Gå til innhold

Han eier 300 biler og motorsykler: – Det finnes knapt gode grunner til å kjøre annet enn elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det er en veldig god idé. Kan virke slankende også (mindre behov for å stoppe på pølsestasjoner).

 

Jeg prøvde litt i sommer, dvs. 12V vannkoker på sigarettenneruttaket + nykvernet håndkvern kaffe fra håndkvern + Aeropress. Eller mer presist, passasjeren prøvde det og lagde morgenkaffe til oss et par plasser på den måten, men det er risiko for å søle kokende vann og mye plunder så det burde helt klart kunne gjøres på en annen måte.

 

Jeg satt i mine egne tanker en stund og utviklet et konsept for enkel kaffe i bilen. En smal 12V-trakter som passer i en koppholder, er enkel å fylle, enkel å rengjøre, null sølefare, og en spesiell termokopp er nederste del av trakteren. Dvs. man kan flytte trakteren til neste termokopp dersom man vil lage flere, eller bare legge den til side når man vil nyte kaffen. Bønner fylles på toppen, doseres og kvernes før det treffer det motoriserte filterbåndet som havner i grutbeholderen etter bruk. Vann sugepumpes opp fra en hvilken som helst vannflaske med vanlig skrukork. Utfellbar flaskeholder på trakteren om man ikke vil ha flaska plassert et annet sted. En adapter i koppholderen kiles fast med en tilstrammingsskrue og sørger for at hverken kopp eller trakter havner på avveie om man treffer hull i veien. Alt skal utføres for bruk med en hånd. Ingen lysindikatorer, kun lydindikasjon eller talevarsling på når kaffen er klar, når den trenger påfyll av bønner, vann, tømming av grut, temperaturen i koppen osv. Selges i sett med 1 kopp, flere kopper kan kjøpes løst. 230V lesesal-variant bør også utvikles.

Var det en veldig liten vannkoker? Med 12V og maks 10A så får du jo bare 120W. Ser at vanlige vannkokere er på 1500W og mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor jeg vil ha lavt energiforbruk? Skulle tro du mente at vi har et uendelig overskudd av ren energi i verden og derfor kan bruke så mye energi vi bare måtte ha lyst til. En bil som et energieffektiv kan klare seg med mindre batteri, koster mindre å bygge og vil totalt sett gi mindre utslipp gjennom levetiden.

Helt enig i det med energi i verden og økonomi, men jeg tror rekkevidde er det store argumentet for de fleste bileiere.

 

Rekkevidde = batterikapasitet delt på forbruk

 

Forbruk er i kombinasjon med batterikapasiteten det som definerer rekkevidden, som jeg tror er mye mer interessant for de fleste enn batterikapasitet alene eller forbruk alene.

 

Hurtigladere trenger jeg maks 20 dager i løpet av et år. Altså 5% av tiden. Hvorfor er det fornuftig å putte inn et mye større batteri når bilen har mer enn tilstrekkelig rekkevidde 95% av tiden? Til hverdagsbruk holder det å lade batteriet en gang i uka. Hva er gevinsten med å kunne klare seg med å lade annenhver uke. Det måtte i så fall være om man ikke har lademulighet hjemme og er avhengig av å bruke hurtiglader. For de som er i den situasjonen kan det selvsagt være et poeng med en bil med større batteri.

Nei, har man ikke tilgang på saktelader der man parkerer i hverdagen så bør man ikke kjøpe elbil før det er ordnet. Man bør ikke basere seg på hurtiglading i hverdagen hverken med stort eller lite batteri.

 

Det sagt så hører jeg du synes det er greit å være avhengig av andre biler 20 dager i året eller 5% av tida. Noen løser det med å leie bil. Andre løser det med å ha både elbil og eksosbil. Ingen av delene er spesielt billige. Det er også praktiske utfordringer med å måtte dra til utleiestedet, betale parkering for elbilen der, drivstoff, risiko for kostnader i forbindelse med mikrioskopiske skader etc. Samme med å ha en fossilbil stående parat. Brøyting eller garasjeplass. Trafikkforsikringsavgift, forsikring, vedlikehold, EU-kontroll etc. Det er utvilsomt mer praktisk å ha en alt-i-ett bil. Eller i hvert fall et steg nærmere alt-i-ett ved at rekkevidden er noe lengre på grunn av enten lavt forbruk eller stort batteri. Som igjen koker ønsket om lavt forbruk ned til et underliggende ønske om økt rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det en veldig liten vannkoker? Med 12V og maks 10A så får du jo bare 120W. Ser at vanlige vannkokere er på 1500W og mer

Det var en slik, med 12V, 14A, 170W og 1 liter beholder. Vi fylte den kun til 0,4 desiliter og det tok ca 8-10 minutter om jeg husker rett.

 

Ikke ta det som en anbefaling for jeg synes kvaliteten virket ganske så kjip og ikke verd 299 kr. Men jeg var kaffetørst, i camping-modus og i et svakt øyeblikk så tenkte jeg at den ville bli mye brukt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det bensinstasjoner hver 2-300m i byene og hver 5-10 km på hovedveiene? Hvis du har lang rekkevidde med fossilbilen, så burde det jo ikke være så stort behov for så mange bensinstasjoner?

 

Bare putter ting litt i perspektiv...

 

 Det er jo ikke  behov for så mange bensinstasjoner. 20 mils rekkevidde/avstand  haddeholdt om det tok 5 min. å fylle/lade.

Det dreier seg om konkurranse. - som antall dagligvarebutikker pr. km. ( I tettbygde strøk .)

Lenke til kommentar

 

Bare det kan komme EL-biler i noe annet enn "SUV" og "sportsbil" så er mye gjort. Veldig mange som trenger litt mer hendige biler enn som så.....

De to mest solgte elbilene i Norge er vel Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf, som begge er kompakte. 

Så disse bilenes kundegruppe har tydeligvis funnet sine biler.

En del av oss andre venter på våre optimale biler enda.

En liten bil blir ikke støtte bare av at den er elektrisk.

Lenke til kommentar

 

 

De to mest solgte elbilene i Norge er vel Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf, som begge er kompakte. 

De har vel relativt dårlig (OK, på det beste) rekkevidde, har de ikke? 

Rekkevidde er som megapixler: Veldig viktig i salgsspråket, men ikke noe man tenker veldig mye på i daglig bruk!

Personlig kjører jeg aldri mer enn 150-180 km før jeg tar en pause! Trenger derfor ikke, og slipper å betale for, 500 km range! Litt planlegging kreves, dog!

Du skal være sjeleglad for at livet dit er så fantastisk forutsigbart, husk å takke for det i kveldsbønnen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor jeg vil ha lavt energiforbruk? Skulle tro du mente at vi har et uendelig overskudd av ren energi i verden og derfor kan bruke så mye energi vi bare måtte ha lyst til. En bil som et energieffektiv kan klare seg med mindre batteri, koster mindre å bygge og vil totalt sett gi mindre utslipp gjennom levetiden.

Helt enig i det med energi i verden og økonomi, men jeg tror rekkevidde er det store argumentet for de fleste bileiere.

 

Rekkevidde = batterikapasitet delt på forbruk

 

Forbruk er i kombinasjon med batterikapasiteten det som definerer rekkevidden, som jeg tror er mye mer interessant for de fleste enn batterikapasitet alene eller forbruk alene.

 

Hurtigladere trenger jeg maks 20 dager i løpet av et år. Altså 5% av tiden. Hvorfor er det fornuftig å putte inn et mye større batteri når bilen har mer enn tilstrekkelig rekkevidde 95% av tiden? Til hverdagsbruk holder det å lade batteriet en gang i uka. Hva er gevinsten med å kunne klare seg med å lade annenhver uke. Det måtte i så fall være om man ikke har lademulighet hjemme og er avhengig av å bruke hurtiglader. For de som er i den situasjonen kan det selvsagt være et poeng med en bil med større batteri.

Nei, har man ikke tilgang på saktelader der man parkerer i hverdagen så bør man ikke kjøpe elbil før det er ordnet. Man bør ikke basere seg på hurtiglading i hverdagen hverken med stort eller lite batteri.

 

Det sagt så hører jeg du synes det er greit å være avhengig av andre biler 20 dager i året eller 5% av tida. Noen løser det med å leie bil. Andre løser det med å ha både elbil og eksosbil. Ingen av delene er spesielt billige. Det er også praktiske utfordringer med å måtte dra til utleiestedet, betale parkering for elbilen der, drivstoff, risiko for kostnader i forbindelse med mikrioskopiske skader etc. Samme med å ha en fossilbil stående parat. Brøyting eller garasjeplass. Trafikkforsikringsavgift, forsikring, vedlikehold, EU-kontroll etc. Det er utvilsomt mer praktisk å ha en alt-i-ett bil. Eller i hvert fall et steg nærmere alt-i-ett ved at rekkevidden er noe lengre på grunn av enten lavt forbruk eller stort batteri. Som igjen koker ønsket om lavt forbruk ned til et underliggende ønske om økt rekkevidde.

Noen foretrekker og måtte kjøre ekstra frem og tilbake hver gang en elbil kommer til kort, for å leie større bil, bil med krok, eller bil med ekstra rekkevidde, til lange turer og begrenset med tid.

Miljøkjøring, et godt tiltak.

Lenke til kommentar

Jeg ser den Benny. Helt greit for å spare drivstoff, men nå er jo hjemme-strøm såpass mye billigere enn bensin og diesel at det ikke utgjør det helt store.

 

Noen elbilister betaler bare 10 kr/km på sommerføre og 15-20 på vinteren.

Jeg betaler ca 20 på sommeren og 30 på vinteren.

Før, når jeg kjørte diesel betalte jeg rundt 100 øre/km på sommerføre og 130 øre/km på vinterføre og da begynner det å bety en del om den bruker 10% mer eller mindre.

 

Nå stusser jeg veldig på om du har bommet på tallene, eller inkludert verditapet i km-kosten. 100 øre pr km er 1 kr pr km, som er langt billigere enn 10 kr per km.

 

Mener du diesel er billigere enn hjemmeladet strøm? Det tror jeg ikke, og passer ikke med argumentasjonen din heller.

 

Hadde du nå endog snudd om på hvem som koster hva, så hadde det kanskje vært mer troverdig, men fremdeles skivebom. 

Lenke til kommentar

 

Jeg ser den Benny. Helt greit for å spare drivstoff, men nå er jo hjemme-strøm såpass mye billigere enn bensin og diesel at det ikke utgjør det helt store.

 

Noen elbilister betaler bare 10 kr/km på sommerføre og 15-20 på vinteren.

Jeg betaler ca 20 på sommeren og 30 på vinteren.

Før, når jeg kjørte diesel betalte jeg rundt 100 øre/km på sommerføre og 130 øre/km på vinterføre og da begynner det å bety en del om den bruker 10% mer eller mindre.

 

Nå stusser jeg veldig på om du har bommet på tallene, eller inkludert verditapet i km-kosten. 100 øre pr km er 1 kr pr km, som er langt billigere enn 10 kr per km.

 

Mener du diesel er billigere enn hjemmeladet strøm? Det tror jeg ikke, og passer ikke med argumentasjonen din heller.

 

Hadde du nå endog snudd om på hvem som koster hva, så hadde det kanskje vært mer troverdig, men fremdeles skivebom. 

Skal nok være "10 øre/km på sommerføre og 15-20 på vinteren"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gubbe som eier 300 kjøretøy er åpenbart en tulling. Hvorfor skal noen bry seg om hva han sier?

Måler du graden av tullinger på folk som feks samler på frimerker eller LP plater etter hvor mange de har, desto flere desto mer tulling?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en veldig god idé. Kan virke slankende også (mindre behov for å stoppe på pølsestasjoner).

 

Jeg prøvde litt i sommer, dvs. 12V vannkoker på sigarettenneruttaket + nykvernet håndkvern kaffe fra håndkvern + Aeropress. Eller mer presist, passasjeren prøvde det og lagde morgenkaffe til oss et par plasser på den måten, men det er risiko for å søle kokende vann og mye plunder så det burde helt klart kunne gjøres på en annen måte.

 

Jeg satt i mine egne tanker en stund og utviklet et konsept for enkel kaffe i bilen. En smal 12V-trakter som passer i en koppholder, er enkel å fylle, enkel å rengjøre, null sølefare, og en spesiell termokopp er nederste del av trakteren. Dvs. man kan flytte trakteren til neste termokopp dersom man vil lage flere, eller bare legge den til side når man vil nyte kaffen. Bønner fylles på toppen, doseres og kvernes før det treffer det motoriserte filterbåndet som havner i grutbeholderen etter bruk. Vann sugepumpes opp fra en hvilken som helst vannflaske med vanlig skrukork. Utfellbar flaskeholder på trakteren om man ikke vil ha flaska plassert et annet sted. En adapter i koppholderen kiles fast med en tilstrammingsskrue og sørger for at hverken kopp eller trakter havner på avveie om man treffer hull i veien. Alt skal utføres for bruk med en hånd. Ingen lysindikatorer, kun lydindikasjon eller talevarsling på når kaffen er klar, når den trenger påfyll av bønner, vann, tømming av grut, temperaturen i koppen osv. Selges i sett med 1 kopp, flere kopper kan kjøpes løst. 230V lesesal-variant bør også utvikles.

 

Yes, digger konstruktive tankespor :D

 

Jeg tenkte også i retning av en "all in one" termoskopp type løsning. En god kandidat for aka kickstarter.

 

:thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Bare det kan komme EL-biler i noe annet enn "SUV" og "sportsbil" så er mye gjort. Veldig mange som trenger litt mer hendige biler enn som så.....

De to mest solgte elbilene i Norge er vel Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf, som begge er kompakte. 

De er helt super. både Leaf og Egolf, men de bør få mye lengre rekkevidde,. Elbiler overtar ikke verden, FØR de er bedre enn beninsbiler. forhåpentlitgvis er vi snart der. minst 1000km rekkevidde bør vi ha. lade en gang i uken, bør holde, eller hurtiglade på 5 minutter.

Lenke til kommentar

minst 1000km rekkevidde bør vi ha. lade en gang i uken, bør holde

En gjennomsnittlig norsk personbil kjører 1000 km i måneden. Ikke at det er noe galt å lade batteriet bare 25% av gangen, det er bare bra å klattlade.

 

eller hurtiglade på 5 minutter.

Hvorfor bruker du "eller" her? Hurtiglading er jo ikke noe man driver med i hverdagen. Og når du først er på bilferie og har kjørt f.eks 700 (~7 timer?) av de 1000 km rekkevidde, hvordan i all verden skal du rekke å både gå på do og unngå å sulte/tørste i hjel før du tar fatt på neste etappe? Erfaringsmessig har jeg ikke blære til mer enn ca 3-4 timer uten pause og trenger minst 20 minutter til do, mat og drikke når jeg kjører alene og minst 30 minutter når jeg kjører med barn. Uavhengig av om bilen er ferdig ladet før vi er ferdige med vårt.

 

Det virker som du har de vanlige fossilbilist-fordommene på grunn av at du ikke har løsrevet deg fra bensinstasjon-tankegangen. Du burde prøve elbil et par uker med hverdagsbruk og en uke med bilferiebruk, så finner du ut hvorfor bensinstasjon-tankegangen er helt feil for elbiler. Elbiler er annerledes - ikke dårligere. Det er helt meningsløst å prøve å kopiere fossilbil-bruksmønster med en elbil.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, 11 av 8 personer i det her landet må ha tilhengerfeste og samme rekkevidde som ei romferje.

 

Hvorfor det når de fleste jeg kjenner knapt kjører 30 min til jobb og har behov for en tilhenger en gang hvert skuddår.

 

Det finnes da leiebiler som løser det siste eller en grei nabo?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En ting jeg lurer på, 11 av 8 personer i det her landet må ha tilhengerfeste og samme rekkevidde som ei romferje.

 

Hvorfor det når de fleste jeg kjenner knapt kjører 30 min til jobb og har behov for en tilhenger en gang hvert skuddår.

 

Det finnes da leiebiler som løser det siste eller en grei nabo?

:rofl: 

"Du sa det!" 

:)

 

Har tenkt på det samme hver gang elbil-skeptikere må forsøple alle trådene om elbiler om at de må ha rekkevidde som en romferge og samtidig kunne trekke en romferge.

 

Personlig styrer jeg helst unna alt av bruktbiler som er brukt som trekkvogn (da snakker vi fossilbiler).

Skal jeg ha henger skal jeg være førstegangseier, og bruke det for å kjøre søppel i en liten henger.  :hrm:

Og btw, tema rekkevidde.

Det er ikke mange "fossilbiler" som klarer 1000km på en tank under alle forhold.

Ihvertfall ikke moderne blytunge biler med bensinturbo og 50l tank som brukes som "pendlerbil" inn/ut av Oslo fordi "må rekke barnehagen".  Her er det mer snakk om 1 liter på mila og max 500km rekkevidde pr.fylling. Her ville enhver elbil være ett bedre valg.  :closedeyes:

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, 11 av 8 personer i det her landet må ha tilhengerfeste og samme rekkevidde som ei romferje.

 

Hvorfor det når de fleste jeg kjenner knapt kjører 30 min til jobb og har behov for en tilhenger en gang hvert skuddår.

 

Det finnes da leiebiler som løser det siste eller en grei nabo?

Tilhengerfeste var for meg hovedsaklig fordi jeg bruker kroken også til andre ting :) Det løste jeg når man fikk sykkelkrok som tidligere var vanskelig til nærmest umulig å få tak for modellen jeg hadde samt at det krevde hullborring i ramme osv. Nå sørget jeg for at det var ferdig montert ved henting.

 

Ellers kjekt når man skal kjøre vekk hageavfall, søppel ol. til gjenbruk og avfallstasjonen. Men per nå har vi løst det ved å leie en bil de gangene vi trenger tilhengerfeste. Men å leie bil med opptil 12.000 i egendel ved selv mikroskopisk skade i lakken er heller ingen morsom affære alltid. Det blir også fort dyrt å leie bil for å kjøre vekk avfall som koster 100,- å levere.

 

Ellers har vi også hest, som faktisk hadde funket greit med en Tesla X, men den er litt for langt utenfor vårt budsjett så forløpig låner/leier vi bil. Å låne biler av naboer hver gang man skal på stevne eller frakte hesten andre steder fungerer ikke så godt.

 

Og som jeg nevnte har aldri rekkevidde vært en greie for oss, men jeg forstår at mange som bor i hus osv. har behov for hengerfeste når de først skal ha en bil. Ikke minst greit når man må på byggmaker for å pleie huset litt.

 

Selv kunne jeg tenkt meg en mini campingvogn jeg kunne tatt med meg på småreiser i helgene :)

Min drømmebil er en elektrisk bybobil med 40-60kwh batteri med solcellepanel som dekker takarealet. Hadde vi ikke bodd i norge hadde jeg gjort en "vanconversion" på egenhånd i garasjen hjemme.

 

Men det er helt naturlig å ikke forstå andres behov når man vurderer de ut i fra egne.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...