frohmage Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Her hadde politiet flere timer på seg til å planlegge en aksjon, og likevel greier de ikke få kontroll på mannen i live. Det er urovekkende synes jeg, uten at jeg vet alle detaljer, selvfølgelig. 4 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Med alle selvmordene under og etter innleggelse i psykiatrien, har de da ikke så mye å skryte av. Hvis noen vil være alene i ei hytte, bør de få lov til det. Denne mannen hadde da også noen venner, som idag forsvarer ham. Hvorfor drar du inn selvmord? Har ikke noe med saken å gjøre. Er forøvrig ingen her som synes dette var ønskelig, at han ble drept.dette ilegger du på forum hvor de ikke har sjansen til å forsvare seg selv. Jeg tror snakker for de for de fleste, om ikke alle, at det beste hadde vært om han hadde vært innlagt på psykiatrisk og fått medisiner og miljøterapi. Og en ekte venn som vil hans beste, er en person som lar han få dem hjelpen han trenger, selv om det betyr tvang. Tvang har reddet livet til mange. En venn som derimot håner og sprer falske rykter om hjelpeinstanser på nett er ikke særlig konstruktivt. Just sayin' 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Det handler ikke om mitt eget beste, det eksisterer andre mennesker enn meg. Du antar at det er direkte linje mellom det at de kom for å hjelpe han til det at det at han ble drept. Politiet var jo utenfor huset og hadde jo kontroll over situasjonen slik at samfunnet rundt ikke kunne ta skade av denne "farlige personen". Så det du sier gjelder rett og slett ikke denne saken. De eneste som virkelig stod i fare for kanskje å småkvestes litt og blø var politibetjentene. Men de er jo opplært i hvordan de skal unngå å bli skadet i størst mulig grad. Det var jo derfor de trakk seg ut, og tilkalte folk som hadde enda mer trening i tilfelle det skulle bli nødvendig. Men det var jo ikke nødvendig å bruke spesialstyrker. Men de valgte å bruke det likevel slik at det endte som det gjorde. Hadde mannen mot formodning kommet løpende ut med motorsag og sprunget i retning nærmeste gårdsbruks våningshus, så ja, da burde de vel aktivert spesialstyrkene. Det var riktig å tilkalle dem som backup, men de valgte heller å bruke spesialstyrken som verktøy. Endret 6. august 2019 av G Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Og en ekte venn som vil hans beste, er en person som lar han få dem hjelpen han trenger, selv om det betyr tvang. ... ... eller dødelige hjelpemidler. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Opptre høflig? Hvor står det at de oppførte seg uhøflig? Er dette forsvarlig helsehjelp å la noen råtne alene og isolert i hus? Å ikke gi nødvendig helsehjelp er moralsk forkastelig og ikke en gang lov... Og det er rimelig å anta at de ville prøve tvangsinnlegging med observasjon på psykiatrisk i selve prosessen når han åpenbart var så syk som han var. Mannen hadde sannsynligvis vært i live om politiet ikke hadde engasjert seg. Det hadde jo åpenbart vært bedre om mannen bodde et par døgn alene for så at de tok ny kontakt. De kunne gjerne etterlatt et skriv om at de ønsket kontakt og at de hadde vennlige hensikter. Hvorfor drar du inn selvmord? Har ikke noe med saken å gjøre. Er forøvrig ingen her som synes dette var ønskelig, at han ble drept.dette ilegger du på forum hvor de ikke har sjansen til å forsvare seg selv. Jeg tror snakker for de for de fleste, om ikke alle, at det beste hadde vært om han hadde vært innlagt på psykiatrisk og fått medisiner og miljøterapi. Og en ekte venn som vil hans beste, er en person som lar han få dem hjelpen han trenger, selv om det betyr tvang. Tvang har reddet livet til mange. En venn som derimot håner og sprer falske rykter om hjelpeinstanser på nett er ikke særlig konstruktivt. Just sayin' Naturligvis så kan man vel neppe i et sivilisert samfunn la være å engasjere seg overfor syke personer. Og det virker jo sannsynlig at mannen behøvde hjelp. Men behøvde han opptil 8 skudd i seg, eller hva det går i? Men å snakke så varmt om psykiatrien her til lands, og om medisiner, miljøterapi.. I et land som har manko på faglig personell innad psykiatrien. For denne mannen så var sannsynligvis det å få bo i fred på denne hytta en form for egen miljøterapi. Det han kanskje behøvde var oppfølging av hjemmehjelpstjeneste som sjekket innom en gang i blant hvordan det stod til. Nå kan vel det ha vært en problemstilling i og med at det var en hytte da, men likevel. Det var vel noe slikt han behøvde, en oppfølging i naturlige rammer. Dette helsepersonellet kunne da kontaktet psykiatrien dersom de så at det bar feil vei med han. Endret 6. august 2019 av G Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Syns det blir feil å kalle det en helsesjekk, hvis det i realiteten var en tvangsinnleggelse de var der for. Og nei, de var ikke villige til å la ham "råtne i hytta". På det nåværende tidspunkt er han ikke mer, på grunn av deres inngripen. Helsesjekk kan fint innbefatte tvangsinnleggelse hvis alternativet er å bryte loven med å ikke gi forsvarlig helsehjelp. Stemmer, og jødene ble drept i sin tid på helt lovlig vis. Dog i politikkdelen diskuteres ikke jussen, dvs hva loven er, men politikken, dvs hva loven bør være. Derfor har man egne underfora for juss og politikk. Om du er interessert i de juridiske aspektene ved det som har skjedd bør du opprette en dertil egnet tråd i jussdelen av forumet. Politikk og juss går hånd i hånd. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Politikk og ignoranse går også ofte hånd i hånd! 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Politikk og juss går hånd i hånd. Kjekt med floskler ... når man ikke har noe bedre å komme med. 4 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Hvorfor drar du inn selvmord? Har ikke noe med saken å gjøre. Er forøvrig ingen her som synes dette var ønskelig, at han ble drept.dette ilegger du på forum hvor de ikke har sjansen til å forsvare seg selv. Jeg tror snakker for de for de fleste, om ikke alle, at det beste hadde vært om han hadde vært innlagt på psykiatrisk og fått medisiner og miljøterapi. Og en ekte venn som vil hans beste, er en person som lar han få dem hjelpen han trenger, selv om det betyr tvang. Tvang har reddet livet til mange. En venn som derimot håner og sprer falske rykter om hjelpeinstanser på nett er ikke særlig konstruktivt. Just sayin' Først spør du hvorfor jeg drar inn selvmord, for deretter å skrive at tvang har reddet livet til mange? De som legges inn under dramatiske omstendigheter, kommer vel ofte ut igjen etter kort tid. Tror ikke det bare er rykter at det skjer mange selvmord like etter innleggelse på psykiatrisk, det er nemlig noe jeg har lest i nyhetene hos ulike nettaviser. Det er etterlatte som ønsker å fortelle sine historier. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 legg merke til "men han valgte" Er ikke det åpenbart eksempel på at politiet ikke tok innover seg, at de hadde med en syk og irrasjonell person å gjøre? Til tross for at de var briefet på forhånd. Rasjonelle mennesker tar gjerne rasjonelle valg. Syke mennesker gjør det nødvendigvis ikke. Det er common knowledge. Men det er ikke politiets feil at han tok et dårlig valg. 4 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Først spør du hvorfor jeg drar inn selvmord, for deretter å skrive at tvang har reddet livet til mange? De som legges inn under dramatiske omstendigheter, kommer vel ofte ut igjen etter kort tid. Tror ikke det bare er rykter at det skjer mange selvmord like etter innleggelse på psykiatrisk, det er nemlig noe jeg har lest i nyhetene hos ulike nettaviser. Det er etterlatte som ønsker å fortelle sine historier. Selvmord har ingenting med dette å gjøre, han begikk ikke selvmord. Ja, tvang, har reddet mange liv. Ting du leser i nyhetene er ikke nødvendigvis representativt for psykiatrien. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Men om jeg stod i en kiosk og så tok livet av en kunde i kiosken, ville det ikke hjelpe noe om det ikke var representativt. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Mannen hadde sannsynligvis vært i live om politiet ikke hadde engasjert seg. Det hadde jo åpenbart vært bedre om mannen bodde et par døgn alene for så at de tok ny kontakt. De kunne gjerne etterlatt et skriv om at de ønsket kontakt og at de hadde vennlige hensikter. Naturligvis så kan man vel neppe i et sivilisert samfunn la være å engasjere seg overfor syke personer. Og det virker jo sannsynlig at mannen behøvde hjelp. Men behøvde han opptil 8 skudd i seg, eller hva det går i? Men å snakke så varmt om psykiatrien her til lands, og om medisiner, miljøterapi.. I et land som har manko på faglig personell innad psykiatrien. For denne mannen så var sannsynligvis det å få bo i fred på denne hytta en form for egen miljøterapi. Det han kanskje behøvde var oppfølging av hjemmehjelpstjeneste som sjekket innom en gang i blant hvordan det stod til. Nå kan vel det ha vært en problemstilling i og med at det var en hytte da, men likevel. Det var vel noe slikt han behøvde, en oppfølging i naturlige rammer. Dette helsepersonellet kunne da kontaktet psykiatrien dersom de så at det bar feil vei med han. Det er ikke sikkert han har vært i livet, i alle fall ikke når de ser seg nødvendige til å bruke tvang. Eller at det ikke ville vært forsvarlig med tanke på å utsette hjemmesykepleien for fare. Ved å svare deg nå setter en sluttstrek for min deltakelse her videre i denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Stemmer, og jødene ble drept i sin tid på helt lovlig vis. Dog i politikkdelen diskuteres ikke jussen, dvs hva loven er, men politikken, dvs hva loven bør være. Derfor har man egne underfora for juss og politikk. Om du er interessert i de juridiske aspektene ved det som har skjedd bør du opprette en dertil egnet tråd i jussdelen av forumet. Skal ikke lage noe nummer ut av det her, men når du påstår at politiet ikke handler i selvforsvar, kommer du ikke utenom jussen. Slik jeg ser det, blir det for dumt å sammenlikne saken med det politiet gjorde mot jødene. Jødene angrep ikke politiet med verken syre, machete eller motorsag. At norsk politi bidro til deportasjonen av de norske jødene er selvsagt forkastelig. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Selvmord har ingenting med dette å gjøre, han begikk ikke selvmord. Ja, tvang, har reddet mange liv. Ting du leser i nyhetene er ikke nødvendigvis representativt for psykiatrien. Riktig. Den er ofte veldig mye verre. Den kryr av ufaglærte folk og studenter. Det er greit at det finnes ufaglærte og studenter for all del, men det passer seg dårlig dersom den faglærte bemanningen er alt for mangelfull. Disse ufaglærte kan ikke erstatte faglærte folk fullt ut. Jeg tenker meg at det kun er skorpen som kommer opp til overflaten. Tvang kan være greit nok det til sitt bruk. Men enkelte byer har større tall for tvang enn hva som er sunt å ha på psykiatrisk. Og det ser ikke ut til å bli bedre heller om en gir det litt tid. Tvang skal kun benyttes for å ivareta en pasients helse, ikke til noen ting annet. Er pasienten likevel til fare for andre så må det selvsagt legges til rette for at andre ikke kommer til skade. Men selv en veldig syk person har sterke rettigheter i mot unødvendig tvangsbruk. Tvangsbruk skal også være hjemlet på hvert enkelt tilfelle. Det skal også journalføres og det skal være mer enn en fagperson involvert i tvangstiltaket. Tvangstiltaket skal også opphøre relativt fort dersom det er forsvarlig. Hos verstingsykehus så forsømmes en del regler for tvangsbruk, selv om de nok strekker seg så langt de kan for å prøve å gjennomføre det på en bra nok måte. Men om du utplasserer en ufaglært person inn i et slikt opplegg så risikerer man enda flere regelbrudd. Endret 6. august 2019 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Det er ikke sikkert han har vært i livet, i alle fall ikke når de ser seg nødvendige til å bruke tvang. Eller at det ikke ville vært forsvarlig med tanke på å utsette hjemmesykepleien for fare. Ved å svare deg nå setter en sluttstrek for min deltakelse her videre i denne diskusjonen. Jeg er forsåvidt enig med deg at det ikke er sikkert. Men, det eneste sikre man vet nå er at mannen nå er død. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Det hadde jo åpenbart vært bedre om mannen bodde et par døgn alene for så at de tok ny kontakt. De kunne gjerne etterlatt et skriv om at de ønsket kontakt og at de hadde vennlige hensikter. Seriøst? Tenk så lett det er å sitte å tenke etterpå hvordan det ville gått? Hva om fyren hadde gått løs på naboene med motorsag? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Seriøst? Tenk så lett det er å sitte å tenke etterpå hvordan det ville gått? Hva om fyren hadde gått løs på naboene med motorsag? Det var vel derfor jeg nevnte et spaningsopplegg i fra politiets side sånn utenom i et annet innlegg. Så det var litt seriøst. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Det er ikke sikkert han har vært i livet, i alle fall ikke når de ser seg nødvendige til å bruke tvang. Eller at det ikke ville vært forsvarlig med tanke på å utsette hjemmesykepleien for fare. Ved å svare deg nå setter en sluttstrek for min deltakelse her videre i denne diskusjonen. Synd du slutter å skrive, jeg synes du har bidratt veldig bra i denne tråden! 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Det var vel derfor jeg nevnte et spaningsopplegg i fra politiets side sånn utenom i et annet innlegg. Så det var litt seriøst. Sorry men det holder ikke, synes du skriver mye søppel her. Litt ønsketenking nå som vi veit hvordan det gikk. Akkurat som om politiet ikke har tenkt i det hele tatt. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå