Gå til innhold

Tesla saksøkes etter rekkevidde-kutt


Anbefalte innlegg

Gradvis degradering er ikke dekket av garantien. Daglig ladegrense kan velges mellom 50 og 90%. Jeg tror folk flest ser egeninteressen i å holde daglig lading i det området. Personlig velger jeg å å sette ladegrensa ved 70 eller 80% i det daglige. 100% brukes kun noen få ganger i året når jeg har et absolutt behov for det. Det trengs ikke noe overformynderi/rekkeviddetyveri. Det plutselige tyveriet er noe helt annet enn den gradvise degraderinga som ikke dekkes av garantien. Rekkeviddetyveriet handler nok om noe helt annet enn overformynderi ovenfor bileiere som ikke skjønner sitt eget beste.

 

Som nevnt, og linket til lenger opp i denne tråden, er det mye som tyder på at "tyveriet" er en software-bug. -En som de jobber med å fikse, til og med. Tesla har kommunisert eksepsjonelt dårlig (intet nytt under solen der), og til å begynne med visste nok ikke verkstedene hva dette var, og sendte ut standardsvaret sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du prøver litt for hardt.

 

Å miste ytterlige 5 mil på ett batteri som allerede har tapt seg i 6 år ER betydelig.

 

Å prøve å late som at det ikke har noe praktisk betydning er som å si at alle som kjøpte Tesla Model S 100kWh egentlig skulle kjøpt 75kWh versjonen.

 

Folk betaler ikke nesten 200 000kr ekstra for bilen om det ikke hadde noe praktisk betydning....

 

Ok, fair enough. Med mitt kjøremønster, og basert på min erfaring, ville det ikke hatt stort utslag på de lange turene jeg vanligvis tar. -Men det vil selvfølgelig være individuelt. Som permanent rekkeviddetap er jeg enig i at det kan oppleves dramatisk, men sett i forhold til at dette antakelig er en bug, som de jobber med å rette opp, er fem mils rekkeviddetap for de aller fleste, for en kort periode mindre dramatisk. Kommentaren min rundt dette var myntet til "gamlefar", som mente at man ikke kan stole på et selskap som introduserer en "så alvorlig feil". Sett i forhold til resten av teknologien i bilen, sikkerhetsfunksjoner osv, anser jeg ikke dette som en "så alvorlig feil". Det som ser ut til å ha skjedd, er at man har sett etter en feilsituasjon i batteriet, og faktisk satt at batteriet skal strupes dersom denne feilsituasjonen har skjedd. Så har programvaren funnet en annen feilsituasjon, langt mindre alvorlig, og trigget nedstrupingen pga dette. Kommunikasjonen omkring dette har vært totalt fraværende, noe som dessverre ikke er helt uvanlig fra amerikanske, børsnoterte selskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...