G Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Eller gjelder det hovedsaklig på RAID-bruk ved valg av exFAT? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg anser kommentaren til brukeren Blender Rookie (link til kommentar) som relativ troverdig. I såfall er det en svakhet (evt. by design) på disse boksene som er problemet, fremfor valg av filsystem. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. august 2019 Forfatter Del Skrevet 8. august 2019 Ja jeg har aldri likt å gå for eller å aktiver noen for for kryptering nettopp av gjennopprettingsproblematikken det kan medføre. Men hvor troverdig er disse kommentarene om at exFAT ikke er et journaling filesystem. Om at det kan skape trøbbel på toppen av den krypteringsutfordringen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Suger som filsystem - til hva da ? ExFat er tiltenkt brukt på removable media (usb drives, etc) NTFS på usb flash drives er med logging (journal) til motsetning til exfat men har dårligere kompabiltet enn exfat, men vil også føre til mye skriving grunnet dette og bruke opp write cycles på enheten fortere. Exfat er overlegent fat32. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Fra Wikipedia artikkelen om exFAT: "The standard exFAT implementation is not journaled and only uses a single file allocation table and free space map." Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 (endret) At filsystemet er journaling gir ofte den fordelen at filtabellen ikke blir korrupt dersom den mister strømtilførsel når filer skrives til disk. Jeg har ikke satt meg inn i om exfat kan ha andre mekanismer som beskytter mot den slags problemstillinger. edit: Glem det, så akkurat hva tingo siterte i tråden over. Endret 8. august 2019 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå