Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Apple blir meir og meir usmakelig. Måten di gjere dette på er mest sannsynlig ikkje lovlig heller. For di som er nevenyttige blir denne mikrobrikka bare ein bagatell å lodde på eit nytt batteri. Jeg tror ikke at Apple er lovpålagt å rapportere prosenttall for Batteritilstand for uoriginale batteri, gjennom en undermeny under Innstillinger i iOS. Gjør du? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Påstander ut av ræva??? Du verden, men her kan du se og så tørker du leggen din, for det er noe dritt på den. Linket du virkelig til Youtube for å ta en meddebattant i feil? YOUTUBE?!? Hvem som helst i verden kan ha laget den videoen, du er klar over det? I tillegg til manglende kunnskaper om emnet, er det muuulig at vedkommende har vikarierende motiver...? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Linket du virkelig til Youtube for å ta en meddebattant i feil? YOUTUBE?!? Hvem som helst i verden kan ha laget den videoen, du er klar over det? I tillegg til manglende kunnskaper om emnet, er det muuulig at vedkommende har vikarierende motiver...? Akkurat. Her angriper du Youtube, personens motiver, opphavet til videoen... sukk... Men du unngår å komme med noen forsøk på motargument. Det betyr at du egentlig er enig i det som presenteres, og personangrep er det eneste som virker fornuftig. Youtube kan også inneholde fornuftige ting, så vel som ranting. Denne karen ranter ikke. Hans motiver er å spre fakta om Apple. Fakta som Apple ikke vil dere skal vite om siden det stiller Apple i et dårlig lys. Vel Apple stiller seg selv i det lyset og denne karen forteller om det. Du seriøst ikke mene at Louis har manglende kunnskaper? Hvorfor ble han da brukt som ekspertvitne? Apples markedsføring er av typen indoktrinering. Du som kunde tror du er verdifull, fordi du har kjøpt en produkt som du for all ettertid er ukritisk til, siden det må være det beste som finnes, fordi prisen er så høy. Vel guess what. Selv gull kan man betale for mye for. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Det bør gjøres så telefonene blir 100% ubrukelige når uatoriserte gjør inngrep. Useriøse reperatører på "hvert gatehjørne" er en uting. Hvor er tankegangen til folk som kjøper kostbare telefoner, men skal det repareses så skal det skje på simpleste måte. Man kompromitterer ikke kvaliten på et produkt med tilfeldige reperatører og deler. Du tenker det er tilsvarende med f.eks en bil? På en BMW, skal kun BMW kunne bytte vindusviskere. Kostbar bil, så da er det vel helt innafor å ta en tusenlapp for å få nye kvalitetsviskere fra BMW. Du kan velge å kjøpe noen på Biltema, men da mister du diverse funksjoner. Høres bra ut? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Ganske ironisk at en video med tittelen «The truth about...» inneholder så mange løgner, halvsannheter, tåpelige antagelser, udokumenterte påstander, unyansert ensidig framstilling, og uetterrettelig, meningsløs generalisering ut fra noe som i beste fall er anekdoter. The truth is out there - men det er definitivt ikke Louis Rossmann som sitter på den, det han spyr ut er bare én manns meninger, i et hav av andre meninger.Nå blei jeg nysjerrig her, hvilken løgner kommer han med, hvilken halvsannheter og hvilken tåpeliige antagelser er det han kommer med. Skulle veldig gjerne vist hva det er han lyver om først og fremst men fortell gjerne om resten også. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Nå blei jeg nysjerrig her, hvilken løgner kommer han med, hvilken halvsannheter og hvilken tåpeliige antagelser er det han kommer med. Skulle veldig gjerne vist hva det er han lyver om først og fremst men fortell gjerne om resten også. Det er utallige eksempler, og det ville tatt aaalt for langt tid å gå igjennom et representativt utvalg, for ikke å snakke om alle. Kan ta et par: 30 sekunder ut i videoen: "But when it comes to Apple products, in spite of how badly they will screw the customer, the customer will still continue buying them and they will defend the company that they admit screwed them. In spite of the fact that they paid a luxury fee to buy a luxury brand." Overdrivelser, halvsannheter, tåpelige antagelser og påstander gjennomsyrer allerede her retorikken: "how badly they will screw the customer"? Apple hadde ikke overlevd i over 40 år dersom de hadde for vane å rævkjøre alle sine kunder. Store, avhengige undersøkelser viser jo gang på gang at Apple er blant de beste på kundetilfredshet og service, og det er åpenbart en løgn eller vrangforestilling at "they will screw the customer". https://www.theacsi.org/index.php?option=com_content&view=article&id=149&catid=&Itemid=214&c=Apple&i=Personal+Computers "the customer will still continue buying them and they will defend the company that they admit screwed them" Really? Har Apple 100% kundelojalitet? Nope. Leser vi regelmessig om misfornøyde kunder som klager på Apple-produkt i diverse fora, om folk som står fram i media og klager, og om folk som går til søksmål mot Apple fordi de er misfornøyde med ett eller annet? Yup. Kunder som opplever å ha blitt "screwed" av en eller annen grunn tar beviselig til motmæle og kritiserer Apple. 1 minutt ut i videoen: "Let's start our trip down memory lane with the A1226/A1260 model MacBook Pro. These came out in 2008, the year that I first started working on Apple products. These machines had serious issues with the 8600 GT graphics chip. Now, to be fair to Apple, this was not just Apple's fault. This was, in a large part, Nvidia's fault for providing bad chips to a number of different vendors. It's not necessarily Apple that is a hundred percent at fault for creating this product," Er det mulig? Nvidia leverte 8600 GT med abnormt høy feilrate til flere produsenter, deriblant Apple, HP og Dell. "Not just Apple’s fault"? Man må være tungt ruset på ulovlige substanser for å klandre noen andre enn Nvidia for å ha levert defekte produkt til disse produsentene. Med en så ekstrem bias som Rossmann legger for dagen i det mildt sagt underlige og insinuerende ordvalget sitt her, hvordan kan noen ta mannen seriøst? Og slik fortsetter det, kunne brukt timer på å plukke Rossmann i småbiter, men ærlig talt, han er ikke verdt det. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Og slik fortsetter det, kunne brukt timer på å plukke Rossmann i småbiter, men ærlig talt, han er ikke verdt det.Jeg synes det er kjempeflott at du tar utfordringen på strak arm, kudos for det! Men at du plukker Rossmann i småbiter, nei det har du ikke gjort en så lenge da det hele dreier seg om dine personlige meninger. At apple skrur kundene sine har han godt hold for med alle enkeltsakene og søksmålene apple får mot seg. han har flere videoer av kunder som har vært hos genius bar og blitt fortalt at amskina deres ikke lar seg repparere også dreier det seg om en komponentfeil på hovedkortet som er reparerbart, og da gjerne gjenngangere på grunn av dårlig design. Og anngående Nvidia fadesen så har han jo rett i at Nvidia var skyld i dårlige chipset her, men apples feil i det hele var hvordan de løste dette i forhold til kundene sine. Du snakker varmt om utvidede garantier men så ligger det noe bakenforliggende som er årsaken til at apple gjør dette for skarpskodde advokater og massesøksmål har tvunget dette gjennom og ikke apples godhet overfor kundene sine. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Trenger man å utdype dette? Til en helt normal MacBook pro på 15 tommer med dette: Maskinvare2,6 GHz 6‑kjerners Intel Core i7-prosessor (9. gen.), med Turbo Boost opptil 4,5 GHz Retina-skjerm med True Tone Touch Bar og Touch ID 16 GB 2400 MHz DDR4-minne Radeon Pro 555X med 4 GB GDDR5-minne 256 GB SSD-lagring Fire Thunderbolt 3-porter Bakbelyst tastatur – norsk Tilbehørsett ProgramvaremacOS Bilder, iMovie, GarageBand Pages, Numbers, Keynote Til kroner kr 26 990,00, så koster AppleCare Protection Plan-avtale kr 3 190,00 Jeg klarer rett og slett ikke beskrive hvilket naut man skal være, for å kjøpe noe slikt til den prisen. https://www.apple.com/no/support/products/mac.html Endret 12. august 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Og så kan man kjøpe en USB-c til USB adapter for 199 kroner. Her er en til 11,46. Gjør nøyaktig det samme. Forskjellen er at det er ingen Kinesere som ler rått av sine kunder, når en stakkars kjøper hos dem. https://www.ebay.com/itm/Metal-USB-C-3-1-Type-C-Male-To-USB-Female-OTG-Data-Sync-Converter-Adapter-Cable/253112961868?hash=item3aeeb54b4c:m:mrW2oibas30bcBeQUuMOEbQ Endret 12. august 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Og så kan man kjøpe en USB-c til USB adapter for 199 kroner. Her er en til 11,46. Gjør nøyaktig det samme. Forskjellen er at det er ingen Kinesere som ler rått av sine kunder, når en stakkars kjøper hos dem. https://www.ebay.com/itm/Metal-USB-C-3-1-Type-C-Male-To-USB-Female-OTG-Data-Sync-Converter-Adapter-Cable/253112961868?hash=item3aeeb54b4c:m:mrW2oibas30bcBeQUuMOEbQ Det der er USB 3.1 i den ene enden og USB 2.0 i den andre enden og de garanterer kun USB 2.0 overføringshastighet. Hvis du sammenlikner adaptere med USB 3.1 i begge ender fra norske nettbutikker, ender du fort opp med samme pris som fra apple, kanskje ned til halve prisen hvis du kjøper en av disse miniadapterne, med de fordeler og ulemper det medfører. Endret 12. august 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Jeg synes det er kjempeflott at du tar utfordringen på strak arm, kudos for det! Men at du plukker Rossmann i småbiter, nei det har du ikke gjort en så lenge da det hele dreier seg om dine personlige meninger. At apple skrur kundene sine har han godt hold for med alle enkeltsakene og søksmålene apple får mot seg. han har flere videoer av kunder som har vært hos genius bar og blitt fortalt at amskina deres ikke lar seg repparere også dreier det seg om en komponentfeil på hovedkortet som er reparerbart, og da gjerne gjenngangere på grunn av dårlig design. Og anngående Nvidia fadesen så har han jo rett i at Nvidia var skyld i dårlige chipset her, men apples feil i det hele var hvordan de løste dette i forhold til kundene sine. Du snakker varmt om utvidede garantier men så ligger det noe bakenforliggende som er årsaken til at apple gjør dette for skarpskodde advokater og massesøksmål har tvunget dette gjennom og ikke apples godhet overfor kundene sine. Takk. Jeg kan som regel underbygge og utdype det jeg skriver. Jeg har som sagt mye mer på lager, men det er ikke noe jeg ønsker å bruke timer av tiden min på. Det er mer enn mine meninger, jeg underbygger meningene med kunnskap, logikk, dokumentasjon og fakta. Du sier "enkeltsakene og søksmålene», og det er nettopp det som er et av hovedpoengene her. At det er enkeltsaker som dropper innom den lille sjappa til Rossmann betyr at han ikke har fnugg av grunnlag for den hårreisende generaliseringen han bedriver, både i bildet han maler av Apples kunder, og av Apples kundebehandling og produkter. Store, uavhengige kunde- og brukerundersøkelser sier derimot noe meningsfylt om dette, og der kommer Apple svært godt ut. Og søksmål er nettopp det, søksmål, som i at noen mener at det er noe å hente gjennom å saksøke et stort selskap. At noen blir saksøkt betyr ikke at de er skyldige, og mange av disse søksmålene mot Apple ender opp i ingen ting, andre i forlik med en symbolsk kompensasjon, og svært få ender i dom mot Apple. "Flere videoer", som i to-tre? Linker? Maskiner som har blitt overkjørt av en lastebil lar seg sikkert ikke reparere, men maskiner med defekt hovedkort lar seg definitivt reparere, og jeg skulle likt å se den Genius Bar ansatte som påstår noe annet. Apple driver ikke med den slags feilsøking og utskifting av mikrokomponenter på hovedkort i sine butikker, som Rossmann bedriver. Er det et defekt hovedkort, så bytter Apple kortet, gratis på garanti eller reklamasjon, eller mot betaling for de som ikke lenger har garanti eller reklamasjonsdekning. Jeg tenker at det er rimelig standard prosedyre blant PC-produsentene, eller har du kjennskap til noe annet? Angående Nvidia 8600 GT, så opprettet Apple et utvidet garanti- og serviceprogram for dette problemet, gjeldende i 4 år fra kjøpsdato: https://www.macworld.com/article/1136002/nvidia.html Rossmans anekdoter om hvordan dette angivelig artet seg, på et tidspunkt der han knapt hadde startet sin virksomhet, er det liten grunn til å ta spesielt seriøst, gitt hans selektive hukommelse og dokumenterte uetterrettelighet. Apples utvidede garantier og reparasjonsprogram sammenfaller noen ganger i tid med at det ligger ett eller annet "massesøksmål" (eller gruppesøksmål som det egentlig heter) fra noen få personer og venter på behandling hos en eller annen domstol et eller annet sted i USA. Det er nesten ikke til å unngå, i og med at folk konstant saksøker hverandre og diverse selskap over en lav sko på andre siden av dammen, Det tar ofte tid for Apple å avdekke avvik som unormalt høy feilrate i deler av produktene, som viser seg nettopp over tid, og i løpet av den samme tiden vil det da kunne skje at noen legger inn et søksmål fordi garantien deres er utløpt og de mener at det er en svakhet som Apple bør ta ansvar for. Apple skal da ikke la være å ta ansvar for en slik svakhet i produktet fordi noen har lagt inn et søksmål, eller hva? Så kan man jo diskutere om Apple tar ansvar av tvang eller godhet, jeg tror ikke det er noen av delene. Det er nok en ganske pragmatisk tanke som ligger bak, om at det er lurt å ta ansvar for egne eller underleverandørers feil, når produktene har en for høy feilrate fordi enkeltkomponenter ikke lever opp til den standarden både Apple og kundene forventer, samt en visshet om at Apple lever av fornøyde kunder. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) Jeg har slettet personangrep fra tråden. flere forsvant etter en ny rydderunde. Jeg har kanskje vært litt streng men ettersom dette er en kommentartråd for en artikkel vil vi ha et visst nivå på diskusjonen. Vennligst vær snille og greit med hverandre. Hvis noen føler seg trakassert eller mobbet ser vi helst at dette rapporteres slik at vi får luket det bort fra forumet. å Svare på slikt i en tråd kan gjøre ting verre. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Endret 13. august 2019 av ilpostino 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 "Flere videoer", som i to-tre? Linker? Maskiner som har blitt overkjørt av en lastebil lar seg sikkert ikke reparere, men maskiner med defekt hovedkort lar seg definitivt reparere, og jeg skulle likt å se den Genius Bar ansatte som påstår noe annet. Apple driver ikke med den slags feilsøking og utskifting av mikrokomponenter på hovedkort i sine butikker, som Rossmann bedriver. Er det et defekt hovedkort, så bytter Apple kortet, gratis på garanti eller reklamasjon, eller mot betaling for de som ikke lenger har garanti eller reklamasjonsdekning. Jeg tenker at det er rimelig standard prosedyre blant PC-produsentene, eller har du kjennskap til noe annet? Vi kan jo starte med denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=o2_SZ4tfLns som er en CBC News video. Så disse som er mere rett på sak https://www.youtube.com/watch?v=Giwm-25LRdc.. https://www.youtube.com/watch?v=e2r-g8EaTfY]https://www.youtube.com/watch?v=e2r-g8EaTfY]https://www.youtube.com/watch?v=e2r-g8EaTfY Som du ser ingen av disse maskinenene var overkjørt av en lastebil. Og det at apple ikke reparerer hovedkort men bytter dem selv om det er bare en enkelt komponent det er feil med er jo en enorm sløsing av elektronikk. Ingen ville finne på å bytte motoren i bilen sin fordi en tempsensor ikke virker selv om sensoren gjør at motoren ikke starter eller bytte girkassa på grunn av en sensorfeil. Apple har jo sågar diagnoseverktøyet selv og kunne ha reparert om de ville. Og så over til den fantastiske garantien. Angående Nvidia 8600 GT, så opprettet Apple et utvidet garanti- og serviceprogram for dette problemet, gjeldende i 4 år fra kjøpsdato: https://www.macworld.com/article/1136002/nvidia.html Rossmans anekdoter om hvordan dette angivelig artet seg, på et tidspunkt der han knapt hadde startet sin virksomhet, er det liten grunn til å ta spesielt seriøst, gitt hans selektive hukommelse og dokumenterte uetterrettelighet. Nå ga vel ikke apple seg helt uten kamp når det kom til 8600 GT fadesen som artikkelen her anntyder. https://www.geek.com/apple/apple-loses-court-case-on-defective-nvidia-gpus-in-macbooks-1484061/ A few years back, Apple released an updated MacBook Pro with a more powerful graphics chip, the Nvidia 8600M GT. That proved to be a decision Cupertino would regret. The Nvidia GPU was defective, and as a result, the failure rate of the logic board in that generation’s MacBook was startlingly high. One Apple customer, who goes by the name of Seattle Rex, has spent the last few months trying to get Apple to pay for the repairs it promised for his defective computer, and that took him all the way to small claims court. The verdict is in, and the little guy won. Og ikke nok med det men akkurat som Rossman beskriver problemet og apples måte å reagere på viser seg jo å være helt korrekt der de forsøker å nekte kundene sine garantireparasjon. Instead of replacing the defective machines, Apple agreed to repair the boards for free when they failed for up to 4 years. Rex’s machine was still in that window when it finally gave up the ghost due to the bad GPU. When he tried to get it repaired, Apple said that because the machine was un-bootable, they could not confirm the GPU was the problem, and he would have to pay for the repair. Mulig jeg skriver om hendelser og uttalelser du ikke har fått med deg men jeg har fulgt med på Rossmans videoer i flere år bakover i tid og ikke fordi han driver med negativ omtale av apple men fordi jeg interreserer meg for feilsøking og reparasjon av elektronikk. Apples utvidede garantier og reparasjonsprogram sammenfaller noen ganger i tid med at det ligger ett eller annet "massesøksmål" (eller gruppesøksmål som det egentlig heter) fra noen få personer og venter på behandling hos en eller annen domstol et eller annet sted i USA. Det er nesten ikke til å unngå, i og med at folk konstant saksøker hverandre og diverse selskap over en lav sko på andre siden av dammen, Her må jeg vel si at jeg er prinsippielt uenig med deg nettop fordi dette sammenfaller så godt. Mener du at apple alikavel ville gitt disse garantiene om de ikke blei tvungen til det gjennom rettsapparatet? Litt av problemet til apple er at det er mennesker med økonomiske resusjer som kjøper produktene deres og de finner seg ikke i å bli avvist ved døren og således går til søksmål om ikke apple stiller opp når de burde. Dåg hadde apple ikke hadd resusjsterke kunder hadde de vel ikke solgt så mye på grunn av nettop det faktum at apple produkter er dyre. Jeg googlet nettop "apple class action lawsuit" og der var det mye å ta av og forslagene til produkter det var gått til slike søksmål om var heller ikke få. 1 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Og det at apple ikke reparerer hovedkort men bytter dem selv om det er bare en enkelt komponent det er feil med er jo en enorm sløsing av elektronikk. Det er vell sånn ca. akkurat likt som med det meste annet av dagens elektronikk som befinner seg rundt i de tusen hjem. Som eksempler så hadde jeg for få uker siden feil på en Optoma prosjektor. De prøvde ikke engang å feilsøke men byttet bare hovedkort. Hadde feil på en NEC monitor for noen år siden. Byttet hovedkort. Feil på en Miele oppvaskmaskin. Byttet hovedkort. Feil på Bosch kompostkvern. Byttet hovedkort. Foreldrene mine hadde feil på et LG hjemmekinoannlegg. Byttet hovedkort. Søstera mi hadde feil på en Dell laptop. Byttet hovedkort. Oppstår det en feil på en styringsenhet i en bil så prøver man ikke engang å reparere. Man bytter. Slik kan vi ramse opp i det uendelige. Må få unntak så er ikke elektronikk i dag laget for å feilsøkes og repareres. Det tar for mye tid. Det er mer effektivt og billigere å bare bytte. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Dell pleier å reparere HK so har vært defekte hos kunder og installerer de som "nye" igjen hos andre. Andre firmaer gjør sikkert tilsvarende. Enklere å fikse his kunden raskt og heller reparere delen i bakkant etterpå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå