Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch med 100mbps port funker fint, men ikke en med 1000mbps?


Gjest Slettet-BgjCYT8h

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BgjCYT8h

Hei!

 

På jobbet har vi en gammel 100mbps switch, som funker helt fint, men jeg uansett ønsker å oppgradere til en 1000mbps (pga ny fiberlinie). Derfor kjøpte jeg en 1000mpbs switch, og skiftet ut den gamle.

 

Etter den nye switchen ble installert kom intet på nettet. Jeg gjenstartet swichen og routeren, men det hjalp ingenting. Skiftet tilbake til den gamle 100mbps, og da funket alt igjen. Byttet 1000mbps switchen til en ny av annet merke, og forsøkte igjen å skiftet ut den gamle. Samme resultat som første gang. Intet funket, og jeg måtte skifte tilbake til den gamle switchen.

 

Er den en god forklaring på dette? Og hva kan jeg eventuelt gjøre for å fixe det? Bortkastet med en rask fiberlinie til en 100mbps switch... 

Takk for alt hjelp :-) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper her at det er dårlig kabling som er problemet. Enten gammel og med feil som gjør at den klarer kun 100MB, eller av veldig gammel standard som maks støtter 100MB.

 

Har du bilder av patchepanelet og kablene?

 

Navn og modell på switch, både ny og gammel, kan og hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY
Fungerer det hvis du tvinger linken på nettverkskortene i maskinene til 100 mbps?

Enig med sedsberg. Alle lederne i UTP kabelen må ha kontakt, ellers blir det ikke 1000mbps link.

Det skal veldig lite til egentlig, link eller ikke link, det kan være nok å lirke litt på kontakten for at det skal virke eller ikke virke

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Det skal veldig lite til egentlig, link eller ikke link, det kan være nok å lirke litt på kontakten for at det skal virke eller ikke virke

Nei, det stemmer ikke. En _korrekt_ terminert CATx kabel med korrekte plugger/kontakter i forhold til kabeltype, skal det svært mye til for å bryte kontakten på. Dersom du opplever at du bare trenger å lirke litt på kontakten så har du en defekt kabel/terminering, eller du har ødelagt utstyr.

 

Men ja, det kan være lurt å tvinge datamaskinen til 100Mb for å utelukke feil med switch. Men har en testet to switcher så bør det være lite sannsynlig at det er den :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Nei, det stemmer ikke. En _korrekt_ terminert CATx kabel med korrekte plugger/kontakter i forhold til kabeltype, skal det svært mye til for å bryte kontakten på. Dersom du opplever at du bare trenger å lirke litt på kontakten så har du en defekt kabel/terminering, eller du har ødelagt utstyr.

Nei, da har du ikke opplevd RJ45 kontakter uten skikkelig "tapp" / "lås"

 

 

 

 

EDIT: Fant ut av problemet. Termineringsverktøyet jeg bruker har en tendens til å bøye plastikktappen i samme operasjon som krympingen

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Nei, da har du ikke opplevd RJ45 kontakter uten skikkelig "tapp" / "lås"

I så tilfelle følger ikke produsent spesifikasjonene til 8P8C-pluggen ("RJ45") 100%. En korrekt terminert kabel med korrekte plugger er problemfri i en port som er 100% etter standard.

Lenke til kommentar

Nei, da har du ikke opplevd RJ45 kontakter uten skikkelig "tapp" / "lås"

Det har jeg. Det du beskriver er ødelagde eller kabler av svært dårlig kvalitet. Dvs, søppel.

 

Du kan velge å kjøpe dårlig kvalitet, men da må du og akseptere å bruke penger på feilsøking og feilretting. På en arbeidsplass vil det å miste forbindelsen regelmessig føre til vesentlig tap i tapt arbeidstid, og være uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...