mfb Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Hei. Har kjøpt en ny laptop til moren min https://www.komplett.no/product/1118907/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/asus-f505za-156-fhd-matt#productinfo Jeg installerte alt på den i dag, og alt fungerer som det skal; lyd, skjerm, oppstart, internett, usb, hdd. Derimot skulle jeg koble pc til tv via hdmi, og det kommer ikke noe bilde. Jeg forsøkte med samme hdmi kabel og utgang med get-boks og annen laptop, og det fungerer. Når jeg kobler til hdmi gir pcen lyd (samme lyd som når man kobler i minnepinne) og det står nederst til høyre på pcen at lyd går via hdmi, og pcen merker under skjerminnstillinger at den er koblet til en ekstern skjerm, og selv med "dupliser/utvid/vis kun på ekstern", så kommer det ikke noe bilde. Føler jeg har forsøkt alt, og har til og med oppdatert amd radeon til nyeste driver uten effekt. Ryzen 5 2500U/Radeon Vega 8 Jeg mistenker derfor at selve hdmi-kontakten på pc'en er defekt. Kan det være noe annet, en enkel løsning? eller burde jeg returnere pc til komplett og reklamere? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 (endret) Det vanligste problemet med dette er at PC sender default ut et signal/oppløsning TV ikke funker med. Har du prøvd å slå på TV etter at PC/HDMI er tilkoplet. Endret 4. august 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
mfb Skrevet 4. august 2019 Forfatter Del Skrevet 4. august 2019 Forsøkte det nå, men funket ikke... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 (endret) Tven funker med andre PCer da? Prøvd flere HDMI innganger? Om UHD Colour er av eller på kan det ha noe å si på samsung tver f.eks. Endret 4. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
mfb Skrevet 4. august 2019 Forfatter Del Skrevet 4. august 2019 funker med annen laptop og get-boks, forsøkt alle hdmi-innganger også. Det er for øvrig en gammel toshiba tv, sikkert 10 år gammel, men funker fortsatt bra nok for moren min. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 (endret) funker med annen laptop og get-boks, forsøkt alle hdmi-innganger også. Det er for øvrig en gammel toshiba tv, sikkert 10 år gammel, men funker fortsatt bra nok for moren min. Da antar jeg at den bare er 720p? PCen pusher sikkert minst 1080p som tven ikke kan vise. Prøvd å skru ned oppløsningen på utgangen? Endret 4. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
mfb Skrevet 4. august 2019 Forfatter Del Skrevet 4. august 2019 Tven støtter 1080... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Mulig den nye laptopen har høyere oppløsning, som TVen ikke støtter? Prøv å sett ned laptop-oppløsningen til 1080p. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 4. august 2019 Forfatter Del Skrevet 4. august 2019 den har kun 1080p, så forstår ikke hva problemet kan være. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 (endret) Utgangen kan jo alikevell prøve å gi ut 4K som moderne tvenr gjerne ønsker. Test den iallefall mot en annen tv/skjerm før du konkluderer. Noen pcer prøver å gi ut signalet på 29Hz osv som tver heller ikke alltid støtter. Vær sikker på at du sender ut signal på 60Hz. Endret 5. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Siden 90-tallet har skjermer og skjermkort kommunisert for å finne ut hvilke oppløsninger som støttes så dette er neppe problemet. Men har selv hatt store problemer med AMD-grafikk og TV-er. Monitorer pleier å gå fint. Se om du kan sette et annet fargeformat. 4:2:2 f.eks. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 5. august 2019 Forfatter Del Skrevet 5. august 2019 Takker for mange og gode innspill. Skal prøve ut dette i morgen! Hvor endrer jeg alle disse innstillingen? Er det i radeon sin programvare, eller i windowsmenyen? For å endre fargeformat, hz, oppløsning osv igjen, takk for svar! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Har TVen en mode for input = pc så prøv denne modusen på tven. Satt til PC vil de aller fleste tver ikke gjøre noen «tv-prossesering» av signalet men ta det som det er. Slå av og på clone mode (duplicate) med windows tast + p til du får skjermbilde. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Takker for mange og gode innspill. Skal prøve ut dette i morgen! Hvor endrer jeg alle disse innstillingen? Er det i radeon sin programvare, eller i windowsmenyen? For å endre fargeformat, hz, oppløsning osv igjen, takk for svar! Muligens begge plasser, men se i radeon settings først. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 (endret) Det er mange som har fått problemer med HDMI til tv'er i Windows, så det er er et kjent problem. Jeg bytta nå ved siste oppdatering fra Windows til verson 1903 og fikk samme problem, at tv'en ikke blir dektert. Har prøvd mye, til og med byttet skjermkort uten at det hjalp, skal skaffe en DisplayPort kabel og se om det fungerer. Her har du forskjellig måter og prøve deg frem på for å se om du får koblet til via hdmi. Endret 8. august 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå