killertomato Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg må ut med 4500,- hvis jeg skal ha bilen på service og jeg lurer på om jeg skal la være. Vil bilen tape seg noe særlig hvis jeg gir meg med service nå? Den har vært på service hvert eneste år siden den var ny. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Ja, det at du ikke lengre tar service vil forringe verdien av kjøretøyet i tillegg til at du øker sannsynligheten for at tilstanden forverres betraktelig som bare vil bety dyrere og unødvendige verkstedutgifter. Alternativet for å gjøre dette billigere vil være å ta de enkle delene av servicen selv. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 (endret) Selv om du dropper servicen, bør du bytte olje og oljefilter, og få sjekket (og ved behov byttet) luftfilter og kupeluftfilter. Dette får du gjort hos for eks Svendsen eksos for rundt 1000-lappen: https://www.svendseneksos.no/bestill-time/?service=oljeskift Endret 7. august 2019 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Hvilken bil er det? Bytt olje på motor og girkasse når det skal gjøres. Du sparer deg og mye problemer om du bytter dieselfilter når det og trengs. Andre småtteri som kupefilter og vindusviskere og slikt bytter du jo enkelt selv ved behov. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 7. august 2019 Forfatter Del Skrevet 7. august 2019 Det er en Mazda 6. Olje og oljefilter hadde jeg tenkt å få byttet på et verksted uansett. Kupefilter og luftfilter klarer jeg å bytte selv, men lurer på om det er noe vits med alle de andre kontrollpunktene de sjekker. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 lurer på om det er noe vits med alle de andre kontrollpunktene de sjekker. Ja. Spesielt bremsene på Mazda 6 må følges med, det er en del tull med bremsene bak på disse. ALDRI slurv med oljeskift heller, motoren bør passes godt på. Ellers bør det også kontrolleres for rust slik at sånt kan taes i en tidlig fase. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Er mye "tull" dem gjør på en service, så på en 9 år gammel vil kan du liksågreit få gjort det som er kritisk og ellers gjøre småting selv. Sjekk og mansjetter. Ser man at dem er dårlig i god tid så sparer man seg kansje havari av drivknute. Men er det en 9år gammel Mazda er det vel helt umulig at den ikke ruster? Har en Nord-Norge kjørt Mondeo 2006, som ser tilnærmet ny ut i understellet (saltes ikke så mye i nord) og har en kompis med en Nord-Norge kjørt 2006 Mazda 6 som har så mye rust at den er snart klar for huggern. Mazdan har vel gått mye mindre og. Og med tanke på hvor mye det saltes sørpå ville jeg sjekket den grundig for rust. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 På så gamle biler får du aldri igjen det du legger ut i servicer hvis du skal selge bilen, så det er ikke noe poeng å ta mer enn nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Poenget er vel heller å unngå 20-30'000-regningene som kommer snikende når man dropper service ei stund. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 For en som selv har godt over gjennomsnittlig kunnskap om biler, og kan følge med på det meste selv, er det greit å droppe servicene og gjøre det man vet trenges. For en som ikke har kunnskap eller interesse nok, er anbefalingen å ta servicene som anbefalt fra produsent. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Poenget er vel heller å unngå 20-30'000-regningene som kommer snikende når man dropper service ei stund. De kommer uansett, og er sjelden relatert til manglende service om man tar oljeskift og slikt. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 De kommer uansett, og er sjelden relatert til manglende service om man tar oljeskift og slikt. De kommer, men ikke alle på én gang. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 (endret) Last ned servicemanualen, og gjør det selv. dokumentér med bilder og kvitteringer hva du gjør når På en bil i den prisklassen, vil jeg påstå det er gjevntgodt med stempler fra bilverksted Endret 8. august 2019 av bzzlink Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 8. august 2019 Forfatter Del Skrevet 8. august 2019 Den eneste anmerkningen denne har fra tidligere service og EU er steinsprut på panser og tak, ellers er den rustfri så langt øyet mitt kan se. Så det er nok mulig. Jeg tror det er stor forskjell på første og andre generasjon Mazda 6. Det er sjeldent jeg ser en førstegenerasjon uten rust. Men er det en 9år gammel Mazda er det vel helt umulig at den ikke ruster? Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 8. august 2019 Forfatter Del Skrevet 8. august 2019 Last ned servicemanualen, og gjør det selv. dokumentér med bilder og kvitteringer hva du gjør når På en bil i den prisklassen, vil jeg påstå det er gjevntgodt med stempler fra bilverksted Er det noe bestemt sted man laster ned dette? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Den eneste anmerkningen denne har fra tidligere service og EU er steinsprut på panser og tak, ellers er den rustfri så langt øyet mitt kan se. Så det er nok mulig. Jeg tror det er stor forskjell på første og andre generasjon Mazda 6. Det er sjeldent jeg ser en førstegenerasjon uten rust. Forhåpentligvis har dem forbedret kvaliteten på andre generasjon ja. Første generasjon bruker jo vistnok veldig mye olje og, men det er kansje og fikset på din. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 8. august 2019 Forfatter Del Skrevet 8. august 2019 Forhåpentligvis har dem forbedret kvaliteten på andre generasjon ja. Første generasjon bruker jo vistnok veldig mye olje og, men det er kansje og fikset på din. Min bil bruker 1l olje på 300 mil, så nei dessverre. Jeg har spurt 5 ulike verksteder om dette og de sier det er normalt på denne bilen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Min bil bruker 1l olje på 300 mil, så nei dessverre. Jeg har spurt 5 ulike verksteder om dette og de sier det er normalt på denne bilen. Haha, det er ganske så fantastisk. Trenger ikke fylle en dråpe på min bil mellom oljeskiftene, enda motoren lekker litt. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Er det noe bestemt sted man laster ned dette? Google bilen din + workshop manual. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå