jendor1 Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Hmm 4500 km og lada 19 ganger. Klarte altså bare 236 km mellom hver ladning i lovlig hastighet. Vel det viser hvor mye en skal stole på rekkevidden av de bilene. Nei det gjør det absolutt ikke da de ikke nødvendigvis ladet til 100%, og sannsynligvis ikke da det er veldig ineffektivt ift tidsbruk på lading. Når en kjører Tesla på de laderne som finnes i dag bør en holde lading mellom 0-60% for å oppnå høy effekt. Etter dette bruker en bare ekstra lang tid på laderne. Ja da blir det jo snakk om rekkevidde angst for de fleste, særlig de som vurderer å kjøpe Duracell bil. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Ja da blir det jo snakk om rekkevidde angst for de fleste, særlig de som vurderer å kjøpe Duracell bil. Det er jo ett valg en må ta selv, en del av å kjøre elbil er lading. Og dette må en ut med på langtur. Slik er det bare. Da må en selv vurdere om de andre fordelene til bilen veier opp for dette. For min del er svaret ett rungende ja, og mine langturer er mer eller mindre like som før. Men for andre er svaret gjerne nei. Dog ser det ikke slik ut i Norge da rundt 1 av 2 velger elbil nå i tillegg til massive ventelister. 3 Lenke til kommentar
Fossilkjører :) Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Hmm 4500 km og lada 19 ganger. Klarte altså bare 236 km mellom hver ladning i lovlig hastighet. Vel det viser hvor mye en skal stole på rekkevidden av de bilene. Nei det gjør det absolutt ikke da de ikke nødvendigvis ladet til 100%, og sannsynligvis ikke da det er veldig ineffektivt ift tidsbruk på lading. Når en kjører Tesla på de laderne som finnes i dag bør en holde lading mellom 0-60% for å oppnå høy effekt. Etter dette bruker en bare ekstra lang tid på laderne. Leste i en annen tråd her det var mellom 20 og 80% de anbefalte. At det er mellom 0%?- 60% visste jeg ikke. Er ikke langt du kommer da. Er vant til og fylle til det klikke i "pistolen" jeg og da har'n full tank. 3 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Ja da blir det jo snakk om rekkevidde angst for de fleste, særlig de som vurderer å kjøpe Duracell bil. Det er jo ett valg en må ta selv, en del av å kjøre elbil er lading. Og dette må en ut med på langtur. Slik er det bare. Da må en selv vurdere om de andre fordelene til bilen veier opp for dette. For min del er svaret ett rungende ja, og mine langturer er mer eller mindre like som før. Men for andre er svaret gjerne nei. Dog ser det ikke slik ut i Norge da rundt 1 av 2 velger elbil nå i tillegg til massive ventelister. Ja vi for se om dette stemmer når avgiftsfordeler fjernes og at el-bilene må betale full pris på bom pengene. I følge elbil foreningen hvis dette skjer, så kommer det nesten ikke å bli solgt el-biler mere. 3 Lenke til kommentar
Fossilkjører :) Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Ja da blir det jo snakk om rekkevidde angst for de fleste, særlig de som vurderer å kjøpe Duracell bil. Det er jo ett valg en må ta selv, en del av å kjøre elbil er lading. Og dette må en ut med på langtur. Slik er det bare. Da må en selv vurdere om de andre fordelene til bilen veier opp for dette. For min del er svaret ett rungende ja, og mine langturer er mer eller mindre like som før. Men for andre er svaret gjerne nei. Dog ser det ikke slik ut i Norge da rundt 1 av 2 velger elbil nå i tillegg til massive ventelister. Kommer snart moms på dem nå så da blir det bråstopp. Er jo ramaskrik hver gang noe foreslår det. 4 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Selv med moms slipper man unna alle mulige avgifter på fossilbil. Ikke vær så lettlurt at du tror forskjellen noen gang vil utgjevne seg. Desto før det kommer mer avgifter på elbil, så kommer det enda flere på fossilt. Ny trend fra el-bil/Tesla eiere, vi trenger pause og mat for å klare kjøre turen selvfølgelig trenger man pauser og mat, kommer an på hvor mange det blir til sammen. Blir dyrt å kjøpe mat og drikke hele tiden på hver lade pause. Regnestykket til slutt blir vel at det er like dyrt å kjøre el-bil som fossil bil. Men jeg regner med at el-bil/Tesla eiere tar fram kalkulatoren nu og motsier dette Man trenger ikke kalkulator for å skjønne at vanlige folk spiser noen ganger i løpet av to døgn. Elbil holder altså tritt med fartsgrensene, og man må være to i bilen og kjøre stygglangt for at det skal utgjøre noen forskjell. Vis-a-vis tog og fly er det ugunstig likevel. "Jeg må ha diesel-bil fordi jeg skal kjøre 24-timersløp med servicemannskap" Endret 6. august 2019 av Spetsnaz 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Leste i en annen tråd her det var mellom 20 og 80% de anbefalte. At det er mellom 0%?- 60% visste jeg ikke. Er ikke langt du kommer da. Er vant til og fylle til det klikke i "pistolen" jeg og da har'n full tank. Med model 3 LR kommer en ca 250 - 350 km med 60%. eller 3+ timer med kjøring. For min del er det helt innenfor å stoppe da. Man kan så klart lade lengre og kjøre lengre, men da vill ladetiden øke. Dette er pga effekten går gradvis ned fra 50-60% en plass og derfor bruker en mer tid for å få inn lik energimengde. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Ja vi for se om dette stemmer når avgiftsfordeler fjernes og at el-bilene må betale full pris på bom pengene. I følge elbil foreningen hvis dette skjer, så kommer det nesten ikke å bli solgt el-biler mere. Dette skjer jo gradvis allerede, og salget er stadig økende. Men om elbiler blir vesentlig dyrere enn alternativene blir det åpenbart problemer. Men, ingenting tyder på at det skjer med det første. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Leste i en annen tråd her det var mellom 20 og 80% de anbefalte. At det er mellom 0%?- 60% visste jeg ikke. Er ikke langt du kommer da. Er vant til og fylle til det klikke i "pistolen" jeg og da har'n full tank. Du har da vært så lenge på diskusjonene at du har fått med deg hva ladeprofil betyr, eller ihvertfall burde fått det med deg. Det er også forskjellig hvor mye energi som brukes for å holde forskjellige hastigheter. I et slikt løp som dette, gjelder det å kjøre i et vist hastighetsintervall for å få flest km per kWh og minutt, og samtidig kun lade i det intervallet i ladeprofilen som gir en mest kWh energi. Når man kjører slike løp, så bør man ikke lade mer enn opp til ca 60 %, samtidig som hastigheten (der det er lov) bør ligge rundt 120-130 km/h. Dette skiller kanskje litt mellom TMS/TMX som jeg har lest tallene for, mot TM3. Det kan og variere litt alt etter førerforhold og ikke minst elevasjon (klatring i oppoverbakker). For den som kjører litt på Autobahn, eller skal gjøre det for første gang, så kan man utnytte akkurat de samme tallene for transportetapper, for å redusere det totaleantallet timer turen tar. Tesla sine biler er visstnok flinke til gi gode estimater for at man skal få kortest mulig reisetid. Dog, for en normal tur, så vil man sannsynligvis kjøre mere mens man er i gang, og så heller ta lengre pauser. Da vil man kanskje kjøre ned så lavt som 10 -15 %, og opp til 80 % ved lading, slik at man faktisk rekker å spise ved pauser, og ikke bare masse kaffepauser. Edit: rettet skrivefeil Endret 6. august 2019 av Snowleopard 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Kommer snart moms på dem nå så da blir det bråstopp. Er jo ramaskrik hver gang noe foreslår det. Tiden vill vise, det som er viktig er at de klarer å konkurere på pris med moms. Gjør de ikke det blir det åpenbart problemer. "ingen" kjøper en bil som er dyrere enn alternativene og gir ekstra utfordringer som lading på langtur osv. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Jo, folk som ikke vil ha motordur og folk som vil være mer miljøvennlige, bedre parkering osv. Noen liker ikke gir og/eller avansert mekanikk. Fossilt går en heller utrygg fremtid i møte. Kjøper du for eksempel Leaf følger det med kjøring med låne-Leaf i en annen by, vet ikke om det er sånn enda. Endret 6. august 2019 av Spetsnaz 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Det sier sitt! Batteribilene kommer aldri til å kunne hevde seg mot fossilbiler over lengre distanser! Må sitte ved de såkalte superladerne og slafse pølse, mens tiden går! og fossilbilene kommer aldri til å hevde seg hva pris pr km angår. må lage ekstra mange pølser for å komme seg fram Men de hevder seg på ca absolutt alle andre punkt. Så kjører heller fossilt. 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Det sier sitt! Batteribilene kommer aldri til å kunne hevde seg mot fossilbiler over lengre distanser! Må sitte ved de såkalte superladerne og slafse pølse, mens tiden går! Vel, hvis du vil beholde "lappen" blir vel egentlig ikke forskjellen stor? De som holdt fartsgrensen brukte 49 timer, mens Google maps sier at du kan gjøre det på 41 timer (da antar jeg at det er innenfor fartsgrensene). Forskjellen utgjør da åtte timer, dvs. en times pause per. drøye fem timers kjøring. Et av poenget med å kjøre sånne turer med elbil, er å vise at vi allerede har kommet dit at elektrisk kan konkurrere med fossilbiler på lange distanser. -For de aller fleste som kjører såpass lange turer trenger både mat, drikke, toalettbesøk og noe søvn innimellom. Selv har jeg kjørt elektrisk tur/retur Lofoten et par ganger, og setter stor pris på ladepauser for både mat og litt søvn, sånn at man er klar til den videre ferden! Men rekorden er 28 timer og 50min... Og elektrisk har fortsatt ikke kommet dit de kan konkurrere med fossilt på lange distanser. Det ser vi jo også her.. Holder man fartsgrensen og slipper å vente på lading går det jo fint på litt over 41 timer etter fartsgrensen inkl noen korte stopp slik som flere av bilene gjorde. Det tok da altså ca 8 timer lengre med elektrisk... Lenke til kommentar
killronan Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Kommer snart moms på dem nå så da blir det bråstopp. Er jo ramaskrik hver gang noe foreslår det. Momsfritak gjeler foreløpig ut 2020. Hva som skjer 1. jan 2021 er foreløpig helt i det blå. Men hvis du forestiller deg at avgiftspolitikken endres over natten slik at elbiler plutselig ikke lengre blir konkurransedyktige mot fossile alternativer så velger jeg å tro du ikke jobber med avgiftspolitikk. At en plutselig velger å bremse det momentum som er skapt de siste årene ville vært meningsløst. Målet med incentivordningen er å kompensere for elbilers manglende konkurransedyktighet. Hvis det skal innføres moms så er det mer sannsynlig at vi får se mindre justeringer som kompenserer for de endringer som har skjedd i tilbud og pris siden ordningen ble innført. Folk skal fortsatt kjøpe biler i 2021 og hvis regjeringen har et mål om å fase ut ICE så vil en selvsagt ikke finne på å lede folk tilbake til fossilbiler. Husk, de fleste kjøper ny bil fordi de trenger en bil, ikke for å redde kloden. De som kun tenker miljø kjøper ikke bil i det hele tatt. Og de som kjøper svindyr Tesla bryr seg uansett ikke om moms. For det andre så kan det virke som om du heller ikke tar høyde for utviklingen innen EV. Tesla har antydet bilpriser ned mot $25k. Da trenger vi ikke lengre noe momsfritak. 1 Lenke til kommentar
Trono Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Men de hevder seg på ca absolutt alle andre punkt. Så kjører heller fossilt. Heh, kommer jo helt ann på hvilke kriterier du ser etter. Er det pris? Plass? Rekkevidde? Verditap? Jeg har hatt elbil, og har nå en fullt utstyrt og lettere modifisert 2017 Mustang GT PP. Det er en svært artig bil, men den kan ikke måle seg med akslerasjonen til f.eks. Tesla. Og siden hverken toppfart eller rekkevidde er så alt for interesant for min del, blir det fort en Tesla som neste bil. Men ikke før jeg er lei Mustangen.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Men de hevder seg på ca absolutt alle andre punkt. Så kjører heller fossilt. Det kommer vell an på bruken, hos meg er det ingen punkt hvor den hevder seg og det er like kjipt hver gang jeg kjører ice som denne uken. Men for andre igjen er det store ankepunkt med elbil. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Det sier sitt! Batteribilene kommer aldri til å kunne hevde seg mot fossilbiler over lengre distanser! Må sitte ved de såkalte superladerne og slafse pølse, mens tiden går! Personlig så liker jeg hest og kjerre. Synes det går for sakte når jeg må bruke fossilbilen fordi det må gå en mann med bjelle foran for og unngå at andre hester blir skremte av bilen, og det er plagsomt med ferieavvikling. 2 Lenke til kommentar
Sprettrumpe87 Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Hei el-bilfanatikere! Jeg har kjørt fra Frankfurt til Puttgarden på under 3,5 time - inkludert mat/dieselstopp. Si ifra når slikt kan gjøres med disse såkalte miljøvennlige bilene ... 2 Lenke til kommentar
Fossilkjører :) Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Kommer snart moms på dem nå så da blir det bråstopp. Er jo ramaskrik hver gang noe foreslår det. Tiden vill vise, det som er viktig er at de klarer å konkurere på pris med moms. Gjør de ikke det blir det åpenbart problemer. "ingen" kjøper en bil som er dyrere enn alternativene og gir ekstra utfordringer som lading på langtur osv. Kan være enig i at ingen burde kjøpe en bil som er dyrere enn alternativet. Sånn sett burde det bare blitt solgt elbiler her i landet for fordelene er enorme på pris og bruk som ikke finnes noe sted i verden. Nå sitter dere her og skryter elbiler opp i skyene dag etter dag. Hvorfor selges det ikke bare elbiler når de er så veldig mye bedre enn "fossilbiler"? Kan dere svare meg på det? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 (endret) Nå sitter dere her og skryter elbiler opp i skyene dag etter dag. Hvorfor selges det ikke bare elbiler når de er så veldig mye bedre enn "fossilbiler"? Kan dere svare meg på det?Elbilene er stort sett bedre enn tilsvarende fossilbiler. Hovedårsaken til at det ikke selges kun elbiler kommer ned til to ting: 1. Elbilene er fortsatt litt dyre i innkjøp. De klarer egentlig bare måle seg med fossilbilene på ren innkjøpskostnad i de dyrere segmentene. (Dette er riktignok ikke av *enorm* betydning i Norge, pga fritak for mva og engangsavgift.) 2. Det finnes ikke elbiler som er tilsvarende alle de forskjellige fossilbilene. Av det du får kjøpt av elbiler i Norge i dag finnes det f.eks ikke stasjonsvogn eller pickup. Det finnes heller f.eks ikke SUV i alle de forskjellige størrelsene. Man kan f.eks sammenligne den meste solgte rene fossilbilen i år, Toyota Rav4, med sin nærmeste elektriske konkurrent, Jaguar i-Pace. Rav4 starter på 400.000 kroner, mens i-Pace starter på 650.000 kroner. Jeg vil ikke si at det er rart at det finnes de som ønsker å bruke 250.000 kroner mindre på bil. Endret 7. august 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå