Gå til innhold

Hvordan burde mesh-nettverket vårt være?

koda

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har et tømmer-hus på tre etasjer + kjeller, grunnflate ca.110kvm der vi ønsker ok dekning, samt at vi gjerne ønsker noe dekning ut i hagen også.

Jeg bestilte i går to 3-pack med Linksys Velo AC1300: https://www.linksys.com/us/p/WHW0101/

- Er det noen grunn til å tro at det ikke vil fungere med seks noder?

- AC2200 er ca dobbelt så dyrt, og jeg regnet med at tre slike noder ikke ville gi like god dekning. Vi har normalt ikke behov for veldig høye hastigheter, på det meste kun et par unger som ser noe streaming og en ungdom som gamer noe. Burde jeg allikevel gått for tre slike, og heller bygget ut med flere hvis dekningen ble for dårlig?

- Andre tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har studert spesifikasjonene her, mener jeg å huske at AC2200 har dedikert 5 GHz-radio for backhaul - dvs. trafikken mellom hovedenheten og satellittene, samt et eget 5 GHz-nett som benyttes for selve kommunikasjonen ut til enhetene. Dette kan bety en del for ytelsen, men om det er verdt det er litt avhengig av bruksområder.

Hvis du har satellittene koblet opp med kabel, vil dedikert 5 GHz-radio for backhaul ikke være spesielt viktig.

I utgangspunktet ville jeg tro at tre stk. gjør jobben. Igjen, hvis du har mulighet for kablet til hver satellitt, vil blir det ikke så viktig at de står innenfor god rekkevidde av hverandre. Når det gjelder "seriøs gaming" vil jeg også si at et kablet opplegg vil være å foretrekke (og ser ikke bort fra at man kan få en viss latency her når nettet er belastet, spesielt hvis man blir koblet til en enhet som bruker en annen satellitt som mellomledd fram til enheten som står som ruter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...