Gå til innhold

Hjelp til arbeidsstasjon laptop

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått en liste med hvilke specs jeg trenger på en skolepc. prisklasse 15-20 000. Håper noen her inne kan hjelpe meg med det.

Krav:

• Administratorrettigheter på PC’en
• Min. 15” skjerm
• Windows 10
• Minst Intel i7 eller xeon-prosessor, eller tilsvarende
• Min. 16 GB RAM
• Mulighet for kablet tilkopling til internett
• HDMI-kopling

• Min. 2 GB dedikert grafikkminne, Nvidia eller AMD (Med kun Intel-
grafikkort kan det skape problemer for BIM-programmene)

• Samlet harddiskkapasitet: Min. 256 GB SSD, til sammen min 1 TB

• Vi anbefaler ikke 4K-skjerm da denne ikke går så godt sammen med BIM-
programmer

Brukbart? :
https://www.komplett...540-156-full-hd

https://www.komplett...station-full-hd

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du får lite svar fordi cad programmer som regel er veldig spesialiserte med tanke på hva hardware de forskjellige utnytter best.

Skal du bygge en maskin for Revit er det ikke nødvendigvis samme valg man ville tatt som når man bygger for archicad. Begge er BIM.

Med samme mynt vil din workflow ha stor innflytelse på hvor kraftig maskin du trenger.

En selger som bare skal åpne moduler og gjøre småendringer eller notater kan fint jobbe på en rævva laptop, men det er vel på grensen til madness om en skal sitte mange lange timer å modellere, og enda verre om man har tenkt å kjøre tunge renders på en maskin med så elendig kjøling som laptop er kjent for å ha.

Den som egentlig kan hjelpe deg best er studielederen din som vet akkurat hva din workflow blir samt å lese om programmene du skal jobbe med og hva som anbefales. Skal du legge mye penger i en cad maskin så ville jeg hørt med ekspertene i det du skal jobbe i og ikke oss.

Laptop frarådes som regel da det som nevnt er dårlig kjøling slik at maskinen kan bli ustabil og det er (i min mening) absolutt nødvendig med mye skjermplass når en jobber. Man skal ha ett cad program på en skjerm, ett annet på skjerm nr to. På tre og evt fire pleier jeg å ha web browser/kataloger/file Explorer/pdm/oppgaver. Det blir vel problem med laptop regner jeg med.

Men du ha laptop, så må du.

Lenke til kommentar

Annet problem med videoredigering og CAD er lisensene ofte blir brukt opp etter første aktivering.

Nå kan det tenkes skolen leier ut pcer eller har en servere, ellers kan du prøve komplett\elkjøp som ofte gir åpenkjøp.

Eller så kan det være mulig å fjernstyre en annen pc? kun kjøpe laptop som har full HD skjerm 16 GB ram intel i5 5200u og 1 TB samsung 970 evo så gjør du selve oppgavene på serveren?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Annet problem med videoredigering og CAD er lisensene ofte blir brukt opp etter første aktivering.

Nå kan det tenkes skolen leier ut pcer eller har en servere, ellers kan du prøve komplett\elkjøp som ofte gir åpenkjøp.

Eller så kan det være mulig å fjernstyre en annen pc? kun kjøpe laptop som har full HD skjerm 16 GB ram intel i5 5200u og 1 TB samsung 970 evo så gjør du selve oppgavene på serveren?

Flere av CAD programmene har test versjoner man kan kjøre i 30 dager før man legger inn lisensen. Kommer også an om de benytter lisens nøkkel eller har dongel. Sistnevnte er det bare å flytte rundt fra maskin til maskin.

Vil anbefale noe over 1080p i oppløsning. Kjører selv DDS-CAD på en 1440P skjerm, med 4 år gammel Lenovo med i5-5200U, og har egentlig ikke veldig mye problemer med det. Flyter egentlig greit, selv om jeg gjerne skulle hatt en kraftigere PC (Men ikke funnet godt nok grunn til å overtale sjefen til det enda).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...