Gå til innhold

Mye rekkevidde for pengene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Forsåvidt, men det bør holde for de fleste som lader hjemme. Man får ladet ca 40 kWh på 12 timer.

 

Joda, jeg har ikke noe mer selv grunnet en liten inntakssikring, og jeg har enda til overs at det har vært ett problem at ladingen går for sakte, med effekttariffer like rundt hjørne og ville jeg nok ikke ladet med noe mer uansett. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det er en ladekladd med en modulær sak slik du kan bytte mellom Schuko kontakt og type 2 kontakt, som gjøre både lading med type 2 kontakt og schuko kontakt til mode 2 lading? Tror jeg  :confused:

 

Med andre ord, om jeg kommer til ladestasjonen jeg har hjemme med meg selv med fastmontert type 2 kontakt via IT nett vil det ikke funke, du må gjennom denne spesielle ladekladden for at det skal fungere.

 

edit:

Det gjør jo og at du ikke vil kunne lade med mer en 3,6 kw dersom du har IT nett hjemme hos deg selv, som i seg selv er ganske kjip fart.

 

Nå bruker vel de fleste noe annet enn Schuko straks man skal over 3,6 kW, da det krever egen ladeboks. Lovlig tilkobling mot Schuko krever 16 A sikring med overspenningsvern som er redusert til 10 A utnyttbart. Dette gjelder på 1-fase anlegg.

 

Installerer man en industrikontakt (rød eller blå), kan man få støtte for 16 A direkte. For alt annet må man som sagt ha hjemmelader, og da vil det normale være å bruke type 2 - kabel. Også dersom man skal støtte 3-fase-lading:

 

Dette er de vanligste Type 2-uttakene

3,7 kW: Dette uttaket har 16 A tilgjengelig på én fase. Nyttig for biler med énfase-lader, som kan trekke opptil 16 A (f. eks. 3,7 kW lader).

7,4 kW: Dette uttaket har 32 A tilgjengelig på én fase. Nyttig for biler med énfase-lader, som kan trekke opptil 32 A (f. eks. 6,6 kW lader).

11 kW: Dette uttaket har 16 A tilgjengelig på hver av tre faser. Har man en énfase-lader så kan man altså ikke trekke mer enn 16 A / 3,7 kW maksimum, fordi man kan bare nyttiggjøre seg av én av de tre fasene.

22 kW: Dette uttaket har 32 A tilgjengelig på hver av tre faser. Her kan man trekke 32 A per fase, som er nyttig for f.eks. en énfas 6,6 kW-lader. Dette er tilleggsutstyr på elbiler som Nissan LEAF/e-NV200, Kia Soul og BMW i3. Aller mest kan Tesla Model S og Renault Zoe trekke (22 kW).

43 kW: Dette uttaket har 63 A tilgjengelig på hver av tre faser. Hvis man har en 43 kW lader ombord i bilen (kun Renault Zoe fram til våren 2015), lader man med hurtigladehastighet.

https://elbil.no/kontaktene-man-bruker-med-elbil/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det el-stasjonsvogner i det hele tatt?

 

Jeg går ut i fra at du ikke snakker om Tesla Model X eller Nissan E-NV200?

 

Skoda kommer med en til neste år. Men det store spørsmålet er pris og tilgjengelighet da

(Det er ikke kupe versjonen (som sees på bilene her) som kommer først, men en med suv rumpe)

 

Stikord er 4,66m, 4x4, 500 wltp og hengerfeste

https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881

Lenke til kommentar

Lovlig tilkobling mot Schuko krever 16 A sikring med overspenningsvern som er redusert til 10 A utnyttbart.

 

Nei, lovlig tilkobling mot schuko krever høyest 10 ampere sikring med jordfeilvern type B samt overspenningsvern.

 

Ellers lurer jeg på om du mente det var noe galt i det jeg skrev? 

Lenke til kommentar

Nei, lovlig tilkobling mot schuko krever høyest 10 ampere sikring med jordfeilvern type B samt overspenningsvern.

 

Ellers lurer jeg på om du mente det var noe galt i det jeg skrev? 

 

Du skrev i editert tekst dette:

 

"Det gjør jo og at du ikke vil kunne lade med mer en 3,6 kw dersom du har IT nett hjemme hos deg selv, som i seg selv er ganske kjip fart."

 

Mitt poeng med kommentaren var å påpeke at med Schuko, så får du uansett ikke mer enn dette. Begrensningen i kabelen er derfor irrelevant uansett. Skal du ha større ladefart hjemme, så skal det ikke benyttes Schuko, men Type 2 mot ladeboksen eller industrikontakt.

 

Mulig jeg husker feil fra det som har blitt skrevet om lading via Schuko, men vi er ihvertfall enige om forskriften krever at belastningseffekten/kursen skal begrenses til 10 A, og skal være på egen kurs og med jordfeilbryter.

 

Hvorvidt kursen er 10 A eller 16 A, er sånn sett relativt uviktig for de som ikke skal skru opp dette selv, men man skal overlate dette til en elektriker som skal kunne dette. Min feil, om det er feil, er at jeg hadde oppfattet at dette skulle gjøres på utstyr som skal tåle 16 A.

Lenke til kommentar

Du skrev i editert tekst dette:

 

"Det gjør jo og at du ikke vil kunne lade med mer en 3,6 kw dersom du har IT nett hjemme hos deg selv, som i seg selv er ganske kjip fart."

 

Mitt poeng med kommentaren var å påpeke at med Schuko, så får du uansett ikke mer enn dette. Begrensningen i kabelen er derfor irrelevant uansett. Skal du ha større ladefart hjemme, så skal det ikke benyttes Schuko, men Type 2 mot ladeboksen eller industrikontakt.

 

Mulig jeg husker feil fra det som har blitt skrevet om lading via Schuko, men vi er ihvertfall enige om forskriften krever at belastningseffekten/kursen skal begrenses til 10 A, og skal være på egen kurs og med jordfeilbryter.

 

Hvorvidt kursen er 10 A eller 16 A, er sånn sett relativt uviktig for de som ikke skal skru opp dette selv, men man skal overlate dette til en elektriker som skal kunne dette. Min feil, om det er feil, er at jeg hadde oppfattet at dette skulle gjøres på utstyr som skal tåle 16 A.

 

Da tror jeg vi bare snakker litt rundt hverandre, poenget mitt var at du ikke vil kunne lade med mer en 3,6 kw med en ny Zoe hjemme uansett hvilken kontakt du bruker dersom du har IT Nett, da lading både gjennom schuko og type 2 kontakt vil måtte gå gjennom en separat ladekladd som har innebygd skilletrafo for at bilen skal kunne lade over IT nett. På den måten blir det på sett og vis den samme mode 2 lading selv om du bruker type 2 kontant til en fastmontert ladeboks som normalt sett ville utløst mode  3 på andre biler hvor en eventuell effektbegrening ville vært i bilens interne lader istedenfor en separat ladekladd.  Men selve schuko ladingen tipper jeg fortsatt vil være begrenset til max  2-2,3 kw. 

 

En schuko kontakt tåler ikke kontinuerlige laster over 10 ampere uten at du risikerer varmgang og deformering av klemmene som holder støpselet på plass, derfor sier de siste forskriftene at høyeste tiltatt vern på en schuko kontakt tiltenkt el-bil lading er på 10 ampere selve schuko kontakten er som regel godkjent for 16 ampere laster, men ikke kontinuerlig over flere timer.  Det som og er svært viktig som blir oversett av svært mange er at jordfeilvernet må være type B da dette vil trigge på en DC jordfeil som et type A vern som er vanligst i norske  husstander ville oversett og du vil kunne risikere at DC feilstrømmen slår ut alle jordfeilvern i installasjonen.  DSB har ganske klare retningslinjer på alt på dette 

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

 

Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). 

 

PS. Jeg er elektriker som skal kunne dette :) 

Lenke til kommentar

Hva menes med kontinuerlig her? Hvor langt tidsrom er det snakk om, konkret?

 

En kontinuerlig belastning er en belastning over lang tid, som ved lading av en elbil eller for å dra inn noe som kanskje er litt mer kjent for hvermansen en varmtvannsbereder som fra 2014 av faktisk har en øvrige grense på 1,5 Kw ved tilkobling schuko kontakt.

 

Om du ønsker en definisjon av timer og minutter av hva som menes med kontinuerlig tror jeg ikke du finner den informasjonen da beskrivelsen i seg selv er god og forstålig nok for de fleste.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg syns det er veldig praktisk å angi tid i kjente enheter som time, minutt, sekund osv. Det samme gjelder spenning, strøm, lengde, areal osv. "lang" er veldig åpent for tolkning. Hvorfor ikke bare bestemme en tid, og ferdig med det? Er det noe å tape på å lage en definisjon? F.eks er sikringer ganske godt definert, både mht. tid og strøm. Du vil aldri en finne en sikring som tåler "ganske høy" strøm over "relativt lang" tid.

 

Hva er rotproblemet med å kjøre 16 A i en schuko? Er det varmgang? 

Lenke til kommentar

Jeg syns det er veldig praktisk å angi tid i kjente enheter som time, minutt, sekund osv. Det samme gjelder spenning, strøm, lengde, areal osv. "lang" er veldig åpent for tolkning. Hvorfor ikke bare bestemme en tid, og ferdig med det? Er det noe å tape på å lage en definisjon? F.eks er sikringer ganske godt definert, både mht. tid og strøm. Du vil aldri en finne en sikring som tåler "ganske høy" strøm over "relativt lang" tid.

 

Hva er rotproblemet med å kjøre 16 A i en schuko? Er det varmgang? 

 

Nå er det ikke jeg som skriver foreskriftene så jeg kan dessverre ikke gjøre noe med det, uavhengig av definisjonen kontinuerlig last er spesifikke bruksområder definert godt i foreskriftene som ved Elbil lading og VVT hvor en har klinkeklare retningslinjer for hvordan denne installasjonen skal være. 

 

Problemet med å kjøre en kontinuerlig 16 Amp last på en schuko er varmgang ja, de takler en 16 amp last en kort periode dersom du skulle kjøre en kjøkkenmaskin, støvsuger eller lignende som potensielt kan trekke 16 amp, derfor er schuko ofte merket 16 amp. Et annet problem med schuko kontakten er klemmene som holder støpselet på plass og leverer strøm over tid vil bli deformert ved for høye temperaturer og mekanisk slitasje som igjen gir enda dårligere kontakt og ledeevne, derfor er i utgangspunktet en schuko en svært dårlig egnet kontakt for elbil lading hvor en gjerne trekker en kabel inn og ut en gang eller to om dagen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...