Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan el-biler bli "klassikere" ?


Mr.M

Anbefalte innlegg

eller vil begreper som klassikere og kult-biler dø ut etter hvert som EL blir dominerende?

 

Jeg er ikke sikker sjøl, siden det er vanskelig å spå om fremtiden.

 

for ordens skyld, med evt. fremtidig klassikere eller kult-bil, tenker jeg på biler beregnet/priset for mannen i gata, ikke "italienske" el-sportsbiler i mangemillioner-klassen som nærmest bare er ikoniske pga. pris/sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vent og se etter 50 år med elbiler.

 

50 år er lenge å vente da. Og det kan reises tvil om det faktisk er klassiker eller bare en sjeldenhet man har foran seg.

 

En forutsetning for begrepene kult-bil og klassiker bør kanskje være at de oppnår en viss status i sin produksjonstid, eller temmelig raskt etter?  :hmm:

 

som f.eks ikoniske Citroen 2CV i sin tid.

 

En kunne for øvrig stille samme spørsmål om hvorvidt en era og tidsepoke er over, ved å tenke på radioer. Mange samler på gamle FM reiseradioer, mens det er vanskelig å se for seg at en digitalisert DAB radio du kjøper i dag, i fremtiden vil bli en "klassiker" som blir etterspurt på Ebay

 

Jeg kan/skal ikke utelukke at det kan skje, men er veldig vanskelig å omstille hjernen til å tro det i alle fall.

Lenke til kommentar

Ingen moderne biler kommer til å bli klassikere. Hverken bensin, diesel eller elbiler. 

I dag er det for mye propritær elektronikk, kombinert med miljøvennlige materiale i bilene som redusere levetiden på delene. 

 

En Shelby Mustang fra 1969 kan man fortsette å holde i live med enkle mekaniske komponenter og ordinære ledninger.

En moderne tilsvarende bil svikter ECUen på etter 20 år, og produsentene har for lengst sluttet å produsere erstatninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen moderne biler kommer til å bli klassikere. Hverken bensin, diesel eller elbiler. 

I dag er det for mye propritær elektronikk, kombinert med miljøvennlige materiale i bilene som redusere levetiden på delene. 

 

En Shelby Mustang fra 1969 kan man fortsette å holde i live med enkle mekaniske komponenter og ordinære ledninger.

En moderne tilsvarende bil svikter ECUen på etter 20 år, og produsentene har for lengst sluttet å produsere erstatninger. 

Du har nok helt klart rett i mange punkter her, men det kommer også på hva man anser som "klassiker". Ikke alt trenger å få legendestatus ala AC Cobra eller Ferrari F40. Eventuelt noe mer "normalt" som mk2 Golf GTI.

Vi har mange fremtidige klassikere på bord allerede (i mine øyne). Fellesnevneren med disse? Manuell girkasse.

 

Første Tesla Roadster kan muligens bli en klassiker, men av andre elbiler tror jeg det er meget vanskelig å spå. Er jo ingen som vil kjøpe en "klassiker" med dårlig rekkevidde og lite teknologi.(I tillegg til at dagens elbiler er 'for vanlige'). Bilene må ha noe som skiller den ut, om det da er design eller annet smått. En E-Golf er akkurat like kjedelig som en 'vanlig' Golf.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Første Roadsteren er definitivt en kandidat for å kunne bli en klassiker, men om du skal ha et fungerende eksemplar i f eks 2040 så er det ikke mye originalt igjen annet enn selve chassiet. Batteriet, motoren, småelektronikk må trolig byttes ut med deler fra andre biler.

Tesla har allerede gjort det mer eller mindre umulig å skaffe originaldeler fra andre enn dem selv, og de er ikke engang i stand til å lagerføre forbruksvarer på modellene som er i salg i dag. Dette kan selvsagt endre seg etterhvert som selskapet vokser, men jeg har meget liten tro på at de fortsetter å produsere reservedeler til Roadsteren.

Lenke til kommentar

Første Roadsteren er definitivt en kandidat for å kunne bli en klassiker, men om du skal ha et fungerende eksemplar i f eks 2040 så er det ikke mye originalt igjen annet enn selve chassiet. Batteriet, motoren, småelektronikk må trolig byttes ut med deler fra andre biler.

Tesla har allerede gjort det mer eller mindre umulig å skaffe originaldeler fra andre enn dem selv, og de er ikke engang i stand til å lagerføre forbruksvarer på modellene som er i salg i dag. Dette kan selvsagt endre seg etterhvert som selskapet vokser, men jeg har meget liten tro på at de fortsetter å produsere reservedeler til Roadsteren.

Blir ikke noe problem i 2040.

"Siri, få tak i en clutch til Roadsteren min" Clutchen 3D-printes og leveres med en flygende drone til garasjen din neste dag

Lenke til kommentar

Det er jo allerede klassikere som utstyres med elektrisk drivlinje, så markedet er der absolutt. Men klarer generelt ikke se på moderne biler som klassikere. Men det sa de gjerne på 60 tallet også :)

Klassikere med alternativ drivlinje er ikke lenger klassikere, det er rett og slett noe så simpelt som bastarder.

Bastarder blir ikke klassikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klassikere med alternativ drivlinje er ikke lenger klassikere, det er rett og slett noe så simpelt som bastarder.

Bastarder blir ikke klassikere.

Tja nå skal jeg ikke prøve å definere produktene. Men en gammel flott porsche er fortsatt en klassiker for meg. Selv om den har fått forbedringer som ikke er synlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja nå skal jeg ikke prøve å definere produktene. Men en gammel flott porsche er fortsatt en klassiker for meg. Selv om den har fått forbedringer som ikke er synlige.

Mener du helt seriøst det er en forbedring å gi en 993 Turbo lyden av en miksmaster?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du helt seriøst det er en forbedring å gi en 993 Turbo lyden av en miksmaster?

 

Nå har jeg aldri nevnt en miksmaster, heller ikke hørt en elbil med tilsvarende lyder. Men på mange måter er det en oppgradering ja, men lyden forsvinner jo. Ingen tvil om det. For min del er det ikke ett stort problem.

 

Kjørte nettopp rundt i en bråkete Holden RS i Australia, den bråket som om den hadde en million hk men var seig som fy. Det var direkte flaut og jeg følte meg som en gammel råner i en "modda" volvo 240. Men jeg kan sette pris på en grom motor med lyd i blandt, i hverdagen er det plagsomt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...