Gå til innhold

Nå øker elbilsalget mest i Finnmark


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du snakket om en familie med 2 voksne, 2 barn, en hund og eksosbil. Joda, det finnes dysfunksjonelle hjem og folk som ruser seg og sover i bakgater. Men ikke med 2 barn, hund og eksosbil.

 

Du kan slutte med disse hersketeknikkene. Jeg har ikke noe sted sagt at jeg tror alle er like ressurssterke som meg. Prøv å les for å forstå, ikke for å prøve å misforstå og mistolke.

Aha så ifølge deg så er ingen hjem med 2 voksne, 2 barn og hund dysfunksjonelle? 

 

Du vet at mange har alkohol problemer og klarer og holde et liv nogen lunde gående og. Er periode drankere etc. Men klarer og holde en fasade oppe for alle rundt. 

 

Vold i hjemmene, periode rusmisbrukere som klarer og holde fasaden oppe etc.

 

Så et par av de hjemmene når jeg vokste opp.

 

Jeg prøver bare og legge frem for deg hvor virkelighets fjern du er når det gjelder dette. Hold deg til maskineri du.

Når du ikke klarer og se hvor banalt det er og foreslå at fattige skal bruke 300k på bil.

 

At jorden er flat er en like banal uttalse. 

 

Finnes en nyanser mellom heroin i armen og ligger på gaten, og være vanlig Ola Nordmann.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Aha så ifølge deg så er ingen hjem med 2 voksne, 2 barn og hund dysfunksjonelle? 

 

Du vet at mange har alkohol problemer og klarer og holde et liv nogen lunde gående og. Er periode drankere etc. Men klarer og holde en fasade oppe for alle rundt. 

 

Vold i hjemmene, periode rusmisbrukere som klarer og holde fasaden oppe etc.

 

Så et par av de hjemmene når jeg vokste opp.

 

Jeg prøver bare og legge frem for deg hvor virkelighets fjern du er når det gjelder dette. Hold deg til maskineri du.

Når du ikke klarer og se hvor banalt det er og foreslå at fattige skal bruke 300k på bil.

 

At jorden er flat er en like banal uttalse. 

 

Finnes en nyanser mellom heroin i armen og ligger på gaten, og være vanlig Ola Nordmann.

Er det mange nok av disse familiene til at avgiftssystemet for nybilkjøp må tilpasses disse?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fattige i Norge er nesten 10% (9.2% i 2017), så 1 av 10.

 

Vil si det er et antall og ta hensyn til ja

Og hvilke endringer vil du foreslå i avgifter for nybilkjøp for at fattige familier, gjerne dysfunsksjonelle familier plaget med rug og manglende økonomisk planleggingsevne skal få glede av ordningen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvilke endringer vil du foreslå i avgifter for nybilkjøp for at fattige familier, gjerne dysfunsksjonelle familier plaget med rug og manglende økonomisk planleggingsevne skal få glede av ordningen?

Er ikke det opplagt, tid. Så elbilene kan bli eldre så de kan få dem for en billig penge når bruktmarkedet er mettet med dem. Som de gjør med bensin/diesel bilene i dag.

Lenke til kommentar

Mulig det er billig å eie, men det koster fortsatt mye å kjøpe. Jeg har ikke råd til å kjøpe ny bil til 2-300 000kr.

 

En Zoe med 39 mils rekkevidde koster 250 000,- i innkjøp inkludert lader, men med 0 i innskudd og 10 års nedbetaling, så vil den koste deg 2 738,- i måneden, pluss forsikring, strøm og service. Peugeot E-205 vil koste ca 6 000,- ekstra + lader.

 

Gjeldende utgave av Zoe koster 215 000,- i innkjøp, og vil koste 2 365,- per måned, og vil for svært mange bli billigere enn å drifte en billigbil med mindre man knapt kjører noe.

 

Forsikring vil med 75 % bonus koste rundt 400,- i måneden (ca det jeg betaler for en Hyundai Kona), og med normal kjøring, vil man komme på rundt 2-300,- i strøm. Noe mere om man må hurtiglade endel eller kjører godt over snittet.

 

Man skal være bra fattig for ikke klare det. En ice-bil vil i de aller fleste bli dyrere. Selv en billigbil som neppe vil klare neste eu-kontroll uten endel reparasjoner vil bli dyrere. Sannsynligvis må man reparere noe på den bare for å holde den kjørbar.

Lenke til kommentar

Mulig det er billig å eie, men det koster fortsatt mye å kjøpe. Jeg har ikke råd til å kjøpe ny bil til 2-300 000kr.

Er jo selvfølgelig ikke for alle å ha en så "dyr bil", men veldig mange kjøper seg fossibiler i dag til 400-800 tusen og da kan elbil være fint alternativ.

 

Hadde en kompis som var på tur å kjøpe seg en 3-4 år gammel Merchedes til 500tusen. Klarte å overtale han til å heller kjøpe en helt ny Model 3 LR AWD, og han kunne ikke vært mere fornøyd.

Og han sparer jo 1 liter på mila i drivstoff i forhold til Merchedes han skulle kjøpe.

 

Ulempen for miljøet er jo at han kjører mye mere bil, fordelen for meg er at jeg får mye oftere kaffebesøk enda jeg bort 12 mil unna ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

elbil-salget kommer til å stoppe helt opp og flate ut/synke om et par års tid.

 

Det blir enda en "var moro så lenge det varte"

 

Jeg har sett det i krystallkula.

Jepp! Flatskjermer forsvinner og snart. Vi går tilbake til de gamle tykke CRT skjermene.

 

VHS spilleren kommer og tilbake snart, har sett det i krystallkula.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

haha  :grin2:

 

Men, baserer meg på hva som er varslet. F.eks at man vil fjerne avgiftsfordelen på elbil + kan generelt bli mindre av andre frynsegoder for elbil + innføring av rådyre effekttariffer på strøm + kombinert med generelt høyere strømpris i EU + voldsom økning i forsikringspremie på elbiler + overfylt bruktmarked på elbiler

 

Dog kan vel "spådommen" min ryke, hvis ikke noe av dette forandres nevneverdig.

Lenke til kommentar

haha :grin2:

 

Men, baserer meg på hva som er varslet. F.eks at man vil fjerne avgiftsfordelen på elbil + kan generelt bli mindre av andre frynsegoder for elbil + innføring av rådyre effekttariffer på strøm + kombinert med generelt høyere strømpris i EU + voldsom økning i forsikringspremie på elbiler + overfylt bruktmarked på elbiler

 

Dog kan vel "spådommen" min ryke, hvis ikke noe av dette forandres nevneverdig.

Elbil er så mye mere enn det da. De skikkelige har en helt absurd gassrespons som får alle andre tilsvarende biler til å føles som noe helt avleggs. Har troa på at Elbil er fremtiden uansett om fordelene forsvinner.

 

Her i Tromsø har vi ingen bomstasjoner, og ca 100 meter totalt med kollektivfelt. Alikevell kryr det av Tesla her nå. Hjelper godt på at vi har en forhandler her da, og superchargers i alle retninger om man skal på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper ikke med gassrespons, når svært få bruker den

Mange ganger jeg kjører forbi elbiler med Hilux, selv når jeg kjører økonomisk og ikke presser gassen i bånn

Joda, noen bruker kunn "Chill mode" og har speedlimit override satt til 0. Da vil ikke bilen gå over fartsgrensen.

 

Men det gjelder langt fra alle :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Elbil er så mye mere enn det da. De skikkelige har en helt absurd gassrespons som får alle andre tilsvarende biler til å føles som noe helt avleggs.

 

jo det er sikkert morsomme opplevelser også. I motsatt ende, kjenner en fyr som fikk både ladeangst og rekkeviddeangst, og kvittet seg med elbilen innen ett år (med flere titusen i tap) han "fikk tilbake livet" og ble glad gutt igjen.  :grin2:

 

 

 

Har troa på at Elbil er fremtiden uansett om fordelene forsvinner.

 

nja, hvis forskjellen i pris og brukskostnader gjør at differansen vs fossil blir marginal, så vil nok salget bremse opp. Det kommer an på politikerne hvordan dette ender. La oss si (kanskje ekstremt men) at det kun er 15-25.000 kr. differanse på en gitt bilmodell, vil jeg da ofre friheten fra å kunne hive meg i fossil-bilen når-som-helst og kjøre hvor-som-helst og slippe planlegge/tenke?

Lenke til kommentar

jo det er sikkert morsomme opplevelser også. I motsatt ende, kjenner en fyr som fikk både ladeangst og rekkeviddeangst, og kvittet seg med elbilen innen ett år (med flere titusen i tap) han "fikk tilbake livet" og ble glad gutt igjen. :grin2:

 

 

nja, hvis forskjellen i pris og brukskostnader gjør at differansen vs fossil blir marginal, så vil nok salget bremse opp. Det kommer an på politikerne hvordan dette ender. La oss si (kanskje ekstremt men) at det kun er 15-25.000 kr. differanse på en gitt bilmodell, vil jeg da ofre friheten fra å kunne hive meg i fossil-bilen når-som-helst og kjøre hvor-som-helst og slippe planlegge/tenke?

Om noen år klarer elbiler 100mil, så har man enda angst da burde man gå til psykolog. Samtidig bygges det store mengder ladestasjoner i norge

 

Og man må nesten se på kostnader over tid og da. En fossilbil krever service ca hvert år. Koster mellom 5 og 10 tusen avhengig av bilmodell, pluss feil som kan oppstå på motor og girkasse som koster ekstra.

 

Mens elbilen i praksis ikke trenger service. Tesla annbefaler bytte av batterivann på model 3 og slikt innimellom men ikke noe man må gjøre og lar man være gjelder fortsatt garantien.

 

Om noen år er nok elbilene tilnermet feilfri (med unntak av elektriske problemer), mens det er umulig på fossibiler (som forøvrig har like mye elektronikk i dag som elbiler)

 

Nesten alle feil jeg har hatt med min Dieselbil har vært relatert til motoren..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Om noen år klarer elbiler 100mil, så har man enda angst da burde man gå til psykolog. Samtidig bygges det store mengder ladestasjoner i norge

Det er verd og merke seg at behovet for hurtiglading på langturer synker når rekkevidden på bilene blir lengre. Hurtigladerne som bygges får også stadig høyere effekt (kW), som gjør at hver stolpe kan betjene flere biler per døgn. Det raskt økende antallet ladere og ladeeffekt vil møte et knekkpunkt om noen år, der antallet hurtigladerer høyt nok.

 

Behovet for antall matpåfyllingsstasjoner og ordnede toalettforhold vil nok likevel forbli ganske konstant, så de gamle bensinstasjonene eller pølsestasjonene, vil neppe lide noen nød selv om de må legge om energiproduktutvalget.

 

Det sagt så er vedlikehold langt i fra gratis hos Tesla når bilen har passert 5 år. I Norge er gjennomsnittlig alder på biler som vrakes ca 20 år.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...