Gå til innhold

Nå kommer «sorptiv kjøling»: Fjernvarme skal kjøle ned bygg i sommervarmen [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan "Evaporativ luftkjøler" i denne sammenhengen oversettes til mer folkelig "innebygget aircondition/klimaanlegg"? I så fall lurer jeg på hvorfor det er behov for å tilføre ytterligere varme til avkast-lufta via fjernvarme. AC-anlegget avgir vel mer enn nok til å kunne fordampe fuktigheta i sommertempereraturer.

Hvis jeg misforsto begrepet "evaporativ luftkjøler" så lurer jeg på hva COP-faktoren er til dette anlegget?

Det er bra at varmen fra søppelforbrenningsanlegg kan brukes til noe konstruktivt, men vi må ikke gjøre oss avhengige av å produsere mest mulig søppel. Målet må jo være å minke produksjonen av søppel som må forbrennes for å kunne "brukes" til noe. Ideelt sett burde vi ikke produsert noe søppel som var nødvendig å brenne og kun hentet energien vår fra fornybare energikilder som f.eks vannkraft og solceller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan "Evaporativ luftkjøler" i denne sammenhengen oversettes til mer folkelig "innebygget aircondition/klimaanlegg"? I så fall lurer jeg på hvorfor det er behov for å tilføre ytterligere varme til avkast-lufta via fjernvarme. AC-anlegget avgir vel mer enn nok til å kunne fordampe fuktigheta i sommertempereraturer.

Hvis jeg misforsto begrepet "evaporativ luftkjøler" så lurer jeg på hva COP-faktoren er til dette anlegget?

Det er bra at varmen fra søppelforbrenningsanlegg kan brukes til noe konstruktivt, men vi må ikke gjøre oss avhengige av å produsere mest mulig søppel. Målet må jo være å minke produksjonen av søppel som må forbrennes for å kunne "brukes" til noe. Ideelt sett burde vi ikke produsert noe søppel som var nødvendig å brenne og kun hentet energien vår fra fornybare energikilder som f.eks vannkraft og solceller.

Nei, det er ikke et AC-anlegg med kompressor, fordamper og kondensator. Det er en avfuktingsrotor, tradisjonell varmegjenvinner og evaporative kjølere. Sistnevnte virker ved at vann fordamper i luften (adiabatisk). Størstedelen av tiden går kjølingen kun ved å bruke evaporative kjølere, men når det er varmt og fuktig (absolutt ikke relativ) er det behov for å avgjøre luften for å kjøle nok med evaporative kjølere. Da bruker man varme for å "tørke ut" avfuktingsrotoren (adsorpsjonsrotor på fagspråket).

Hvis alternativet er at varmen går til spille, er det jo gå bruk av en ressurs, men det er sannsynligvis ikke noe som lønner seg.

Det blir spennende å høre Thonkjedens erfaringer!

• Liker 1
Lenke til kommentar

På grunn av 2 rotorer vil SFP faktoren for ventilasjonsanlegget med stor sannsynlighet være større enn 1,5. Bygg med sorbtiv kjøling vil dermed ikke tilfredsstille passivhusstandarden. Ventilasjonsaggregatet er i tillegg mye dyrere, samtidig som at fjernvarmeselskapet etterhvert kommer til å ta "blodpris" for varmen til aggregatet. Der blir derfor meget dårlig "butikk" for byggeier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...