Eirik Helland Urke / TU Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 7000 mennesker ankommer Svalbard med cruiseskip i helga. Ved en storulykke må de fleste redde seg selv Lenke til kommentar
Neibæk Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Cruisebåtene kan selv få betale for beredskapen som denne virksomheten krever. Krev inn en cruisebåt avgift som går til å dekke ekstra beredskap, helikopter etc. Ingen grunn til at vi som bor på fastlandet skal måtte betale for dette. Vi har jo ingen glede eller inntekt av disse båtene. 8 Lenke til kommentar
Tor Hansen3 Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Costa Concordia veltet. Viking Sky var ren flaks. Brann kan komme ut av kontroll. Det kan altså gå helt med cruiseskip. Når folk må redde seg selv i kalde og ugjestmilde farvann, vil det gå galt. Store cruiseskip har rett og slett intet i gjøre på Svalbard gjennom hele året eller langs norsk fastland utenom sommersesongen. Det må også innføres avgifter som sikrer at cruiseskip som ikke bidrar til norsk økonomi (utenlandsk flagg, mannskap fra Asia, all inclusive og forsyninger fra utlandet, mm) betaler sin rettmessige andel av beredskapskostnadene. Hvorfor skal det norske samfunnet subsidiere slike cruiseselskap? Det bør også være krav om at de betaler minimum norsk tarifflønn i norsk farvann så lenge de er innom fler enn en norsk havn (uavhengig av hvor cruiset starter). Ellers blir det ikke et level playing field med norske konkurrenter. Alternativt bør det være krav om at alle skip som besøker mer enn en havn er flagget i NOR. Endret 10. august 2019 av TorEEE_1 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Cruiseskip er en vanvittig forretningside. Rike mennesker skal oppvartes av mennesker på minimumslønn. Skipene går for det meste på tungolje og forpester planeten med både svovelutslipp, NOx og CO2. Opplegget er all-inclusive slik at alt av mat og drikke fortæres om bord og minimalt brukes i land. Kanskje kjøper de et norsk troll produsert i Kina når de er i land! Men det verste er at de skummer fløten av verdens mest attraktive destinasjoner som Venezia, Barcelona, Flåm og Bergen (og mange andre) uten å bidra med annet enn forurensning, trengsel og er ødelegge for fastboende og andre turister. Noen få på land får smuler og heier derfor på denne næringen som er en gigantisk gjøkunge som uten hensyn maksimerer sin profitt til fordel for noen få eiere. Denne næringen bør ryddes opp i snarest! 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Skipene går for det meste på tungolje og forpester planeten med både svovelutslipp, NOx og CO2. Hadde Norge vært litt seriøs så hadde man forbydd cruiseskip. hvor mange biler tilsvarer denne trafikken? om jeg husker rett er det 192 annløp i Tromsø i år. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Cruiseskip er en vanvittig forretningside. Rike mennesker skal oppvartes av mennesker på minimumslønn. Skipene går for det meste på tungolje og forpester planeten med både svovelutslipp, NOx og CO2. Opplegget er all-inclusive slik at alt av mat og drikke fortæres om bord og minimalt brukes i land. Kanskje kjøper de et norsk troll produsert i Kina når de er i land! Men det verste er at de skummer fløten av verdens mest attraktive destinasjoner som Venezia, Barcelona, Flåm og Bergen (og mange andre) uten å bidra med annet enn forurensning, trengsel og er ødelegge for fastboende og andre turister. Noen få på land får smuler og heier derfor på denne næringen som er en gigantisk gjøkunge som uten hensyn maksimerer sin profitt til fordel for noen få eiere. Denne næringen bør ryddes opp i snarest! Hmm, har vært på cruise er par ganger. Er ikke rik.. Men ja NIS/NOR flagget utnyttes og dem driver rovdrift av mennesker. Ingen tvil. Noe som burde ryddes i. Color Line klarer og levere et "cruise" de og med mannskap på norske lønninger. Selv om de gjerne vil bytte flagg så de kan ta ut enda fler milliarder i utbytte. Har en mye vil en ha mer. Grådighet uten like. Store selskaper har mye makt og mye penger, samt de er gjerne på samme fester som politikere etc. Omgås i samme sirkler. Og de vil jo ikke ødelegge for sine kompiser med og innføre krav. Samt rederen gir kanskje ikke like stor donasjon til partiet om du går imot han. Color line betaler vel ikke MVA på innkjøp, bare på salg. Samt rederen fikk penger tilbake fra staten tilsvarende det mannskapet betalte i skatt som "hjelp" siden norske lønninger er høye. Og eieren bygger hytter i øst og vest... Med milliard overskudd. Lurer på om jeg får samme dealen om jeg starter selskap, ingen skatt på innkjøp. Får tilbake skatten mine ansatte betaler, rett i min lomme etc. Ganske korrupt verden vi lever i dag. Penger rår. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Cruisebåtene kan selv få betale for beredskapen som denne virksomheten krever. Krev inn en cruisebåt avgift som går til å dekke ekstra beredskap, helikopter etc. Ingen grunn til at vi som bor på fastlandet skal måtte betale for dette. Vi har jo ingen glede eller inntekt av disse båtene. Er du gal mann? Cruisenæringen lever jo av å selge videre noe de ikke trenger å betale for. Det er meningen at de skal få betale noen kroner for fortøyning slik at de kan invadere byer. Her må jo samfunnet legge til rette for å sikre redernes rikdom. Lenke til kommentar
Per Gram Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 De sivile helikopterbesetningene gjør en glimrende jobb. De bør ha bedre utstyr å jobbe med, altså sivlregistrerte AW101 som den militære redningstjenesten har. Militære helikoptre får ikke fly fra Svalbard. Alternativet er å la sivle overta redningstjenesten i hele landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå