Gå til innhold

Alvorlig sårbarhet gjør det mulig å fjern-installere skadevare på Qualcomm-baserte Android-mobiler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du en Google-telefon vil du få oppdateringen raskt, mens eiere av telefoner av andre merker må vente til produsentene ruller dem ut.

*grumble*

Ting har blitt bedre, men dette er fortsatt min største kritikk av Android-plattformen. I praksis kan man ikke vite hvor lenge man blir patchet når man kjøper en mobiltelefon, og patching av ikke-nyeste modell har på ingen måte høyeste prioritet. På alle andre plattformer er det opp til OS eller driverleverandør. Her er det et lite team hos hver leverandør som deles mellom alle leverandørens produktmodeller og helt åpenbart har prioritert de dyreste og nyeste modellene de fortsatt har i salg, og ser økonomisk interesse i å ikke patche din telefon. 

Jeg valgte Android One på grunn av dette - trodde jeg. Så oppdaget jeg at modellen ikke hadde Android One i Norge. My bad. Eller, kanskje ikke. 

Lenke til kommentar

Hva betyr det? At du ikke får oppdateringer man får i andre deler av verden?

Ja. Det betyr helt konkret at jeg kan få oppdateringer men at Motorola ikke er underlagt de samme kravene på Moto X4 i Norge som de er i andre deler av verden. I praksis får jeg oppdateringer senere og mer sjelden, og jeg vet ikke om jeg får Android 10, noe som samme telefon med Android One skal få. Jeg har sikkerhetsoppdateringsnivå: 1. mars 2019. Hadde jeg hatt Android One, hadde jeg forventet sikkerhetsoppdateringsnivå: 1 juli 2019. 

Lenke til kommentar

Ja. Det betyr helt konkret at jeg kan få oppdateringer men at Motorola ikke er underlagt de samme kravene på Moto X4 i Norge som de er i andre deler av verden.

Beklager om jeg er veldig treg nå, men hvordan funker det? Har du fått en spesiell modellvariant som kun selges i Norge, eller hvorfor kan du ikke laste ned oppdateringene andre får?

Lenke til kommentar

Det er forskjellige varianter beregnet på forskjellige markeder. Jeg gjetter på at det kun er forskjell i programvare og ikke i hardware. Såvidt jeg kan se selges Moto X4 med (minst) tre forskjellige ROM/firmware-varianter. En som altså er Android One-basert, en som er tilpasset Amazon og har Alexa, og en som vel er vanlig "retail". Hvis man er på en av disse får man ikke oppdateringene til de andre to, og oppdateringene vil neppe virke uten å flashe over til en av de andre firmware-versjonene først, tilsvarende når man installerer custom ROM fra XDA-developers.

Før jeg kjøpte telefonen sjekket jeg og fant den på listen over telefoner med Android One - og gjorde den feilaktige antakelsen at informasjonen ikke var feil/ufullstendig.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Før jeg kjøpte telefonen sjekket jeg og fant den på listen over telefoner med Android One - og gjorde den feilaktige antakelsen at informasjonen ikke var feil/ufullstendig.

Det er jo helt sjukt. Jeg ville tatt dette opp med forhandler. Trodde "Android One" fulgte modellbetegnelsen uten noen regionale unntak. Supert om du sier fra her om du får noen oppdateringer om greia.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt dette opp med forhandler. 

Så lenge norske forhandlere ikke påstår den har Android One, og det eneste jeg har sett er at "reklamesiden" til Android One nevner modellen, har jeg ikke noe grunnlag for å reklamere, bare for å være grumpy. Og det hadde jeg sikkert vært uansett: se profilbildet mitt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

grumpy

For meg høres det ut som en skandale, og jeg ville vært mer enn grumpy selv. Vurderte Android One da jeg skulle ha ny telefon sist, men endte opp med gammel Pixel i steden. Der får jeg faktisk Android 10 til tross for at dette ikke var lovet på forhånd, men 4g-tale kan jeg bare drømme om, av grunner jeg fortsatt ikke forstår. Det skal visst ikke være lett å finne en telefon med gode utsikter for oppgraderinger til overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...