Gå til innhold

Elbileiere bør ønske seg effekttariffer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er viktig er å få laget en effekttariff som faktisk fungerer som tiltenkt.

Eksempelvis, om det ble laget en effekttariff som bare så på de timene med høyest forbrukt effekt, helt uten å ta hensyn til når disse timene er, så ville virkningen for min del være at jeg ville flytte forbruk fra natten til dagen. Dette er da fordi jeg bruker opp mot 4 kW mer på natten enn på dagen, når elbilen står til lading.
 

post-346141-0-96231100-1565240394_thumb.jpg

 

Jeg kan ca halvere effektbidraget fra elbilen ved å gå fra 15A i området 23:00-07:00 til å gå over til 8A i perioden 16:00-07:00. Men det flytter altså forbruk fra natten til dagen.

 

Jeg tenker at om ønsket er faktisk å få flyttet effekt til natten, så bør effekt være gratis på natten og dyrt på dagen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 9
Lenke til kommentar

KS fornekter seg ikke. I kjent stil støtter de nye avgifter, som forsøker å tvinge folk til å gjøre ting "riktig" ellers må man betale dyrt. 

 

Dette med effektavgifter for å unngå å bygge ut strømnettet er like dumt som å si at det ikke er økonomisk riktig å dimensjonere avløpssystemet i en by fordi det bare blir flom én gang hvert 10. eller 20. år. For plutselig kommer flommen hvert år, eller 2. hvert år og da står vi med skjegget i postkassa til forsikringsselskapet. Det er det samme med effektavgifter - plutselig står vi der med et strømnett som er voldsomt underdimensjonert til dagens behov, og så mumler de avgiftskåte at "jamen, det var det ingen som kunne forutse ..."

 

Dessuten er det ikke alle som jobber om dagen. Folk som jobber nattskift, yrkes-/drosjesjåfører, vektere, etc. må lade bilen om dagen. Skal de da betale strøm i dyre dommer fordi KS-Jacobsen snorker mens de jobber og ikke har en tanke i hodet for andre enn seg selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Effekttariffer på hurtigladere gir et ladekart fult av hull fordi det er en rekke steder som ikke har jevnt høy trafikk. KS ønsker altså å sette kjepper i hjulene for et sammenhengende og komplett hurtiglader-nettverk. Noe som igjen vil bremse overgangen fra eksos til elektrisk. KS er tro mot oljebransjen og forakter den yngre generasjonens kamp for klimatiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

KS er tro mot oljebransjen og forakter den yngre generasjonens kamp for klimatiltak.

 

Kilde? Du forstår at man kan handle mot noe uten å forakte det?

Lenke til kommentar

Høres ut som en god deal for nettselskapene, som ønsker å bruke så lite penger på vedlikehold/oppgraderinger som mulig. Ved å innføre effekttariff vil de kunne ta inn mer penger samtidig som de slipper å bygge ut. Store deler av privat forbruk kan ikke flyttes til natta eller skvises inn mellom 11 og 14 på dagtid.

 

Det er langt fra sikkert at effekttariffer vil føre til endret forbruksmønster som monner. Det er 105% sikkert at effekttariffer vil gi mer penger i kassa for nettselskapene. Hva venter vi på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Effekttariffer på hurtigladere gir et ladekart fult av hull fordi det er en rekke steder som ikke har jevnt høy trafikk. KS ønsker altså å sette kjepper i hjulene for et sammenhengende og komplett hurtiglader-nettverk. Noe som igjen vil bremse overgangen fra eksos til elektrisk. KS er tro mot oljebransjen og forakter den yngre generasjonens kamp for klimatiltak.

Det er mulig å eksempelvis frita hurtigladere fra effektavgift, eller subsidiere hurtigladere, så effekttariffer bør sees på som en litt separat sak.

 

Men i mitt syn bør ikke hurtigladere fritas. Det viktige er at effekttariffen er utformet for å oppnå ønsket virkning, og så får man heller betale for den effekten man bruker. I et mer velfungerende marked for hurtigladere vil inntektene fra de hurtigladerne med bra utnyttelse til dels gå til å drifte mer usentrale hurtigladere. Til dels vil prisene være høyere i usentrale strøk. Dette vil gå seg til, og for å smøre prosessen litt så har man også subsidier.

 

Det bør også nevnes at storforbrukere som hurtigladestasjoner betaler for effekt allerede i dag. Og det settes opp hurtigladere ca i hele landet. Så påvirkningen av effekttariffer er ikke fullstendig avskrekkende.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Eksempelvis, om det ble laget en effekttariff som bare så på de timene med høyest forbrukt effekt, helt uten å ta hensyn til når disse timene er, så ville virkningen for min del være at jeg ville flytte forbruk fra natten til dagen. Dette er da fordi jeg bruker opp mot 4 kW mer på natten enn på dagen, når elbilen står til lading.

 

Jeg kan ca halvere effektbidraget fra elbilen ved å gå fra 15A i området 23:00-07:00 til å gå over til 8A i perioden 16:00-07:00. Men det flytter altså forbruk fra natten til dagen.

 

det kommer aldri til å skje at det vil være billigere på dagtid enn om natten. Når nasjonal mal for effekttariffer omsider er klart, vil de nok ta utgangspunkt i det som allerede er en "etablert sannhet" mht. hvordan strømforbruket i løpet av et døgn ser ut, dvs. høyest pris fra kl.06.00 til 11.00 - litt lavere pris 11.00 - 15.00 og høyere igjen 15.00 - 23.00 og billigst 23.00 - 06.00 (ca. tidspunkter)

 

Eneste usikkerhetsmomentet til dette, er evt. hvorvidt de NVE vil åpne opp for individuelle lokale/regional prissetting basert på hvordan situasjonen rent faktisk er i et distrikt. Dvs. områder som ikke har kapasitetsproblem i nettet, eller hvor døgnforbruket av en eller annen mystisk grunn avviker fra det som er normalt på landsbasis, de bør kanskje ikke tvinges til å praktisere samme sjablong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt sikkert mange som sløser med effekt og det er nok også mange som meg som er gjerrigknarker på alt som heter rabatt og ville kost seg med å styre heimen under effektgrensen. Men den effektgrensen må settes et fornuftig sted. Hvis ikke hvem som helst kan plugge inn bilen og lade på skarve 16A når som helst uten å trippe en nasjonal hovedsikring, så har ikke kraftbransjen gjort jobben sin. Da får ledere kastes, utenlandskabler droppes, og en skikkelig jobb gjøres hjemme først.

 

Strømnettet vårt er den viktigste infrastrukturen i det grønne skiftet her hjemme. Hvis det skal slurves på hjemmebane til fordel for pengemaskiner til utlandet, som garantert belønner ledere og mellomledere med flotte bonuser, skal dere få se på opprør dere sent vil glemme. :grumpy:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Effekttariffen bryr seg ikke om hvorvidt man bruker 15a eller 20a etc. dvs. om du bruker 6 timer eller 3 timer på gjøremålet.

 

derfor ville vært mer korrekt å omtale ordningen som rushtid-avgift, for alt handler om tidspunktet.

Lenke til kommentar

btw, jeg trodde jeg var opdatert på NVE sitt standpunkt/forslag til høring (som ville betydd høy pris relatert til tidspunkt), men nå ser jeg at de har forkastet det pga. kritikk og utsatt til høsten

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nve-utsetter-nytt-strompris-system/3423671587.html

 

så da er alt åpent igjen, mht. hvilken av 3-4 forskjellige modeller som vurderes som tilslutt velges.

Lenke til kommentar

Ifølge artikkelen er dette kun et problem noen få timer hvert år. Da ville det være en viss logikk i at nettopp disse timene har høyere pris. Jeg kan gjerne unngå å lade elbilen på noen få utvalgte timer i løpet av året, no problem. Men jeg ser ikke poenget i å betale effektavgift de andre timene i året, når det ikke er kapasitetsproblemer i nettet.

For å sette det på spissen: Det hjelper ikke nettet å betale ekstra avgift på Lindesnes i juni, hvis kapasitetsproblemet ligger på Nordkapp i desember.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå vil vell ikke hovedsakelig elbileierne straffes med effekt-tariffer, høres mer ut som det er småbarnsfamilier som vil få høyere regning når flere vil ha seg en dusj om morgenen, middag kl 16 og vaske klær\tromle på ettermiddagen og ikke nattestid.

 

Det kommer jo helt an på modellen. 

Lenke til kommentar

Nå vil vell ikke hovedsakelig elbileierne straffes med effekt-tariffer, høres mer ut som det er småbarnsfamilier som vil få høyere regning når flere vil ha seg en dusj om morgenen, middag kl 16 og vaske klær\tromle på ettermiddagen og ikke nattestid.

Jeg har jobbet to år i england og de har hatt en ordning med to strømforbruksmålere og to kurser i lang tid. Slik det fungerer er at de fleste varmeovner, varmtvannstanker og lignende strømgriske deler har funksjoner hvor du ber de bare jobbe når det er lavkost. Lavkost er når kursen fra lavkosts måleren er aktiv. Varme ovner hadde feks to termostater hvor du satte ønsket temp ved lavkost og feks en minimums temp på høykost. DVS at en familie måtte bare ha en større varmtvannstank og den varmet seg opp igjen mitt på dagen når prisen var lav. Med smart skiftet trenger man ikke en like stor infrastruktur endring for å ha et hjem som bruker lite strøm på de dyre tidene. Feks smartladere som venter til det er sent med å starte lading.

 

 

Når det er sagt så er jeg helt enig med det mange sier. Føler at uoversiktlige systemer som høy og lav kost strøm bare går rett i lomma til strømselskaper. Om det skal bli en skatt skal den øremerkes staten og ikke være en del av avtalen med strømleverandøren. Det er surt nok at vi skal betale for linjer til EU som fortjenesten går til strømprodusenter som kjøpte ut kommuner for ingenting. Om vi skal betale for linjene til EU så burde all kraft produksjon bli statseid igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en god deal for nettselskapene, som ønsker å bruke så lite penger på vedlikehold/oppgraderinger som mulig. Ved å innføre effekttariff vil de kunne ta inn mer penger samtidig som de slipper å bygge ut. Store deler av privat forbruk kan ikke flyttes til natta eller skvises inn mellom 11 og 14 på dagtid.

 

Det er langt fra sikkert at effekttariffer vil føre til endret forbruksmønster som monner. Det er 105% sikkert at effekttariffer vil gi mer penger i kassa for nettselskapene. Hva venter vi på?

 

Feil. Som monopolselskap er nettselskapets innteksramme regulert. Den NVE-foreslåtte effekttariffen (for vanlige husholdninger) er for nettselskapene et nullregnestykke. De som fortsetter med topper betaler mer i nettleie og dette beløpet deles ut igjen til de som reduserer toppene sine. Nettselskapet vil belønnes inndirekte i form av reduserte investeringer DERSOM nettet ikke trenger så mye oppgradering. I motsatt fall må investeringene økes pga. elbil lading m.m. og nettleien vil stige for alle.

Lenke til kommentar

Netteierene burde bli pålagt å benytte en viss andel av nettleien (og evt effektavgifter) til å oppgradere "last mile" til 400V TN-nett.

Dette mener jeg ville betydd mer for el-nettet i sin helhet enn innføringen av AMS - som de også ble pålagt.

 

Da kunne kanskje Norge fått et mer fremtidsretttet, sikkert og på alle måter bedre el-nett sånn at vi slapp å være i samme kategori som Albania :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi skal betale for linjene til EU så burde all kraft produksjon bli statseid igjen.

Her er i alle fall to feil.

 

For det fyrste har norsk kraftproduksjon aldri vore statseigd. I byrjinga var mykje privat (knytt til industri) og mykje kommunalt og fylkeskommunalt. Staten stod for nokre veldig store utbyggingar frå 60-talet og utover. Med tida har staten har fått det meste som var privat på heimfallsrett. No er det nesten ingen privat kraftproduksjon att. Når kommunar har seld seg ut av kraftproduksjon, er det staten og fylka som har kjøpt.

 

For det andre er ikkje linjene til EU ein utgiftspost, dei er ei gedigen inntektskjelde for Statnett. Om vi ikkje hadde hatt kablane, måtte Statnett ha dekt inn inntektstapet ved å heve nettleiga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...