Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

blødninger under eggløsning

Anbefalte innlegg

Hei.

Har plutselig begynt å blø litt de siste dagene, har ikke mensen, tror det er ca 10-14 dager til, så har kanskje eggløsning nå? Uansett, hadde det vært gammelt mensenblod hadde det vel vært brunt? Startet i går med brunt gørr i trusa, nå rødt og ferskt blod. Er seksuelt aktiv (samme partner over 4 år), bruker alltid kondom. Skal til å begynne på prevensjonsmidler nå, så håper ikke jeg er gravid.. Burde jeg kjøpe graviditetstest nå eller kan jeg vente til tiden jeg skal ha mensen? (har ikke SÅ mange penger til overs...)

Hilsen bekymra jente

Anonymous poster hash: 54b0a...590
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går sikkert greit om det skjer en gang i blant, så lenge det ikke skjer hver eneste syklus (da ville jeg dratt til gynekolog). Hender noen småblør litt og syklusen er uregelmessig, både med og uten hormonell prevansjon. 

Vent til du får mensen. Også begynner du på p-pilla dersom du får mensen til vanlig tid. Hvis mensen uteblir, så kan du ta gravidititetstest først. Du kan for eksempel bestille herfra om du ikke har så masse penger: https://www.billige-tester.no/

Vet ikke hvor gammel du er, men er du under 24 så kan du få testet deg gratis på HFU. 

Lenke til kommentar

Du kan alltids ta en graviditetstest, kondom er et relativt lite sikkert prevensjonsmiddel sammenlignet med p-piller.

Har du smerter, så ville jeg besøkt legevakten.

Har du ikke smerter, så ville jeg bestilt en time hos fastlegen.

Dette er ikke uvanlig, og kan skje fra tid til annen. Man får ikke så hyppig blødning ved eggløsning, man kan få litt smerter i magen. 

Lenke til kommentar

Du kan alltids ta en graviditetstest, kondom er et relativt lite sikkert prevensjonsmiddel sammenlignet med p-piller.

Har du smerter, så ville jeg besøkt legevakten.

Har du ikke smerter, så ville jeg bestilt en time hos fastlegen.

Dette er ikke uvanlig, og kan skje fra tid til annen. Man får ikke så hyppig blødning ved eggløsning, man kan få litt smerter i magen. 

Hatt litt vondt i magen ja, bittelitt feber også kanskje.

Blødning på tredje dagen nå. Men er nå sikkert ikke noe farlig, bare jeg som blir fort bekymra, hehe.

Har bestilt time, men det er for å få resept til p-piller, kanskje.

Lenke til kommentar

Hatt litt vondt i magen ja, bittelitt feber også kanskje.

Blødning på tredje dagen nå. Men er nå sikkert ikke noe farlig, bare jeg som blir fort bekymra, hehe.

Har bestilt time, men det er for å få resept til p-piller, kanskje.

Hva mener du med "litt feber"? Kjenner du deg varm eller er det reel feber? For temperaturen blir litt høyere i kroppen ved eggløsning. Noen kvinner som prøver å få barn driver faktisk å temper for å prøve å treffe eggløsningen.

Så er er jo eggløsning egentlig et tegn på at du ikke ble gravid forrige syklus, og at kroppen prøver på nytt (og da er det klokt å være ekstra forsiktig, samtidig bruk av kondom og hormonell prevensjon er smart)

Blødningene kan skyldes at folikkelcysten (hvor egget ligger inni) brister, men hvis det skjer over tid over flere sykluser ville jeg tenkt i retning endometriose eller celleforandringer.

Smerter ved eggløsning er ganske normalt, jeg har det selv. Veksler mellom murring og skarp smerte rundt eggstokkene, og det skifter fra side til side for hver syklus. Kjenner også at eggstokkene mine er hovne på det vondeste. Kjenner du deg igjen i noe av det? Har selv vært igjennom innvendig UL og celleprøve og alt var normalt og bra.

Du må uansett vente på mensen for å begynne på p-pillene (forbered deg på eventuelle ustabilitet i syklusen den første tiden siden kroppen må venne seg til økte hormonmengder). Uteblir mensen en uke, så bare ta graviditetstest da.

Fordelen med å bruke p-piller er at disse smertene ved eggløsning sannsynligvis vil opphøre da du ikke lenger vil ha eggløsning.

Lenke til kommentar

Hm. Nå kom jeg til å tenke på at har faktisk ikke sett sånn "hvit gigge" som jeg har under eggløsning, bare tenkte at jeg har eggløsning siden det ca er tid for det... Men har jo hatt brunlig utflod og så blod, som sagt. Kun varm, ikke reell feber, bare tenkte i de baner siden jeg kjente meg dårlig i går.

Jepp, kjenner meg igjen i det. Har tenkt over endometriose en del ganger siden jeg ofte blir veldig dårlig ved mensen (spying og store smerter), men er ikke ille hver gang.

Tusen takk for informativt svar! Føler meg litt roligere nå.

ops, glemte anonym... menene

Haha, fort gjort.

Ja, da ville jeg tatt det opp med fastlegen og bedt om henvisning til gynekolog i førsteomgang, med innvendig UL . Kan være de ikke klarer å se endometriose før evt kikkhullskirurgi. Gynekologen kan også skrive ut p-piller, så er god plass å starte. Om du har muskelknuter kan dette ses på innvendig UL, er mange kvinner som har det, og det kan skape smerter.

Jeg har heldigvis ikke endometriose selv, men har vært utredet for det. Jeg spydde også ved mensen pga smerter, svimte av og måtte få jerninjeksjon, men det ble konkludert med at krampene mine bare var sterke (primær dysmenoré) og sikkert litt arvelighet, min mor sa jo selv at riene føltes ut som når mensen var det på verste. Jeg ble brått bedre måneden etter SA ifjor, uten at jeg har noen logisk forklaring på hvorfor, kanskje bare alder (snart 30). Forhåpentligvis vil p-pillene hjelpe på smerter uavhengig av endometriose eller ei, p-piller kan være aktuell behandling ved både primær dysmenoré eller endometriose, OG eggløsningssmerter.

Endret av Øystein
Fjernet sitert innlegg. Anonymisert
Lenke til kommentar

Helt normalt. Veldig normalt å få litt blod som ser brunt ut først før mensen begynner ''for fullt''.

Mensen er veldig ofte uregelmessige greier uten noen større forklaring bak det at mensen kan være uregelmessig, spiller ingen rolle hvor gammel du er og hvor lenge du har hatt mensen. Mange ting kan påvirke syklusen din også, som stress feks. 

Lenke til kommentar

Veet.

Men vet helt sikkert at dette ikke er mens. Selv om den kan være uregelmessig så er ikke dette som mensen, er ikke like slimete/like mye koagulering, bare tynt blod. Men ja, kan jo være en form for mensen, kanskje..

Som nevnt så kan det skje blødning når folikkelcysten brister, jeg tror det er det siden du beskriver det som tynt.

Men, forresten, du har sjekket at blødningen kommer fra skjeden og ikke noe blødning fra f.eks urinrøret? Begge deler KAN komme ned i trusa.

Og har du luktet på det? Det er lurt å følge med på lukten, lukten kan være verdifull informasjon for legen/gynekolog :)

Endret av Øystein
Lenke til kommentar

Veet.

Men vet helt sikkert at dette ikke er mens. Selv om den kan være uregelmessig så er ikke dette som mensen, er ikke like slimete/like mye koagulering, bare tynt blod. Men ja, kan jo være en form for mensen, kanskje..

Mensen er rare greier. Folk sier masse rart om mensen men det er veldig individuelt, og du forandrer deg gjennom livet, det samme vil mønsteret og farge osv gjøre. 

Det er ikke mensen men en del av den. Jeg fikk endel brun utflod (veldig vanlig å få før mensen!) når jeg gikk på p-piller og p-ringen, på p-ringen så begynte jeg faktisk å få brun utflod hvis jeg prøvde å hoppe over mensen for andre ganger på rad. Ellers pleier det å bare være ett forvarsel om at mensen kommer straks innimellom hos meg. Har også opplevd å ha ''falske blødninger'' utenfor syklusen min hvor jeg plutselig ''blør'' litt brunt før det gir seg og mensen kommer som vanlig en uke senere. 

Mensen er sære rare flotte greier!

Endret av Øystein
Lenke til kommentar

Mensen er rare greier. Folk sier masse rart om mensen men det er veldig individuelt, og du forandrer deg gjennom livet, det samme vil mønsteret og farge osv gjøre. 

Det er ikke mensen men en del av den. Jeg fikk endel brun utflod (veldig vanlig å få før mensen!) når jeg gikk på p-piller og p-ringen, på p-ringen så begynte jeg faktisk å få brun utflod hvis jeg prøvde å hoppe over mensen for andre ganger på rad. Ellers pleier det å bare være ett forvarsel om at mensen kommer straks innimellom hos meg. Har også opplevd å ha ''falske blødninger'' utenfor syklusen min hvor jeg plutselig ''blør'' litt brunt før det gir seg og mensen kommer som vanlig en uke senere. 

Mensen er sære rare flotte greier!  

Brun utflod er typisk for gammel blødning, så jeg bruker å få det på slutten, og lys i begynnelsen før jeg er skikkelig i gang eller ved eggløsning. Og på hormonell prevensjon vil ikke slimhinnen normalt sett bygge seg opp i en grad den vil gjøre uten prevensjonen, så at mensen er litt rar da er ikke så rart. I tillegg at det kan bli et lite "sjokk" for kroppen med økte hormoner, så mens den tilpasser seg må en forberede seg på ustabilitet, men dette tar seg som regel opp etterhvert. Hvis det ikke gjør det, bytt merke eller type (for eksempel over på minipille eller gestagenpille om p-piller ikke funker)

Veldig glad for  mens-appene for å følge med på både syklus og symptomer, om jeg skulle oppdage noen endringer som er verdt å få sjekket opp i, så er det veldig oversiktelig hjelpemiddel når jeg er sitter i time med fastlege/gynekolog så anbefaler det til trådstarter om du ikke bruker det fra før av. Brukte Flo før, nå bruker jeg Nyra-appen. I appene kan du også få ordna "husk p-pille" alarm når du begynner å ta p-piller, veldig nyttig! 

Lenke til kommentar

Får sånn brun utflod som forvarsel uten å være på noen hormonell prevensjon (p-ringer er også regnet som lavdose preparat fordi den sitter der den skal funke, i motsetning til p-piller osv som må gå gjennom systemet ditt før det funker der det skal). Er en stund siden jeg har vært på noe sånt nå, orket ikke lenger styre med det rett og slett. 

Vet som regel at jeg skal ha mensen en uke før jeg får den selv om jeg ikke holder styr på det overhode, jeg bare merker det ved at jeg enten får en ''falsk blødning'', sinnssyke kramper som om jeg nettopp har begynt å få mensen , følelsen av forstoppelse og generell hevelse, og er jeg veldig 'heldig' har jeg gjerne flere av dem samtidig! 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanskje det var mensen alikavel? (selv om jeg tviler, var helt annerledes). Ikke fått det enda, selv om jeg skule ha fått det. Tok test, så er (mest sannsynlig?) ikke gravid.

Fått p-piller nå, men står at man ikke skal bruke de hvis "du har uforklarlige underlivsblødninger". Men så ikke det etter jeg hadde dratt derifra. Står i så fall at man skal ta det opp med legen? Men skjedde jo bare en gang. Kan jo se det an. Man skal uansett ikke starte før man har fått menstruasjon, noe jeg ikke har enda... 

Lenke til kommentar

Tok testen en del dager etter jeg vanligvis får mensen, men jeg tok den på kvelden (men virket som jeg fortsatt hadde ganske sterkt konsentrert urin). Burde jeg for sikkerhets skyld ta en test til?... Burde jeg eventuelt ta kontakt med legen min? Kan slå meg til ro med at jeg ikke får mensen denne måneden, normalt å ikke få en gang i blant, men står at man skal begynne på p pillene når man har mensen, så vet ikke helt når man eller s skal starte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...