Gå til innhold

Statsministeren vil ha slutt på dieselbusser


Anbefalte innlegg

.. fordi de ikke klarer å skrive gode beskrivelser til anbudsprosesser.

 

- Laderne er svindyre fordi de velger høy effekt i stedet for batteribytte

- Nedetiden er høy fordi de lader i stedet for å gjøre raske batteribytter

- Rekkevidden er kort fordi de bruker batteriet til oppvarming, i stedet for å bruke vannbeholder til oppvarming

- Laderne blir ikke billigere av at de trenger mange av de fordi de kaster bort rekkevidde på oppvarming

- Batteriet er svindyrt fordi de kaster bort mye av kapasiteten på oppvarming av bussen, i stedet for å ha et vannbasert energilager til oppvarming

- Mindre kapasitet og plass kan enten skyldes en elendig beskrivelse og anbudsprosess, eller et bevisst valg om å ha flere busser for å øke antall avganger og minke folks ventetider på busstoppene.

- Det er urimelig at passasjerene og bilistene skal betale 40% mer for offentlig idioti. Gi idiotene sparken. Lei inn meg som konsulent for å kutte vekk et milliardbeløp. Det blir mye billigere for folk selv om jeg skriver regning med gaffel.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan Erna ta en telefon til Gottfried Heinzerling, fylkessamferdselsjef i Rogaland, og be fyrn skjerpe seg? For han r helt på kollisjonskurs med regjeringen her. Prøver å innfør trolleybuss (for da kan han bygg trikk) og saboterer alle innkjøp av batteribusser (som beviser at trikk er gammeldags).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Buss var tidligere et miljøvennlig alternativ. Med elbiler har busser mistet mye av sin legitimitet som miljøvennlig alternativ. Skal bransjen opprettholde støtte fra skattekroner kan den ikke gå noen annen vei enn utslippsfritt. Vi kan ikke være så fordømt naivkonservative at vi fortsetter med den gamle skitten mens kineserene har løst problemene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Aldri i verda om ein dieselbuss kjem opp i 50% verknadsgrad i noko som helst scenario.

pp.

Om man regner litt grovt kan man si at en 14 meters buss har en overflate på 150kvadratmeter. Ofte er det nok enkle glass men om man beregner 5 watt PR kvadrat PR grad er man nok ikke langt unna realistisk verdi.

 

Bussen kjører fra Oslo til Bergen og det er vinter. For å være snill antas 20 grader i bussen og -5 grader i snitt på turen. Over Hardangervidda er det nok betydelig kaldere.

 

Oppvarmings behov vil da være ca 20KW. Bussen bruker 3 liter PR mil og snittfart er 60km PR time. Volvo 9700 11 liter.

 

Det blir 18liter i timen eller 180Kw tilført. Motoren bruker 200gram PR kWh som gir gjennomsnitts ytelse 75KW.

 

Total bruker man da 75kw motor og 20kw varme. Summen blir 95kw arbeid og varme ut fra motoren. Totalvirkningsgrader blir da 52%. 95kw/180kw.Er det kaldere blir det høyere.

 

Skulle bussen ha gått på batteri ville ca 7kw gått til en varmepumpe ved samme temperatur.

 

Det er nok noen unøyaktige tall og jeg har ikke regnet ekstra kjøling pga vindhastighet rundt bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo får 70 elektriske busser ut året, Trondheim får 35.

 

Koster dobbelt så mye som dagens busser

Mindre kapasitet

Mindre plass

Kvar har du dette frå? Kvifor har dei kjøpt bussar med mindre plass enn dei gamle? Er det fordi dei ikkje har bruk for like store bussar når dei aukar frekvensen? Det har i alle fall ingen direkte samanheng med elektrifisering.

 

Oslo har kjøpt 25 meter lange leddbussar frå BYD, sovidt eg hugsar. Neste steg er to-ledda elbussar frå BYD. Dei er 27 meter lange og har plass til 250 passasjerar. Rekkjevidda er 300 km. I Bogota går det mange slike. Det er i alle fall greitt utval av elbussar med høgare kapasitet og betre plass enn dei dieselbussane som går i dag.

 

Svindyre ladere

Kortere rekkevidde, mer nedetid pga lading vil si at de trenger flere busser for å dekke dagens behov.

Dei har planlagt å bruke 5-10 minutt på lading på endestasjonane. Kor lenge ventar dei på endestasjonane i dag? Prisen på ladarane veit eg ikkje.

 

I Oslo vil dette koste ca 1 milliard ekstra og gi ca 40% økte kostnader som kundene må være med å betale.

Kjelde? Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Aldri i verda om ein dieselbuss kjem opp i 50% verknadsgrad i noko som helst scenario.

pp.

Om man regner litt grovt kan man si at en 14 meters buss har en overflate på 150kvadratmeter. Ofte er det nok enkle glass men om man beregner 5 watt PR kvadrat PR grad er man nok ikke langt unna realistisk verdi.

 

Bussen kjører fra Oslo til Bergen og det er vinter. For å være snill antas 20 grader i bussen og -5 grader i snitt på turen. Over Hardangervidda er det nok betydelig kaldere.

 

Oppvarmings behov vil da være ca 20KW. Bussen bruker 3 liter PR mil og snittfart er 60km PR time. Volvo 9700 11 liter.

Eg har litt problem med å tru at det går med meir energi til å halde ein buss med passasjerar varm om vinteren enn huset mitt frå 1960-talet. Då kan bussen definitivt isolerast betre. Kvar har du henta dieselforbruket frå?

 

Det blir 18liter i timen eller 180Kw tilført. Motoren bruker 200gram PR kWh som gir gjennomsnitts ytelse 75KW.

42% verknadsgrad for motoren når han går på varierande effekt med mykje stigning? Tvilsamt. Det kostar dessutan ein del energi å løfte ein tung buss til 1000 meter over havet. Ein elektrisk buss får att den energien på vegen ned. Det gjer ikkje ein dieselbuss. (Med unnatak av den potensielle energien som kan konverterast direkte til kinetisk energi for framdrift og overvinning av luft- og rullemotstand.)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg har litt problem med å tru at det går med meir energi til å halde ein buss med passasjerar varm om vinteren enn huset mitt frå 1960-talet. Då kan bussen definitivt isolerast betre. Kvar har du henta dieselforbruket frå?

42% verknadsgrad for motoren når han går på varierande effekt med mykje stigning? Tvilsamt. Det kostar dessutan ein del energi å løfte ein tung buss til 1000 meter over havet. Ein elektrisk buss får att den energien på vegen ned. Det gjer ikkje ein dieselbuss. (Med unnatak av den potensielle energien som kan konverterast direkte til kinetisk energi for framdrift og overvinning av luft- og rullemotstand.)

Et hus har nok lavere varmetap enn ein buss. Vil tro at huset har tolags glass og minst 10cm isolerte vegger. Da er du raskt nede på 1 watt PR kvadrat PR grad. Fant ei side som antok at 12kw var nødvendig for 3 grader pluss. Da blir ikkje 20kw langt borte ved minus 5

 

3 liter PR mil fant eg for ein Volvo buss. 8700 med 11 liters motor. Vil tru at spesifikt forbruk lig mellom 190g/kWh i optimalpunkt og 210g/kWh i full last. Det var i alle fall vanlig på gamle dieselmotorer. Brukte 200g/kWh som er fullt mulig ved fornuftig kjøring.

 

Dieselbussen kan ikkje regenerere nedover uten hybrid løsning. Allikevel klarer ein buss å frakte passasjerer med et CO2 utslipp på 20 ti 30 gram PR passasjer km. Som sagt det er andre områder der effektivitet er lavere.

 

Når bussen bruker 18 liter i timen er dette knapt lønna til sjåføren. Besparelse er ikkje svært stor. Bussen vil bruke 75 kWh og da blir den økonomiske gevinsten lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvar har du dette frå? Kvifor har dei kjøpt bussar med mindre plass enn dei gamle? Er det fordi dei ikkje har bruk for like store bussar når dei aukar frekvensen? Det har i alle fall ingen direkte samanheng med elektrifisering.

 

Oslo har kjøpt 25 meter lange leddbussar frå BYD, sovidt eg hugsar. Neste steg er to-ledda elbussar frå BYD. Dei er 27 meter lange og har plass til 250 passasjerar. Rekkjevidda er 300 km. I Bogota går det mange slike. Det er i alle fall greitt utval av elbussar med høgare kapasitet og betre plass enn dei dieselbussane som går i dag.

 

Dei har planlagt å bruke 5-10 minutt på lading på endestasjonane. Kor lenge ventar dei på endestasjonane i dag? Prisen på ladarane veit eg ikkje.

 

Kjelde?

Kan finne det senere i kveld, men hvis noen har fortalt deg at en batteridrevet buss kjører på 2 AA batterier, da er du lurt.

 

Finner forresten alle artiklene ved så Googe elektrisk buss Oslo og samme for Trondheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjelde?

Kan finne det senere i kveld, men hvis noen har fortalt deg at en batteridrevet buss kjører på 2 AA batterier, da er du lurt.

 

Finner forresten alle artiklene ved så Googe elektrisk buss Oslo og samme for Trondheim.

Eg prøvde å google, som du føreslo. I staden for artiklar som seier at det kostar ein milliard, finn eg denne studien som seier at dei sparer ein milliard:

https://www.mynewsdesk.com/no/siemens-as/documents/en-ny-studie-elbusser-kan-spare-oslo-for-inntil-en-milliard-kroner-52967

 

Kan hende du berre har sett på innkjøpsprisen for nye bussar, og gløymt at dieselbussar og diesel òg kostar pengar?

 

Dei nye bussane skal ha litt fleire sitjeplassar og litt færre ståplassar. Dette har dei nok tenkt gjennom. Det er nok ikkje vanskeleg å erstatte nokre av dei ekstra sitjeplassane med fleire ståplassar dersom det vert for liten kapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg prøvde å google, som du føreslo. I staden for artiklar som seier at det kostar ein milliard, finn eg denne studien som seier at dei sparer ein milliard:

https://www.mynewsdesk.com/no/siemens-as/documents/en-ny-studie-elbusser-kan-spare-oslo-for-inntil-en-milliard-kroner-52967

 

Kan hende du berre har sett på innkjøpsprisen for nye bussar, og gløymt at dieselbussar og diesel òg kostar pengar?

 

Dei nye bussane skal ha litt fleire sitjeplassar og litt færre ståplassar. Dette har dei nok tenkt gjennom. Det er nok ikkje vanskeleg å erstatte nokre av dei ekstra sitjeplassane med fleire ståplassar dersom det vert for liten kapasitet.

En buss veier mye mer enn en Tesla, så den vil trenge shit loads of batteries.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antar ladetiden er på mange timer. En buss er mest nyttig når den går døgnet rundt, ikke når den står i ro på lading. Hurtige batteribytter kan kanskje være en løsning.

 

Sjekk alle dieselbusser i dag, så vil du finne at de står i ro om natten. Det er ikke mange 24-timers bussruter i Norge, om noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Byer har plass problemer, så det hjelper ikke at biler er lettere, når de står i kø og bussen suser forbi

Elbiler blir snart kastet ut av kollektivfeltet i hele landet

Samkjøring har teoretisk potensiale til å redusere antallet biler i byene med ca 75%.

Bildeling (etter hverandre) har potensiale til å redusere behovet for parkeringsplasser i byene kraftig, ved å holde bilene mer i sirkulasjon enn parkert. Det vil frigi gateparkeringer til bruk som kjørefelt. Både samkjøring og bildeling har teoretisk potensiale til å eliminere behovet for kostbare kollektivsystemer.

 

.. Så var det "bare" å omsette teori til praksis. :hm:

Lenke til kommentar

Eg har litt problem med å tru at det går med meir energi til å halde ein buss med passasjerar varm om vinteren enn huset mitt frå 1960-talet. Då kan bussen definitivt isolerast betre. Kvar har du henta dieselforbruket frå?

En rutebuss i Oslo åpner alle dørene på vidt gap hvert minutt.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både samkjøring og bildeling har teoretisk potensiale til å eliminere behovet for kostbare kollektivsystemer.

 

Jeg trodde dette kunne redusere bilbruken, ikke kollektivsystemene. Den teorien var litt ny for meg. Skal pensjonister, småbarn, rusavhengige, barnehager på utflukt osv alle sammen bestille hver sin tur fra en samkjørings- eller autonom bildelingstjeneste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...