Gå til innhold

Slik vil Microsoft, Sony og Nintendo endre dagens «loot»-bokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.

 

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?

Lenke til kommentar

 

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.

 

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?

Alltid, og det er greit. Problemet er små summer for potensielt noe kult, men sannsynligheten for at du "vinner" (får akkurat det du håper på) på er kanskje bare 1%. Det kalles gambling, og burde forbys når det tydelig markedsføres mot barn ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.

 

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?

Alltid, og det er greit. Problemet er små summer for potensielt noe kult, men sannsynligheten for at du "vinner" (får akkurat det du håper på) på er kanskje bare 1%. Det kalles gambling, og burde forbys når det tydelig markedsføres mot barn ofte.

Men utifra definisjonen av gambling så er det ikke gambling.

 

Og verdien av tingene i boksene er jo noe man selv legger på dem.

 

For ikke å nevne spørsmålet om barn i det heletatt burde kunne kjøpe ting i spillene selv?

Lenke til kommentar

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?

På 90-tallet hendte det at det ble sluppet vederlagsfrie patcher med ekstra innhold. For eksempel spill som ble oppdatert med flerspiller eller fikk nye brett, modeller eller karakterer.

 

På den tiden var det ikke vanlig å måtte betale med mindre det var snakk om så mye innhold at det kunne sees på som et helt nytt spill. Såkalte expansion packs. Selv da var prisen langt vesentlig lavere enn hva man må betale i dag. Kjøper man en mount i et spill i dag må man regne med å betale like mye som halve prisen av et helt spill for <= 1% innhold. Det er flere spill nå, spesielt i sjangeren "Battle Royale" som legger opp til at man skal bruke tusen kroner i måneden på innhold eller for å kjøpe besparelser av tid. "Betal 300 kr så lar vi deg få innholdet noen dager raskere." I tillegg er det alltid press med tiden før innholdet blir utilgjengelig slik at hvis man ikke har mulighet til å spille nok i perioden så man betale ekstra for å få innholdet.

 

I 2019 må man betale for spill som fremdeles er i beta og så må man betale på nytt igjen for innhold som burde ha vært med i utgangspunktet. Man kan raskt ende opp med å betale flere tusen kroner for å spille et spill som ikke er ferdig og kanskja aldri kommer ut av beta. Etter hvert som live beta foregår så kan det tenkes at selskapet forandrer eller tar bort det du liker ved spillet slik at du ender opp med å betale tusenvis av kroner for et spill som ikke lenger har det som gjorde at man spilte det i utgangspunktet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

På 90-tallet hendte det at det ble sluppet vederlagsfrie patcher med ekstra innhold. For eksempel spill som ble oppdatert med flerspiller eller fikk nye brett, modeller eller karakterer.

 

På den tiden var det ikke vanlig å måtte betale med mindre det var snakk om så mye innhold at det kunne sees på som et helt nytt spill. Såkalte expansion packs. Selv da var prisen langt vesentlig lavere enn hva man må betale i dag. Kjøper man en mount i et spill i dag må man regne med å betale like mye som halve prisen av et helt spill for <= 1% innhold. Det er flere spill nå, spesielt i sjangeren "Battle Royale" som legger opp til at man skal bruke tusen kroner i måneden på innhold eller for å kjøpe besparelser av tid. "Betal 300 kr så lar vi deg få innholdet noen dager raskere." I tillegg er det alltid press med tiden før innholdet blir utilgjengelig slik at hvis man ikke har mulighet til å spille nok i perioden så man betale ekstra for å få innholdet.

 

I 2019 må man betale for spill som fremdeles er i beta og så må man betale på nytt igjen for innhold som burde ha vært med i utgangspunktet. Man kan raskt ende opp med å betale flere tusen kroner for å spille et spill som ikke er ferdig og kanskja aldri kommer ut av beta. Etter hvert som live beta foregår så kan det tenkes at selskapet forandrer eller tar bort det du liker ved spillet slik at du ender opp med å betale tusenvis av kroner for et spill som ikke lenger har det som gjorde at man spilte det i utgangspunktet.

1.

Vel. I dagens spill så får man gratis det som før ville vært lagt i en ekspansjon. Trenger ikke betale en krone for dette.

 

2.

For å ta et eksempel kostet Diablo 2 rundt $60, mens ekspansjonen kostet rundt $40.

Det er over halv pris.

 

 

3.

Slike pakker som sparer deg tid er for det meste utbredt på mobilspill, og da oftest gratis spill.

Dette har ingenting med lootboxer å gjøre.

 

4.

Det finnes nok av eksempler på eldre spill som var elendige når de kom ut.

Forskjellen er at dagens spill ofte blir fikset, det ble de ikke før.

 

5.

Kanskje du kan gi et eksempel på et spill som folk har betalt tusenvis av kroner for, hvor de ikke har fått nøyaktig det de ble lovet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men utifra definisjonen av gambling så er det ikke gambling.

 

Og verdien av tingene i boksene er jo noe man selv legger på dem.

 

For ikke å nevne spørsmålet om barn i det heletatt burde kunne kjøpe ting i spillene selv?

Kan du definere gambling?

Lenke til kommentar

 

Men utifra definisjonen av gambling så er det ikke gambling.

 

Og verdien av tingene i boksene er jo noe man selv legger på dem.

 

For ikke å nevne spørsmålet om barn i det heletatt burde kunne kjøpe ting i spillene selv?

Kan du definere gambling?

"det må være et innskudd, det må være en grad av tilfeldighet, og det må være en gevinst som må kunne omsettes til økonomiske midler."

 

Dette er definisjonen flere land bruker nå når de har vurdert lootboxer.

Ifølge landene stryker boksene på det siste punktet.

Lenke til kommentar

"det må være et innskudd, det må være en grad av tilfeldighet, og det må være en gevinst som må kunne omsettes til økonomiske midler."

 

Dette er definisjonen flere land bruker nå når de har vurdert lootboxer.

Ifølge landene stryker boksene på det siste punktet.

"Hasard (også veddemål, hasardspill, gambling, lykkespill, vågespill eller sjansespill) er spill om penger eller lignende, der tilfeldigheter og flaks i større grad enn ferdigheter avgjør utfallet."

Lootboxer er gambling.

Lenke til kommentar

 

"det må være et innskudd, det må være en grad av tilfeldighet, og det må være en gevinst som må kunne omsettes til økonomiske midler."

 

Dette er definisjonen flere land bruker nå når de har vurdert lootboxer.

Ifølge landene stryker boksene på det siste punktet.

"Hasard (også veddemål, hasardspill, gambling, lykkespill, vågespill eller sjansespill) er spill om penger eller lignende, der tilfeldigheter og flaks i større grad enn ferdigheter avgjør utfallet."

Lootboxer er gambling.

Norge, England, Danmark, med flere er uenige med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...