Gå til innhold

Bruker CC's oneplace sin innebygde chromecast data også når den ikke i bruk

Anbefalte innlegg

Jeg har trådløst bredbånd og parabol og er kjent med at chromecast (dingsen) bruker mye data selv om den ikke brukes. Jeg har målt dette over lang tid og det dreier seg om ca 24-25 GB i måneden. Mitt bredbånd var da på 50 GB i måneden. Anbefalte løsninger om å sette chromecast passiv virket ikke. Min løsning ble å blokkere internet til ip-adressen til chromecasten i min asus-router. (Når jeg vil se en film og må bruke chromecast, aktiviserer jeg bare internet-tilgangen til chromecasten i routeren).

Når jeg nå vurderer å kjøpe enten HD-smart eller oneplace fra CC så er det helt avgjørende for meg at jeg kan stoppe chromecast fra å bruke data når den ikke er i bruk. Dette vil virke på HD-smart som nevnt ovenfor, men hva med oneplace?

Har oneplace sin chromecast eget ip-nummer?

Er det andre måter å stoppe chromecast sin databruk når den ikke er i bruk?

Eller kan noen bekrefte at oneplace sin chromecast ikke bruker data når den ikke er i bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har konstant strøm på en default konfigurert chromecast laster den ned et høyoppløselig bilde hvert 30. sekund.

Enten kan du kutte strømmen når du ikke bruker den eller bare sette et eget fast bilde.

Dette er problemet, ja. Hvordan sette eget fast bilde?

Lenke til kommentar

En (mer tungvint) måte å stoppe Chromecasten fra å laste ned fra Internett er å angi statisk IP-adresse på den og så sette Default Gateway til en ikke definert/ugyldig adresse. Eks. hvis default GW på ditt hjemmenett er 192.168.0.1, angir du 192.168.0.2* som default GW. Du må selvfølgelig endre hver gang du vil ha boksen på nett (derav tungvint) men da sikrer du at den ikke når Internett uten at du vil det.

*forutsatt at 192.168.0.2 ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Har ikke lengre den jeg brukte så dette er bare et tips, men du kan sjekke om dette kan gjøres;

https://www.howtogeek.com/337719/how-to-tame-your-chromecasts-background-data-usage/

Backdrop har endret navn til Ambient Mode, så mulig andre ting også har endret seg.

Jeg har testet denne løsningen med to svarte "background-bilder", men får ikke lavt nok databruk, se bilde. Se etter kl. 2300. Riktignok bedre enn før, men fortsatt opp mot 100 MB i døgnet (3 GB mdl.)

Allikevel kanskje noe å vurdere når det sparer meg for jobben å slå internet for Chromecast av og på via router (noe som forutsetter egen ip-adresse som i HD smart-dekoderen).

Vil denne løsningen fungerer med oneplace????

post-527142-0-28850600-1565514222_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sorry, men jeg ser nå via tv-en med chromecast valg ikke viser svarte bilder, men de vanlige flotte bildene. Jeg har altså ikke klart å finne og endre bakteppe-valg. Hvordan kommer jeg dit? Jeg har forsøkt alt både på pad og mobil på "Home-appen". (Når jeg er inne i passiv modus og velger de tre prikker så får jeg ikke opp bakteppevalg - som angitt i veiledninger.

Jeg har oppdatert og restartet appen, men forgjeves.

Lenke til kommentar

Er dette et alternativ å koble mellom på Micro USB inngangen CCen ?

https://www.aliexpress.com/item/32953932284.html

Kanskje, jeg har også sett at dette er et alternativ som gjør at strøm gis via usb og normalt automatisk slås av når tv-en er avslått helt. Usikker på om det er tilfelle når TV-en bare slås av og på via fjernkontrollen. I alle fall vil Chromecast bruke data når tv-en er i bruk. Derfor tror jeg mere på det andre alternativet med google foto.  Imidlertid har jeg funnet at jeg kan endre oppfriskningsraten av bilder helt opp til 10 minutter, noe jeg selvfølgelig har gjort og det virker. Databruk er nå under 100 MB pr dag.

Lenke til kommentar

Boksene har nok "chromecast-funksjonalitet" og ikke "innbygget chromecast".

Bare Oneplace har "innebygget Chromecast" iflg. CC. HD smart-boksen har ikke noen Chromecast og en må ha egen Chromecast-dings - som får eget ip-nr. Jeg finner ikke noe om "innebygget Chromecast".

Lenke til kommentar

Når det kommer til direkte streaming fra to lokale enheter så er det normalt Miracast som er standarden i dag. Chromecast utvider denne funksjonaliteten vesentlig. Når du f.eks sender en YouTube-video til en CC via mobilen så vil den overta streamingen fra sin egen nettkobling via sin egen app og så vise video via denne. Det at du kan bruke navigasjon i videoen via telefonen er implementert som ekstra funksjonalitet og ikke fordi det er lokal streaming mellom enhetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som prater om mye rart her.

TS:

i Android TV (Some oneplace kjører) kan du velge å bruke noe annet enn chromecast som skjermsparer. Da vil ikke chromecast built-in (https://www.google.com/intl/no_no/chromecast/built-in/tv/) stå å laste ned bilder.

Så lenge du bruker Chromecast som skjermsparer så vil den laste ned bilder. Chromecast built-in får ikke en egen IP adresse. Det er basically en app fra play-store som kjører på Android TVen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.mediashell

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt oneplace og satser på at jeg får kontroll på chromecast sin databruk, enten ved å slå av internett eller sette bildehenting til 10 min eller som nevnt ovenfor, bruke en annen skjermsparer.

Takk for all hjelp her.

Lenke til kommentar

Jeg har testet denne løsningen med to svarte "background-bilder", men får ikke lavt nok databruk, se bilde. Se etter kl. 2300. Riktignok bedre enn før, men fortsatt opp mot 100 MB i døgnet (3 GB mdl.)

Er det ikke mulig å route en chromecast med statisk ip til et "sort hull" i steden for ip adressen til "Google User Content (SSL)"?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ikke mulig å route en chromecast med statisk ip til et "sort hull" i steden for ip adressen til "Google User Content (SSL)"?

Alt er mulig, men hvis ikke chromecast aksepterer endring så må man route ip adressen til Google videre til noe annet. Dette kan f.eks. gjøres i router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...