Gå til innhold

Psykisk syk drept av politi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hvis det er riktig at 34 % av de som er skutt er hvite og 23 % er svarte, så er det riktig det han skriver, de aller fleste som skytes av politiet i USA er hvite.

 

Uavhengig om det så skulle ha vært 1000 ganger flere hvite enn svarte i USA.

Og det har ingen reagert på...

 

Å male et unyansert bilde, derimot.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg klarer uansett ikke å forstå meg på hvor mange som faktisk tar politiets side og forsvarer det som skjedde jeg. En snakker sannsynligvis om et helt klart og tydelig unødvendig drap gjort av tjenestemann med tjenestevåpen i selvforsvar. Gassing hadde nok vært rette tiltaket.

 

Uansett blir saken gransket og kan forhåpentligvis skape rutiner som forhindrer en slik tragedie i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvem brukte selvforsvar når de brøt seg inn i vedkommendes hus? De som brøt seg inn?

 

Slutt å late som du ikke vet forskjell på politi og gærninger som vifter med motorsag.

 

Politiet har lov å gå inn akkurat der de vil når de ser kriminalitet begås. Det trodde jeg du visste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det er riktig at 34 % av de som er skutt er hvite og 23 % er svarte, så er det riktig det han skriver, de aller fleste som skytes av politiet i USA er hvite.

 

Uavhengig om det så skulle ha vært 1000 ganger flere hvite enn svarte i USA. 

De tre siste årene har normalen vært at det er omtrent akkurat dobbelt så mange hvite som svarte, som blir skutt og drept av politiet i USA.

 

https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/

 

Videre ble det skrevet at hvite utgjør 76,9% av befolkningen, noe som heller ikke er riktig. Tallet er ca. 60%. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det relevante er vel hvor stor % av kriminaliteten de står for.

Tja, det er ikke hele bildet. Hvis du er svart amerikaner som røyker marijuana er det fire ganger mer sannsynlig at du blir arrestert for det enn hvis du er hvit amerikaner som røyker marijuana. Vil tro at du finner en lignende skjevhet i andre kriminalitetsstatistikker også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke hele bildet. Hvis du er svart amerikaner som røyker marijuana er det fire ganger mer sannsynlig at du blir arrestert for det enn hvis du er hvit amerikaner som røyker marijuana. Vil tro at du finner en lignende skjevhet i andre kriminalitetsstatistikker også.

*tro*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke hele bildet. Hvis du er svart amerikaner som røyker marijuana er det fire ganger mer sannsynlig at du blir arrestert for det enn hvis du er hvit amerikaner som røyker marijuana. Vil tro at du finner en lignende skjevhet i andre kriminalitetsstatistikker også.

Jeg går ut i fra at du sikter til denne rapporten fra ACLU. 

 

"The report also finds that, on average, a Black person is 3.73 times more likely to be arrested for marijuana possession than a white person, even though Blacks and whites use marijuana at similar rates."

 

Men det står ingenting om årsakene til dette.

Er det på grunn av hudfargen til den mistenkte? Er det på grunn av at det er høyere politistedeværelse i mange majoritet-svarte nabolag på grunn av kriminalitet? Er de svarte i besittelse av større doser marijuana som derfor blir straffet alvorligere? Begår svarte oftere mindre alvorlige lovbrudd som for eksempel trafikklovbrudd som gjør at politiet har grunn til å ransake?

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke hele bildet. Hvis du er svart amerikaner som røyker marijuana er det fire ganger mer sannsynlig at du blir arrestert for det enn hvis du er hvit amerikaner som røyker marijuana. Vil tro at du finner en lignende skjevhet i andre kriminalitetsstatistikker også.

Du hadde funnet lignende tall her i Norge også, for eksempel at innvandrere oftere blir stoppet og ransaket, eller at tollvesenet oftere kontrollerer Øst-Europeiske varebiler enn norske. Vil du vite hvorfor det er slik, eller er du mer interessert i å pushe en agenda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det på grunn av hudfargen til den mistenkte? Er det på grunn av at det er høyere politistedeværelse i mange majoritet-svarte nabolag på grunn av kriminalitet? Er de svarte i besittelse av større doser marijuana som derfor blir straffet alvorligere? Begår svarte oftere mindre alvorlige lovbrudd som for eksempel trafikklovbrudd som gjør at politiet har grunn til å ransake?

Den som har tid kan jo gjøre et sosialantropologistudium ut av det. Men vanskelig å komme utenom at svarte diskrimineres i kriminalsystemet der borte. Noen klarer likevel å komme utenom det. Kanskje de bare er ekstra motivert til å tro at svarte er kriminelt anlagt eller at det er hvite som er de egentlig diskriminerte. Endret av kvakse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Videre ble det skrevet at hvite utgjør 76,9% av befolkningen, noe som heller ikke er riktig. Tallet er ca. 60%.

Tallet er 61.3% for å være pinlig nøyaktig.

 

Takk for korreksjonen.

Lenke til kommentar

 Kanskje de bare er ekstra motivert til å tro at svarte er kriminelt anlagt eller at det er hvite som er de egentlig diskriminerte.

Jeg tror fattigdom og arbeidsledighet i majoritets-svarte nabolag og byer er årsaken. Stoffmisbruk, volds- og gjengkriminalitet øker i fattige områder. Man ser vel også økt kriminalitet i fattige hvite områder. 

Lenke til kommentar

Du forveksler nok virkeligheten med Kardemomme By loven.

 

Når en person motsetter seg arrest i virkelighetens verden, og bruker machete og motorsag på politiet (han var rimelig nær ved å ta livet av politimannen når han faktisk fikk et kutt over øyet!), er det slutt på høfligheten.

 

Ja jeg forstår såpass at det gjerne leder til enden av høfligheter.

 

Men, dette var altså i mannens eget hjem. Og det er jo tydelig at han oppfattet politiet som inntrengere. Da bør politiet sette seg inn i det med at det er en syk man som de påtrenger seg territoriet til. Jeg tror andre ledere kunne ha løst episoden på en mer elegant måte. F.eks. med å gasse han ut slik at han ikke så enkelt kunne forsvare alle flanker. Da kunne de lagt han i belte og helsepersonell kunne administrert noe beroligende, muskeavslappende så mannen ikke får hjerteinfarkt. Så får de siden ta seg av en slik pasient så de kan få kartlagt og hjulpet mannen til å oppfatte andre folk som vennligsinnede til slutt.

 

 

Uansett blir saken gransket og kan forhåpentligvis skape rutiner som forhindrer en slik tragedie i fremtiden.
 
Lett å si. Verre å trøste de etterlatte. Eller å gi den tapte livsretten til offeret tilbake
 
 
Her har vi en sak om en reisetrøtt type hvor språkbarriere var det som utløse maktbruken. På samme måte kan man definere at de psykisk syke har en språkbarriere i møte med politi. Da må politi lære seg kommunikasjonsmetoder som kan virke preventive for at en situasjon skal eskalere. Dette tok selvsagt kanadisk politi til etterfølge og de har endret på rutiner. Fordi folk ikke aksepterte at slik oppførsel kan skje igjen fra politiets side. Hadde ikke folk reagert så sterkt så hadde kanskje endringene innad det kanadiske politiet ha vært betydelig mindre også. Det antar jeg at gjerne er situasjonen i byråkratiske organisasjoner. Altså at organisasjoner kan ha problemer med å korrigere seg dersom ikke presset utenifra er sterkt nok.
Endret av G
Lenke til kommentar

Dette lukter av «suverene borgere»-mentalitet. Politiet har lov til å ta seg inn på andres eiendom. Det gjorde de her med gode intensjoner. At det oppstod en kaotisk situasjon som endte som den gjorde, er kanskje klanderverdig eller kanskje ikke. Det springende punkt er uansett ikke hvorvidt det skjedde på en eiendom eller en annen.

 

Noen land (*kremt* USA) har et reelt problem med politi som har en mentalitet om at de først og fremst har en rett til å forsvare seg med våpen mot potensielle trusler fra publikum (*kremt* mørkhudete). Det fører til situasjoner der man kan bli skutt av politiet for å plukke boss i hagen sin eller gripe etter lommeboken i bilen sin. Politiet i Norge er ikke perfekt, men akkurat denne problemstillingen er ikke relevant i Norge. Inntil det motsatte er bevist tror jeg at det heller ikke var tilfellet her.

 

Krever ikke det en ransakelsesordre da å ta seg inn i et privat hjem, så sant det ikke foreligger noe annet de kan hekte inntrengningen på (brann og andre hendelser)? At politi med større rett enn naboer kan tråkke rundt utendørs på eiendommen kan jeg være med på, da de jo har til hensikt å undersøke status først og fremst, til mistanker, nabovarsler eller hva det måtte være.

 

Hva om man forteller politimannen: "Du kommer ikke forbi her!" ?

Så kan man bruke politiets egne ord. Frys, frys hold deg i ro. Gaule og skrike det rett i ansiktene deres.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke hele bildet. Hvis du er svart amerikaner som røyker marijuana er det fire ganger mer sannsynlig at du blir arrestert for det enn hvis du er hvit amerikaner som røyker marijuana. Vil tro at du finner en lignende skjevhet i andre kriminalitetsstatistikker også.

 

Hva vil dere egentlig fram til? At psykisk syke i Norge må sammenliknes med svarte i USA? Eller skulle politiet ha kastet inn en pakke med marihuana i fra et av sine beslagslager til mannen i håp om at han skulle ha roet seg ned litt?

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du sikter til denne rapporten fra ACLU. 

 

"The report also finds that, on average, a Black person is 3.73 times more likely to be arrested for marijuana possession than a white person, even though Blacks and whites use marijuana at similar rates."

 

Men det står ingenting om årsakene til dette.

Er det på grunn av hudfargen til den mistenkte? Er det på grunn av at det er høyere politistedeværelse i mange majoritet-svarte nabolag på grunn av kriminalitet? Er de svarte i besittelse av større doser marijuana som derfor blir straffet alvorligere? Begår svarte oftere mindre alvorlige lovbrudd som for eksempel trafikklovbrudd som gjør at politiet har grunn til å ransake?

 

Jeg så en netflix dokumentar, husker ikke tittel lengre. Om at litt av årsaken bak hvorfor marihuana er blitt så hardt slått ned på har røtter i rasisme. Altså rasistisk lederskap i USA opp igjennom tiårene. For å komme til saken kort, så var altså svarthuder og litt latinamerikanere tidlig ute med å nytte marihuana. Der de svarte gjerne nyttet seg av jazzklubber i f.eks. New York til å nyte rusmiddelet.

 

Så ved å gå etter marihuanaen så kunne rasister altså få en legitimitet i å gå å hakke på svarthudene. Lederskapet var ofte bestående av svært mange blekhuder den gangen.

 

Verdt å se og lytte til

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ja jeg forstår såpass at det gjerne leder til enden av høfligheter.

 

Men, dette var altså i mannens eget hjem. Og det er jo tydelig at han oppfattet politiet som inntrengere. Da bør politiet sette seg inn i det med at det er en syk man som de påtrenger seg territoriet til. Jeg tror andre ledere kunne ha løst episoden på en mer elegant måte. F.eks. med å gasse han ut slik at han ikke så enkelt kunne forsvare alle flanker. Da kunne de lagt han i belte og helsepersonell kunne administrert noe beroligende, muskeavslappende så mannen ikke får hjerteinfarkt. Så får de siden ta seg av en slik pasient så de kan få kartlagt og hjulpet mannen til å oppfatte andre folk som vennligsinnede til slutt.

 

Så du mener at man står fritt til å gjøre hva man vil i sitt eget hjem? Såvidt meg bekjent så gjelder Norges lover også der.

Lenke til kommentar

Så du mener at man står fritt til å gjøre hva man vil i sitt eget hjem? Såvidt meg bekjent så gjelder Norges lover også der.

 

Men mannen var jo sannsynligvis paranoid og anså det da kanskje som en kamp på liv og død, som om hjemmet hans var plutselig omgjort til en krigssone?

Lenke til kommentar

Hovedregelen er da at politiet ikke kan trenge seg inn i/ransake ditt hjem uten ditt samtykke, eller etter skriftlig tillatelse fra rettsmyndigheter.(Vi vet ikke om de hadde det her.) Formål er i utgangspunktet straffeforfølgelse, "når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff". Såvidt jeg forstår hadde ikke mannen i utgangspunktet utført noe sånt eller var mistenkt for det. Å spikre planker for egne vinduer er neppe noen straffbar handling.

 

I dette tilfellet kan nok en kombinasjon av Pasientrettighetsloven og Loven om psykisk helsevern komme til anvendelse. Samtykkereglene i helsevesenet krever samtykkekompetanse, Den som er ansvarlig for behandlingen bestemmer om pasienten har slik kompetanse. Fratak av slik kompetanse skal være begrunnet og skriftlig.Den som yter helsehjelpen kan ta avgjørelser om helsehjelp som er av lite inngripende karakter mht. omfang og varighet.

Tvungen behandling iflg. psykisk helsevern-loven er også ganske klar...man vurderer da om vedkommende oppfyller kravene til tvangsbehandling ("alvorlig sinnslidelse"). I tillegg kommer det såkallte 'farevilkåret', "pasienten må utgjøre en alvorlig og nærliggende fare enten for eget eller for andres liv og helse".

Så da er spørsmålet om denne såkallte velferdssjekken egentlig var en tvangsinngripen etter farevilkåret. Det vet heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...