Gå til innhold

Mye rekkevidde for pengene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nye Zoe-modell blir derimot ikke levert med veggmontert hjemmelader inkludert i prisen, slik som den utgående modellen."

 

Vil det si at den støtter 230V IT-Nett å ikke bare TN-Nett slik som de forrige modellene? Vurderte Zoe, men kjøpte istede Leaf pga dårlig lade løsning på Zoe. Man måtte ha med en portabel trafo til 19.000kr for å lade på 230V IT og den ladet kun på 16A.

Endret av Ørjan Gamst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mangler el-stasjonsvogner som er konkurransedyktige på pris og rekkevidde.

 

Finnes det el-stasjonsvogner i det hele tatt?

 

Jeg går ut i fra at du ikke snakker om Tesla Model X eller Nissan E-NV200?

Nei det er dårlig foreløpig. Kan ikke si å ha hørt om noe heller. Teknisk sett er Nissan Evalia en grei familiebil, men har so som so med rekkevidde (200km blandet kjøring).

 

VW Passat med beskjeden elmotor og passe stort batteri skulle man tro ville slå an i Norge. Vi får se om det er mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vil det si at den støtter 230V IT-Nett å ikke bare TN-Nett slik som de forrige modellene?

Slik jeg har forstått det, støtter den nye modellen både lading på IT-nett og DC-hurtiglading.

Lenke til kommentar

"Nye Zoe-modell blir derimot ikke levert med veggmontert hjemmelader inkludert i prisen, slik som den utgående modellen."

Frem til nå har inkludert hjemmelader vært en dyd av nødvendighet for å 'kamuflere' det kjedelige faktum at bilen ikke kan lade hos de 2/3 av norske husstander som har IT-nett hjemme uten at man har egen skilletrafo.

 

Egentlig ganske snedig gjort, du tar en klar ulempe(krever TN-nett) og gjør den til en slags fordel ved at alle biler selges med ladepunkt og at selger bekoster skilletrafo der det er nødvendig. :)

 

 

Vil det si at den støtter 230V IT-Nett å ikke bare TN-Nett slik som de forrige modellene? Vurderte Zoe, men kjøpte istede Leaf pga dårlig lade løsning på Zoe. Man måtte ha med en portabel trafo til 19.000kr for å lade på 230V IT og den ladet kun på 16A.

Den nye modellen skal støtte IT-nett ja men jeg har ikke funnet ut hvordan ennå. De få ryktene jeg har hørt går på at ladekladden har skilletrafo innebygd, altså noe ala løsningen fra Zaptec.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har Zoe aktiv temperaturkontroll på batteriet?

Ja. Bilens varmepumpe brukes aktivt for å forhindre at batteriet blir for varmt. Muligens på bekostning av komfort, hvert fall første modellen så hadde varmepumpa bare en 'kanal' så om batteriet trengte kjøling under hurtiglading ville ikke kupeen få varme/kjøling. :)
Lenke til kommentar

"Nye Zoe-modell blir derimot ikke levert med veggmontert hjemmelader inkludert i prisen, slik som den utgående modellen."

 

Vil det si at den støtter 230V IT-Nett å ikke bare TN-Nett slik som de forrige modellene? Vurderte Zoe, men kjøpte istede Leaf pga dårlig lade løsning på Zoe. Man måtte ha med en portabel trafo til 19.000kr for å lade på 230V IT og den ladet kun på 16A.

 

Ja det netyr bare at TU ikke har lagt ut all info. Det følger med en kabel som takler begge nettene. Den leveres med både schuko og type 2 kontakt, og kan brukes på laderæing inntil 3,6kW.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Slik jeg har forstått det så følger det med en nødlader (schuko lader) som støtter IT nett, selve laderen internt i bilen støtter fortsatt kun TN nett.

Så man kan fortsatt ikke lade med Type 2 Mode 3 hjemmelader på IT-nett uten trafo?

Lenke til kommentar

Så man kan fortsatt ikke lade med Type 2 Mode 3 hjemmelader på IT-nett uten trafo?

 

I utgangspunktet ikke nei. Men jeg har prøvd å leste meg litt opp på det, dette er hva som står skrevet i en anne TU artikkel om samme bilen : https://www.tek.no/artikler/nye-renault-zoe-far-storre-batteri-og-hurtiglading/467883

 

 

Utfordringen med å lade på IT-nett, som vi har mye av i Norge, skal også være løst med en ny medfølgende ladekabel som lar bilen lade både med type 2- og vanlig stikkontakt. Tidligere har boliger med IT-nett måttet ha en egen ladeboks for å kunne lade Zoe. 

 

Så det følger kanskje med en slags lader med skilletrafo som en kan bruke gjennom både vanlig schuko og type 2? Finner ikke offesielle kilder dog...

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her er fra sidene til Renault: "Nye ZOE leveres også med en ny ladekabel for lading i både IT og TN-nettverk og som har både Schuko- (2,1kw) og Type 2- (3,6kw) kontakt." Jeg ble ikke noe klokere av det. Det må da være en kabel for Type 2 Mode 3 lading og en for Schuko med ladekladd?

Lenke til kommentar

Tipper det er en ladekladd med en modulær sak slik du kan bytte mellom Schuko kontakt og type 2 kontakt, som gjøre både lading med type 2 kontakt og schuko kontakt til mode 2 lading? Tror jeg  :confused:

 

Med andre ord, om jeg kommer til ladestasjonen jeg har hjemme med meg selv med fastmontert type 2 kontakt via IT nett vil det ikke funke, du må gjennom denne spesielle ladekladden for at det skal fungere.

 

edit:

Det gjør jo og at du ikke vil kunne lade med mer en 3,6 kw dersom du har IT nett hjemme hos deg selv, som i seg selv er ganske kjip fart.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det gjør jo og at du ikke vil kunne lade med mer en 3,6 kw dersom du har IT nett hjemme hos deg selv, som i seg selv er ganske kjip fart.

Forsåvidt, men det bør holde for de fleste som lader hjemme. Man får ladet ca 40 kWh på 12 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...