Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på hjemmekontor ved flytting av lokaler

djgudleif

Anbefalte innlegg

I dag har jeg en jobb som er åpen for hjemmekontor.

Dvs man må varsle, og som regel ha en saklig grunn.

Jeg bor 8 minutter unna jobb og har en fin, skjermet vindusplass på kontoret så jeg ser ikke råd for å be om det.

Nå er det slik at lokaler skal flyttes og da får jeg 20 minutters kjøring, attpåtil gjennom bomringen.

Jeg flyttet nærme jobb fordi det var praktisk. Nå viser det seg også at det nye lokalet ikke har parkering for alle så man må eventuelt betale for gjesteparkering. Det medfører at jeg må ta buss, men fra meg er det tre bussbytter så det kan ta opp til 40 minutter.

Finnes det rettigheter som gjør at jeg kan få utvidet hjemmekontor-tilbud (f.eks en fast dag i uken) eller er det bare sånn man forhandler selv? Hvilke bestemmelser gjelder for den ansatte ved flytting av lokaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter AML § 10-2, tredje ledd så har du rett på fleksibel arbeidstid dersom det kan gjennomførast utan vesentleg ulempe for virksomheita.

Bestemmelsen omtalar ikkje heimekontor, men det burde i prinsippet ikkje være så stor forskjell på å kunne jobbe heimaifrå og det å kunne jobbe f.eks. om kveldane i staden for vanleg kontortid.

Ellers så er dette eit spørsmål om kva som er avtalt og kva dere blir enige om.

Her burde det være mulig å oppnå ein avtale om f.eks. å lempe på det interne kravet om sakleg grunn for å kunne ha heimekontor, eller ein økonomisk kompensasjon.

Andre alternativ kan være å bli enige om korleis parkeringsplassane skal brukast (kanskje du kan få ein plass reservert for deg?), eller gjere avtale om at arbeidsgiver dekker parkeringsutgiftene for dei arbeidstakarane som det ikkje er parkeringsplass til.

Når det gjeld flytting av arbeidssted så vil dette ligge under arbeidsgivers styringsrett så lenge endringa ikkje er så stor at den går utanfor styringsretten.

Kvar grensa går er ei vurderingssak, men typisk har ein lagt til grunn at dersom oppmøteplassen blir flytta meir enn 30 km eller den tilsette får meir enn ein time reisetid kvar veg så vil endringa falle utanfor styringsretten. Dersom dette ligg utanfor styringsretten så må arbeidsgiver gi deg ei endringsoppsigelse (som har same saklegheitskrav som vanleg oppsigelse) der du får beskjed om at jobben du har i dag vil forsvinne, men at du i staden kan få ein anna jobb på ny oppmøteplass og med nye lønns og avtalevilkår.

Ei aukning i reisetid på 12 minutt vil nok ligge godt innanfor styringsretten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter AML § 10-2, tredje ledd så har du rett på fleksibel arbeidstid dersom det kan gjennomførast utan vesentleg ulempe for virksomheita.

Bestemmelsen omtalar ikkje heimekontor, men det burde i prinsippet ikkje være så stor forskjell på å kunne jobbe heimaifrå og det å kunne jobbe f.eks. om kveldane i staden for vanleg kontortid.

Men fleksitid betyr vanligvis at man kan jobbe mellom f.eks 7 og 17, ikke at man kan jobbe på kvelden. Videre har man ofte kjernetid hvor det forventes at alle er til stede. Fast hjemmekontor er mye større endring enn å ha fleksitid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...