NTB - digi Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 337 personer skadd på elsparkesykkel siden april Lenke til kommentar
Iki Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Skulle likt å se tallene for vanlig og elektrisk sykkel i samme periode. 4 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Skulle likt å sett disse tallene sammenliknet mot for eksempel sykkelskader, skader i bilkollisjoner og sett opp mot det totale antall brukere av elektriske sparkesykler. 2 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Det er interessant å se opp mot annet ja. 337 skader på tre måneder er en del. Husk at vi snakker om kun i Oslo, nå er jo dette også mest et Oslo fenomen. Det er skader som er akutt innom legevakt og ikke alle påkjørsler, skrubbsår, småvelt, krasj osv. Noe av utfordringen er at man beveger seg i gågater og områder med mange gående. Det er 198 skader i samme periode på vanlig sparkesykkel. Endret 6. august 2019 av plankeby Lenke til kommentar
slæsk Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Det er interessant å se opp mot annet ja. 337 skader på tre måneder er en del. Husk at vi snakker om kun i Oslo, nå er jo dette også mest et Oslo fenomen. Det er skader som er akutt innom legevakt og ikke alle påkjørsler, skrubbsår, småvelt, krasj osv. Noe av utfordringen er at man beveger seg i gågater og områder med mange gående. Det er 198 skader i samme periode på vanlig sparkesykkel. Totalt ble 21 alvorlig skadd og 71 moderat skadd. 245 personer fikk lettere skader. Blant de alvorlige skadene var det tre hodeskader og 18 bruddskader. Neida, dette er med skader som skrubbsår, småvelt, kræsj og slike ting. Om ikke så ville det ikke vært nevnt at 245 fikk lettere skader, hva er en lettere skade? Jo skrubbsår, småvelt og slike ting. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Totalt ble 21 alvorlig skadd og 71 moderat skadd. 245 personer fikk lettere skader. Blant de alvorlige skadene var det tre hodeskader og 18 bruddskader. Neida, dette er med skader som skrubbsår, småvelt, kræsj og slike ting. Om ikke så ville det ikke vært nevnt at 245 fikk lettere skader, hva er en lettere skade? Jo skrubbsår, småvelt og slike ting. Det jeg mente er at vi ikke vet noen om andelen med det jeg har nevnt. Man må ta utgangspunkt i at flertallet med småskader ikke har oppsøkt akuttvakt. -Heldigvis klarer de fleste å ikke oppsøke akuttvakt pga blåmerker og skrubbsår o.l. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Vi vet vel ikke tallene på antall rides heller. Tall alene er ikke statistikk, de er illustrasjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Skulle likt å sett disse tallene sammenliknet mot for eksempel sykkelskader, skader i bilkollisjoner og sett opp mot det totale antall brukere av elektriske sparkesykler. I Oslo-regionen var det 135 hardt skadde syklister i perioden 2014-2017. I gjennomsnitt altså 11 hardt skadde per tredje måned (som er tidsrommet disse tallene handler om). Til sammenlikning ser man altså at det er registrert 21 "alvorlig skadd" med sparkesykkel. Jeg antar alvorlig skadd og hardt skadd er det samme i denne sammenhengen? Lenke til kommentar
Iki Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Skulle likt å sett disse tallene sammenliknet mot for eksempel sykkelskader, skader i bilkollisjoner og sett opp mot det totale antall brukere av elektriske sparkesykler. I Oslo-regionen var det 135 hardt skadde syklister i perioden 2014-2017. I gjennomsnitt altså 11 hardt skadde per tredje måned (som er tidsrommet disse tallene handler om). Til sammenlikning ser man altså at det er registrert 21 "alvorlig skadd" med sparkesykkel. Jeg antar alvorlig skadd og hardt skadd er det samme i denne sammenhengen? Vil regne med at det er det samme ja. Spesielt ettersom det er snakk om dødsfall på syklistene. Det som er interessant er at de beskriver en økning på 66% fra 2004-2007 perioden. Så det virker logisk at antall skader fortsatt har økt for syklister. Da virker det ikke som sparkesykler er så stort et problem som folk skal ha det til, eller så er vanlige sykler et større problem enn det folk sier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Vil regne med at det er det samme ja. Spesielt ettersom det er snakk om dødsfall på syklistene. Det som er interessant er at de beskriver en økning på 66% fra 2004-2007 perioden. Så det virker logisk at antall skader fortsatt har økt for syklister. Da virker det ikke som sparkesykler er så stort et problem som folk skal ha det til, eller så er vanlige sykler et større problem enn det folk sier. Men jeg ville anta at det tilibakelegges flere km på sykkel enn elsparkesykkel. Lenke til kommentar
tankbug Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Vel, de har kommet for å bli. Jeg bruker dem ikke selv enda, fordi jeg klarer meg greit med min vanlige sykkel, men kjekt å bare plukke opp et motorisert kjøretøy i gata når du trenger det, og komme seg forholdsvis kjapt rundt i en by hvor det ikke lenger er plass til eller ønske om mye biltrafikk. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Er det sært å tenke at 7-åringer ikke burde ha elsparkesykkel? Jeg blir betenkt både med trafikksikkerhet og barns behov for å bevege seg litt. Lenke til kommentar
Torleif Strand Skrevet 22. september 2019 Del Skrevet 22. september 2019 Jeg regner med at elsparkesykkel og elsykkel får AVAS ganske snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå