Gå til innhold

Nedstengning av 3G-nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor i Fredrikstad og har en sliten moto g4 plus som andre telefon. Dennhar både onecall (telia) og happybytes (telenor) i bruk. Begge operatører tvingrr meg ned på 2g når jeg ringer inn/ut. Kvalitet og oppkoblingstid er håpløs i forhold til samsung a70 med samme løsninger. På kontoret der jeg jobber er kun samsungen med, for dekningen er håpløs hos begge på 2g, og jeg teenger tilgang hele tiden. Jeg vil ikke røpe hvor kontoret jeg jobber, er plassert.

 

Jeg er dog ansvarlig for alle telefonene osv på kontoret og sikre oppetid, så har vært i kontakt med driftsleder om å få lov til å ringe pperatørene for å sørge for bedre innendørs dekning. Driftsleder ernskeptisk da dette koster flesk.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Fredrikstad og har en sliten moto g4 plus som andre telefon. Dennhar både onecall (telia) og happybytes (telenor) i bruk. Begge operatører tvingrr meg ned på 2g når jeg ringer inn/ut. Kvalitet og oppkoblingstid er håpløs i forhold til samsung a70 med samme løsninger. På kontoret der jeg jobber er kun samsungen med, for dekningen er håpløs hos begge på 2g, og jeg teenger tilgang hele tiden. Jeg vil ikke røpe hvor kontoret jeg jobber, er plassert.

 

Jeg er dog ansvarlig for alle telefonene osv på kontoret og sikre oppetid, så har vært i kontakt med driftsleder om å få lov til å ringe pperatørene for å sørge for bedre innendørs dekning. Driftsleder ernskeptisk da dette koster flesk.

Hvor mange av enhetene har evnt wifi tale da?

Lenke til kommentar

Pico eller Cell-fi. ikke så gal pris på cell-fi hvertfall.

For et kommunalt foretak som jobber med pasientinfo som skal være 100% umulig å sniffe info om, får ikke engang bruke pico eller cell-fi om ikke operatøren selv sørger for sikkerheten. Og på dette nivået koster det flesk. Ifølge IT avd I kommunen.

Lenke til kommentar

Jeg har en jobb som gir tilgang til sensitiv info om noen millioner nordmenn, både helserelaterte og andre typer opplysninger og vi benytter stort sett Wifi hele tiden til bærbarene og mobiltelefonene på jobb. Om utstyret settes opp skikkelig så har jeg vanskelig å tro det ikke blir sikkert nok, det er nok heller mer et kostnadsspørsmål for kommunen du jobber i å få dette satt opp på et nivå som er trygt å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg har en jobb som gir tilgang til sensitiv info om noen millioner nordmenn, både helserelaterte og andre typer opplysninger og vi benytter stort sett Wifi hele tiden til bærbarene og mobiltelefonene på jobb. Om utstyret settes opp skikkelig så har jeg vanskelig å tro det ikke blir sikkert nok, det er nok heller mer et kostnadsspørsmål for kommunen du jobber i å få dette satt opp på et nivå som er trygt å bruke.

Svært mulig. På det nivået der forholder jeg meg kun til det jeg blir fortalt, og jobber utifra dette. :p

Lenke til kommentar

For et kommunalt foretak som jobber med pasientinfo som skal være 100% umulig å sniffe info om, får ikke engang bruke pico eller cell-fi om ikke operatøren selv sørger for sikkerheten. Og på dette nivået koster det flesk. Ifølge IT avd I kommunen.

Både Pico og Cell-fi er det mange offentlige bygg som brukes, hvor sikkerheten er viktig. Det er ikke et issue :) Cell-fi koster 5-10k, Pico rundt 30k.

Lenke til kommentar

Får ikke bruke Wi-Fi på telefonene. Det regnes som for usikkert. 4G tale fungerer fint på telefonene så lenge man er utenfor bygget.

 

Wifi-tale er like sikkert, om ikke mer, enn vanlig 4G-tale.  Ved Wifi-tale settes det opp en dedikert VPN tunnel med AES-256 kryptering mellom telefon og Telenor/Telia sin gateway.  Begge noder (telefon og Telenor/Telia) benytter gjensidig autentisering basert på sertifikater og informasjon i SIM-kortet.

 

Så de som regner Wifi-tale for usikkert må i så fall også regne VPN-teknologi med gjensidig flerfaktor autentisering som usikkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wifi-tale er like sikkert, om ikke mer, enn vanlig 4G-tale.  Ved Wifi-tale settes det opp en dedikert VPN tunnel med AES-256 kryptering mellom telefon og Telenor/Telia sin gateway.  Begge noder (telefon og Telenor/Telia) benytter gjensidig autentisering basert på sertifikater og informasjon i SIM-kortet.

 

Så de som regner Wifi-tale for usikkert må i så fall også regne VPN-teknologi med gjensidig flerfaktor autentisering som usikkert.

Mens vi er i gang, kan du si litt om likheter mellom wifitale og volte?
Lenke til kommentar

Wifi-tale er like sikkert, om ikke mer, enn vanlig 4G-tale.  Ved Wifi-tale settes det opp en dedikert VPN tunnel med AES-256 kryptering mellom telefon og Telenor/Telia sin gateway.  Begge noder (telefon og Telenor/Telia) benytter gjensidig autentisering basert på sertifikater og informasjon i SIM-kortet.

 

Så de som regner Wifi-tale for usikkert må i så fall også regne VPN-teknologi med gjensidig flerfaktor autentisering som usikkert.

Et mulig poeng som ikke nevnes eksplisitt her er at selve wifi tilkoblingen generelt kan være lettere å finne sårbarheter i og utnytte enn det mer lukkede 4G nettet?

Lenke til kommentar

Mens vi er i gang, kan du si litt om likheter mellom wifitale og volte?

 

 

De benytter begge samme lyd-kodek (AMR-WB eller bedre som gir "HD-lyd" som noen kalte det tidligere) og er faktisk ganske like.  Eneste forskjellen er hvilken bærer de bruker.  VoLTE benytter en dedikert APN (IMS) som har prioritet i 4G nettet slik at tale alltid kommer foran datatrafikk.   VoWifi benytter en kryptert VPN-tunnel (IPSec) mellom telefon og en public IMS gateway hos operatøren.  VoLTE skal benytte kryptering av datapakker for tale men har ikke inngående kjennskap til hvilken teknologi som benyttes her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et mulig poeng som ikke nevnes eksplisitt her er at selve wifi tilkoblingen generelt kan være lettere å finne sårbarheter i og utnytte enn det mer lukkede 4G nettet?

 

Det er korrekt men IPSec, som er VPN-teknologien som benyttes av VoLTE, skal i praksis ta høyde for dette når en har gjensidig autentisering av både endepunkt (telefon) og gateway (public VoWifi gateway hos operatør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De benytter begge samme lyd-kodek (AMR-WB eller bedre som gir "HD-lyd" som noen kalte det tidligere) og er faktisk ganske like.  Eneste forskjellen er hvilken bærer de bruker.  VoLTE benytter en dedikert APN (IMS) som har prioritet i 4G nettet slik at tale alltid kommer foran datatrafikk.

I realiteten er vowifi per i dag betydelig dårligere enn volte på opplevd samtalekvalitet dog (også når det ellers ikke er trafikk på lokal AP), uansett hvilken leverandør en har.

 

Jeg har prøvd både Telenor og Telia med amr-wb og evs, overgangene mellom volte og vowifi medfører utfall (stillhet) i ett eller flere sekunder, det er ofte betydelig forsinkelse pga vowifi parten og overgang mellom aksesspunkter i samme nett støttes ikke, slik at det resulterer i samtaledropp.

Lenke til kommentar

Jeg husker det som det var i går: I februar 2009 kjøpte jeg NetCom mobilt bredbånd med en USB dongle som kostet 150 kr/mnd. Det ga meg fri-fri bruk i 4 mnd og etterpå 5 GB/mnd. I den tiden fikk jeg 1,8 Mbit/s ned og 0,4 Mbit/s opp. Satt i en hybel i Sarpsborg og spilte online spill med gutta. Mellom Trondheim og Sarpsborg fikk jeg i den tiden 160 ms i ping. Helt rått følte jeg. Skal si utviklingen har skutt fart siden da. Maks fart hos meg nå er 242 Mbit/s ned og 45 Mbit/s opp på venterom 2D ved øye avd hos Ullevål Sykehus. Rundt samme tidspunkt som nettet til OneCall knelte sist.. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...