Gå til innhold

Datamaskinen må fungere uten internettilkobling. Det utelukker for eksempel Chromebook. Hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt ser etter en laptop til skole start (for under 5 tusen kroner) og har fått interessen for Chromebook så når jeg gjorde litt research om at man ikke kunne bruke Chromebook til skolen pga "datamaskinen skal fungere uten internettilkobling". Så blei jeg litt nysgjerrig og fant ut at man kan bruke den offline, men ikke grunnen til at de utelukker Chromebook generelt. jeg vet at man skal være offline det er essensielt til prøver for å unngå juksing men du kan bruke chromebooken offline så jeg ser egentlig ikke problemet med det kan noen hjelpe meg med og forstå dette og kanskje med det og finne en pc verdt under 5 tusen kr til skole? :hmm:        

Endret av kevgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chromebook er ingen pc, enkelt forklart er det en nettleser hvor det meste foregår i nettleseren. Øker man ikke lagrings kapasiteten så må man trolig bruke medfølgende sky lagring eller annet alternativ og da må man være tilkoblet nettet.

Trenger man eks og kjøre spesifikke programmer som eks autocad er dette ikke mulig på chroomebook/box.

Men til og opprette og skrive noe dokumenter, fylle inn lagrede skjemaer/eksamen trenger den ikke og være koblet til nettet, men som nevnt er det større mengde data må/bør en øke lagrings kapasiteten for og unngå og måtte være online

Men om eks examen forgår på internt nettverk på skolen kan chromebook koble til dette som hvilken som helst pc. Dette under forutsetning at chromebook er kompatibel med eventuell programvare som brukes, noe som slett ikke er sikkert..

Som allround verktøy er det helt klart tryggest og velge pc.

Før man kjøper Chromebook/box bør man absolutt sette seg i begrensningene til disse, de erstatter ikke en pc.

Sånn generelt:

Har kjøpt chromeboox til min 87 år gamle mor, hun er meget fornøyd, slutt på timesvis med support hver uke det etterhvert ble med laptoppen hennes. Hun bruker den til nettsurfing, betale regninger og chromecast til tv, samt opprette enkle dokumenter samt lagring av de viktigste dokumenter fra NAV etc og lagring av de viktigste bildene som hun gjerne ser på daglig.

Men planlegger utvidelse av lagring og skifte til større og raskere ram(slik enkelte yuotube video'r kan "flyte" bedre)

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...