Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Jeg er usikker på om du har fulgt med på krigen Apple har med uavhengige reperatører. De vill helst selge deg en ny iphone enn at du skal få fikset den, uansett om du bruker orginale deler. De kommer til å prise reprasjonen så høyt at kundene vill vurdere å kjøpe en ny. Dette gjelder alle Apple produkter. Salget av Apple telefoner har stagnert, de har også sluttet å gi officielle salgs tall. De sliter med å med komme på nye ting så folk føler de må oppgradere. Joda, jeg har da fulgt med litt i denne "krigen", som du velger å kalle det. Det er en konflikt der, som har flere sider ved seg enn interessene til de uavhengige reparatørene. Piratdeler og forfalskninger er et problem, å sikre at reparasjoner utføres forsvarlig av kvalifiserte personer, som ivaretar kvalitetskrav og produktsikkerhet, er et problem. Derfor ønsker Apple sertifisering av de som skal gjøre ting inni produktene, og har lagt til rette for at seriøse, uavhengige aktører skal kunne skaffe seg slik sertifisering. Hvor ville du fått reparert bremsesystemet på bilen din, hos at offentlig godkjent bilverksted, eller hos et "uavhengig verksted" i bakgården til en tilfeldig fyr uten noen som helst utdanning i faget? Dersom Apple bare hadde villet selge meg en ny iPhone, så hadde de neppe tilbudt batteribytte for iPhone til 499-729 kroner, eller iOS-oppdateringer i 5-6 år. De ville heller ikke tilbudt utvidet garanti og reparsjonsprogram i de tilfellene der de oppdager unormalt høy feilrate for spesifikke problem. Så argumentasjonen din feiler åpenbart her. Joda, salget av iPhone har stagnert, i likhet med hele smarttelefonmarkedet. Det er vel et uttrykk for at hele bransjen "sliter med å med komme på nye ting så folk føler de må oppgradere". Og ja, Apple gjør nå som alle konkurrentene, og publiserer ikke lenger offisielle salgstall, kanskje fordi de ønsker å sette mer fokus på helheten i det de driver med, enn enkeltprodukt. 3 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 IR er en forkortelse for Internal Resistance og er målbar i LiXX batterier. Her ser du for eksempel skjermbildet fra en Graupner Polaron Pro lader som lader et 6S LiPo batteri der du kan se den interne motstanden i hver celle. En mobiltelefon har bare ei celle så dette burde være enkelt for apple å implementere og den indre motstanden i et batteri av en viss størrelse og kvalitet har en gitt indre motstand. Denne motstanden vil da endre seg og bli høyere jo dårligere batteriet blir. Takk for info. Hvordan kan Apple hvite hva den interne motstanden skal være i et tilfeldig no-name batteri, med ukjent intern kjemi og oppbygning, som noen har importert fra Kina? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Det trenger de ikke vite, bare hva sin egen motstand skal være, om andre produsenter får det til med samme indre motstand, good for them, og dette er ikke noe du kan jukse deg til for med lav indre motstand i batteriet følger også en lavt spenningsfall under last med i motsettning til samme last med et batteri med høyere mindre motstand. Forresten, hvor stort problem er piratdeler og uoriginale batterier for apple? Er det mange iphone telefoner som har tatt fyr eller på andre måter forvoldet skade som følge av dette? 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Konsekvensen er nok større enn man ved første øyekast klarer å se. En konsekvens vil være at mange 3. parts reperatørbutikker, som, selv om de bruker 100% orginale og identiske batterier med Apple, vil vå massevis av kundeklager fordi telefonene fortsetter å klager på batteriet etter at kunden har fått det byttet. Kunder hos disse 3. parts butikkene vil miste tillit til slike uofessielle apple reperatører. Nå er det ikke slik at telefonen "klager på batteriet", selv om noen setter inn et uoriginalt batteri. Man merker ingen ting til dette, med mindre man aktivt velger å gå inn i Innstillinger > Batteri, osv. der enste konsekvens er at man ikke lenger kan få fram informasjon om Batteritilstand på samme måte som før det uautoriserte batteribyttet. Dette har i realiteten ingen praktisk betydning, telefonen vil fortsatt fungere akkurat som den skal. At kunder har større tillit til kvalifiserte, autoriserte aktører, enn tilfeldige uautoriserte bakgårdssjapper, enten det er telefonreparatører, bilreparatører eller tannleger, er vel helt normalt og som det skal og bør være. 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Du har bare så missforstått hva et fritt marked gjør med kunder OG produkter. Hva legger du i et "fritt marked"? At hvem som helst, uten kvalifikasjoner eller godkjenning/autorisasjon, skal kunne drive virksomhet mot betaling for å reparere biler, dimensjonere bærekonstruksjoner og bygge hus, utføre lege- eller tannlegetjenester, gjøre elektriker- eller rørleggerarbeid, osv. ? Jeg vet veldig godt hva slikt kan gjøre med kunder og produkter, etter at et familiemedlem som kjøpte et brukt hus fikk en ubehagelig stor elektrikerregning noen år senere, etter at en el-kontroll avdekket at en amatør (tidligere huseier) hadde vært på ferde og installert innfelte takspots på egen hånd på en høyst uforsvarlig måte. 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 For det første, iphone er ikke et høykvalitets produkt, hadde det vært det hadde levetiden vært vesentlig lengere en for andre telefoner. Iphone er derimot et moteprodukt som kundene betaler ut av nesa for men nok om det. En iphone aksepterer ikke et annet apple batteri en det eksakte batteriet den kom med, ikke engang et batteri plukket ut av en eksakt likedan iphone. Håper virkelig apple har andre parametre å beregne batterihelse på en denne ID brikken som må stemme for dersom ikke er denne funksjonen bare en scam. Da foreslår jeg at du legger fram statistikk over gjennomsnittlig levetid for andre telefoner. Ifølge denne undersøkelsen er gjennomsnittlig levetid for en iPhone 4 år og tre måneder: https://www.techrepublic.com/article/heres-how-long-your-iphone-will-really-last/ En iPhone aksepterer både uoriginalt batteri og originale batteri fra en annen identisk iPhone, og fungerer som normalt med disse (bortsett fra at man ikke kan lese ut et par ikke spesielt viktige parametre for batteritilstand), det burde du ha fått med deg nå. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Uautorisert og useriøs er ikke det samme. Du prøver å gjøre det til at uautorisert ikke er så flinke som autoriserte, men nå stilles det ingen kvalitetsmessige krav til autoriserte reparatører. Kun at de må kjøpe en hvis menge deler i måneden. Ikke nødvendigvis det samme, men alt for ofte. For kunden er det vanskelig å vite og en unødvendig risiko, og det ligger en mye større sikkerhet i å velge autoriserte reparatører, her som på de fleste andre områder. De aller fleste velger naturlig nok å bruke firma som har faglig godkjenning når de skal få reparert bilen, bygge på huset, pusse opp badet, eller få reparert komfyren eller TVen, så hvorfor skal man ikke stille samme krav for de digitale enhetene som man er så avhengige av i dagliglivet? Når du påstår at det stilles "ingen kvalitetsmessige krav til autoriserte reparatører" så er det en åpenbar løgn. Det stilles krav til ordnet forretningsdrift, lokaler, utstyr, sikkerhetsrutiner, teknisk sertifisering basert på kursing og eksamener, osv, og man må påregne at Apple følger opp og kontrollerer at man faktisk opprettholder den påkrevde standarden over tid. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Det koster ikke mer å bytte batteri hos Apple,enn å spise en bedre middag ute.. Oi, så mye? Javel, da har vi nå sett enden på bruktmarkedet for iPhone… Piratdeler og forfalskninger er et problem, Hvor ville du fått reparert bremsesystemet på bilen din, hos at offentlig godkjent bilverksted, eller hos et "uavhengig verksted" i bakgården til en tilfeldig fyr uten noen som helst utdanning i faget? Den jobben gjør jeg selv, takk. En forutsetning for dette skal kunne skje er at der finnes Original Equipment Manufacturer deler å få tak i. Å kjøpe deler av merkeverksted er høyst uaktuelt – de tar en avanse Apple verdig. For at dette ettermarkedet skal bli levedyktig, må der eksistere flere OEM leverandører av samme del. Second Sourcing er da også noe bilfabrikantene bevisst sørger for når de legger opp sitt logistikksystem etter Just In Time prinsippet. Samme prinsipp benytter vi i elektronikkindustrien, der vi kan. Med tiden ser vi også at øvrige OEM leverandører – alle merkevareleverandører – begynne levere kopier av den opprinnelige OEM leverandøren sin del. Eller snarere eget design som direkte erstatter den opprinnelige OEM del. Til tider i klart forbedret utgave, og enkelte ganger til og med til høyere prisforlangende som den opprinnelige, underdimensjonerte del. Dette har vært redningen for flere av mine biler. Igjen ser vi samme prinsipp i elektronikkindustrien, i hvert fall frem til DRM ble en integrert del av alt som nå leveres. Igjen er dette de store aktørene – merkevarene – som second sourcer hverandre. Til kundenes - oss elektronikkingeniører - store glede og lettelse. Nei, hva var det du sa om piratdeler og slikt? At hvem som helst, uten kvalifikasjoner eller godkjenning/autorisasjon, skal kunne drive virksomhet mot betaling for å reparere biler, dimensjonere bærekonstruksjoner og bygge hus, utføre lege- eller tannlegetjenester, gjøre elektriker- eller rørleggerarbeid, osv. ? I mitt svar på det spørsmålet skal jeg forsøke unngå kaste dritt om andre sine yrker og fagbrev. Tenker i stedet nevne at jeg i mitt yrkesliv har måttet forholde meg til store mengder ingeniørkollegaer fullstendig frakoblet faget de faktisk utøver. Der finnes mer som en viss overføringsverdi… Jeg og min familie besitter per i dag mengder Apple-produkter. Det meste har jeg på et eller annet tidspunkt reparert, gjerne gjentatte ganger, opp gjennom årene. Alt dette må nå etterhvert skiftes ut med annet fabrikat. Trist, men slik må det bli. Endret 11. august 2019 av 1P4XZQB7 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Da foreslår jeg at du legger fram statistikk over gjennomsnittlig levetid for andre telefoner. Ifølge denne undersøkelsen er gjennomsnittlig levetid for en iPhone 4 år og tre måneder: https://www.techrepublic.com/article/heres-how-long-your-iphone-will-really-last/ En iPhone aksepterer både uoriginalt batteri og originale batteri fra en annen identisk iPhone, og fungerer som normalt med disse (bortsett fra at man ikke kan lese ut et par ikke spesielt viktige parametre for batteritilstand), det burde du ha fått med deg nå. Her har vi en studie fra 2018 som viser at iphone vare gjennomsnitlig 67 måner mens en samsung varer gjennomsnitlig 54 1/2 måned. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181016142434.htm Ikke vesentlig lenge spør du meg men et viktig moment i så måte er apple fansen håndterer produktene sine. "Some phones last longer, and it's not just because they're repairable or more functionally durable," she added. "It's also the psychological aspects that make them more durable. That's important to remember." Et annet problem når det kommer til levetid og kvalitet er jo at når apple finner på noe nytt forbrukerfiendltig av typen å fjerne headphone pluggen eller å lime batteriet inni telefonen så sier de andre produsentene "here hold my beer" og gjør det samme med sine telefoner, og har du ikke same merkevaren, altså motevaren som et apple produkt så byttes det oftere. 1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 «Mobilen og batteriet vil riktignok fremdeles fungere, men den manglende verifiseringen har den konsekvensen at telefonen ikke vil kunne vise informasjon om batteriets tilstand.» «Konsekvensen» er med andre ord tilnærmet lik null, siden telefonen vil fungere helt normalt på alle måter, med unntak av en tilstandsrapportering for batteriet, som ikke en gang eksisterte på iPhone i alle årene fram til 2018. En fjær kan åpenbart fortsatt lett bli til ti høns i tabloidmedia... Nå har det jo vist seg at eplekart har noia for batteriet i aiaifonen sin, så dette har nok store konsekvenser for disse! Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Her har vi en studie fra 2018 som viser at iphone vare gjennomsnitlig 67 måner mens en samsung varer gjennomsnitlig 54 1/2 måned. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181016142434.htm Ikke vesentlig lenge spør du meg men et viktig moment i så måte er apple fansen håndterer produktene sine. Et annet problem når det kommer til levetid og kvalitet er jo at når apple finner på noe nytt forbrukerfiendltig av typen å fjerne headphone pluggen eller å lime batteriet inni telefonen så sier de andre produsentene "here hold my beer" og gjør det samme med sine telefoner, og har du ikke same merkevaren, altså motevaren som et apple produkt så byttes det oftere. Tja, 23% lengre levetid er ganske vesentlig, vil jeg si. Og hva er greia med å kalle iPhone-brukere for "Apple fansen"? Er det saklig eller normalt å kalle alle som bruker Samsung-telefoner for Samsung-fansen, eller alle som kjører Passet for VW-fansen? Er det vanskelig å bruke vanlige norske ord, som kunde eller bruker? Hva har fjerning av den analoge hodetelefonpluggen, som stadig flere produsenter gjør, med telefonenes levetid å gjøre? Hva er problemet med å lime eller teipe batteriet fast inni telefonen, for å beskytte det mot skader? Dette kan f.eks gjøres med «ører» som stikker fram i enden av teipstripene, som man drar i for å løsne batteriet raskt og enkelt. Du framstiller de andre produsentene som hodeløse og viljeløse rævdiltere, som ikke kan ta egne fornuftige beslutninger på selvstendig grunnlag. Det blir en for latterlig argumentasjon. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Hva legger du i et "fritt marked"? At hvem som helst, uten kvalifikasjoner eller godkjenning/autorisasjon, skal kunne drive virksomhet mot betaling for å reparere biler, dimensjonere bærekonstruksjoner og bygge hus, utføre lege- eller tannlegetjenester, gjøre elektriker- eller rørleggerarbeid, osv. ? Jeg vet veldig godt hva slikt kan gjøre med kunder og produkter, etter at et familiemedlem som kjøpte et brukt hus fikk en ubehagelig stor elektrikerregning noen år senere, etter at en el-kontroll avdekket at en amatør (tidligere huseier) hadde vært på ferde og installert innfelte takspots på egen hånd på en høyst uforsvarlig måte. Har du noen beviser på at autorisert firmaer gjør en veldig god jobb som ingen andre ville klar å gjøre? Om du har fulgt litt med (som du påstår du har, men enten lyver eller nekter å se fakta) så er ikke de som reparere apple produktene så særlig flinke håndverkere. 3 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Har du noen beviser på at autorisert firmaer gjør en veldig god jobb som ingen andre ville klar å gjøre? Om du har fulgt litt med (som du påstår du har, men enten lyver eller nekter å se fakta) så er ikke de som reparere apple produktene så særlig flinke håndverkere. Du kan svare på spørsmålet jeg stilte til deg først: hva legger du i et "fritt marked"? Og så kan du svare på hvorfor du tror vi har offentlige godkjennings- og autorisasjonsordninger på en rekke områder? Jeg antar også at du kan framlegge uavhengig statistikk og undersøkelser på hvor "flinke håndverkere" de som reparerer Apple-produktene er, og ikke bare drar påstander ut av ræva? Siden du påberoper deg "fakta", mener jeg, så bør du kunne presentere disse her... 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Har du noen beviser på at autorisert firmaer gjør en veldig god jobb som ingen andre ville klar å gjøre? Om du har fulgt litt med (som du påstår du har, men enten lyver eller nekter å se fakta) så er ikke de som reparere apple produktene så særlig flinke håndverkere. Du kan svare på spørsmålet jeg stilte til deg først: hva legger du i et "fritt marked"? Og så kan du svare på hvorfor du tror vi har offentlige godkjennings- og autorisasjonsordninger på en rekke områder? Jeg antar også at du kan framlegge uavhengig statistikk og undersøkelser på hvor "flinke håndverkere" de som reparerer Apple-produktene er, og ikke bare drar påstander ut av ræva? Siden du påberoper deg "fakta", mener jeg, så bør du kunne presentere disse her... Alle vet hva som menes med et fritt marked. At hvem som helst har muighet til å starte opp en virksomhet så lenge de følger myndighetskrav for gjeldende bransje. Utover det er tjenesten etter avtale mellom tjenesteyter og kunde. Forøvrig er det ulovlig i EØSområdet for en produsent å binde kunden til egne servicesteder som Apple her forsøker. Dette er en gammel debatt i bilbransjen, der EU satte foten ned for snart et tiår siden, og i dag kan kunden bruke hvilket som helst autorisert verksted for service på sin bil 5 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Tja, 23% lengre levetid er ganske vesentlig, vil jeg si. Det får være ditt syn. Og hva er greia med å kalle iPhone-brukere for "Apple fansen"? Er det saklig eller normalt å kalle alle som bruker Samsung-telefoner for Samsung-fansen, eller alle som kjører Passet for VW-fansen? Er det vanskelig å bruke vanlige norske ord, som kunde eller bruker? Greia med iphone fans er måten de forsvarer alt apple gjør i tykt å tynt uansett hva det måtte være. Alle de andre er brukere. Hva har fjerning av den analoge hodetelefonpluggen, som stadig flere produsenter gjør, med telefonenes levetid å gjøre? Ingen verdens ting men det var heller ikke poenget. Hva er problemet med å lime eller teipe batteriet fast inni telefonen, for å beskytte det mot skader? Dette kan f.eks gjøres med «ører» som stikker fram i enden av teipstripene, som man drar i for å løsne batteriet raskt og enkelt. Eller åpne ei luke eller bakdekselet for å ta det ut. Dette gir meg for eksempel muligheten om jeg skal på langtur å ha med meg fler batterier uten å måtte lade telefonen i mellomtiden. Litt som når jeg driver med modellflyging der jeg kan ha med meg en liten koffert med batterier som jeg bytter etter hver flyging istedenfor å lade i mellomtiden. Med et limt fast integrert batteri er denne muligheten borte. Og skal jeg bruke apple dongle for å bruke hodetelefoner med ledning kan jeg altså ikke lade telefonen samtidig. Til sammenligning hadde Samsung galaxy S5 utskiftbart batteri og IP68 rating. Du framstiller de andre produsentene som hodeløse og viljeløse rævdiltere, som ikke kan ta egne fornuftige beslutninger på selvstendig grunnlag. Det blir en for latterlig argumentasjon. Hvorfor det? Samsung har i flere år latterliggjort Iphone for å ha fjernet audioutgangen mens nå har de plutselig funnet ut at de skal gjøre det selv, samme med integrert batteri, Iphone var først der. Ja de andre produsentene er hodeløse rævdiltere etter et selskap som baner vei først. Hadde ikke apple gitt ut den først iphone er det ikke sikkert vi hadde hatt den samme utviklingen innen smarttelefoner som vi har hatt fram til nå for etter at Iphone dukket opp eksploderte markedet for smarttelefoner. Husker når det skjedde og Iphone (den første) var en revolusjon sammenlignet med det som fantes før, det blir som å sammenligne en t-ford med en bil anno 2019, så revolusjonerende var det. HTC touch pro var det skikkelig hotte før Iphone dukket opp og det sier vel sitt om hvordan landskapet såg ut. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 PS. jeg er tilhenger av å gi ære der ære er fortjent og pepper der pepper er fortjent om du synes det var rart at jeg skryter av Iphone1. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Hvor er tankegangen til folk som kjøper kostbare telefoner, men skal det repareses så skal det skje på simpleste måte. Man kompromitterer ikke kvaliten på et produkt med tilfeldige reperatører og deler. Så det er greit å betale 100% av nypris for en SWAP-enhet om du får vannskade på telefonen din? Nå er det ikke slik at telefonen "klager på batteriet", selv om noen setter inn et uoriginalt batteri. Man merker ingen ting til dette, med mindre man aktivt velger å gå inn i Innstillinger > Batteri, osv. der enste konsekvens er at man ikke lenger kan få fram informasjon om Batteritilstand på samme måte som før det uautoriserte batteribyttet. Dette har i realiteten ingen praktisk betydning, telefonen vil fortsatt fungere akkurat som den skal. At kunder har større tillit til kvalifiserte, autoriserte aktører, enn tilfeldige uautoriserte bakgårdssjapper, enten det er telefonreparatører, bilreparatører eller tannleger, er vel helt normalt og som det skal og bør være. Så med andre ord gir Apple blaffen i min sikkerhet om jeg velger å bytte batteriet selv, ettersom de ikke reduserer ytelsen (og dermed strømtrekket) om de oppdager at batteriet ikke er sertifisert. Hva var poenget med denne funksjonen igjen? Her har vi en studie fra 2018 som viser at iphone vare gjennomsnitlig 67 måner mens en samsung varer gjennomsnitlig 54 1/2 måned. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181016142434.htm Ikke vesentlig lenge spør du meg men et viktig moment i så måte er apple fansen håndterer produktene sine. Verdt å huske på at Samsung lager telefoner i flere prisklasser enn Apple, sjansen er nok noe større for at man er villig til å bytte ut en Samsung J6 enn en iPhone 7 om halvannet år. 3 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Apple blir meir og meir usmakelig. Måten di gjere dette på er mest sannsynlig ikkje lovlig heller. For di som er nevenyttige blir denne mikrobrikka bare ein bagatell å lodde på eit nytt batteri. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Alle vet hva som menes med et fritt marked. At hvem som helst har muighet til å starte opp en virksomhet så lenge de følger myndighetskrav for gjeldende bransje. Utover det er tjenesten etter avtale mellom tjenesteyter og kunde. Forøvrig er det ulovlig i EØSområdet for en produsent å binde kunden til egne servicesteder som Apple her forsøker. Dette er en gammel debatt i bilbransjen, der EU satte foten ned for snart et tiår siden, og i dag kan kunden bruke hvilket som helst autorisert verksted for service på sin bil Jepp, så "et fritt marked» er i virkeligheten et regulert marked. Du nevner selv myndighetskrav, avtalerett, EU/EØS, og autoriserte verksted. Vi kan også nevne krav til CE-merking, og at elektriske/elektroniske produkt med det skal tilfredsstille en del krav til helse, miljø og sikkerhet, og at dette pålegger produsentene et juridisk ansvar for at produktene samsvarer med myndighetskravene. Bilbransjen er spesiell, den er over 100 år gammel, og underlagt mange reguleringer, med sertifiserings- og godkjenningsordninger på alt fra deler, til verksted, til kjøretøyene som skal kontrolleres av myndighetene med jevne intervall. Ikke slik i elektronikkbransjen, enda, der reparasjoner av forbrukerelektronikk er mer "ville-vesten» uten kontroll eller kvalitets- og kompetansekrav fra myndigheter, og mer eller mindre fritt fram for alle, både fagfolk og sjarlataner. Så hva med Apples kunder som trenger service eller reparasjon på sin iPhone eller Mac? Jo, Apple tilbyr både service og reparasjon direkte i egen regi, og de sørger for kvalitetssikring og autorisasjon av tredjepartsverksted, som kundene fritt kan velge mellom. I mangel av myndighetsreguleringer som kan sørge for autoriseringer og en ansvarliggjort reparasjonsbransje, så vil jeg mene at Apples ordning er et godt alternativ. Autorisert Apple-service er ganske sikkert ikke perfekt på alle måter og for alle, men det viser seg at kundene faktisk er gjennomgående rimelig fornøyde med Apples syetm for service og reparasjoner: https://www.notebookcheck.net/Notebook-Service-and-Support-Satisfaction-Survey-Who-has-the-best-laptop-service.299092.0.html Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Så med andre ord gir Apple blaffen i min sikkerhet om jeg velger å bytte batteriet selv, ettersom de ikke reduserer ytelsen (og dermed strømtrekket) om de oppdager at batteriet ikke er sertifisert. Hva var poenget med denne funksjonen igjen? Jepp, det er ikke Apples ansvar om du selvantenner som følge av et dårlig piratbatteri. Sett på bakgrunn av hvor mye negativ omtale og pepper Apple har fått bare fordi de ikke serverer en relativ ubetydelig informasjon om Batteritilstand for uoriginale batteri, kan du forestille deg hvor mye rabalder det ville blitt om Apple hadde klokket ned telefonene med uautoriserte batteri i tillegg? Typisk "Damned if you do, and damned if you don’t» situasjon, alltid noen som er ute etter påskudd for å kritisere, samme hva... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå