Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Iiiik jeg har bryst panel og strie og dekorlist

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hva gjøre i stua. Er veldig i villede. Det er bryst panel på 2 vegger i stua, satt oppå glassfiber strie, panel er i farge krem. Syns i grunn den er litt fin. Lurer på å ha vegg fornyer på glassfiber og beholde panel eller ta vekk panel og må uansett fjærne strie.

Leser at veggfornyer ikke vil dekke helt. Er det forskjell merker å vegg fornyere? Har oppfattet at limet er viktig å ha det tykt nok.

Så er det wall2paint.

Noen som føler for å gi tips. Jeg liker ikke strie at all.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke lag-på-lag tankegangen. Jeg har ikke prøvd veggfornyer på strier, men mistenker at den ikke takler så store ujevnheter bra. Hadde det vært opp til meg ville jeg fjernet både striene og brystpanelen.

Strier kan sitte godt, men det lar seg løsne med høy luftfuktighet og varme. Jeg ville prøvd dampstrykejern eller noe sånt.

Hva er under striene? Hvis det ikke er betong så kan du vurdere om du vil fjerne platene også for å justere på elektroinstallasjonen i samme slengen. F.eks flytte eller føye på flere stikkontakter, rør og bokser til datakabler, skjulte HDMI-kabler etc. Om du har en strievegg mot et våtrom/kjøkken er det også mulig å f.eks sjekke eller oppgradere kobber-vannrør til PEX rør-i-rør.

Hva mener du med pyntelister? Den lista som følger panelet må nesten følge panelet ettersom den skjuler ujevnheter og flistete ender. River du bort brystpanelet bør følger lista med. Hvis det er pyntete taklist eller gulvlist du tenker på så er det mulig å fjerne begge deler, men det er veldig vanskelig å få 100% bra. Siden taklista er mer synlig enn gulvlista så anbefaler jeg å beholde gulvlista om du vil gi stua et listløst utseende. Men bare dersom du bytter ut platene under striene. Dagens taklist skjuler nok et gap mellom plater og tak.

I framtida regner jeg det er mer sannsynlig at du vil bytte ut gulv enn tak. Det er også en grunn til å beholde gulvlist.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vil tro en tapetfjerner er bedre enn både dampvasker og dampstrykejern.

I vår leilegheit var det fleire lag tapet med strie utanpå som igjen vart malt. Me drog av stria og tapeten som hang igjen med ein sånn dampsak frå Biltema. Fantastisk verktøy og gammal tapet gjekk av som ein draum. Framleis litt tidkrevjande, men jobben vart i alle fall mykje lettare.
Lenke til kommentar

Walls2paint er ganske dyrt. Må fort ut med 150kr/m2 for de platene. Pluss at de forutsetter at underlaget er rimelig rett for å få det pent. 

Støtter Simen1 her. Mye arbeid, men da får man det akkurat slik man vil. Riv alt til reisverk, legg opp skjult elektrisk anlegg, stikk der man trenger det, høyttalerkabler, datakabler og alt annet man kan skjule. 

Så kan man lage listefrie vinduer, slippe lister mot tak osv. Og vipps, så har man en moderne leilighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...