JonasAndorsen Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 (endret) Har kjøpt inn noe varer over de siste dagene da det fantes gode tilbud på de. Disse varene ble kjøpt i mitt navn, og jeg har nå etablert enkeltpersonforetak for å kunne selge de videre på siden jeg bruker. Lurer på om jeg kan sette opp disse kostnadene på foretaket? Må jeg ''selge'' de videre til mitt eget foretak eller kan det skrives rett opp som en utgift? Endret 8. august 2019 av JonasAndorsen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Du bokfører full innkjøpskostnad, inkl.mva., på kostnadskonto for varekjøp. Hvis varene er kjøpt før virksomheten er etablert/startet blir motkonto 2056 Innskudd andre eiendeler. Hvis du blir mva-pliktig før varene er videresolgt kan du trekke fra merverdiavgiften i senere avgiftsoppgjør. 1 Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 9. august 2019 Forfatter Del Skrevet 9. august 2019 (endret) Du bokfører full innkjøpskostnad, inkl.mva., på kostnadskonto for varekjøp. Hvis varene er kjøpt før virksomheten er etablert/startet blir motkonto 2056 Innskudd andre eiendeler. Hvis du blir mva-pliktig før varene er videresolgt kan du trekke fra merverdiavgiften i senere avgiftsoppgjør. Lurer på om du har mulighet til å svare på noe annet jeg også lurer på. Var vanskelig å finne riktig informasjon på nettet. Mesteparten av det jeg selger (digitale koder og digitale produkter) selges via forskjellige sider, og omtrent alt selges i utlandet. Vet ikke om det er mulighet for å få tak i fakturaer og bestemme hva som skal stå på disse fakturaene. Har du noe anelse hvordan dette blir for bokføring? Er det 100% nødvendig å ha en faktura mellom selger og kjøper? Endret 9. august 2019 av JonasAndorsen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Du må produsere fakturaer i henhold til bokføringsregelverket for dine salg. For dine kjøp må du kunne dokumentere hva som er kjøpt, hva det kostet, og hva det er til. Du trenger altså en eller annen form for kvittering fra selger. 1 Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Hvis du lurer på om du kan utgiftsføre og slippe unna avgifter på varer du selver videre, så er svaret nei. Kun varer du trenger for å drive din virksomhet på en fornuftig måte. Utgifter til inntekts erverv gjelder ikke nye høyttalere til 100k eller ny 75" OLED til kjellerstua. Men en bærbar, litt verktøy osv. er helt greit. PS: Om 75-tommeren er veldig viktig, så kan det jo være at markedsføringen din krever noe lignende, men det er litt kjipt om du får ettersyn og den står plassert i kjelleren din istedenfor i et eller annet vindu Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 12. august 2019 Forfatter Del Skrevet 12. august 2019 Hvis du lurer på om du kan utgiftsføre og slippe unna avgifter på varer du selver videre, så er svaret nei. Kun varer du trenger for å drive din virksomhet på en fornuftig måte. Utgifter til inntekts erverv gjelder ikke nye høyttalere til 100k eller ny 75" OLED til kjellerstua. Men en bærbar, litt verktøy osv. er helt greit. PS: Om 75-tommeren er veldig viktig, så kan det jo være at markedsføringen din krever noe lignende, men det er litt kjipt om du får ettersyn og den står plassert i kjelleren din istedenfor i et eller annet vindu Eneste jeg tror blir kjøpt inn av utstyr er en PC, da mesteparten av det jeg gjør er på internett. Det er da snakk om ~13000kr inkludert mva. Vet ikke hva som er best å gjøre med denne da. Den blir kjøpt i de kommende månedene, men jeg vil nok ikke nå skattbar inntekt innen dette året. Vil vel ikke være noe vits å skrive opp dette som en utgift i år da? Vil nok gå noe i overskudd, men ikke nok til å nå 55000 kr. Neste år derimot, antar jeg at jeg vil tjene en del mer. Er det mulig å vente et år med å skrive opp PC-en som utgift? Vet ikke helt hvordan dette fungerer.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Kostnader skal fradragsføres det året de oppofres. Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 12. august 2019 Forfatter Del Skrevet 12. august 2019 Kostnader skal fradragsføres det året de oppofres. Da vil det vel ikke være noe forskjell på om jeg fører det opp på firmaet eller betaler det ut av egen lomme, siden jeg ikke betaler skatt uansett? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Dersom du tar fradrag for driftsmiddelet i skattemeldingen og oppnår et underskudd i 2019 vil du kunne trekke fra dette underskuddet i overskudd for 2020 og senere. Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 12. august 2019 Forfatter Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Dersom du tar fradrag for driftsmiddelet i skattemeldingen og oppnår et underskudd i 2019 vil du kunne trekke fra dette underskuddet i overskudd for 2020 og senere. Vil nok uansett få et overskudd, ut i fra hva jeg selv forventer. Er da snakk om 13000 for en PC, mot ca. 30 000 i fortjeneste på salg av varer. Ville det da heller vært smartere å betale mer enn 15000 for pcen for å kunne regne det som en ''anskaffelse til mer enn 15000 kroner'', for å så få det avskrevet over de kommende årene? Redigerer her, og legger til noe mer: Virker som at det jeg har kjøpt inn av varer for videresalg også vil regnes som førstegangsanskaffelse av inventar. Er det mulig å legge dette til sammen med pcen og ta det som en utgift over de neste årene? Eventuelt ta med andre ting som brukes med pcen - skjermer, tastatur, mus osv. ? Endret 12. august 2019 av JonasAndorsen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Nope. Det er alltid lønnsomt å få fradrag så tidlig som mulig. Innkjøp av varer for videresalg skal ikke behandles som driftsmidler. Ja, du får fradragsføre det når du kjøper det, men du skal bokføre varelager per 31.12. og redusere fradraget med det som gjenstår. 1 Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 12. august 2019 Forfatter Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Nope. Det er alltid lønnsomt å få fradrag så tidlig som mulig. Innkjøp av varer for videresalg skal ikke behandles som driftsmidler. Ja, du får fradragsføre det når du kjøper det, men du skal bokføre varelager per 31.12. og redusere fradraget med det som gjenstår. Ålreit. Men hva med pcen og det som hører til den? I mitt tilfelle vil det ikke være lønnsomt å få fradrag dette året? Hvis jeg kan gjøre dette over de neste årene vil jeg antageligvis spare en del penger på dette.. Endret 12. august 2019 av JonasAndorsen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Da må du vente med å kjøpe pcen til etter nyttår. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Eller du kan lease pc'en. Da blir kostnaden fordelt utover. Ikke nødvendigvis særlig mye dyrere enn å kjøpe heller. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Hvorfor vil det være lønnsomt å spre et fradrag? Bare inflasjonen alene tilsier at 100 kr fradrag i 2019 er mer verdt enn 100 kr fradrag i 2020. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) Eksempler 2019/2020: Inntekter 20000/74650 Fradrag 13000/0 Skatt 0/4400 Kontra Inntekter 20000/74650 Fradrag 0/13000 Skatt 0/1540 (ts har ingen andre inntekter) Det vil være lønnsomt for ts å flytte utgiften til etter nyttår (som også kan gjøres ved leasing). Endret 13. august 2019 av mobile999 2 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Ville det da heller vært smartere å betale mer enn 15000 for pcen for å kunne regne det som en ''anskaffelse til mer enn 15000 kroner'', for å så få det avskrevet over de kommende årene? Ja, i ditt spesielle tilfelle tror jeg det kan være lønnsomt. Bare pass på at du ikke ender med å bruke enda mer enn skattefordelen. Redigerer her, og legger til noe mer: Virker som at det jeg har kjøpt inn av varer for videresalg også vil regnes som førstegangsanskaffelse av inventar. Er det mulig å legge dette til sammen med pcen og ta det som en utgift over de neste årene? Eventuelt ta med andre ting som brukes med pcen - skjermer, tastatur, mus osv. ? Kontohjelp.no (koster penger å bruke - beklager) sier: Ved vurdering av anskaffelsens beløp i forhold til grensen på kr 15 000, skal alle kjøp som kan relateres til investeringen tas med. Dvs. at ved kjøp av flere produkter samtidig og/eller tilhørende tjenester, skal kostnadene ses under ett, selv om de kanskje ikke kommer på samme faktura. Så i følge dem skal du se på pc, skjerm, printer og tastatur under ett mtp avskrivning. Varer til videresalg er dog ikke avskrivbare, kun det som er 'varige driftsmidler'. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Eksempler 2019/2020: Inntekter 20000/74650 Fradrag 13000/0 Skatt 0/4400 Kontra Inntekter 20000/74650 Fradrag 0/13000 Skatt 0/1540 (ts har ingen andre inntekter) Det vil være lønnsomt for ts å flytte utgiften til etter nyttår (som også kan gjøres ved leasing). Du glemmer tilsynelatende effekten av underskudd. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Du glemmer tilsynelatende effekten av underskudd. I eksempelet er det overskudd begge år, men ikke noe skattbart overskudd i 2019. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Et underskudd kan fremføres til 2020. En kostnad som er fradragsført på feil år blir ved kontroll nullet ut, den blir ikke flyttet til riktig år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå