TomDahl Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Jeg har byttet registerkjede på min Passat 09mod. Det var slark i kjedet, gikk greit å bytte det, men bilen starter ikke, bare kjinner og kjinner. Såvidt en anelse av tenning, men det er det hele. Jeg mener at tannhjulene har samme posisjon som fra før byttet. Er det noe jeg kan ha glemt, noe som skal justeres? Noen som har tips? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Du har sjekket alle tannhjul (veiv og kammer)? Og at du har TDC korrekt? Husk at veiva går to omdreininger for hver omdreining på kamakslingene. Så det holder ikke at de bare står i riktig posisjon. Endret 10. august 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
TomDahl Skrevet 10. august 2019 Forfatter Del Skrevet 10. august 2019 Jeg fikk byttet kjede og strammer/skinner uten å løsne/endre posisjon på noen av tannhjulene. Men er det uansett snakk om en innstilling, og hvordan gjøres den i såfall? Du skriver korrekt TDC, hva trenger jeg for å få den korrekt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Hvis du ikke har rørt noe mens kjedet var demontert så har de neppe rørt så mye på seg. For å sjekke må du nesten ha en servicemanual eller noe. Det vanlige tror jeg er å sette TDC på sylinder 1 og så line opp veiv, kammer og kjede. Men husker ikke om det var ved kompresjon eller eksos. Tror det var kompresjon. Har sett noen biler hvor tenninga må kontrolleres og evt. justeres etter kjede/reimbytte men dette trengte spesialutstyr. Endret 10. august 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
TomDahl Skrevet 10. august 2019 Forfatter Del Skrevet 10. august 2019 Tusen takk for svar, jeg sjekker ut det du skriver??? Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 dette er til Golf, men samme motor som Passat https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/power_unit/4-cylinder_injection_engine_(1.4_l_direct_injection_engine_turbocharger)/engine_cylinder_head_valve_gear/cylinder_head/removing_and_installing_timing_chain_and_chain_drive_for_oil_pump/ Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Hvis du hadde slakt kjede så står jo alt i feil posisjon. Alt må times rett før du setter på nytt kjede. Lenke til kommentar
TomDahl Skrevet 24. august 2019 Forfatter Del Skrevet 24. august 2019 Har satt sammen motoren nå men ved start så løsner reimhjulet på veivakslingen...! Motoren går med klokka, og jeg har dratt til bolten det jeg kan. Noen som har tips? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Da bruker du bare skralle? Det blir alt for svakt. Skal sikkert sitte med godt oppimot 250 nm kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
TomDahl Skrevet 24. august 2019 Forfatter Del Skrevet 24. august 2019 Bruker muttertrekker med nok nm, men jeg oppdaget at det antageligvis skal ligge en friksjonsskive mellom aksling og reimhjulet, den mangler... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Det er ikke snakk om nok Nm. Du skal ha korrekt Nm. Og muttertrekkere har ofte ganske fantasifulle specs på papiret. Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Hvor mye slakk var det på det kjedet du skiftet ? Kan være noen ventiler som er skadet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå