Gå til innhold

Økning i Oslo-trafikken til tross for 52 nye bomstasjoner i juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betydelige økningen kommer av at det er satt opp flere bomstasjoner som registrerer passeringer, og at mange av disse tar betaling i begge retninger

Det var jo ikke akkurat en bombe. Folk som bor og ferdes innenfor gamle ringen (og aldri passerte bom) må nå passere både en og to og tre begge veier.

Endret av syar2003
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var jo ikke akkurat en bombe. Folk som bor og ferdes innenfor gamle ringen (og aldri passerte bom) må nå passere både en og to og tre begge veier.

Det gjelder totalvolum uavhengig av den nye bomringordningen.

 

Økningen på 2 prosent, som viser det totale trafikkvolumet, er hentet fra bomstasjoner som er sammenlignbare før og etter åpningen av 52 nye bomstasjoner 1. juni i år, skriver bomselskapet Fjellinjen i en pressemelding.

 

Og videre, for å sitere kilden:

 

De sammenliknbare bomstasjonene er i hovedsak Osloringen og bomstasjonene på bygrensen mot Bærum og det må derfor tas forbehold om noe usikkerhet ved beregningene.

https://www.fjellinjen.no/privat/nyhetsarkiv/trafikkokning-pa-ca-2-prosent-sammenliknet-med-i-juli-i-fjor-article2207-966.html Endret av mandela
Lenke til kommentar

Folks behov endrer seg jo ikke; de må på jobb bom eller ikke bom og de må avlevere/hente barn bom eller ikke bom.  Det er bare utpining av en befolkningsgruppe som ikke har annet valg.

Jeg er uenig med ditt synspunkt. Politikken åpner opp for at folk som kjører bil til og i Oslo kan vurdere å endre sin atferd og livsstil (bosted, arbeidssted, vaner osv).

 

Hvor mange er egentlig vesentlig økonomisk berørt av endringen? For mange har utgiftene ikke endret seg nevneverdig, for enkelte har det blitt billigere med denne endringen.

 

Med din påstand vil det være like mye "bare utpining av en befolkningsgruppe som ikke har annet valg" ved økning i pris på alt mulig som kan defineres under "livsnødvendig" (å kunne kjøre bil i Oslo faller ikke innenfor denne definisjonen etter min mening), inkludert renter på lån, leiepriser på bolig, kollektivtransportpriser, matpriser, konsumprisindeksen vs lønnsvekst.

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis tallene er korrekte, har bomkostnadene pr. biltur det siste året økt med 3 % i løpende kroner, som temmelig nøyaktig tilsvarer prisstigningen. Samtidig er flere av arbeidene i de store biltunnelene avsluttet, så kapasiteten har økt. Det er derfor riktigere å sammenligne med biltrafikken før disse arbeidene begynte med Smestadtunnelen i 2015.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med ditt synspunkt. Politikken åpner opp for at folk som kjører bil til og i Oslo kan vurdere å endre sin atferd og livsstil (bosted, arbeidssted, vaner osv).

 

Greit å være uenig, men er du ikke enig i at det for mange vil være både besværlig og meget kostnadskrevende å skifte bosted hver gang den ene av de to skifter jobb?  faktisk besværlig til de grader at det egentlig er urimelig å anse det for en realistisk løsning? 

 

Når det gjelder svaret ditt angående hva som er utpining, så nevner du renter på lån, matpriser, leiepriser osv.. men ser du ikke forskjell på kostnader som påvirkes av internasjonale forhold (som renten) og mat/leiepriser (primært bestemt av markedet), og så kostnader vi direkte pålegges av de som er valgt inn til å ivareta våre interesser?

Endret av tigerdyr
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det gjelder totalvolum uavhengig av den nye bomringordningen.

 

 

Og videre, for å sitere kilden:

 

https://www.fjellinjen.no/privat/nyhetsarkiv/trafikkokning-pa-ca-2-prosent-sammenliknet-med-i-juli-i-fjor-article2207-966.html

Eksempelvis:

Jeg bor og jobber i Oslo. 52 nye bommer har ikke endret min adferd. Bor utenfor «den gamle Oslo-ringen».

Min ferdsels aktivitet med bil medfører «flere registrerte bompasseringer».

Med nye 52 bommer registreres nå også flere små etapper enn tidligere (de har ikke hatt trafikktellere absolutt overalt tidligere)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det gjelder totalvolum uavhengig av den nye bomringordningen.

 

 

Og videre, for å sitere kilden:

 

https://www.fjellinjen.no/privat/nyhetsarkiv/trafikkokning-pa-ca-2-prosent-sammenliknet-med-i-juli-i-fjor-article2207-966.html

Eksempelvis:

Jeg bor og jobber i Oslo. 52 nye bommer har ikke endret min adferd. Bor utenfor «den gamle Oslo-ringen»,jobb innenfor.

Min ferdselsvaner og aktivitet med bil medfører nå «flere registrerte bompasseringer».

Med nye 52 bommer registreres nå også flere små etapper enn tidligere (de har ikke hatt trafikktellere absolutt overalt tidligere) - eks. å fange opp noens kjøring til nærmeste butikk eller skole/barnehage/trening.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Denne metodikken er feil om formålet var å faktisk måle endringen i trafikk som følge av de nye bommene.

Metodikken teller ikke alle de reisene som før ikke passerte noen bom, men som nå gjør det, bare de som passerte minst en bom før.

At det ikke er noen vesentlig endring på den trafikken som blir minimalt eller null påvirket av de nye bommene er neppe noen overraskelse.

Lenke til kommentar

Jeg har flere kolleager og bekjente som tidligere ikke passerte en bom, men som nå gjør det hver eneste dag. Det er uendelig ganger dyrere for de, for det de betalte i bompenger før bommene var nada.

 

Jeg bor selv et sted mellom Bærumsringen og Ring 3. Jeg kjører ikke bil til jobb fordi det er innen gangavstand, så mine turer omhandler stort sett besøk til familie og venner og shopping, inkludert harryhandel. Men jeg kunne tidligere knapt ta en kjøretur uten å passere noen bommer.

 

Nå ville jeg mestsannsynlig spart noen kroner pga av at passeringene ville blitt billigere både per passering og antallet, siden det er maks en belastning pertime, per "ring". For egen del har jeg barbert regningen mye mere pga overgang til elbil, men som du antyder, det jeg ville spart nå, dekkes av at det er så mange mere som må betale på turer de før slapp unna bomkostnader på.

 

De fleste som kjører bil gjør det fordi de må det for å få hverdagen til å gå opp, uten store tidstap. Vi vil derfor få se flere som vil skaffe seg elbil blant de som bor i byen, rett og slett fordi alternativene ikke er gode nok.

 

Hadde de satt inn ruter både til flere dager og tidspunkter, samt ruter som gårpåkryss og tvers av dagens ruter, så ville flere kunne tatt offentlig transport. Men fordi "alle" skal på jobb til samme tid, og kapasiteten knapt har økt, og i hvertfall ikke nok, så fortsetter folk å ta bilen.

 

Oslo sin samferdselspolitikk er i ferd med å drepe byen innenfra, fordi det etterhvert blir så dyrt, at folk vil søke seg ut og vekk. Men så lenge arbeidsplassene forblir i byen, så vil dette ta tid. Bedriftene vil i mellomtiden bli avkrevd større lønnsøkninger for å kompensere for merkostnaden. Det er i tilfelle det som vil holde folk igjen, om kompensasjonen er grei nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med ditt synspunkt. Politikken åpner opp for at folk som kjører bil til og i Oslo kan vurdere å endre sin atferd og livsstil (bosted, arbeidssted, vaner osv).

 

Hvor mange er egentlig vesentlig økonomisk berørt av endringen? For mange har utgiftene ikke endret seg nevneverdig, for enkelte har det blitt billigere med denne endringen.

 

Med din påstand vil det være like mye "bare utpining av en befolkningsgruppe som ikke har annet valg" ved økning i pris på alt mulig som kan defineres under "livsnødvendig" (å kunne kjøre bil i Oslo faller ikke innenfor denne definisjonen etter min mening), inkludert renter på lån, leiepriser på bolig, kollektivtransportpriser, matpriser, konsumprisindeksen vs lønnsvekst.

 

Med ditt argument så bør jo ingen som flytter til Oslo eller bor i Oslo eie bil eller ha mulighet til å parkere den 24/7 der. En ting som forundrer meg litt. Hvis man vil begrense biltrafikken i Oslo, hvorfor finnes det da "beboerparkering"?

 

Skal man fjerne biler som opptar verdifult areal fra Oslo så kan man begynne med de som bor der og har bil :). Disse bilene står ofte parkert 24/7 i tillegg og tar opp verdifult areal i byene, eller brukes fra ene kanten til andre kanten av byen.

 

Fjern all beboerparkering og selg det til private aktører, man tjener nok en del kroner på det også for å finansiere trygge sykkelveier ol. Alternativt kan noe av beboerparkeringen gjøres om til korttidsparkering på 2-3 timer for tjensteleveranser.

 

Og fjern for guds skyld alt som subsidierer billigere parkering for by/oslo borgere. Å bo i en by som sier "nei til billister" er ikke forenlig med å eie bil som byborger selv. 

 

Så kan man samtidig utvide støtte til å kjøpe el-sykkel også utenfor bygrensene slik at flere (de som kjører bil inn i byen) enn de med villa i byen har råd til å kjøpe el-sykkel.

 

Når man så har gått til livs på bileierskap I eks. Oslo så kan man begynne å bygge om alle parkeringsgarasjene til terasseblokker ol. til ungdsomsklubber og treningsareal for unge, så løser man litt problematikk der samtidig.

 

Gå foran som et godt eksempel kjære byborger.

 

EDIT:

Hvilket parti ønsker å fjerne all beboerparkering i Oslo? Jeg stemmer i så fall på dem :)

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke veldig solidariske synspunkter du har :( Oslo med utkant oslo og drabantbyene (innenfor oslogrensa) både syd,nord,Øst og vestover er stort.

Det er heller ikke bare å til enhver tid «velge seg et sted å bo og hvor arbeidsgiver er lokalisert». Barn har venner, går på skole etc.

MDG og disse som snakker bilfritt Oslo snakker om bykjernen innenfor ring1 og tildels innenfor ring3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...