Gå til innhold

Franky krysset Den engelske kanal med svevebrett


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feilpostet? Dette hoverboardet går vel ikke på strøm?

 

Stemmer, dette svevebrettet er ikke elektrisk.

Han har nesten 40 liter jetfuel i ryggsekken, og måtte bytte sekk på en båt i kanalen. 

En vanlig båt kunne klart kryssingen med mye mindre enn 80 liter drivstoff, men ikke like raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Feilpostet? Dette hoverboardet går vel ikke på strøm?

 

Stemmer, dette svevebrettet er ikke elektrisk.

Han har nesten 40 liter jetfuel i ryggsekken, og måtte bytte sekk på en båt i kanalen. 

En vanlig båt kunne klart kryssingen med mye mindre enn 80 liter drivstoff, men ikke like raskt.

Hva om litt av denne informasjonen kunne kommet med i artikkelen. Dette skal liksom være et teknisk magasin og ikke VM i overfladiskhet. Vi ingeiører vil gjerne vite litt mer ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TU tror øyensynlig at ingeniører er fornøyd med at de legger ut interessante nyhetssaker som uredigerte notiser fra NTB. NTB er selvfølgelig tro til navnet sitt, og holder seg til telegramlengde på nyhetene.

 

Heldigvis finnes Google, og man kan google seg frem til å finne mer detaljer om Zapata, svevebrettet hans og forsøkene på kanalkryssing.

https://www.theguardian.com/uk-news/2019/aug/04/franky-zapata-crosses-channel-by-hoverboard-at-second-attempt

 

TEK skrev forøvrig litt om dette svevebrettet for 3 år siden:

https://www.tek.no/artikler/her-flyr-han-et-svevebrett-med-1000-hesters-jetmotorer/346429

Lenke til kommentar

 

Han har nesten 40 liter jetfuel i ryggsekken, og måtte bytte sekk på en båt i kanalen. 

 

har innbilt meg det var fallskjerm i ryggsekken, men det er det altså ikke.

 

Høyderekorden hans er visstnok 2,252 meter ifølge wikipedia

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, "svevebrett" og svevebrett, mannen tok bare den vanlige "jetpacken" og flyttet motorene ned.

 

Litt mer sofistikert enn det er det nok likevel.

De gamle jetpackene hadde rakettmotorer med hydrogenperoksid. Og om du syns jetkatta er tørst, så er ihvertfall rakettmotor det.

Utviklinga har vært fenomenal, på miniatyr turbojet.

Den første jeg hadde var en simjet fra tidlig 2000 tall, den hadde skyvekraft på 8 kg, og deltavingen den sto i hadde toppfart på svimlende 300 km/t.

 

Jettkattene i dag har skyvkraft på over 30 kg, uten vesentlig mer fysisk størrelse.

Flyene de driver går glatt over 500 km/t uten å være spesielt gearet for fart. Fartsflyene går over 700 km/t. At-sea-level!

 

4x30kg thrust, og da har man kanskje noe som kan løfte en mann?

Dette er ikke franskmannens ære riktignok. Men det har vært en enorm utvikling som har gjort dette mulig og dette er langt mer sofistikert enn jetpack.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Litt mer sofistikert enn det er det nok likevel.

De gamle jetpackene hadde rakettmotorer med hydrogenperoksid. Og om du syns jetkatta er tørst, så er ihvertfall rakettmotor det.

Utviklinga har vært fenomenal, på miniatyr turbojet.

Den første jeg hadde var en simjet fra tidlig 2000 tall, den hadde skyvekraft på 8 kg, og deltavingen den sto i hadde toppfart på svimlende 300 km/t.

 

Jettkattene i dag har skyvkraft på over 30 kg, uten vesentlig mer fysisk størrelse.

Flyene de driver går glatt over 500 km/t uten å være spesielt gearet for fart. Fartsflyene går over 700 km/t. At-sea-level!

 

4x30kg thrust, og da har man kanskje noe som kan løfte en mann?

Dette er ikke franskmannens ære riktignok. Men det har vært en enorm utvikling som har gjort dette mulig og dette er langt mer sofistikert enn jetpack.

Jeg er klar over H2O2 jetpacks, men de siste fra nylig tid bruker samme små gassturbinene som denne karen bruker.

Men som jeg sa er dette neppe "svevebrett", det ordet forbinder jeg automatisk med Back to the Future filmene.

Det eneste som skjedde her er at de urgamle ideene fra de tidligste VTOL-ene fra 60-70 tallet er gjort mindre og mer personlig om man vil, men akkurat som da akkurat som i dag gjenstår det uoverkommelige problemet med ekstrem drivstofforbruk. Så "svevebrett" blir like feil ord å bruke som å calle Thust SST en "bil".

Lenke til kommentar

Jeg er klar over H2O2 jetpacks, men de siste fra nylig tid bruker samme små gassturbinene som denne karen bruker.

Men som jeg sa er dette neppe "svevebrett", det ordet forbinder jeg automatisk med Back to the Future filmene.

Det eneste som skjedde her er at de urgamle ideene fra de tidligste VTOL-ene fra 60-70 tallet er gjort mindre og mer personlig om man vil, men akkurat som da akkurat som i dag gjenstår det uoverkommelige problemet med ekstrem drivstofforbruk. Så "svevebrett" blir like feil ord å bruke som å calle Thust SST en "bil".

F = M * a.

Jetmotorer henter mye fra F fra a, og lite fra M.

Effektivt i høy hastighet. Ineffektivt i lav hastighet :)

Lenke til kommentar

 

 

Han har nesten 40 liter jetfuel i ryggsekken, og måtte bytte sekk på en båt i kanalen. 

 

har innbilt meg det var fallskjerm i ryggsekken, men det er det altså ikke.

 

Høyderekorden hans er visstnok 2,252 meter ifølge wikipedia

7388.45 fot mener du. Kan jo ikke bruke elleville måleenheter som meter innen luftfart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...