Gå til innhold

Oslo byråd vil tvinge alle fossilbiler av veiene innen 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvem skal betale for det og på hvilken måte?

T-bane som er "kremen" av kollektivtransport forutsetter høy "passasjertetthet" dvs at man er nødt å bygge i høyden (noe som er angivelig fy-fy) for å gjøre dette lønnsomt. Om ikke må man subsidiere.

Så hadde det vært også greit å vite to ting - dagens fossilbilbrukere betaler enormt med bompenger og skatter minst like mye av drivstoffet. Om disse forsvinner, så forsvinner en enorm inntektskilde, hvordan skal denne erstattes? Samt hvordan vil det la seg gjøre mtp klima her i landet å bruke sykkler/sparkesykler om vinteren?

 

Alle disse forslagene er positive men det blir liksom å si "skal kjøpe model X i morgen" uten å gjøre rede hvordan det skal finansieres.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at når de sier "uten klimautslipp" mener de "med biodrivstoff".

På en måte gir det mening siden 11 år er alt for kort tid til å elektrifisere en så stor del av kjøretøy (også anlegg og buss er med), på den annen side gir det lite mening hvis vi ikke kan være sikre på at produkskjonen av biodrivstoffet virkelig er bærekraftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man tycker det borde vara uppenbart för folk vid det här laget att klimatreligionen är ett rent skattescam. Men vad som helst tycks gå att lura i folk bara det kommer från TV rutan.

Snart kommer skatt på förbrukning av syre också för att vi andas. Ännu mer perfekta skatten. Vänta bara. Befolkningen är iaf tillräckligt dum för att köpa det också.

 

https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/finland-japan-confirm-the-global-warming-data-is-not-supported/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi kunne vært 100% elektrisk allerede i dag hvis folk hadde skjønt sitt eget beste og ikke insistert på å alltid ha muligheten til å kjøre jorda rundt med henger uten stopp.

 

En annen ting er jo at for å bli verdens første utslippsfrie storby så må de jo først bli storby. Ikke en liten, puslete bakgårdslandsby.

Du tar feil på begge punkter.

Vi kunne bokstavelig talt ikke vært 100% elektrisk allerede. Det er ikke slik verden fungerer.

Videre er Oslo(regionen) Norges eneste storby. Bokstavelig talt.

Endret av joakimb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når de skal bli verdens første utslippsfrie storby så er det naturlig å sammenligne med verden. Ikke andre landsbyer i Norge.

Nettopp. Og det er det som gjøres og det er derfor Oslo er Norges eneste storby.

 

Hadde det vært sammenligning med andre landsbyer i Norge som gjaldt ville Bergen Stavanger og Trondheim også være storbyer, noe de ikke er. 

 

At Oslo ikke kan sammenlignes med Paris og London er ikke nok til at det ikke kan kalles storby.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At de skal bli verdens første utslippfrie "storby" er jo overhodet ikke noe imponerende når byene de sammenligner seg med har flere ganger så mange innbyggere enn hele Norge til sammen. For ikke å snakke om størrelsen.

 

Jeg vet at de fleste nordmenn, og spesielt politikere, ser på Norge som det største, beste, mest fantastiske som finnes i hele verden men i realiteten er vi en ubetydelig liten holme som de fleste knapt har hørt om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Privatbilisme gir økt produksjon, effektivitet, velferd og frihet, og kommer i en eller annen form til å fortsette å være det dominerende persontransportmiddelet i land hvor folket bestemmer.

 

Og en stor takk til VY for det skattesubsidierte Bybil-prosjektet i Oslo, som for min del har eliminert den siste rest av behov for lokal kollektivtransport. Bare å sette seg inn i nærmeste bybil og råkjøre ned i sentrum (betaling pr minutt) når man skal ut og ta en øl e.l. :-D

Endret av jon67
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pussig med alle disse sure reaksjonene. Kan ikke huske det førte til noen utskjellig av miljøvernere eller venstresiden da Ola Elvestuen, nestleder i dagens regjeringsparti Venstre, i 2015 ville stoppe salget av eksosbiler innen ti år, dvs. innen 2025 (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html). Som i miljøvernminister har han gått enda lenger, for i 2019 sa han at målet var at det bare skulle selges nullutslippsbiler i 2025 (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8mORld/Folk-kjoper-flere-elbiler-enn-ventet-Derfor-bruker-Siv-Jensen-mer-oljepenger).

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig med alle disse sure reaksjonene. Kan ikke huske det førte til noen utskjellig av miljøvernere eller venstresiden da Ola Elvestuen, nestleder i dagens regjeringsparti Venstre, i 2015 ville stoppe salget av eksosbiler innen ti år, dvs. innen 2025 (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html). Som i miljøvernminister har han gått enda lenger, for i 2019 sa han at målet var at det bare skulle selges nullutslippsbiler i 2025 (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8mORld/Folk-kjoper-flere-elbiler-enn-ventet-Derfor-bruker-Siv-Jensen-mer-oljepenger).

Pål Jensen

 

Strengt tatt så er kravet mildnet fra å "stoppe salget av eksosbiler" til "mål om å bare selge nullutslippsbiler" i 2025! Siste er bedre enn første da det baserer seg på frivillighet og føre en politikk opp til 2025 som leder til målet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig med alle disse sure reaksjonene. Kan ikke huske det førte til noen utskjellig av miljøvernere eller venstresiden da Ola Elvestuen, nestleder i dagens regjeringsparti Venstre, i 2015 ville stoppe salget av eksosbiler innen ti år, dvs. innen 2025 (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html). Som i miljøvernminister har han gått enda lenger, for i 2019 sa han at målet var at det bare skulle selges nullutslippsbiler i 2025 (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8mORld/Folk-kjoper-flere-elbiler-enn-ventet-Derfor-bruker-Siv-Jensen-mer-oljepenger).

Pål Jensen

Jo, det var veldig mange som reagerte negativt på det...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen planer om å besøke Oslo

Sist gang jeg var i området så kjørte jeg rundt

 

Men hvem skal betale for det og på hvilken måte?

 

Det er tillatt med halv bom på elbiler og etterhvert så vil de øke til full bom

Årsavgiften vil også komme til å gå opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...