Gå til innhold

Økning i Oslo-trafikken til tross for 52 nye bomstasjoner i juni


Anbefalte innlegg

Det er krav om bilparkering i nye boliger, men det finnes ikke krav om sykkelparkering

 

Andelen syklister hadde økt betraktelig om de hadde tilgang på egne sykkelboder, med mulighet for lading, både hjemme og på arbeid

Mange sykler ikke fordi de ikke har noen plass å parkere sykkelen, men de har plass til bilen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flere kolleager og bekjente som tidligere ikke passerte en bom, men som nå gjør det hver eneste dag. Det er uendelig ganger dyrere for de, for det de betalte i bompenger før bommene var nada.

De tilhørte da fripassasjerene som brukte infrastrukturen, forurenset (støy og annet) og fylte opp byene uten å betale for seg, det er hele poenget med den nye ordningen, at betalingen fordeles mer rettferdig.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

En ting som forundrer meg litt. Hvis man vil begrense biltrafikken i Oslo, hvorfor finnes det da "beboerparkering"?

 

Det første man bør gjøre om man ønsker et bilfritt Oslo er jo å fjerne all beboerparkering.

Et hovedpoeng med beboerparkeringen er å prioritere det verdifulle arealet, som en veikant er, for folk som faktisk bor i nærområdet, fremfor tilreisende pendlere eller folk som dumper bilen sin et sted (langtidsparkering av biler av eiere uten tilknytning til det geografiske området har vært et problem flere steder i Oslo). Beboerparkering er således et insentiv for bilpendlere til å finne alternativer for transport. Har dette poenget gått deg hus forbi?

 

Beboerparkering er en måte å få betalt for verdifullt kommunalt areal som brukes av byens beboere, men foreløpig ikke til "markedspris".

Endret av mandela
Lenke til kommentar
EDIT:

Hvilket parti ønsker å fjerne all beboerparkering i Oslo? Jeg stemmer i så fall på dem :)

Hvis din stemme bestemmes av en enkeltsak, anbefaler jeg deg å ta litt tid til ettertanke. Resten av innlegget har jeg også svært vanskelig å ta seriøst :hm: virker impulsivt

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Hvis din stemme bestemmes av en enkeltsak, anbefaler jeg deg å ta litt tid til ettertanke. Resten av innlegget har jeg også svært vanskelig å ta seriøst :hm: virker impulsivt

Det kommer jo helt ann på hvor mye den enkeltsaken påvirker hverdagen din? Vi hadde jo ikke hatt den enorme bompengemotstanden i landet hvis det var en "useriøs impulsiv" greie.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et hovedpoeng med beboerparkeringen er å prioritere det verdifulle arealet, som en veikant er, for folk som faktisk bor i nærområdet, fremfor tilreisende pendlere eller folk som dumper bilen sin et sted (langtidsparkering av biler av eiere uten tilknytning til det geografiske området har vært et problem flere steder i Oslo). Beboerparkering er således et insentiv for bilpendlere til å finne alternativer for transport. Har dette poenget gått deg hus forbi?

 

Beboerparkering er en måte å få betalt for verdifullt kommunalt areal som brukes av byens beboere, men foreløpig ikke til "markedspris".

Jeg tenker at veikant som nå brukes til beboerparkering heller kan gjøres om til fullverdige og funksjonelle sykkelveier fremfor disse stiplete linjene i veien som kun gir "falsk trygghet" for syklistene.

 

"Tilknytning til det geografiske området" er et oppkonstruert tåpelig argument når man snakker om å gjøre byen bilfritt. Vil man ha en bilfri by må det først og fremst gjelde de som bor der. Alle som som jobber i området har en "geografisk tilknytning" til området.

 

Skal man komme dette til livs må man begynne med bilene som er i byen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvor mye den enkeltsaken påvirker hverdagen din? Vi hadde jo ikke hatt den enorme bompengemotstanden i landet hvis det var en "useriøs impulsiv" greie.

Problemet er at bompengemotstand hos mange er subjektivt vås som har lite å gjøre med reell påvirking av hverdagen. Jeg kjenner folk som er innbitte bompengemotstandere og de har ikke førerkort engang, og sitter så å si aldri i en bil.

 

Dette våset er et symptom av tiden vi lever i, med tiltakende sneversyn, egoisme, splittende / polariserende retorikk, identitetspolitikk, selektiv empati og en hel del idioti.

Lenke til kommentar
Vil man ha en bilfri by må det først og fremst gjelde de som bor der. Alle som som jobber i området har en "geografisk tilknytning" til området.

Skal man komme dette til livs må man begynne med bilene som er i byen.

Hva baserer du disse påstandene på? Det mangler tilhørende argumentasjon her.

Lenke til kommentar

 

En ting som forundrer meg litt. Hvis man vil begrense biltrafikken i Oslo, hvorfor finnes det da "beboerparkering"?

 

Det første man bør gjøre om man ønsker et bilfritt Oslo er jo å fjerne all beboerparkering.

Et hovedpoeng med beboerparkeringen er å prioritere det verdifulle arealet, som en veikant er, for folk som faktisk bor i nærområdet, fremfor tilreisende pendlere eller folk som dumper bilen sin et sted (langtidsparkering av biler av eiere uten tilknytning til det geografiske området har vært et problem flere steder i Oslo). Beboerparkering er således et insentiv for bilpendlere til å finne alternativer for transport. Har dette poenget gått deg hus forbi?

 

Beboerparkering er en måte å få betalt for verdifullt kommunalt areal som brukes av byens beboere, men foreløpig ikke til "markedspris".

Det poenget stiller utrolig svakt forberedt i bompengediskusjonen. De som velger å bo innenfor Ring 3 (I hvert fall innenfor Ring 2) burde ikke ha bil i det hele tatt. Køene starter i Oslo fordi det er for mange i Oslo med egen parkeringsplass som er for late til å kjøre kollektivt.

 

Dessuten er beboerparkering ikke en reservert plass. Hvem som helst kan parkere der, men det er gratis for de med beboerkort aka "for lat til å ta bussen-kort".

 

Fjern alt av offentlig gateparkering, legg en parkeringsskatt på parkeringsplasser tilhørende private og sett lokal drivstoffavgift på +15 kroner literen, så skal du se at det blir mindre kø og bedre luft i Oslo også.

 

De som kjører bil inn til Oslo gjør det som regel fordi kollektivtilbudet på bygda ikke er tilfredsstillende. Det er også naturlig at bønder blir grinete av å måtte betale for at Osloborgerne skal få billig månedskort. Betalingsviljen ville nok blitt vesentlig større dersom pengene gikk til kollektivtrafikk der billisten kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ideell tanke å avskaffe beboerparkering i Oslos gater.
Idag er det vel slik at mange husholdninger har minst en bil.

Uansett om den står parkert det meste av tida og tar plass i gater det hadde vært greit med litt bedre framkommelighet i.

Bor du i Oslo og jobber i Oslo trenger du virkelig ikke bil for å komme til/fra jobb/barnehager (der du bor).

Men det er fint med bil dersom man skal handle på ett senter utenfor sentrum, eller til og med dra på hytta si langt utenfor Oslo.. eller til og med på bilferie. :)
Det er nok utopi å tro at de som bosetter seg i Oslo (eller har bodd der i generasjoner) vil kvitte seg med bil(er)..
For min egen del slapp jeg tidligere å betale i bomringen (pendler), men har ikke noe imot å betale for å pendle inn og parkere utenfor sentrum og ta kollektiv videre. Det er det jeg gjør når jeg ikke bruker MC (sommer/ikke regner). 
Går kjappere uansett rush/utenfor rushtida.
Det beste hadde jo vært at jeg lot bilen stå og ta tog. :)
 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ideell tanke å avskaffe beboerparkering i Oslos gater.

Idag er det vel slik at mange husholdninger har minst en bil.

Uansett om den står parkert det meste av tida og tar plass i gater det hadde vært greit med litt bedre framkommelighet i.

Bor du i Oslo og jobber i Oslo trenger du virkelig ikke bil for å komme til/fra jobb/barnehager (der du bor).

Men det er fint med bil dersom man skal handle på ett senter utenfor sentrum, eller til og med dra på hytta si langt utenfor Oslo.. eller til og med på bilferie. :)

Det er nok utopi å tro at de som bosetter seg i Oslo (eller har bodd der i generasjoner) vil kvitte seg med bil(er)..

For min egen del slapp jeg tidligere å betale i bomringen (pendler), men har ikke noe imot å betale for å pendle inn og parkere utenfor sentrum og ta kollektiv videre. Det er det jeg gjør når jeg ikke bruker MC (sommer/ikke regner). 

Går kjappere uansett rush/utenfor rushtida.

Det beste hadde jo vært at jeg lot bilen stå og ta tog. :)

 

 

Dette er nok et eksempel på å kun se noe fra en side. Ja mange vil kunne klare seg med offentlig transport, forutsatt at barnehagen er i tilnærmet gangavstand fra enten jobb eller hjem, og da i fartsretningen man uansett skal til. Problemene starter dog når man må ha flere bytter på transportmiddel fordi det ikke går offentlig transport i tilnærmet direkte rute, eller gangavstanden går i feil retning, slik at man må gå frem og tilbake, før man kan fortsette reisen.

 

Hele Oslo-trafikken er basert på at alle skal inn til sentrum mellom 7-9, og motsatt retning mellom 15 og 17. på ettermiddagen. Avviker reiseruta de fra dette, tar det fort 1 time ekstra hver reisevei. Og dette kommer da i tillegg til de 30-60 minuttene man ellers ville brukt om man kun skulle direkte til jobb.

 

Legg og til at barnehagene har sine åpningstider, som gjør at man med lang/knotete reisevei, risikerer dagbøter om man ikke rekker å hente i tide, og det å bytte barnehageplass både er vanskelig å få til, og opprivende for ungene. Selv om man selv klarer det, så blir det veldig lange dager for ungen(e).

 

Har selv måtte reise på tvers av byen for å avlevere i barnehagen, reise hjem igjen for så parkere bilen, og så til jobb, fordi det var raskest og enklest, og minst stress for datteren min. Hjemveien ble gjerne å gjøre dette i revers. Jeg var som regel av de aller første til å levere, og av de siste til å hente. Og dette til tross for at jeg ikke kan si å hverken bo eller jobbe veldig usentralt, eller ha fått barnehageplass på en usentral plass. Men jeg måtte flytte kort tid etter å ha fått plass i en barnehage rett utenfor døra der jeg bodde før jeg flyttet, og jeg fikk ikke byttet.

Lenke til kommentar

Køene starter i Oslo fordi det er for mange i Oslo med egen parkeringsplass som er for late til å kjøre kollektivt.

Har du kilde på det?

 

Dessuten er beboerparkering ikke en reservert plass. Hvem som helst kan parkere der, men det er gratis for de med beboerkort aka "for lat til å ta bussen-kort".

Beboerparkering koster 3000kr per år per tillatelse i Oslo. Denne diskusjonen eksemplifiserer manglende faktagrunnlag blant debattantene, meg inkludert, til å danne seg mer virkelighetsnære oppfatninger av emnet.

 

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/#toc-3

 

Fjern alt av offentlig gateparkering, legg en parkeringsskatt på parkeringsplasser tilhørende private og sett lokal drivstoffavgift på +15 kroner literen, så skal du se at det blir mindre kø og bedre luft i Oslo også.

Hvis man er i skyttergraven og er så kategorisk i sitt syn som sitatet over, så kan de som faktisk bor i sentrum og har bil si "forby all privat bilpendling til byen, det er vi som bor i den og den tilhører oss" (liknende argumentasjon som FRPere, host, Bompengeparti-tihengere, bruker om immigranter :green: ). Eller for å snu på det: De som har bil i Oslo; kjør ut til drabanten, blokker parkeringsplassene utenfor pendlernes hjem, stå på tomgang, lag kø og bidra med støy og forurensning, øye for øye, tann for tann.

 

Det er også naturlig at bønder blir grinete av å måtte betale for at Osloborgerne skal få billig månedskort. Betalingsviljen ville nok blitt vesentlig større dersom pengene gikk til kollektivtrafikk der billisten kommer fra.

Pengene går til by og distrikt / region i Oslo og Akershus: https://www.fjellinjen.no/privat/nyhetsarkiv/hva-gar-bompengene-til-article2052-966.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det poenget stiller utrolig svakt forberedt i bompengediskusjonen. De som velger å bo innenfor Ring 3 (I hvert fall innenfor Ring 2) burde ikke ha bil i det hele tatt. Køene starter i Oslo fordi det er for mange i Oslo med egen parkeringsplass som er for late til å kjøre kollektivt.

 

Dessuten er beboerparkering ikke en reservert plass. Hvem som helst kan parkere der, men det er gratis for de med beboerkort aka "for lat til å ta bussen-kort".

 

Fjern alt av offentlig gateparkering, legg en parkeringsskatt på parkeringsplasser tilhørende private og sett lokal drivstoffavgift på +15 kroner literen, så skal du se at det blir mindre kø og bedre luft i Oslo også.

 

De som kjører bil inn til Oslo gjør det som regel fordi kollektivtilbudet på bygda ikke er tilfredsstillende. Det er også naturlig at bønder blir grinete av å måtte betale for at Osloborgerne skal få billig månedskort. Betalingsviljen ville nok blitt vesentlig større dersom pengene gikk til kollektivtrafikk der billisten kommer fra.

:thumbup:

 

Eneste fornuftige i galskapen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De tilhørte da fripassasjerene som brukte infrastrukturen, forurenset (støy og annet) og fylte opp byene uten å betale for seg, det er hele poenget med den nye ordningen, at betalingen fordeles mer rettferdig.

Til informasjon bor han ikke i "byen", men i Prinsdalen. Han har 4,7 km til jobb. En annen kollega har 11,6 km, og betaler ingen ting, fordi han ikke passerer bommer, men geografisk sett er nærmere Oslo, og vil teoretisk sett forurense Oslo mer. Bomstasjoner er fremdeles ikke logisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...