fo2re Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Det er som sagt ekstremt få bussruter som går i 24 timer så det er uansett et helt verdiløst poeng. Når man designer en elbuss-løsning kan man inkludere strekk med pantograf slik at bussen lader i fart, man kan legge inn 15 minutters ladestopp på enden av ruten. Man kan tilpasse batteristørrelse, ruter og ladeeffekt etter sjåførenes kjøre- og hviletid osv osv. De ekstreme fordelene for bymiljø, kjørekomfort, driftskostnader osv osv er verdt mange og store kompromisser. Å plukke noen nøye utvalgte negative fakta og så legge det fram som om det er alle muligheters ende er ikke noe som overbeviser noen. Og jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt vil forsvare diesel. At man vil ta vare på to-takts båtmotorer og bensin V-8ere kan jeg til en viss grad skjønne, men diesel er noe raklende, stinkende, blodfattig og sjelløst herk. Ikke rart det er mange sure folk i trafikken, å måtte tilbringe flere timer om dagen i en dieselbil er en sørgelig skjebne. Dagen dieselmotorene hives på skrothaugen nærmer seg, det er herlig. Jeg har ikke forsvart Diesel busser i en eneste setning her, jeg bare lirer av meg fakta fra virkeligheten, som virker vanskelig å godta. Hvis man stikker huet litt utenfor ring 1 i Oslo, så vil man også oppdage at det er busser som kjører ekstremt lange turer hvor lading ikke er noe tema. Feks så finnes det busser som kjører 4 timer en vei eller mer. Kjent som Ekspressbusser. Og ser ingen har nevnt de, blir feks en buss som går fra Oslo til Rjukan forbudt på diesel? 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Jeg har ikke forsvart Diesel busser i en eneste setning her, jeg bare lirer av meg fakta fra virkeligheten, som virker vanskelig å godta. Hvis man stikker huet litt utenfor ring 1 i Oslo, så vil man også oppdage at det er busser som kjører ekstremt lange turer hvor lading ikke er noe tema. Feks så finnes det busser som kjører 4 timer en vei eller mer. Kjent som Ekspressbusser. Og ser ingen har nevnt de, blir feks en buss som går fra Oslo til Rjukan forbudt på diesel? Før eller senere blir de erstattet av batterielektriske. Vi begynner med det letteste først, i byene. Totalforbud for privatbiler drevet av diesel innenfor bykjernene kunne vi fått til om noen få år. Dieselskam, neste års moteord! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Vil ta mange år å bli kvitt dieselbilene, og dette har politikerne mye skyld i da diesel ble anbefalt 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Før eller senere blir de erstattet av batterielektriske. Vi begynner med det letteste først, i byene. Totalforbud for privatbiler drevet av diesel innenfor bykjernene kunne vi fått til om noen få år. Dieselskam, neste års moteord! Hva kaller du det når de er tom for råmateriell til batterier, som ikke er så mange år unna. Gruveskam? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 når de er tom for råmateriell til batterier, som ikke er så mange år unna. Tullepåstand. Er det Trump som har fortalt deg det? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Tullepåstand. Er det Trump som har fortalt deg det? Du som har Europarekorden i INNLEGG og er høyt og lavt får vel kanskje med deg noe av det du leser og svarer på også eller? Faktisk så er det flere bilprodusenter inkl 2 kjente i Korea som allerede sliter med å kunne levere bilene de har i bestilling, og enda så ser vi bare toppen av isfjellet, 2021 eskalerer det sykt med nye modeller, bare giganten VW har over 20 modeller på gang fra både VW, Skoda, Audi, Porsche m.m. Pynter på med litt tall til slutt. Dersom alle biler skulle være batterielektriske, så må det med andre ord bygges én ny fabrikk tilsvarende Gigafactory hvert år i 200 år, før vi får kapasitet til å bygge nok batterier, og først da – om 200 år – ville vi hatt god nok kapasitet til å elektrifisere hele årsproduksjonen, slik den er i dag. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Du som har Europarekorden i INNLEGG og er høyt og lavt får vel kanskje med deg noe av det du leser og svarer på også eller? Faktisk så er det flere bilprodusenter inkl 2 kjente i Korea som allerede sliter med å kunne levere bilene de har i bestilling, og enda så ser vi bare toppen av isfjellet, 2021 eskalerer det sykt med nye modeller, bare giganten VW har over 20 modeller på gang fra både VW, Skoda, Audi, Porsche m.m. Pynter på med litt tall til slutt. Dersom alle biler skulle være batterielektriske, så må det med andre ord bygges én ny fabrikk tilsvarende Gigafactory hvert år i 200 år, før vi får kapasitet til å bygge nok batterier, og først da – om 200 år – ville vi hatt god nok kapasitet til å elektrifisere hele årsproduksjonen, slik den er i dag. Er 200 fabrikker alt som skal til? Det er jo en lett overkommelig oppgave! Det er jo selvsagt ingen begrensning som sier det kun kan bygges 1 fabrikk i verden per år, det er en bare en klønete konstruksjon for å ha tulletallet "200 år" med. Teslas aller første tok fire år fra begynnelse til slutt. En aktør kan bygge flere i slengen, mange aktører kan bygge parallelt, etablerte aktører kan bygge om sine fossilfabrikker raskere enn å bygge nytt. Hvis 200 er alt som skal til kunne vi sikkert vært i mål på ti år. Veldig flotte tall, takk! Endret 10. august 2019 av OlaML 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Ja fo2re, kjernen av problemet er fabrikk-kapasiteten, så hvorfor legger du skylda over på råmateriell til batterier? Endret 10. august 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Er forresten en annen ting få snakker om, og det er elbil produsentene vil helst ikke selge en eneste elbil før 2020 eller 2021.Noen kjenner sikkert årsaken, og de som ikke gjør det er årsaken de rå co2 avgiftene som dukker opp om ikke lenge. Da er det jo mye bedre å selge SUV, luksus og sport som går på fossiler eller hybrider fram til den tid som de også tjener mer penger på.Er kun i dette bakvendtlandet hvor elbiler er rimeligere enn tilsvarende fossil modeller. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Og der var vel kjernen av problemet, viljen til å melke markedet med ICE kjøretøyer inntil en endring tvinger seg frem. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå