Newton Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 La meg gi et eksempel på hva jeg ville anbefalt en ny student uten spesielle krav i dag: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-zenbook-14-ux431fa-an004t-baerbar-pc/p-985794/ Den koster 4000 kr mindre enn en MacBook Air, har dobbelt så mye lagring, kan oppgradere RAM, mye bedre tastatur, og et bedre utvalg porter, men 200 gram tyngre og svakere batteri og skjerm. For ordens skyld, RAM kan ikke oppgraderes på den maskinen, man er stuck med 4GB. Hvorvidt et tastatur som karakteriseres som "spongy" eller svampete er bedre enn det kontante og presise tastaturet til MB Air kan sikkert diskuteres, men det koker nok ofte ned til smak og behag. Apples butterfly-tastatur er for øvrig ikke det samme i MB Air 2019 som i tidligere år, det er forbedret til en tredje versjon med nye materialer i mekanismen, og er både stillere og mer pålitelig enn før. Plast-styreplaten til Asus er for øvrig ikke i samme divisjon som Apples bransjeledende Force Touch styreplate heller. https://www.ultrabookreview.com/26941-asus-asus-zenbook-14-ux431fa/ Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) … Hvorvidt et tastatur som karakteriseres som "spongy" eller svampete er bedre enn det kontante og presise tastaturet til MB Air kan sikkert diskuteres, men det koker nok ofte ned til smak og behag. Apples butterfly-tastatur er for øvrig ikke det samme i MB Air 2019 som i tidligere år, det er forbedret til en tredje versjon med nye materialer i mekanismen, og er både stillere og mer pålitelig enn før. … HAHAHAHA Så hvorfor er det å finne på https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-notebooks ??? Hvis de er så forbedret, hvorfor er det varslet at det skal byttes ut i neste generasjon? Gleder meg til denne. … Jeg var ikke i stand til å høre eller merke noen betydelig forskjell på det nye tastaturet og det gamle tastaturet på den jeg prøvde (2015 MacBook, for noen år siden). … Med års mellomrom? Forøvrig testet mot et veldig kritisert tastatur. Har du følelse i fingrene? Det nye er et kroneksempel på form over funksjon. Elendige designløsninger for å få ting tynnere. Svakt nok er ingen av maskinene deres tynne eller lette lenger (i sammenligningen med det man får ellers). For meg fremstår dette som om en fjær som har blitt til ti høns. Tviler på at det blir et stort problem. Tastaturet er videre uansett dekket av garanti, selger har og kun har rett til å rette samme feil to ganger, før du med loven i hånd kan kreve ny vare, som da vil ha fem nye år, eller heve kjøpet.Det er et gigantproblem. Apple har alle de bærbare i salg på en liste over anerkjente tilbakekallinger. Apple gjør ikke dette lett, hverken historisk sett eller denne gangen. De har feilet i flere generasjoner med å få dette staturet til å ikke være defekt, og feilet. … Når det gjelder prisene på større lagringsplass kan jeg være enig i at det er stivt, men nå er det slik at folk stemmer med lommeboka på dette. Apple hadde neppe gjort det hvis ingen hadde gått for større lagring. Mengden Macer blant studenter taler vel for at dette ikke er noe stort problem.Hvis det er stivt nå, hva blir det når den ellers svindyre maskinen ikke kan oppgraderes i fremtiden? Folk har fått med seg at Apple er svindel, omsider. Miljøfiendtlig, forbrukerfiendtlig og defekt. Laget for å ikke vare, laget for å bli skadet. … Likevel, dette er ikke første gangen Apple fjerner en tilkobling før de fleste andre, det ble omtrent like mye støy da de kvittet seg med floppy-driven og CD-rommen, uten at dette var noe flertallet av brukerne savnet, da hadde de stemt med lommeboka.Folk stemmer med lommeboka, de kjøper færre Apple-maskiner, se salgsstatistikken. Det er ikke billig å fikse defekte maskiner heller. Apple hadde fremdeles bærbare med CD-rom i 2013, de var ikke først ute uten heller. Ikke i nærheten, totalt fiktiv sammenligning. … Likevel er min erfaring med Mac at det fortsatt er svært solide og holdbare maskiner som varer lenge. Alle i min omgangskrets som har byttet er også fornøyde med sine Macer, det eneste de som regel angrer på er at de ikke gjorde byttet før.Som er nye maskiner? Som ikke kan oppgraderes, de som går istykker ved fukt, eller støv? Topp studentvalg. Ingenting går i riktig retning for noen andre grupper heller. Av det selv ukyndige brukere merker seg: Du hører ikke at Apple ikke er hva det var, at de ikke kommer med noe nytt? At de henger etter? At de skrur opp prisene? Din omgangskrets er enten veldig begrenset, påfunnet, eller totalt ute av samfunnet som sådan. Mulig det hadde byttet navn til LibreOffice sist jeg brukte det, som sagt noen år siden jeg testet sist. Men kanskje verdt å prøve på nytt. Husker det som på høyde med MS Word på mange måter. Det var bare stavekontrollen som var problem for mitt bruk.Du finner fremdeles OpenOffice som OpenOffice, LibreOffice er en forgrening under bedre lisens. (GPLv3+) Prøv en linuxdistro som passer for deg, fri programvare har ikke unntaksvis den egenskapen, og tar seg ikke friheter. Endret 13. august 2019 av Spetsnaz 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) Dobbelpost Endret 13. august 2019 av Spetsnaz Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) ........ Du finner fremdeles OpenOffice som OpenOffice, LibreOffice er en forgrening under bedre lisens. (GPLv3+) Prøv en linuxdistro som passer for deg, fri programvare har ikke unntaksvis den egenskapen, og tar seg ikke friheter. Takk for oppdatering. Jeg trodde OpenOffice var helt ut nå. Har ikke noe i mot Linux på servere, men Linux er uaktuelt for meg for desktop da jeg trenger Adobes programvare, pluss annet som bare kjører på Mac og Windows, og til dels kun på Windows. Men er lite interessert i å leie Office fra Microsoft hjemme så lenge det finnes bra nok alternativ. Ille nok med Adobe-programmene som bare er abonnementsbasert, men der finnes det ikke reelle alternativ for meg. Endret 13. august 2019 av se# Lenke til kommentar
Emigranten Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Det var i 2015 og tidligere, dagens maskiner har fastloddet SSD. Det betyr forøvrig at du er fullstendig fortapt om maskinen stopper opp og du har viktige data på den, det er ikke en gang en port på hovedkortet for å hente ut data med et spesialverktøy på 2018- og 2019-modellene. Siden den innebygde SSD disken alltid er kryptert på en Mac med T2 chipen og krypteringsnøkkelen er lagret i T2 chippen og ikke er lesbar så vil en data port på hovedkortet på disse maskinene være totalt bortkastet siden du ikke vil være i stand til å dekryptere dataene du leser ut av SSD´en via en slik port. Før apple begynte med HW krypteringen som T2 brikken gjør så hadde du passordet og kunne derfor dekryptere dataene du leste ut fra dataporten på hovedkortet. Det eneste som skjer når du slår på filevault på en mac med T2 chipen er at ditt passord lagres i T2 chippen og dette gjør at T2 chippen krever ditt passord før den begynner å dekryptere/kryptere datene på SSD´en med sin private hemmelige nøkkel. 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Siden den innebygde SSD disken alltid er kryptert på en Mac med T2 chipen og krypteringsnøkkelen er lagret i T2 chippen og ikke er lesbar så vil en data port på hovedkortet på disse maskinene være totalt bortkastet siden du ikke vil være i stand til å dekryptere dataene du leser ut av SSD´en via en slik port. Før apple begynte med HW krypteringen som T2 brikken gjør så hadde du passordet og kunne derfor dekryptere dataene du leste ut fra dataporten på hovedkortet. Det eneste som skjer når du slår på filevault på en mac med T2 chipen er at ditt passord lagres i T2 chippen og dette gjør at T2 chippen krever ditt passord før den begynner å dekryptere/kryptere datene på SSD´en med sin private hemmelige nøkkel. Jeg kan forstå dette, lykke til å forklare det til en 25-åring som oppdager at eksamensoppgaven på 30 sider er tapt for all tid fordi han/hun ikke tok en sikkerhetskopi. Lenke til kommentar
Emigranten Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Jeg kan forstå dette, lykke til å forklare det til en 25-åring som oppdager at eksamensoppgaven på 30 sider er tapt for all tid fordi han/hun ikke tok en sikkerhetskopi. Det er en feil du kun gjør en gang. Bruker du apple´s pages eller microsoft words så lagres dokumentet du skriver fortløpede til de respektive skyløsningene. Hvis ikke så har du tapt eksamensoppgaven for alltid uansett om du har en data port på hovedkortet slik apple hadde før. Lenke til kommentar
Mann'75 Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Studenter som ikke vil ha Windows blåser da for f ikke budsjettet på en MacBook, de går for Chromebook eller Linux 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) HAHAHAHA Så hvorfor er det å finne på https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-notebooks ??? Hvis de er så forbedret, hvorfor er det varslet at det skal byttes ut i neste generasjon? Gleder meg til denne. Tja, etter alt å dømme for å forsikre potensielle kjøpere om at det er et trygt kjøp og at de er godt dekket med utvidet garanti- og servicedekning mot tastaturfeil i flere år, etter all den negative publisiteten som særlig var omkring første generasjon av disse butterfly-tastaturene. Apple kunne naturligvis ventet ett år med å innlemme disse 2019-modellene i serviceprogrammet dersom disse mot formodning skulle få samme problemer, siden de uansett vil være under full garanti til da. Men her dreier det seg åpenbart om å gjenopprette en smule tapt tillit i markedet, etter de tidligere problemene med spesielt første generasjon. Det er ikke "varslet at det skal byttes ut i neste generasjon", det er kun et løst rykte. For vanskelig for deg å skille mellom fakta og fiksjon? Med års mellomrom? Forøvrig testet mot et veldig kritisert tastatur. Har du følelse i fingrene? Det nye er et kroneksempel på form over funksjon. Elendige designløsninger for å få ting tynnere. Svakt nok er ingen av maskinene deres tynne eller lette lenger (i sammenligningen med det man får ellers). Det nye butterfly-tastaturet er et kroneksempel på hvordan innovasjon foregår over alt. Man utvikler noe nytt, som på mange måter er en forbedring iht. ulike designparametre man setter seg, men som kan få barnesykdommer, deretter videreutvikler man det i flere iterasjoner, for å forbedre egenskaper og fjerne eventuelle svakheter som viser seg over tid. Det er et gigantproblem. Apple har alle de bærbare i salg på en liste over anerkjente tilbakekallinger. Apple gjør ikke dette lett, hverken historisk sett eller denne gangen. De har feilet i flere generasjoner med å få dette staturet til å ikke være defekt, og feilet. Feil. Et utvidet service- eller reparasjonsprogram gir utvidet garanti for spesifikke problem, og trer i kraft dersom problemet skulle oppstå for den enkelte bruker. Det er derimot ikke «tilbakekallinger". Hvis det er stivt nå, hva blir det når den ellers svindyre maskinen ikke kan oppgraderes i fremtiden? Folk har fått med seg at Apple er svindel, omsider. Miljøfiendtlig, forbrukerfiendtlig og defekt. Laget for å ikke vare, laget for å bli skadet. Løgnene dine tjener din agenda heller dårlig. Folk stemmer med lommeboka, de kjøper færre Apple-maskiner, se salgsstatistikken. Det er ikke billig å fikse defekte maskiner heller. Apple hadde fremdeles bærbare med CD-rom i 2013, de var ikke først ute uten heller. Ikke i nærheten, totalt fiktiv sammenligning. Det totale globale PC-salget har falt de siste 8 årene, se salgsstatistikken. Så hva var poenget ditt igjen? Nei, Apple hadde ikke bærbare med "CD-rom" i 2013, de hadde et par utgående MacBook Pro-modeller med optisk drev som støttet DVD-RW og andre skrive- og lesbare optiske disktyper. På den annen side så hadde MacBook Air aldri innebygget optisk drev, fra unnfangelsen i 2008 og til dags dato. Som er nye maskiner? Som ikke kan oppgraderes, de som går istykker ved fukt, eller støv? Topp studentvalg. Ingenting går i riktig retning for noen andre grupper heller. Av det selv ukyndige brukere merker seg: Du hører ikke at Apple ikke er hva det var, at de ikke kommer med noe nytt? At de henger etter? At de skrur opp prisene? Din omgangskrets er enten veldig begrenset, påfunnet, eller totalt ute av samfunnet som sådan. At maskiner er solide og holdbare og kan fungere i mange år har ingen ting å gjøre med om de kan oppgraderes eller ei. Fukt eller støv er det få datamaskiner som har godt av, og dagens maskiner fra Apple er ikke spesielt utsatt for dette. Selvfølgelig er ikke Apple det de engang var, og det skal de heller ikke være, de innoverer og utvikler seg konstant. At Apple "skrur opp prisene" er stort sett bare tøv, produktene endres og forbedres kontinuerlig, ofte med løsninger som er mer avanserte og dyrere å utvikle og produsere (eks: egen utvikling av Face ID-teknologien, markedsledende SoC-er, m.m). Apple har heller ikke kontroll over inflasjon og valutakurser, som faktisk er den største prisfaktoren vi opplever, når krona er på sitt svakeste på mange år, og har blitt svekket med nesten 50% i forhold til for 6-7 år siden. Endret 14. august 2019 av Newton 1 Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Har en jobb MacBook, men må kjøre Windows på den for å få gjort det jeg skal. Blir farlig varm om den belastes med simuleringer eller spillgrafikk, selv med økt viftehastighet. Museplata fungerer bare på plant underlag. Strømkablen går i oppløsning. Ville aldri betalt for et sånt produkt selv, byggekvaliteten er ofret til fordel for design. Forhåpentligvis ikke en MacBook, men en MacBook Pro 15", da... Men likevel virker det som at jobbe din har gitt deg feil type maskin til jobben du skal gjøre. Museplata burde gi deg grunn til å åpne maskinen og sjekke batteriet, om du ikke allerede har gjort det, da funksjonsfeilen du beskriver kan være tegn på at batteriet (som ligger rett under plata) holder på å svelle opp. Hvilken maskin og årsmodell er det snakk om? Mac pga Apples mangel på støtte for utvikling for Apple produkter på annet enn MacOS. Museproblemet har vært sånn siden den var ny. For liten toleranse og for mykt chassis gjør at trykkbryteren slutter å virke. Nå bruker jeg den også veldig sjeldent som bærbar, da strømkablen ikke tåler bevegelse og nettverksdriverne ikke liker å bytte tilgangspunkt (krever ofte omstart). 2 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Tja, etter alt å dømme for å forsikre potensielle kjøpere om at det er et trygt kjøp og at de er godt dekket med utvidet garanti- og servicedekning mot tastaturfeil i flere år, etter all den negative publisiteten som særlig var omkring første generasjon av disse butterfly-tastaturene. Hva er det som er trygt med å kjøpe et defekt tastatur, som er loddet fast i alt annet, når Apple ikke selger reservedeler, og motsetter seg oppsirkulering av deler? Alle feiler de, folk sender inn flere ganger, alle generasjoner. Fordi problemet er elendig design. Iboende kan man si nettopp elendig, for selv et gigantselskap som Apple klarer ikke å fikse problemet nå i tredje generasjon. Apple kunne naturligvis ventet ett år med å innlemme disse 2019-modellene i serviceprogrammet dersom disse mot formodning skulle få samme problemer, siden de uansett vil være under full garanti til da. La folk få igjen pusten X) Du vet hva de gjorde da folk kom i masser og maste om garanti? Du vet at alle garantiordninger har sitt opphav i at amerikansk rettsvesen tillater sivile massesøksmål? Apple anerkjenner at det flunkende nye, generasjon 3-tasturet er defekt, ut av esken. Hva skulle ellers være problemet, om ett års tid??? Om noe etablerer det akkurat det dårlige ryktet dette designet har opparbeidet seg, _fordi_ det er på akkurat samme liste. Men her dreier det seg åpenbart om å gjenopprette en smule tapt tillit i markedet, etter de tidligere problemene med spesielt første generasjon. Det er ikke "varslet at det skal byttes ut i neste generasjon", det er kun et løst rykte. For vanskelig for deg å skille mellom fakta og fiksjon? En smule? Synkende salg, rykte for et rykteselskap i grøfta. Jeg sa ikke at Apple hadde varslet det. Det er selvfølgelig mulig de beholder akkurat samme gamle design i chassis og tastatur enda en gang, men her må vi faktisk levne Apple en smule godvilje. Det nye butterfly-tastaturet er et kroneksempel på hvordan innovasjon foregår over alt. Man utvikler noe nytt, som på mange måter er en forbedring iht. ulike designparametre man setter seg, men som kan få barnesykdommer, deretter videreutvikler man det i flere iterasjoner, for å forbedre egenskaper og fjerne eventuelle svakheter som viser seg over tid. Du beskriver det som er en arvemessig defekt som en bagatell. Apple har ikke innovert mer enn at de kjøpte pekeflate og tastatur fra synaptics i sin tid. For dyre penger. De hadde bedre tastaturer med taster fra ALPS, men det er flere tiår siden. Kvalitet koster, fadeser koster. Gode designere leverer gode produkter. Feil. Et utvidet service- eller reparasjonsprogram gir utvidet garanti for spesifikke problem, og trer i kraft dersom problemet skulle oppstå for den enkelte bruker. Det er derimot ikke «tilbakekallinger". Beklager denne, er vant til å være inne på den lange recall-siden til Apple. Man er forresten ikke sikret at Apple framtrer sannferdig når det kommer til garantisaker. Som demonstrert. Løgnene dine tjener din agenda heller dårlig. Hvilke løgner? Hvis jeg trodde det var et tilbakekallingsprogram hadde jeg oppfordret til å bytte med en eneste gang. Nå må man ta inn defekt to ganger i løpet av perioden for å heve kjøpet eller evt kreve tilsvarende. Maskinene deres har sintrede skjermer, med for korte ikke-modulære skjermkabler. L-A-T-T-E-R-L-I-G. Det er ingen grunn til å sintre inn skjermene, annet enn å gjøre skjermknusing mer sannsynlig, og å forvanske reparasjoner. Det totale globale PC-salget har falt de siste 8 årene, se salgsstatistikken. Så hva var poenget ditt igjen? At Apple ser nedgang med ny modellserie (unntagen Japan), når Chromebooks ikke gjør det? Nei, Apple hadde ikke bærbare med "CD-rom" i 2013, de hadde et par utgående MacBook Pro-modeller med optisk drev som støttet DVD-RW og andre skrive- og lesbare optiske disktyper. På den annen side så hadde MacBook Air aldri innebygget optisk drev, fra unnfangelsen i 2008 og til dags dato. Jo, apple hadde bærbare med CD-rom i 2013. Og som jeg sa, «de var ikke først ute uten heller. Ikke i nærheten.» Sammenligningen om at problemene Apple har nå er på linje med klagingen på at CD-rom forsvant, er beklagelig latterlig. At maskiner er solide og holdbare og kan fungere i mange år har ingen ting å gjøre med om de kan oppgraderes eller ei. Apple lager hverken solide og holdbare maskiner, regner dette for hypotetisk sammenligning, og den er fremdeles gal. Oppgraderinger, prisgitt at prisen på komponenter går ned, (som over tid holder stand) medfører økt levetid. Det minste du tar til takke med i dag er utdatert i morgen. Forskjellen er oppgraderinger. Hvor interessert er man i en gammel macbook med 5400 snurredisk (som de puttet i svart versjon i 2008)? Når SSD-er finnes? Eksemplet her er P-ATA, men likevel et hav av forskjell for en liten penge. Fukt eller støv er det få datamaskiner som har godt av, og dagens maskiner fra Apple er ikke spesielt utsatt for dette. Spesielt i forhold til andre? Jo, de ødelegges av det. Spesielt for svindyre maskiner, ja. Spesielt fordi det forhindrer en primær funksjon fra å virke selv i tidlig stadie, ja. For ikke å si studie, for hvorfor er dette noe som passer studenter? Apple sine maskiner tåler ikke luftfuktighet, og langt mindre endringer, men å ta med seg en PC ut i Norge, om vinteren, og inn i varme lokaler der for eksempel vått tøy tørker, drømmeløsning. Ekstra dyre maskiner som ikke gjør noe spesielt, for fattige studenter. Topp notch. 10/10. Selvfølgelig er ikke Apple det de engang var, Hvorfor er dette en selvfølge? Andre selskaper har kommet med nye ting siden Apple sluttet å gjøre det. og det skal de heller ikke være, de innoverer og utvikler seg konstant. Åja, du tror folk sier dette fordi de kun er nostalgiske? Såklart. At Apple "skrur opp prisene" er stort sett bare tøv, Hva er den delen som ikke stort sett bare er tøv? Grådighet? Forpliktelser til aksjonærer? produktene endres og forbedres kontinuerlig Nei, de gjøres dårligere for å selge nye. Som selges så dårlig at de eldre må produseres i større kvanta, som igjen betyr at man må lage nye billigmodeller for å i det hele tatt selge i volum. Jeg fryder meg over at det frihetshatende, miljøfientlige og spionerende Apple ikke er Steve Jobs i det Steve Jobs var alene om å være god på. Han hadde aldri i verden godkjent det. Hvorfor mister Apple Ive når produktene deres ikke fornyes? Sammenhengen er at Apple spiller alle et puss ved å tape penger? , ofte med løsninger som er mer avanserte og dyrere å utvikle og produsere Som busslomme? Design, kledelig som hitlerbart i synsfeltet det er. Dyrt, nei… Var ikke engang først. Som PC-en i form av en søppelkurv. Selv Apple ønsket at de klarte å oppgradere den… Siste PC var mer interessant fordi den, og allermest skjermfoten fikk oppmerksomhet for å være overpriset. Så har vi altså telefon og brett som hverken er "pro", eller noe annet enn det har vært. (eks: egen utvikling av Face ID-teknologien, markedsledende SoC-er, m.m). Apple har heller ikke kontroll over inflasjon og valutakurser, som faktisk er den største prisfaktoren vi opplever, når krona er på sitt svakeste på mange år, og har blitt svekket med nesten 50% i forhold til for 6-7 år siden. Face-ID er spionasje fra en spionasjetatt aktør, forkledt i ufri programvare. Ellers takk. Du husker at Apple kjøpte Intrinsity, for å lage SoC-er? De lages fortsatt av TSMC, til forskjell fra for eksempel Samsung (der de lagde sine fra før av). Hvordan er dette egen utvikling? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 At du har reklamasjonsrett på tastaturet er vel og bra inntil du må levere inn maskinen og ta til takke med en lånemaskin med 2 timer batteri en uke før eksamen. Jeg kan (med erfaring fra andre siden av disken) si at Apple aldri godkjenner omlevering, men butikken må ta produktet inn, generelt må du krangle mye før du får omlevering godkjent fra Elkjøp/Power. Dette er jo direkte feil. Har fått omlevert 4-5 Macer ila de siste 3 årene for meg og de i min familie. Apple respekterer og føyer seg til forbrukerkjøpsloven. Har du f.eks. samme feil for 3. gang, så kan du søke omlevering enten direkte via Apple, eller via selger. Kan tenke meg at unntakene kan være ved f.eks. uoriginal skjerm på iPhone, eller en væskesølt iPhone som har problemer med skjermen for n'te gang. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 (endret) Dette er jo direkte feil. Har fått omlevert 4-5 Macer ila de siste 3 årene for meg og de i min familie. Apple respekterer og føyer seg til forbrukerkjøpsloven. Har du f.eks. samme feil for 3. gang, så kan du søke omlevering enten direkte via Apple, eller via selger. Kan tenke meg at unntakene kan være ved f.eks. uoriginal skjerm på iPhone, eller en væskesølt iPhone som har problemer med skjermen for n'te gang. Spør en du kjenner som jobber i service i Power eller Elkjøp om hvordan Apple er, så får du en tirade over problemer fra problemer med å skru av FMiP, benektelse av reklamasjonsrett for produkter med en skrape i aluminiumet og/eller vannskader, og så videre og så videre... Generelt er det 10 ganger flere problemer med Apple-servicer, og det leveres inn mer enn dobbelt så mange produkter fra Apple kontra Samsung eller ASUS i de respektive kategoriene for problemer med ting som: tastatur, skjermlys, touch-problemer, lydproblemer, plutselig shutdown/freeze, og så videre. En annen gjenganger er at en god andel av servicene blir stoppet på grunn av ytre påvirkning. La meg også nevne at omtrent 3/4 av de som leverer inn Apple-produkter ikke husker sitt eget Apple-ID passord, som fører til at hver enkelt registrering tar tre ganger så lang tid fordi man må skru av FMiP før produktet sendes inn på service. Jeg har ikke sett en eneste lader eller kabel gå gjennom hos Apple, mens senest i går var det en fyr som fikk ny laptop-lader fra ASUS fordi den gamle hadde knekt ladeplugg (og det så virkelig ut som kunde hadde knekt den). Bare fordi du ikke opplever problemer betyr ikke at Apple faktisk føyer seg, det er butikkene som lemper om bak kulissene og tar tusenlapper i servicekostnader på egen regning. Mulig Eplehuset opplever det bedre, men i så fall burde rutinen for Power/Elkjøp være å sende alle kundene til dem med service. Endret 15. august 2019 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Spør en du kjenner som jobber i service i Power eller Elkjøp om hvordan Apple er, så får du en tirade over problemer fra problemer med å skru av FMiP, benektelse av reklamasjonsrett for produkter med en skrape i aluminiumet og/eller vannskader, og så videre og så videre... Generelt er det 10 ganger flere problemer med Apple-servicer, og det leveres inn mer enn dobbelt så mange produkter fra Apple kontra Samsung eller ASUS i de respektive kategoriene for problemer med ting som: tastatur, skjermlys, touch-problemer, lydproblemer, plutselig shutdown/freeze, og så videre. En annen gjenganger er at en god andel av servicene blir stoppet på grunn av ytre påvirkning. La meg også nevne at omtrent 3/4 av de som leverer inn Apple-produkter ikke husker sitt eget Apple-ID passord, som fører til at hver enkelt registrering tar tre ganger så lang tid fordi man må skru av FMiP før produktet sendes inn på service. Jeg har ikke sett en eneste lader eller kabel gå gjennom hos Apple, mens senest i går var det en fyr som fikk ny laptop-lader fra ASUS fordi den gamle hadde knekt ladeplugg (og det så virkelig ut som kunde hadde knekt den). Bare fordi du ikke opplever problemer betyr ikke at Apple faktisk føyer seg, det er butikkene som lemper om bak kulissene og tar tusenlapper i servicekostnader på egen regning. Mulig Eplehuset opplever det bedre, men i så fall burde rutinen for Power/Elkjøp være å sende alle kundene til dem med service. Da er det nok heller Power/Elkjøp som er vanskelige i såfall, og har manglende kunnskaper om forbrukerkjøpsloven. FMI må skrues av ja, ved service av iPhone, og også på Mac nå med Catalina. Det endrer dog ikke på saken om at Apple er vanskelige på omlevering, det vet jeg de ikke er, så lenge man har alt på stell med enten 3 ganger samme feil eller også 4 forskjellige feil. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 De fleste Elkjøp-butikkene har ikke anledning til å skru opp nye Apple-maskiner, så når Apple får feil som kan skyldes flere ting til seg/sitt servicesenter, kan de gjøre hva de vil. Elkjøp har vel kjøpt InfoCare, men jeg tror Apple-maskiner går utenom. Elkjøp prøver selvsagt på vegne av kunden, som har et kundeforhold til Elkjøp, å få ting til sin fordel. At noe er demonstrativt galt, betyr ikke at Apple unngår å skylde på fukt, eller støt hvis maskinen bærer preg av å ha gått i gulvet noensteds hen. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 De fleste Elkjøp-butikkene har ikke anledning til å skru opp nye Apple-maskiner, så når Apple får feil som kan skyldes flere ting til seg/sitt servicesenter, kan de gjøre hva de vil. Elkjøp har vel kjøpt InfoCare, men jeg tror Apple-maskiner går utenom. Elkjøp prøver selvsagt på vegne av kunden, som har et kundeforhold til Elkjøp, å få ting til sin fordel. At noe er demonstrativt galt, betyr ikke at Apple unngår å skylde på fukt, eller støt hvis maskinen bærer preg av å ha gått i gulvet noensteds hen. Apple sine rutiner for skader er helt klart ikke bra, da etter det jeg har forstått, nekter reperasjon på garanti når det er snakk om maskinen har gått i bakken osv. De kan også finne på å avvise reparasjon helt dersom en maskin har fått oppkast på seg, vifter og kjøleribber fulle av tjære/røyk osv. Men, mye av dette går imot forbrukerkjøpsloven i Norge, så de fleste Apple autoriserte verksted må ta tak i disse tingene. F.eks. så må man kunne bevise at delen som er skadet er det som gjør at maskinen har funksjonssfeil for å avvise rep. Hvis ikke, så kan man kreve å få den reparert. Dette har Apple egne lover og regler for å kunne håndtere, så så lenge man står på sitt, så får man som regel igjennom reparasjoner. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Hvis ikke, så kan man kreve å få den reparert. Dette har Apple butikkene egne lover og regler rutiner for å kunne håndtere, så så lenge man står på sitt, så får man tar butikken som regel igjennom kostnaden på reparasjoner. Fikset den for deg Lenke til kommentar
Derek Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Apple fortsatt tviholder på 128GB som standard på de billigste Macbooker.Vil man ha mer lagring må man brenne av 2000 til 3k mer for det Det finnes bedre student pcer med bedre ytelse og lagringkapasitet der ute. 1 Lenke til kommentar
toregil Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 En student kan neppe være mer enn en som surfer på nettet og skriver dokumenter i denne testen. Samtlige tester og undertegnede har kritisert Macbook Air for å være en særdeles blodfattig maskin, noe som er helt greit når man har en TDP på 7W, men jeg føler det blir børstet ganske lett under teppet Hvis du er en av mange studenter som trenger maskinen din til programmering, simulering, CAD, videoredigering eller andre tunge kalkulasjoner så styrer man unna Macbook Air. Erfaring fra student: du trenger ikke mye kraft til programmering, simulering, CAD, - vanligvis. Videoredigering krever kanskje litt, jeg har ikke drevet med det i skole sammenheng. Typisk har du kraftige skole PCer som du kan bruke. Portabilitet og batterilevetid er mye viktigere. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Erfaring fra student: du trenger ikke mye kraft til programmering, simulering, CAD, - vanligvis. Videoredigering krever kanskje litt, jeg har ikke drevet med det i skole sammenheng. Typisk har du kraftige skole PCer som du kan bruke. Portabilitet og batterilevetid er mye viktigere. Erfaring fra en annen tidligere student: Enten så gjør du deg uavhengig av labmaskiner, eller så gjør du ikke det. En Macbook Pro vil kunne gjøre deg uavhengig, en Macbook Air vil ikke det. Portabilitet og batterilevetid er absolutt viktig, men fortjenesten blir forsvinnende liten fra Pro og Air. Bortsett fra at Air er liten og lett så er det mer eller mindre bare prislappen som kan rettferdiggjøre en Macbook Air for en ingeniørstudent, og da har nevnte student kjøpt seg ei notatblokk, ikke en arbeidsmaskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå