Gå til innhold

Selvoppfyllende profeti eller? Spåtelefoner

Anbefalte innlegg

Hvis man ringer en spådame foreksempel og hun sier at dy er i sorg nå, og du kommer til å være i sorg noen dager, men om 3 dager er alt bedre, også er det nettopp dette som skjer, er det da selvoppfyllende profeti fordi man ubevisst forventer at det skal skje, eller er spådamen virkelig klarsynt? Og når du faktisk allerede var lei deg når du snakket med henne, hvordan kunne hun vite det når du ikke gråt i telefonen men var helt rolig? Betyr jo at hvis hun er klarsynt så må jo de andre dystre spådommene jeg fikk også gå i oppfyllelse også, noe jeg ikke akkurat håper på. Ringte en gang, trodde egentlig ikke på det, men var nysgjerrig, nå klarer jeg ikke å la være å tro fordi de fleste spådommene var dystre. Selv om jeg innerst inne prøver å tenke at sånne folk er gode menneskekjennere, gode til å plukke opp signaler, lese folk osv. Og opptatt av å tjene penger. Lurer også på hvordan de greier å finne ting som er borte. Og er dystre og negative spådommer et triks for at folk skal ringe opp igjen? Noen som har noen gode svar til det jeg har spurt om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ringer en spådame foreksempel og hun sier at dy er i sorg nå, og du kommer til å være i sorg noen dager, men om 3 dager er alt bedre, også er det nettopp dette som skjer, er det da selvoppfyllende profeti fordi man ubevisst forventer at det skal skje, ...

Ja.

Kort og godt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man prøver å lure en synsk person, vil denne merke det om personen er ekte klarsynt?

Siden alle klarsynte som har turt å la seg teste, har vist seg å ikke være klarsynte, så er det god grunn til å tro at det ikke eksisterer noen ekte klarsynte.

Spørsmålet ditt blir derfor like meningsløst som et spørsmål om hvordan en ekte enhjørning oppfører seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man ringer en spådame foreksempel og hun sier at dy er i sorg nå, og du kommer til å være i sorg noen dager, men om 3 dager er alt bedre, også er det nettopp dette som skjer, er det da selvoppfyllende profeti fordi man ubevisst forventer at det skal skje, eller er spådamen virkelig klarsynt?

Dersom man tror på det, så vil det som regel skje, ja. Det er derfor placebo-medisin "virker" også - våre hjerner er enkle å manipulere om en gjør det på "riktige" måten.

Og når det gjelder sorg så går jo den som regel over med tiden uansett - en dyktig menneskekjenner vil kunne "måle" sorggraden etter å ha pratet med noen og kunne gjøre en kvalifisert gjetning på når den vil ebbe av.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...