NTB - digi Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Oslo byråd vil tvinge alle fossilbiler av veiene innen 2030 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Men hvem skal betale for det og på hvilken måte? T-bane som er "kremen" av kollektivtransport forutsetter høy "passasjertetthet" dvs at man er nødt å bygge i høyden (noe som er angivelig fy-fy) for å gjøre dette lønnsomt. Om ikke må man subsidiere. Så hadde det vært også greit å vite to ting - dagens fossilbilbrukere betaler enormt med bompenger og skatter minst like mye av drivstoffet. Om disse forsvinner, så forsvinner en enorm inntektskilde, hvordan skal denne erstattes? Samt hvordan vil det la seg gjøre mtp klima her i landet å bruke sykkler/sparkesykler om vinteren? Alle disse forslagene er positive men det blir liksom å si "skal kjøpe model X i morgen" uten å gjøre rede hvordan det skal finansieres. 8 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Jeg mistenker at når de sier "uten klimautslipp" mener de "med biodrivstoff". På en måte gir det mening siden 11 år er alt for kort tid til å elektrifisere en så stor del av kjøretøy (også anlegg og buss er med), på den annen side gir det lite mening hvis vi ikke kan være sikre på at produkskjonen av biodrivstoffet virkelig er bærekraftig. 3 Lenke til kommentar
Martin Svensson Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Man tycker det borde vara uppenbart för folk vid det här laget att klimatreligionen är ett rent skattescam. Men vad som helst tycks gå att lura i folk bara det kommer från TV rutan. Snart kommer skatt på förbrukning av syre också för att vi andas. Ännu mer perfekta skatten. Vänta bara. Befolkningen är iaf tillräckligt dum för att köpa det också. https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/finland-japan-confirm-the-global-warming-data-is-not-supported/ 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet 9. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. august 2019 Vi kunne vært 100% elektrisk allerede i dag hvis folk hadde skjønt sitt eget beste og ikke insistert på å alltid ha muligheten til å kjøre jorda rundt med henger uten stopp. En annen ting er jo at for å bli verdens første utslippsfrie storby så må de jo først bli storby. Ikke en liten, puslete bakgårdslandsby. 12 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 (endret) Vi kunne vært 100% elektrisk allerede i dag hvis folk hadde skjønt sitt eget beste og ikke insistert på å alltid ha muligheten til å kjøre jorda rundt med henger uten stopp. En annen ting er jo at for å bli verdens første utslippsfrie storby så må de jo først bli storby. Ikke en liten, puslete bakgårdslandsby. Du tar feil på begge punkter. Vi kunne bokstavelig talt ikke vært 100% elektrisk allerede. Det er ikke slik verden fungerer. Videre er Oslo(regionen) Norges eneste storby. Bokstavelig talt. Endret 9. august 2019 av joakimb 7 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Når de skal bli verdens første utslippsfrie storby så er det naturlig å sammenligne med verden. Ikke andre landsbyer i Norge. 4 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Når de skal bli verdens første utslippsfrie storby så er det naturlig å sammenligne med verden. Ikke andre landsbyer i Norge. Nettopp. Og det er det som gjøres og det er derfor Oslo er Norges eneste storby. Hadde det vært sammenligning med andre landsbyer i Norge som gjaldt ville Bergen Stavanger og Trondheim også være storbyer, noe de ikke er. At Oslo ikke kan sammenlignes med Paris og London er ikke nok til at det ikke kan kalles storby. 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 At de skal bli verdens første utslippfrie "storby" er jo overhodet ikke noe imponerende når byene de sammenligner seg med har flere ganger så mange innbyggere enn hele Norge til sammen. For ikke å snakke om størrelsen. Jeg vet at de fleste nordmenn, og spesielt politikere, ser på Norge som det største, beste, mest fantastiske som finnes i hele verden men i realiteten er vi en ubetydelig liten holme som de fleste knapt har hørt om. 3 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Godt at de har strøm som er fri for kullkraft Ta nå først lag ren strøm, så kan man ta opp diskusjonen igjen. Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Godt at de har strøm som er fri for kullkraft Ta nå først lag ren strøm, så kan man ta opp diskusjonen igjen. Er redd det er snakk om biodiesel, så problematikken er større enn ren strøm, noe vi kunne ha løst enkelt nok. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Privatbilen kommer fra USA og representerer frihet. Det er derfor denne er så dypt hatet på venstresida. Det finnes lite som er mer forferdelig enn å reise kollektivt i Oslo. Man har misforstått tidsånden når man tror at det er fremtiden. 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Hjelpe og trøste. At folk ikke rømmer fra den byen er et mysterium for meg. 8 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 (endret) Privatbilisme gir økt produksjon, effektivitet, velferd og frihet, og kommer i en eller annen form til å fortsette å være det dominerende persontransportmiddelet i land hvor folket bestemmer. Og en stor takk til VY for det skattesubsidierte Bybil-prosjektet i Oslo, som for min del har eliminert den siste rest av behov for lokal kollektivtransport. Bare å sette seg inn i nærmeste bybil og råkjøre ned i sentrum (betaling pr minutt) når man skal ut og ta en øl e.l. :-D Endret 9. august 2019 av jon67 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Ei heilt naturleg utvikling. 2 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Pussig med alle disse sure reaksjonene. Kan ikke huske det førte til noen utskjellig av miljøvernere eller venstresiden da Ola Elvestuen, nestleder i dagens regjeringsparti Venstre, i 2015 ville stoppe salget av eksosbiler innen ti år, dvs. innen 2025 (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html). Som i miljøvernminister har han gått enda lenger, for i 2019 sa han at målet var at det bare skulle selges nullutslippsbiler i 2025 (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8mORld/Folk-kjoper-flere-elbiler-enn-ventet-Derfor-bruker-Siv-Jensen-mer-oljepenger). Pål Jensen 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Pussig med alle disse sure reaksjonene. Kan ikke huske det førte til noen utskjellig av miljøvernere eller venstresiden da Ola Elvestuen, nestleder i dagens regjeringsparti Venstre, i 2015 ville stoppe salget av eksosbiler innen ti år, dvs. innen 2025 (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html). Som i miljøvernminister har han gått enda lenger, for i 2019 sa han at målet var at det bare skulle selges nullutslippsbiler i 2025 (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8mORld/Folk-kjoper-flere-elbiler-enn-ventet-Derfor-bruker-Siv-Jensen-mer-oljepenger). Pål Jensen Strengt tatt så er kravet mildnet fra å "stoppe salget av eksosbiler" til "mål om å bare selge nullutslippsbiler" i 2025! Siste er bedre enn første da det baserer seg på frivillighet og føre en politikk opp til 2025 som leder til målet. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Pussig med alle disse sure reaksjonene. Kan ikke huske det førte til noen utskjellig av miljøvernere eller venstresiden da Ola Elvestuen, nestleder i dagens regjeringsparti Venstre, i 2015 ville stoppe salget av eksosbiler innen ti år, dvs. innen 2025 (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html). Som i miljøvernminister har han gått enda lenger, for i 2019 sa han at målet var at det bare skulle selges nullutslippsbiler i 2025 (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8mORld/Folk-kjoper-flere-elbiler-enn-ventet-Derfor-bruker-Siv-Jensen-mer-oljepenger). Pål Jensen Jo, det var veldig mange som reagerte negativt på det... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Har ingen planer om å besøke Oslo Sist gang jeg var i området så kjørte jeg rundt Men hvem skal betale for det og på hvilken måte? Det er tillatt med halv bom på elbiler og etterhvert så vil de øke til full bom Årsavgiften vil også komme til å gå opp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå