steinjarle Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Renault slipper prisene på nye Zoe: 39 mil rekkevidde for 250.000 kroner Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Kunne de ikke bare dytte et 64 kWt batteri i denne bilen når de først er i gang? ? Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 (endret) Det er billig å lage elbil. Når man først skal lage en som er billig, er det fremdeles batteriet som koster, så blir det med mindre batteri.Skal man oppgradere batteriet er veien enda kortere til å få alt mulig annet på plass også. Endret 5. august 2019 av Spetsnaz 3 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 I alle fall ble rekkevidden ifht prisen adskillig rimeligere enn med eGolf. Synes både low og mid-range bilklassene har størst fordel av slik konkurranse, ikke 1mill bilene som få har penger til. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Det interessante er jo at de færreste, og absolutt de som har til 1 mill, _ikke_ kjører 390 km én vei. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Det interessante er jo at de færreste, og absolutt de som har til 1 mill, _ikke_ kjører 390 km én vei. Kjørte nettopp 1.027 km en vei. Dagen før 424 km. Og dagen før der igjen 653 km. Det er selvfølgelig ikke noe man gjør hver dag, men når man først må kjøre en lengre strekning så er det greit om bilen klarer dette. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Nå er det forresten langt fra alle som er ettersøkt av interpol. Annet enn den ene dagen kunne du fått til med mellomlading. Jeg syklet 100 her om dagen, det betyr ikke at bysykling på pub-til-pub sykkel ikke fungerer for veldig mange. Hvis man kun kjører langt et par ganger i året kan man leie bil og mere til for det man sparer på å ha noe formålstjenlig til vanlig. Etter mitt skjønn setter veistandarden et godt og solid punktum for bilkjøring på mer enn 300 km. At en bil dekker alle strekningsbehov for en stor kundegruppe betyr ikke at den må overdimensjoneres for de få. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Nå er det forresten langt fra alle som er ettersøkt av interpol. Annet enn den ene dagen kunne du fått til med mellomlading. Jeg syklet 100 her om dagen, det betyr ikke at bysykling på pub-til-pub sykkel ikke fungerer for veldig mange. Hvis man kun kjører langt et par ganger i året kan man leie bil og mere til for det man sparer på å ha noe formålstjenlig til vanlig. Etter mitt skjønn setter veistandarden et godt og solid punktum for bilkjøring på mer enn 300 km. At en bil dekker alle strekningsbehov for en stor kundegruppe betyr ikke at den må overdimensjoneres for de få. Har du now regnestykke på hvor ofte jeg kan leie en tilsvarende bil før det lønner seg å beholde bensinbilen? Om jeg betaler 300.000 for en elbil, eller 300.000 for en bensinbil. Hvor mange ganger i året må jeg leie en bensinbil til 3000 kr dagen, før utgiftene til elbilen ligger likt med utgiftene på bensinbilen? Det å mellomlade er heller ikke en god løsning for tiden, ettersom dette tar for lang tid. Om de får gjennom hurtigbytte av batterier så hadde det vært bedre. Elles vil jeg nevne at veiene mellom nord og Sør-Norge er i topp stand for øyeblikket. Helt ny asfalt og 2,5-4 felt breie. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Kjørte i fjor, selv der det er greit sitter man i en kasse (og formodentlig) venter på å havne ett sted. Så finnes det dem som liker å kjøre, og kjører lengre enn det som logisk er. Renault har funnet en god nisje hvis innsteget er 250k. Du starter faktisk i minus på bensinbilen på grunn av årsavgift. Det hele avhenger av hvor langt du kjører, hvor mange tunneler, bomringer og parkering du foretar. For nybil er det ekstremt greie tall for elbil, med mindre du kjører nord til sør hver dag. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Kjørte i fjor, selv der det er greit sitter man i en kasse (og formodentlig) venter på å havne ett sted. Så finnes det dem som liker å kjøre, og kjører lengre enn det som logisk er. Renault har funnet en god nisje hvis innsteget er 250k. Du starter faktisk i minus på bensinbilen på grunn av årsavgift. Det hele avhenger av hvor langt du kjører, hvor mange tunneler, bomringer og parkering du foretar. For nybil er det ekstremt greie tall for elbil, med mindre du kjører nord til sør hver dag. For å gjøre det hurtig. Ta nye Zoe og en Toyota Yaris. Gjennomsnittlig kjører vi nordmenn 15.000 km i året. Yaris hybrid bruker rundt 4L per 100km. 1 liter bensin ligger rundt 17 kr. Så du bruker ( 15.000/100=150 17x4=68 150x68=10200 ) 10.200 kr i året på bensin. Zoe når 390km på 52kwh. 1kwh ligger på rundt 1kr. ( 15.000/390=38 38x52=1976 ) Så man bruker rundt 1.976 kr i året på å lade Zoe. Årsavgift på bensinbilen ligger på rundt 3.000 kr. 13.200 - 2.000 = 11.200 Det å leie en Yaris i et døgn koster rundt 2.200kr. 11200/2200=5. Så om jeg kjører mer enn 390km mer enn 5 ganger i året så vil bensinbilen lønne seg. Nå tar jeg ikke med bompenger, ferger, etc, da dette er veldig avhengig av hvor du bor, og ser ut til å forandre seg nå fremover. For ikke å nevne at du også kan ha bruk for hengerfeste noen ganger i året... Nå vet jeg ikke hvor ofte de fleste drar på lengre kjøreruter, for eksempel en biltur til Sverige, men om elbilene ikke fortsetter med fordelene sine, så ser jeg ikke store poenget. 2 Lenke til kommentar
Tror Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Jeg har både bensinbil og elbil, og var i sommer på bilferie med bensinbilen. Da slo det meg at det er lenge til jeg kommer til å ta med en elbil på bilferie. En ting det ikke snakkes så mye om, er fleksibiliteten en bensinbil gir. Man kan alltids mellomlade på langtur, og det er greitt å strekke på beina, men med bensinbil stopper jeg hvor og når jeg vil - uten å tenke på å måtte fylle/lade. Det finnes alltid en bensinstasjon, og det krever ikke planlegging i det hele tatt. For eksempel: I stedet for å måtte lade bilen på Dombås, og spise dårlig vegmat der, kan jeg stoppe 20 minutt før, og spise nydelig pizza på Avdemsbue. Dette hadde jeg ikke gjort med elbil, da det bare er 20 minutter mellom Avdemsbue og Dombås. Elbil får man til, men man må tilrettelegge i større grad for det når man er på tur. Det er jeg ikke klar for, ennå. Når man er på bilferie er turen en stor del av ferien. Å måtte stoppe på spesifikke ladestasjoner ødelegger store deler av poenget for min del. 5 Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) I denne artikkelen er det snakk om en El bil med fornuftig pris og en rekkevidde som skal tilfredsstille kanskje 60-70% av de som kjører på veiene. Vil du ha større frihet, tilhengerfeste og mulighet til å stoppe stort sett når du føler for det så må du opp i dyrere El biler. Feks Tesla model 3 den hadde nok innfridd mye av det IKI of Tror savner. Ladestasjoner er ekstremt utbret og vil bare bli mere så. Slik at om det ikke allerede er et ladepunkt på den pizzaen ved Avdemsbue så vil det bli det. Faktisk om utviklingen fortsetter blir det bensin som må planlegge når de skal fylle bensin. Endret 6. august 2019 av MrFoss 6 Lenke til kommentar
Tror Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 MrFoss: Og det har du selvsagt helt rett i. Men vi er ikke der i dag. Som nevnt har jeg elbil, og den passer 95% av alt jeg trenger bil til. Det samme vil gjelde Zoe. Og de fleste skjønner at fremtiden er elektrisk. Det var nettopp at jeg har begge deler, som mange andre, at jeg innså hvor upraktisk det er med elbil på bilferie - i forhold til bensinbil. Tesla Model 3, eller andre dyre elbiler, hadde ikke hjulpet på det. Med bensinbilen trenger jeg aldri å tenke på hvor jeg skal lade, hvor langt jeg kan kjøre. Må jeg ha bensin, tar det 3 minutter å fylle, og jeg trenger ikke å kombinere det med et lengre stopp langs en av de store veiene. Det har jeg fleksibilitet til å ta et annet sted. Er det kun rene transportetapper, f.eks. mellom Trondheim og Oslo, blir det noe annet. Blir det ladestasjoner overalt, på palsser som Avdemsbue,slik at man ikke trenger å tenke på dette i det hele tatt, så blir det kun elbil for min del. Frem til det setter jeg nok for stor pris på friheten til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil, at jeg venter med å bytte ut bensinbilen. Denne friheten var også noe av grunnen til at jeg kjøpte bil, og ikke leier ved behov. 4 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Man vil nok gå fra bensinstasjoner til energistasjoner hvor alle vil tilby begge deler. Med over en kvart million elbiler nå er det nok marked for en slik utbygging uten subsidier, i hvertfall på hovedfartsårene mellom storbyene og populære turistveier. Endret 6. august 2019 av kilik 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) …men om elbilene ikke fortsetter med fordelene sine, så ser jeg ikke store poenget.Du har ikke regnet alle slitasjedelene. Solid bakdel med hybrid. Du har ikke regnet tid brukt på å fylle drivstoff. Bompenger, parkering og ferger må du innom hvis du bor i Norge, og allermest hvis du faktisk kjører de langturene du snakker om. Du må også nødvendigvis regne elektrisitetskostnader på hybriden. Det er totalt latterlig å regne alt over 390 som leiebilland. Gjør som du vil, men ikke lat som om folk ikke stopper en enste gang på 390 km. Det som faktisk skjer er at folk som har slike behov kjøper elbil med lengre rekkevidde. 1kW/t ligger mer på ~50 øre. Jeg betalte aldri mer enn 56 i fjor på fastpris. Skal du regne 17 på drivstoff, så regn for all del med noen som holder øye med spottpris og lader når det er gunstig/på jobb. Elbilfordelene vil holde seg sett imot fossilbil, uansett type. Det kan godt bli dyrere å kjøre elbil, men du kan ta deg faen på at den dagen det skjer så blir det enda dyrere å kjøre fossilt. Syns om det hva man vil. Både fra myndighetshold, og rent naturlig skjer dette, fordi fossilt taper stand i nysalg. Det blir dyrere å drive verksted og bensinstasjon når det er færre kunder. Endret 6. august 2019 av Spetsnaz 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Har du now regnestykke på hvor ofte jeg kan leie en tilsvarende bil før det lønner seg å beholde bensinbilen? Om jeg betaler 300.000 for en elbil, eller 300.000 for en bensinbil. Hvor mange ganger i året må jeg leie en bensinbil til 3000 kr dagen, før utgiftene til elbilen ligger likt med utgiftene på bensinbilen? Det å mellomlade er heller ikke en god løsning for tiden, ettersom dette tar for lang tid. Om de får gjennom hurtigbytte av batterier så hadde det vært bedre. Elles vil jeg nevne at veiene mellom nord og Sør-Norge er i topp stand for øyeblikket. Helt ny asfalt og 2,5-4 felt breie. Helt tipp-topp er de vel ikke ennå. Kjørte fra Oslo til Hunderfossen i helga, og forbi Hamar var det masse veiarbeider. Hadde sikkert unngåt det om man velger iksvei 3 istedet for E6, men blir ikke forundret om man støter på endel veiarbeider på vei nordover, nesten uansett hvilken rute man velger. Er også noe arbeide på gang på E6 ved Jessheim Nord rett etter avkjøringen til Oslo lufthavn, og forbi rampen ved Mogreina. ;-) Her er forresten link til vegvesenets kart over pågående arbeider: https://www.microsoft.com/nb-no/store/config/Surface-Pro-6/8ZCNC665SLQ5?crosssellid=surfacefamily3a&selectedColor=000000&preview=&previewModes= Lenke til kommentar
Iki Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 …men om elbilene ikke fortsetter med fordelene sine, så ser jeg ikke store poenget.Du har ikke regnet alle slitasjedelene. Solid bakdel med hybrid.Du har ikke regnet tid brukt på å fylle drivstoff. Bompenger, parkering og ferger må du innom hvis du bor i Norge, og allermest hvis du faktisk kjører de langturene du snakker om. Du må også nødvendigvis regne elektrisitetskostnader på hybriden. Det er totalt latterlig å regne alt over 390 som leiebilland. Gjør som du vil, men ikke lat som om folk ikke stopper en enste gang på 390 km. Det som faktisk skjer er at folk som har slike behov kjøper elbil med lengre rekkevidde. 1kW/t ligger mer på ~50 øre. Jeg betalte aldri mer enn 56 i fjor på fastpris. Skal du regne 17 på drivstoff, så regn for all del med noen som holder øye med spottpris og lader når det er gunstig/på jobb. Elbilfordelene vil holde seg sett imot fossilbil, uansett type. Det kan godt bli dyrere å kjøre elbil, men du kan ta deg faen på at den dagen det skjer så blir det enda dyrere å kjøre fossilt. Syns om det hva man vil. Både fra myndighetshold, og rent naturlig skjer dette, fordi fossilt taper stand i nysalg. Det blir dyrere å drive verksted og bensinstasjon når det er færre kunder. Som sagt. Flere ferger og bomstasjoner krever allerede at elbiler betaler. Politikerne er for øyeblikket ganske opptatte med å få elbilene til å betale like mye som bensinbiler. Hva gjelder tiden det tar å fylle drivstoff så tar det mellom 15 og 1 time på en Renault Zoe. Hvor 15 er anbefalt. 17 kr for bensin er til din opplysning over gjennomsnittet i Norge, mens strømprisen jeg oppga var den strømleverandørene selv oppgir som årsgjennomsnitt. Hva gjelder priser ellers, så vet jeg ikke hvor fort du må fikse på en 2020 Renault Zoe, men en Tesla s ligger på omtrent samme nivå som en BMW M5. 2 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Det er fra kommunalt hold der man taper inntekter fordi for mange har elbilfordelen. Jeg tenker vi venter til etter valget før det blir lansert nye avgifter og vi igjen kan gjøre opp status. Det mest rasjonelle er å tro at differansen forblir ihvertfall det den er for små elbiler. Det er klart at fossilbil gjør seg bedre konkurransemessig der den ikke er i konkurranse med tog, altså Troms og Finnmark. Skal man alltid styggllangt, til alle døgnets tider, så er det også i favør av fossilbil. Tesla S ligger på ingen måte på samme nivå i slitedeler, styrekuler, dekk på grunn av negativ kamber bak, litt feil med dørlåser og sikring på de tidligere, Ei heller i andre feil.https://www.cars.com/research/bmw-x5/recalls/ There are currently 57 recalls for your vehicle. Ei heller i kostnad. Ei heller er det like enkelt å i det hele tatt holde en X5 på veien like lenge. Ei heller i verditap. De første X5-ene hadde latterlig mye feil og gikk istykker lett, total krise i terreng. Fossilbiler taper ytelse, og det gir ikke mening å bytte alt av drivlinje. Er det diesel så får man ikke kjøre inn i Bergen om vinteren. Det er en grunn til at folk kjøper nettopp model S og X, og ikke 6-serie stasjonsvogn, eller x5. Det nye er at også i billigsegmentet er det billigere å hoppe på en elbil for en nå overkommelig startpris. https://www.ssb.no/elkraftpris/ 55,2øre per kWh er gjennomsnittsprisen på elektrisitet for husholdninger, eksklusiv avgifter og nettleie (vi antar her at man eier hus hvis man har elbil…) https://no.globalpetrolprices.com/Norway/gasoline_prices/ 17kr er ett øre over gjennomsnittet etter disse tallene, noe som igjen betyr at man har et snevert tidsrom å fylle for gjennomsnittspris eller lavere. Her må vi også ta utgangspunkt i at kraftprisene er mye det de er, samt at drivstoffsavgiftene i bilens levetid, kjøpt ny i 2019, kommer til å endre seg til nok et utgiftsgap mot elbil. Endret 6. august 2019 av Spetsnaz 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) 2.200, 3000 pr. dag for en leielbil? Yaris tom nevnt som 2.200 pr.dag? Har aldri betalt over 1k pr.døgn for A3, Golf, V40 når jeg har tatt en tur nordover og ikke synes det er så kjekt å kjøre 1.200km en vei (som jeg gjorde i yngre år). Med billig fly + leiebil + rimelig hotell så er det *billigere* enn å kjøre tur/retur+on-premise-sight-seing og bo i telt. Med egen bil (diesel inkludert). Ikke er det sååå stas å kjøre 1000vis av kilometer på en kjeeeeeedlig vei man har kjørt x ggr før. Nye Zoe kan godt bli en vinner til den prisen + rekkevidde + de specs jeg ser den har. PS/Edit:At noen elsker å sitte i bil/kjøre i timesvis uten pauser er jeg klar over. I yngre år var det om å gjøre å komme fortest mulig fram og forbi alle som somlekjørte bak trailere/henger-folket.Har vokst fra det heldivis. Endret 6. august 2019 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 2.200, 3000 pr. dag for en leielbil? Yaris tom nevnt som 2.200 pr.dag? Har aldri betalt over 1k pr.døgn for A3, Golf, V40 når jeg har tatt en tur nordover og ikke synes det er så kjekt å kjøre 1.200km en vei (som jeg gjorde i yngre år). Med billig fly + leiebil + rimelig hotell så er det *billigere* enn å kjøre tur/retur+on-premise-sight-seing og bo i telt. Med egen bil (diesel inkludert). Ikke er det sååå stas å kjøre 1000vis av kilometer på en kjeeeeeedlig vei man har kjørt x ggr før. Nye Zoe kan godt bli en vinner til den prisen + rekkevidde + de specs jeg ser den har. PS/Edit: At noen elsker å sitte i bil/kjøre i timesvis uten pauser er jeg klar over. I yngre år var det om å gjøre å komme fortest mulig fram og forbi alle som somlekjørte bak trailere/henger-folket. Har vokst fra det heldivis. Prisen for leie av en Yaris var det jeg fikk opp etter å ha søkt etter ledige biler på noen forskjellige steder gjennom avis bilutleie. En Ford focus tok de 3000 kr for. Det kan godt være man finner billigere, og bedre, biler men så var dette da bare en hurtig sammenligning da det ikke så ut som man ville få noe svar på hvor mye man måtte kjøre før det lønner seg med bensinmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå