Takk for meg Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Ja må man vel kanskje si til emnespørsmålet pga arbeidsgivers endringsadgang/styringsrett.Har lest meg litt opp på det, men spørsmål som står igjen er følgende.Man har bonusordning som skal utbetales i en gitt mnd - dette skjer ikke og ledelse gir beskjed om at det blir en endring i bonusordningen. Denne beskjeden blir gitt en mnd eller to etter utbetaling av siste bonus egentlig skulle ha skjedd. Man har altså gått på overtid og i tillegg har man vel i perioden før utbetalings-mnd tjent opp bonusen i tråd med gjeldende bonusordning, ikke den nye som kommer.Jeg skulle tro ny bonusordning skal gjelde framover og ikke med tilbakevirkende kraft, men hva vet jeg om juss Har de da med "arbeidsgivers endringsadgang"(eller annen grunn) rett til å gjøre den nye bonusordningen gjeldende for bonus opparbeidet i mange mnd før og som skulle vært betalt ut for en mnd eller to siden?Edit: Utifra denne kan det se ut som de kanskje(?) kan gjøre dette, hvis høyesterett ikke har avgjort annet - men finner ikke ut om det her ble en presedens i høyesterett på det. Endret 7. august 2019 av K.S 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Dommen ble anket til Høyesterett, men ikke tillatt fremmet. Dommen er således rettskraftig. https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2015/09/Bedriften-kan-endre-vilkaarene-for-bonus 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 7. august 2019 Forfatter Del Skrevet 7. august 2019 Så det betyr egentlig at en bonusordning ikke er verdt papiret det er skrevet på. Da står vel arbeidsgiver fritt til å endre slik det passer de, hvis jeg forstår det rett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 En bonusordning er bare verdt papiret den er skrevet på hvis den er tatt inn i arbeidsavtalen (og da konkret, ikke "Bonus etter bedriftens til enhver tid gjeldende retningslinjer" eller lignende). 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Hva var grunnlaget for bonusopptjening? Bonus er jo kjekt på den måten at ansatte kan få bonus i gode tider, og ikke utbetale i dårlige tider. Alltid vesentlig mer støy (og nesten umulig) å senke fastlønna til ansatte når det går dårlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Dersom du har arbeidsavtale på fast tid for bonusutbetaling så er det avtalebrudd å ikkje betale ut bonusen. Men størrelsen på bonusen og korleis den skal bereknast vil være opp til arbeidsgiver å bestemme, med mindre anna er spesifikt avtalt. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 7. august 2019 Forfatter Del Skrevet 7. august 2019 Da vet jeg hvordan det ligger an, takk for svar og klargjøring! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå