dannywpt1 Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 (endret) Hei, Jeg har de siste ukene slitt med at skjermkortet mitt "klikker" mens jeg spiller (ikke når jeg ser video/er i skrivebordet). PCen har fungert 100% normalt i 5 år før dette. Det som av og til skjer under spilling er at skjermen plutselig blir helt svart, samtidig som viftene på skjermkortet går opp til 100% (bråker betydelig mer enn mens jeg spilte). Jeg hører at PCen fortsatt fungerer i bakgrunnen. Jeg kan fortsette å prate med folk på Discord og hører at spillet kjører videre i bakgrunnen. Eneste måten jeg får restartet på er å holde inne power-knappen på kabinettet. Jeg tenkte først at dette var et typisk tegn på for høy varme, men i dag klikket spillet umiddelbart etter at det ble startet på en helt kald PC. Tenker derfor nå at dette sannsynligvis er relatert til skjermkortet/drivere/software. Eventuelt noe med strømforsyningen til skjermkortet? Jeg har et GTX 770 kort med de nyeste 431.60 driverne fra Nvidia. Har en helt fresh installasjon av Windows 10. Noen tanker om hva som kan forårsake dette? Hvor skal jeg starte feilsøkingen? På forhånd mange takk for hjelp. Endret 5. august 2019 av dannywpt1 Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Kan være skjermkort kabeln til skjermen din Mulighet at skjermkortet er på vei til å ryke så prøv med et annet skjermkort oppdater chipset Lenke til kommentar
dannywpt1 Skrevet 7. august 2019 Forfatter Del Skrevet 7. august 2019 Kan være skjermkort kabeln til skjermen din Mulighet at skjermkortet er på vei til å ryke så prøv med et annet skjermkort oppdater chipset Har nå installert nyeste chipset driver Har tatt en clean install av Windows 10 Har forsøkt litt ulike Nvidia drivere, utgjør ingen forskjell. Har sjekket at temperaturene er OK på CPU og GPU. Problemet har begynt å inntreffe mer og mer hyppig, og nå også et par ganger mens jeg er i skrivebordet. Men definitivt mer hyppig når jeg spiller. Lurer på om det sannsynligvis kan være et problem med skjermkortet. Jeg har uansett hatt lyst til å oppgradere dette lenge. Har bestilt et nytt et + ny skjerm, så får vi se om problemet vedvarer. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 (endret) Har nå installert nyeste chipset driver Har tatt en clean install av Windows 10 Har forsøkt litt ulike Nvidia drivere, utgjør ingen forskjell. Har sjekket at temperaturene er OK på CPU og GPU. Problemet har begynt å inntreffe mer og mer hyppig, og nå også et par ganger mens jeg er i skrivebordet. Men definitivt mer hyppig når jeg spiller. Lurer på om det sannsynligvis kan være et problem med skjermkortet. Jeg har uansett hatt lyst til å oppgradere dette lenge. Har bestilt et nytt et + ny skjerm, så får vi se om problemet vedvarer. Takk for hjelpen Det er jo en løsning det også å kjøpe ny gpu og monitor, men hadde vært best å fått sjekka ut skjermkabelen. Men siden du er har titta lenge på oppgradering så kan det være like greit. Bare håpe det ikke vedvarer av en eller annen grunn. Men ofte er blackscreen en skjermkort feil. Endret 7. august 2019 av zlpw0ker Lenke til kommentar
dannywpt1 Skrevet 7. august 2019 Forfatter Del Skrevet 7. august 2019 (endret) Hahaha, jeg løste problemet på en veldig tilfeldig måte. Nesten en litt god historie. Jeg var til slutt ganske rådvill og tenkte jeg skulle gjøre et siste forsøk på feilsøking ved å åpne opp kabinettet, blåse bort mye støv og sjekke at alle kablene satt OK i kontaktene sine. Etter at jeg hadde holdt på en halvtimes tid, satt alt sammen og koblet til PCen igjen, oppdaget jeg en bitteliten metall-dings på gulvet. Denne må ha falt ut av PCen mens jeg holdt på inni den. Det viste seg at det var en hovedkort-spacer, som må ha ligget løst inne i kabinettet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne må ha kortsluttet PCen støtt og stadig, fordi med en gang jeg var ferdig med denne fiklingen har PCen fungert prikkfritt i 5-6 timer. Snakk om flaks og vanskelig problem å feilsøke Endret 7. august 2019 av dannywpt1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå