en del skandinaver og engelske som også bor her. Kostnadsnivået (Cost of Living) her nede ligger på omtrent det halve av i Norge. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 5. august 2021 Forfatter Del Skrevet 5. august 2021 Frank Olsen skrev (På 2021-8-4 den 12.50): Her på Kreta er det veldig fint å være utover høsten og fram til jul 🙂 Temperaturer på 25 grader både i november og desember er helt vanlig. I Januar og februar kan det være litt surt, men i år var det veldig greit, som en litt dårlig norsk sommer med 15-20 grader på dagene og mye finvær. Trivelig lokalbefolkning og en del skandinaver og engelske som også bor her. Kostnadsnivået (Cost of Living) her nede ligger på omtrent det halve av i Norge. Hei! Bor du fast på Kreta? Tror aldri jeg har vært på selve Kreta, men har jo vært på andre greske øyer. :) Halv pris av Norge høres jo veldig bra ut. Har ikke tatt en endelig avgjørelse, men tenker vel at jeg burde bli fullvaksinert før jeg eventuelt drar. Nå ser det jo ut som det kanskje blir fremskyndelse av dose 2, så hvem vet. Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 DukeRichelieu skrev (1 time siden): Hei! Bor du fast på Kreta? Tror aldri jeg har vært på selve Kreta, men har jo vært på andre greske øyer. Halv pris av Norge høres jo veldig bra ut. Har ikke tatt en endelig avgjørelse, men tenker vel at jeg burde bli fullvaksinert før jeg eventuelt drar. Nå ser det jo ut som det kanskje blir fremskyndelse av dose 2, så hvem vet. Jeg er litt sånn til og fra men nå har jeg vært her siden juni i fjor og ser ikke for meg at jeg skal bo noe videre i Norge de nærmeste åra. Driver med utleie av ferieleiligheter her nede og har funnet ut at det (kanskje) er et marked også for "trekkfugler" om vinteren 🙂 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) På nordsiden av Kreta varierer normalt temperaturen om vinteren fra 9 om natten til 15 om dagen. Til sammenligning varierer det samtidig fra 7 til 17 i Torrevieja hvor mange nordmenn overvintrer. På den mindre utbygde sørsiden av øya ligger temperaturen om vinteren ca 1 grader høyere, men 3-4 grader høyere om sommeren som blir i meste laget. Liker øya, ikke for dominert av turisme og mye natur. Knossos var likevel en gedigen skuffelse. Endret 5. august 2021 av robertaas 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 6. august 2021 Forfatter Del Skrevet 6. august 2021 Frank Olsen skrev (18 timer siden): Jeg er litt sånn til og fra men nå har jeg vært her siden juni i fjor og ser ikke for meg at jeg skal bo noe videre i Norge de nærmeste åra. Driver med utleie av ferieleiligheter her nede og har funnet ut at det (kanskje) er et marked også for "trekkfugler" om vinteren 🙂 Skjønner. Har du tips til hvor jeg eventuelt kan se etter leiligheter for å orientere meg litt? Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 DukeRichelieu skrev (18 minutter siden): Skjønner. Har du tips til hvor jeg eventuelt kan se etter leiligheter for å orientere meg litt? Her for eksempel: Real Estate in Chania - Ktimatoemporiki 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Om man skal overvintre der eller ellers rundt Middelhavet så skal man passe seg for å betale ekstra for svømmebasseng. Er det ikke oppvarmet så er det ubrukelig om vinteren og skal man selv betale for oppvarming så kan det bli veldig dyrt. Endret 6. august 2021 av robertaas Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 robertaas skrev (16 timer siden): På nordsiden av Kreta varierer normalt temperaturen om vinteren fra 9 om natten til 15 om dagen. Til sammenligning varierer det samtidig fra 7 til 17 i Torrevieja hvor mange nordmenn overvintrer. På den mindre utbygde sørsiden av øya ligger temperaturen om vinteren ca 1 grader høyere, men 3-4 grader høyere om sommeren som blir i meste laget. Liker øya, ikke for dominert av turisme og mye natur. Knossos var likevel en gedigen skuffelse. På sørkysten er det som regel noe bedre vær om vinteren enn her på nordkysten ja men det kan bli litt i overkant rolig over der på vinteren. De fleste stedene som er der er rett og slett "bitte små" med kun noen få fastboende. Chora Sfakion med 200 og noe og Plakias med omtrent det samme. I tillegg sliter de en del med snødekte veier over fjellet rett som det er. Unntaket er Ierapetra langt øst. Det er en skikkelig by med over 12000 innbyggere, og innbyggerertallet har steget de siste 40 åra så der trives nok folk. De aller fleste andre steder på sørkysten har hatt fallende befolkningstall de siste 40 åra. Paleochora, som er min absolutte favoritt og ligger lengst vest på sørkysten, har ca 1700 fastboende så der går det nok også an å bo. Da er det bedre å finne en mindre turistifisert plass på nordsiden, i nærheten av en av de store byene; Chania, Rethymnon eller Heraklion. Heraklion bør velges vekk fordi den er for stor og støyende og ødelagt av en massiv utbygging på 1960- og 70-tallet. Typiske turiststeder som Agia Marina og Platanias er også fullstendig døde på vinteren, kun noen få fastboende. Alt dreier seg om turisme og det er rene maurtuene om sommeren. Landsbyen jeg holder til i, Tavronitis 18 km vest for Chania, er et eksempel på hva jeg mener her. Her er det nesten like mye folk om vinteren som om sommeren og landsbyen er like levende hele året. Det er kun 4 små hoteller her så turismen blir aldri overveldende. Veldig sentral plass med hensyn til beliggenhet og det å komme seg rundt. Hovedveien, National Road, går like forbi her og veien over til Paleochora starter også her. Langs kysten går gamleveien der bussen kjører hele året inn til Chania og bort til Kolymbari og Kissamos andre veien. 2 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 robertaas skrev (10 minutter siden): Om man skal overvintre der eller ellers rundt Middelhavet så skal man passe seg for å betale ekstra for svømmebasseng. Er det ikke oppvarmet så er det ubrukelig om vinteren og skal man selv betale for oppvarming så kan det bli veldig dyrt. Ja basseng om vinteren er umulig her jeg bor, til det er det for kaldt. Men temperaturen i sjøen går aldri under 17 grader så det går fint an å bade der på hustrige vinterdager 😁 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 DukeRichelieu skrev (På 28.7.2021 den 14.28): Dytter litt på denne. Med fast hjemmekontor og mye trykk på boligmarkedet i Oslo vurderer jeg å gjøre alvor av et opphold i utlandet nå til høsten. Tenker det måtte blitt en plass i Europa, så får bla gjennom tråden fra start til slutt, men kanskje har noen andre noen innspill siden sist? Hvis jeg skulle dratt permanent utenlands (eller iallfall i en god del år), ville jeg nok satset på enten nordvest- eller nordøstkysten av USA. Og det pga en kombinasjon av klima, språk, demografi, etc. Ville nok funnet meg greie ingeniørjobber i enten New England eller Oregon/Washington. Midlertidig ville jeg tatt kanskje Sveits, Østerrike eller Nord-Italia. Kort vei til spektakulær natur og store opplevelser på fjellturer og sykkel. Kanskje primært Østerrike eller Italia siden Sveits er grisedyrt. Et eller annet sted rundt Innsbruck i Østerrike eller rundt Bolzano eller Trento i Italia. En periode på noen måneder fra juni til september ville vært best. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 OlavEH skrev (7 timer siden): Hvis jeg skulle dratt permanent utenlands (eller iallfall i en god del år), ville jeg nok satset på enten nordvest- eller nordøstkysten av USA. Og det pga en kombinasjon av klima, språk, demografi, etc. Ville nok funnet meg greie ingeniørjobber i enten New England eller Oregon/Washington. Er det ikke en ganske så lang og kronglete prosess for å få lov til å bo og jobbe der? Og sikkerhet og kriminalitet er et stort og økende problem i mange byer i USA. Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 On 7/28/2021 at 2:28 PM, DukeRichelieu said: Dytter litt på denne. Med fast hjemmekontor og mye trykk på boligmarkedet i Oslo vurderer jeg å gjøre alvor av et opphold i utlandet nå til høsten. Tenker det måtte blitt en plass i Europa, så får bla gjennom tråden fra start til slutt, men kanskje har noen andre noen innspill siden sist? Burde vel helst få tatt vaksineskudd nummer to før avreise. Hva med Italia? Mine besteforeldre har bolig der uten noe større problem, dog kun i sommermånedene. Har ikke satt meg inn i regler for fast bosted. Kan også sjekke ut denne facebook siden & høre med andre Nordmenn, evnt utleie. Da Italia har stor fanskare her i Norge. Språk kan dog være et problem, om man ikke oppholder seg i nærheten av turist steder. Men mange Italienske språk kurs her i Norge, pluss at Duolingo er en grei språk app. Selv lært god Tysk med sist nevnte. Flott kultur & et nydelig land. Nord Italia har også veldig greit internett, ifølge min Italienske kompis der nede. Lykke til 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 7. august 2021 Forfatter Del Skrevet 7. august 2021 Takk for gode innspill. Aktuelle alle sammen. For min del blir det nok ikke permanent "flytting", men å bo som langtidsturist og med jobb i Norge (hjemmekontor). Det ser 'dessverre' ut som det kanskje blir et år til i Norge, men ingenting er avgjort enda. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Jeg har et par hundre utenlandsturer bak meg. ^^ Det er veldig vanskelig å svare på spørsmålet ditt, fordi det er så utrolig mange faktorer å ta hensyn til. Selv valgte jeg å flytte til Portugal et år. Fordi jeg ønsket meg en mer sentral plass til å reise rundt i verden enn hva Norge har å tilby. Som turist ser man ikke kulturforskjellene i like stor grad som fastboende. Det er derfor veldig lett (og man vil vel alltid...) være en slags outsider. Da kan det være greit å bo i et sted med et internasjonalt miljø der du finner flere i "samme båt". Personlig valgte jeg Porto nord i Portugal fordi: - Bra klima. Ikke for varmt, ikke for kaldt. - Internasjonalt stort miljø. - Billig. Husleie på 250 euro + 50 euro i strøm/gass/vann/internett (jeg hadde ei jeg delte leilighet med, vi hadde 80 kvm over to plan 10 minutter utenfor sentrum... de faktiske kostnadene lå på 600 euro i snitt pr mnd, som er vanlig for lokale). - "Alle" snakker engelsk. - Ekstremt mange billige reisemuligheter. RyanAir + Flixbus. - Billig mat og drikke. - Veldig enkelt å få seg bankkort, nasjonalt ID-kort, kontonummer og alt du trenger. Portugal er et byråkratisk land, så forvent en papirmølje uten like. Men så lenge du har bostedsbevis (leiekontrakt) - har du alt du trenger. - Med 1000 euro pr mnd lever du som en konge i Portugal. Minuset er at det ikke er så sentralt til Norge. Kulturforskjellene var også merkbart store. Så jeg ble aldri fult ut integrert. Men jeg var ganske nær min tyske romvenninne, som lå nærmere meg kulturelt sett. Hadde jeg valgt igjen; hadde jeg gått for noe så overraskende som Polen. De ligger nokså nærme oss kulturelt (nærmest av alle i øst-europa vil jeg påstå). Ekstremt sentralt mot Norge. Jeg hadde gått for Silisia. Min erfaring er at de er mer liberale, åpne og vennlige enn andre i Polen. https://no.wikipedia.org/wiki/Schlesien - Kaotwice og Wroclaw er flotte byer. Budapest er også en trygg havn men ganske mange norske studenter og et multikulturelt samfunn. Midt i Europa. Typiske "varme oaser" aka sydenland og ferieøyer blir litt for kjedelig i lengden. Jeg tror man fort føler seg alene der. Ønsker du noe virkelig "ko-ko" kan jeg varmt anbefale Skopje i Nord Makedonia. Et av verdens billigste steder. Marokko er også ganske bra. Berlin. Også veldig bra. Men; alt handler vel om hvilken kriterier du har, hva du ønsker å oppleve/erfare. Hvor "enkelt" eller billig du ønsker det. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 7. august 2021 Forfatter Del Skrevet 7. august 2021 Milhouse85 skrev (1 time siden): Jeg har et par hundre utenlandsturer bak meg. ^^ Det er veldig vanskelig å svare på spørsmålet ditt, fordi det er så utrolig mange faktorer å ta hensyn til. Selv valgte jeg å flytte til Portugal et år. Fordi jeg ønsket meg en mer sentral plass til å reise rundt i verden enn hva Norge har å tilby. Som turist ser man ikke kulturforskjellene i like stor grad som fastboende. Det er derfor veldig lett (og man vil vel alltid...) være en slags outsider. Da kan det være greit å bo i et sted med et internasjonalt miljø der du finner flere i "samme båt". Personlig valgte jeg Porto nord i Portugal fordi: - Bra klima. Ikke for varmt, ikke for kaldt. - Internasjonalt stort miljø. - Billig. Husleie på 250 euro + 50 euro i strøm/gass/vann/internett (jeg hadde ei jeg delte leilighet med, vi hadde 80 kvm over to plan 10 minutter utenfor sentrum... de faktiske kostnadene lå på 600 euro i snitt pr mnd, som er vanlig for lokale). - "Alle" snakker engelsk. - Ekstremt mange billige reisemuligheter. RyanAir + Flixbus. - Billig mat og drikke. - Veldig enkelt å få seg bankkort, nasjonalt ID-kort, kontonummer og alt du trenger. Portugal er et byråkratisk land, så forvent en papirmølje uten like. Men så lenge du har bostedsbevis (leiekontrakt) - har du alt du trenger. - Med 1000 euro pr mnd lever du som en konge i Portugal. Minuset er at det ikke er så sentralt til Norge. Kulturforskjellene var også merkbart store. Så jeg ble aldri fult ut integrert. Men jeg var ganske nær min tyske romvenninne, som lå nærmere meg kulturelt sett. Hadde jeg valgt igjen; hadde jeg gått for noe så overraskende som Polen. De ligger nokså nærme oss kulturelt (nærmest av alle i øst-europa vil jeg påstå). Ekstremt sentralt mot Norge. Jeg hadde gått for Silisia. Min erfaring er at de er mer liberale, åpne og vennlige enn andre i Polen. https://no.wikipedia.org/wiki/Schlesien - Kaotwice og Wroclaw er flotte byer. Budapest er også en trygg havn men ganske mange norske studenter og et multikulturelt samfunn. Midt i Europa. Typiske "varme oaser" aka sydenland og ferieøyer blir litt for kjedelig i lengden. Jeg tror man fort føler seg alene der. Ønsker du noe virkelig "ko-ko" kan jeg varmt anbefale Skopje i Nord Makedonia. Et av verdens billigste steder. Marokko er også ganske bra. Berlin. Også veldig bra. Men; alt handler vel om hvilken kriterier du har, hva du ønsker å oppleve/erfare. Hvor "enkelt" eller billig du ønsker det. Bra innlegg! Portugal har gått litt forbi radaren min fordi det er et land jeg rett og slett ikke har noe forhold til. Holder en liten knapp på Spania fordi jeg har vært mye i Spania opp gjennom og føler meg derfor litt hjemme der. Budapest er et bra forslag. Var der for et par år siden og var utrolig positivt overrasket over byen. Gir nok også bra valuta for pengene. Berlin er jo også en veldig interessant by. Kriteriene mine er egentlig ikke noen andre enn å bo bra/greit og rimeligere enn i Norge. Jeg kommer til å jobbe mye, så det blir ikke en ren 'eventyrferie'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå