Gå til innhold

Nå øker elbilsalget mest i Finnmark


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Jeg synes du undervurderer "fattige". Når du først sammenligner med Somailia så har vi null fattigdom i den konteksten. Null.

 

"Fattige" her i Norge, med eksosbil, 2 voksne, 2 barn og hund, har gjerne en samlet årsinntekt på godt over en halv million. De kan tenke langsiktig og de aller fleste har økonomisk handlingsrom til å bytte ut eksosbilen med en elbil. Eksosbilen koster dem antagelig over 30 000 i året fra før og det er lett å få lån til en elbil som også koster dem 30 000 i året inkludert avdrag og renter, og har plass til hele familien.

 

"Trillingene" (i-miev,i-on,) koster av og til ned mot 30 000 i innkjøp om man takler en bulk eller to. Den koster nok vesentlig mindre rundt 15.000 i året og har plass til 4 personer og en liten hund (på bekostning av bagasjeplass). En Nissan Leaf 2011 koster ofte ned mot 50 000 og har plass til 5 personer + litt mer bagasjeplass. Årlige utgifter, inkludert verditap, lånerente, viskere, vedlikehold, dekk, forsikring, strøm etc kommer på ca 20 000 kr.

 

Har man ikke råd til disse så har man neppe råd til eksosbil heller. Som sagt, det fattige-argumentet begynner å gå ut på dato. Er man student uten sidejobb og sommerjobb må man selvsagt tenke annerledes: buss, sykkel, sko, havregrøt, fretex, bo i et kott etc.

 

Men de fleste "fattige", har nok handlingsrom til å kunne kjøpe f.eks en splitter ny Peugot e-208.

Dårlig eksempel å bruke en Leaf 2011 modell, den hadde vel 20 mil rekkevidde hvis du hadde medvind og kjøttkaker til middag. Tør ikke tenke hva den har i rekkevidde i dag når batteriene er godt brukt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juli er en unntaksmåned for bilsalg, boligsalg etc. Folk er på ferie da. Både selgere og potensielle kjøpere er stort sett på ferie den måneden. Man må derfor kunne forvente noe spesielle tall i juli. Både det lave totalsalget og ferieavviklingen vil gi høy statistisk varians i juli. Bare vent til januar så vi kan se trendene fra hele året. Evt. se på fjoråret.

 

Både miljø og økonomi er viktig for valg av kjøretøy. De to faktorene er ikke fristilt hverandre.

Tror nok de som holder på med dette er klar over at det er nedgang om sommeren, nedgangen på salget av elbil var lavere en forventet selv med forbeholdene.

Lenke til kommentar

 

Kunne vært fint med er link til statistikken.

Nå har jeg fått sjekket litt, det viser seg at elbilsalget falt kraftig, det var bare 38% i juli i forholdt til 45% i juni, det tyder på at innføring av bomavgift på elbil kan være en faktor sier elbilforeningen.
Elbilsalet auka med 51,9% samanlikna med juli 2018, so det er litt pussig å kalle det eit "fall". Det vil alltid vere variasjon frå månad til månad, spesielt om sommaren, so det er betre å samanlikne same månad frå år til år. Det totale bilsalet gjekk ned 4,5% samanlikna med juli 2018.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med folk, rik og fattig, som er avhengig av bil som kan ta dem til og fra hytten på andre siden av landet?  :hmm:

Jeg bor i Bergen og har hytte i Sarpsborg. Selv om jeg kunne kjøpt meg en elbil for daglige ærend så finnes det ikke noen elbiler som dekker behovet med å ta meg til å fra hytten 2-3 ganger i året. Ingen elbil, selv long range Teslaer (som jeg ikke har råd til) kommer seg hele distansen på én lading, og det er ikke aktuelt å øke kjøreturen fra ~9 timer til 13++ timer pga jeg må vente på bilen skal lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med folk, rik og fattig, som er avhengig av bil som kan ta dem til og fra hytten på andre siden av landet?  :hmm:

Jeg bor i Bergen og har hytte i Sarpsborg. Selv om jeg kunne kjøpt meg en elbil for daglige ærend så finnes det ikke noen elbiler som dekker behovet med å ta meg til å fra hytten 2-3 ganger i året. Ingen elbil, selv long range Teslaer (som jeg ikke har råd til) kommer seg hele distansen på én lading, og det er ikke aktuelt å øke kjøreturen fra ~9 timer til 13++ timer pga jeg må vente på bilen skal lade.

På den vegen passerer du åtte superladarar. Du må kanskje lade ein halvtime til saman med dei vanlege modellane, og kan lade alt på ein stad eller fordele på fleire pauser. Med siste versjon av Model S kjem du heilt fram utan å lade undervegs.

 

Køyrer du heile turen utan pause i dag? Då vonar eg at eg slepp å møte deg langs vegen.

 

Sjølv har eg hytte i Berlin. Før vi fekk Teslaen køyrde vi nesten aldri til hytta. No køyrer vi oftare enn vi tek fly.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbilsalet auka med 51,9% samanlikna med juli 2018, so det er litt pussig å kalle det eit "fall". Det vil alltid vere variasjon frå månad til månad, spesielt om sommaren, so det er betre å samanlikne same månad frå år til år. Det totale bilsalet gjekk ned 4,5% samanlikna med juli 2018.

I Norge har det så langt blitt solgt 44.000 elbiler, mot 36.000 på samme tidspunkt i 2018. Det er en økning på 22 prosent. Tallene fra CAM viser også at det ble registrert færre elektrifiserte biler i Norge i andre kvartal i 2019, sammenliknet med første kvartal.

 

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 38 prosent. I første halvår 2019 var elbilandelen på 45 prosent, med mars som beste måned med 58 prosent elbilandel.

Det var til sammen solgt 3484 elbiler i juli i Norge, mot 7427 elbiler i juni. Vi må tilbake til juli i fjor for å finne en dårligere måned, men da var til gjengjeld salget bare 2287 biler.

 

Det er normalt med et fall i juni, men dette er et større fall enn normalt. Fallet var ekstra stort i Norges største elbilfylke, Akershus, hvor elbilandelen falt til 34 prosent, mot 47 prosent av alle biler første halvår.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

TED-videoen handler om genuint fattige, ikke norske "fattige". Det er to helt forskjellige verdener. Ordet relativt har ingenting i den setninga å gjøre. Norske "fattige" har et helt annet handlingsrom enn genuint fattige, enten det er snakk om India eller Somalia.

 

Jeg skrev spesifikt "inntekt" ikke "jobb", fordi vi har et sosialt system her i Norge som ivaretar de som ikke er i jobb økonomisk. Trygdede har også inntekt. To trygdede personer har gjerne over en halv million i samlet inntekt, gjerne godt over det om de har 2 barn og har tatt seg råd til å ha hund (ca 10-15 000 kr i året).

 

Jeg skriver også "de fleste" fordi jeg er fult klar over at enkelte har fraværende økonomisk tankegang og gjerne kreditorer på nakken hele tiden. Om disse er i stand til å forsørge barn, hund og eie eksosbil over tid stiller jeg meg skeptisk til. De fleste i sånne situasjoner har neppe råd til å beholde eksosbil over tid. Eller eie elbil. Men det er jo ikke prisnivået på elbilenes feil.

For alt du vet kan de ha anskaffet seg hunden før økonomien gikk dundass. Og man fjerner ikke et familie medlem fordi. Vi er ikke Mao-kina eller.

 

Sosial stønad i Norge, for 2 stk er veldig langt fra en halv million.

 

De får 10100 kr (Etter at husleie, strøm osv er betalt) på kr 10100. Som skal brukes til og betale fotball trening, ditt og datt..

Eller kan ta det direkte fra NAV:

 

De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene med mer, og tar videre hensyn til andre sider av dagliglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsettelse av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye.

 

Så la oss si de kan klare og ha en 1000 lapp til overs, de får garantert ikke lån uten en jobb. Må de spare en 300 måneder for og få råd til bilen med prislappen du kom med.

 

Snakk om langsiktig tankegang.

 

Ja norske fattige har det bedre enn de i Somalia. Så de trenger ikke kjøpe småpakninger med mat her, var ikke det som var poenget.. Men store ting som bil, som er veldig dyrt. Så vil de handle i et mønster som en fattig tenker. Psykologien er like relevant om du er super fattig eller litt fattig. 

 

De handler i de samme mønsterene, og har den samme tankegangen. Som var poenget.. Ikke at somalia fattige og norsk fattige er like.

 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsummert elbildiskusjon:

1) Det finnes ingen brukte elbiler som familier med 1-2 forsørgere på NAV kan kjøpe, og dekke familiens behov. Da kan man ikke ha bompenger for fossilbiler, når elbiler slipper bompenger.

2) Siden elbiler sliter på veien, må også elbiler betale for den (og fossilbilistene protesterer på at de må betale for kollektivt).

3) Man må fase inn avgifter på elektriske biler fordi bare rike har råd til de hvor man har plass til hund, familie og feriebagasje, og kjøre til hytten på andre siden av landet.

4) Så lenge elbiler kjøpes av mange, er de for billige.

5) Så lenge elbiler ikke dekker alles behov, trengs de ikke.

6) Når elbiler kjøpes uten avgift, og ikke kjøpes med bompenger osv, er ikke elbilkjøpere verdige trengende, dvs idealistiske nok, og det er ingen grunn til å ha lave avgifter på elbil.

 

Jeg har helt sikkert ikke husket alle argumentene, men her er mine for å kjøre fossilt, og smile når jeg betaler i bommene:

1) Jeg sparer penger. Ny elbil (som jeg har råd til) er svinedyrt; god familiebil med diesel koster meg <2000 i forsikring, dekk, drift og vedlikehold, og <1000 i avskrivning per måned.

2) Bompenger gjør at jeg får mer plass for meg selv (og som regel slipper jeg å betale, siden jeg bor innenfor ringen).

3) Bompenger gjør at det blir bedre sykkelveier, gangveier, busstransport osv hvor jeg bor.

4) Det blir da bedre luft hvor jeg bor.

5) Det blir bedre veier.

6) Jeg har en veldig mye mer praktisk bil enn de elbilene som selges; ikke bare mtp rekkevidde, men også mtp plass, takboks og krok: Den bilen som dekker mine behov er ikke elektrisk, og den er langt billigere (også ny, inkludert bruk) enn den som er helelektrisk.

 

Eneste gode grunn til ikke å smile, er at jeg vet jeg svir av kloden med fossilbrenneren min, at det at jeg kjøper elbil nå, kan gjøre at noen andre får kjøpt en god familieelbil om 5-10 år, og at jeg bidrar til at det utvikles flere elbiler som kan være brukbare frem til jeg trenger neste bil.

Om jeg blir elbileier før regjeringen innfører mer avgifter? Neppe. Men det sier mest om hvor glade fossilkameratene i regjering er i elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dårlig eksempel å bruke en Leaf 2011 modell, den hadde vel 20 mil rekkevidde hvis du hadde medvind og kjøttkaker til middag. Tør ikke tenke hva den har i rekkevidde i dag når batteriene er godt brukt...

Nå ble det ikke satt krav til minimum rekkevidde, men svært billig + plass til en familie på 4 med hund. Hvis du bare skal fylle på med krav så gjør det skikkelig. 0-100 på 2 sekunder, hengerfeste som kan dra 5 tonn, bagasjeplass til 8 ferdig oppblåste luftmadrasser etc. Da får du "bevist" poenget dutt og klarer samtidig å fremstå som komplett urimelig kravstor.

 

Hva med folk, rik og fattig, som er avhengig av bil som kan ta dem til og fra hytten på andre siden av landet?  :hmm:

Jeg bor i Bergen og har hytte i Sarpsborg. Selv om jeg kunne kjøpt meg en elbil for daglige ærend så finnes det ikke noen elbiler som dekker behovet med å ta meg til å fra hytten 2-3 ganger i året. Ingen elbil, selv long range Teslaer (som jeg ikke har råd til) kommer seg hele distansen på én lading, og det er ikke aktuelt å øke kjøreturen fra ~9 timer til 13++ timer pga jeg må vente på bilen skal lade.

Det gjelder deg også. Sleng på noen flere krav så får du bevist hvor komplett urimelig kravstor du er. Dette forsøket var åpenbart for svakt ettersom du fikk et forslag til elbil som gjør akkurat det du ber om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kan starte med 15% moms på "luksusbiler" som S og X, og selfølgelig tilsvarende fra andre merker

Stort sett bare rike personer som kjøper slike

Det er ingen grunn til å innføre det på denne måten.

MVA er en avgift som i utgangspunktet er pålagt alle varer som selges i Norge (unntak for bøker), det er på tide å fjerne unntaket som kun gjelder enkelte kategorier av elektriske kjøretøy.

 

Er ikke produktene egentlig konkurransedyktige sa dere? Neivel, da er de ikke det og da vil salget stoppe opp til fordel for produkter som er konkurransedyktige.

 

 

Er det bare rike personer som kjøper Audi E-tron? Eller Skoda Superb? Koster mye for en ny stor moderne bil uansett.

Skal vi se.. Model S starter på ca 720k for en utstillingsbil. Superb koster fra kr 427700,- som stasjonsvogn.

 

Fantastisk rente hos Tesla og "gratis" drivstoff/ingen service gjør gjerne model S billigere enn tilsvarende andre biler.

Ahh, du kjøper Tesla sin markedsføring rått ser jeg.

Renta på lån via Tesla er ca den samme som Skoda tilbyr. (4,06% effektiv hos Skoda ved lånebehov 150k, 3,97% hos Tesla ved lånebehov på kr 477633,-) 

 

En slik dobbelt-beskatning fører til at flere i familiebilsegmentet tvinges over til eksosutslipp mot sin vilje.

WOW, bare WOW.

Du har fått med deg at alle andre varer du kjøper (unntatt bøker) er noe du betaler mva for?

 

Nå har jeg fått sjekket litt, det viser seg at elbilsalget falt kraftig, det var bare 38% i juli i forholdt til 45% i juni, det tyder på at innføring av bomavgift på elbil kan være en faktor sier elbilforeningen.

 

For meg viser det at miljø ikke er det viktigste ved valg av kjøretøy.

Artig at Elbilforeningen skal dramatisere slik, det viser jo bare hva slags organisasjon de egentlig er. 

 

Jeg synes du undervurderer "fattige". Når du først sammenligner med Somailia så har vi null fattigdom i den konteksten. Null.

Det kommer an på hvilken gruppe i Somalia du sammenligner med.

Hvorfor må du alltid begynne med slikt usaklig piss?

 

"Trillingene" (i-miev,i-on,) koster av og til ned mot 30 000 i innkjøp om man takler en bulk eller to. Den koster nok vesentlig mindre rundt 15.000 i året og har plass til 4 personer og en liten hund (på bekostning av bagasjeplass). En Nissan Leaf 2011 koster ofte ned mot 50 000 og har plass til 5 personer + litt mer bagasjeplass. Årlige utgifter, inkludert verditap, lånerente, viskere, vedlikehold, dekk, forsikring, strøm etc kommer på ca 20 000 kr.

Har du forsøkt å plassere et hundebur bak i en trilling? Hvor finner du et bur som faktisk passer inn der? Jeg tviler på at det finnes.

Å anbefale en Kei-car som familiebil er forøvrig helt fjernt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For alt du vet kan de ha anskaffet seg hunden før økonomien gikk dundass. Og man fjerner ikke et familie medlem fordi. Vi er ikke Mao-kina eller.

 

Sosial stønad i Norge, for 2 stk er veldig langt fra en halv million.

 

De får 10100 kr (Etter at husleie, strøm osv er betalt) på kr 10100. Som skal brukes til og betale fotball trening, ditt og datt..

Eller kan ta det direkte fra NAV:

 

De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene med mer, og tar videre hensyn til andre sider av dagliglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsettelse av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye.

 

Så la oss si de kan klare og ha en 1000 lapp til overs, de får garantert ikke lån uten en jobb. Må de spare en 300 måneder for og få råd til bilen med prislappen du kom med.

 

Snakk om langsiktig tankegang.

 

Ja norske fattige har det bedre enn de i Somalia. Så de trenger ikke kjøpe småpakninger med mat her, var ikke det som var poenget.. Men store ting som bil, som er veldig dyrt. Så vil de handle i et mønster som en fattig tenker. Psykologien er like relevant om du er super fattig eller litt fattig. 

 

De handler i de samme mønsterene, og har den samme tankegangen. Som var poenget.. Ikke at somalia fattige og norsk fattige er like.

Du er helt på bærtur. Norske "fattige" tenker og handler ikke som fattige i Somalia. I Somalia har de ikke støtteordninger for fattige. De risikerer å sulte i hjel og ikke ha tak over hodet eller pappeske for den del. Det er helt andre forutsetninger enn i Norge og derfor handler de annerledes. Bilkjøp er nok heller ikke noe fattige Somailere en gang tenker på.

 

Når det gjelder "fattige" i Norge kan du ikke bare ignorere husleie, strøm, barnebidrag og andre stønader i forbindelse med barn. For å få sammenlignbare tall med arbeidende må selvsagt disse stønadene inkluderes i det som kalles inntekt. En familie på 4 med hund, får garantert mer enn en halv million om begge er trygdet.

 

Om familien sliter med å forsørge barna på tross av alt dette, og velger å beholde en hund som koster typisk 10-15 000 i året, så bør kanskje barnevernet ta en samtale med de. Det er ingen menneskerett å ha hund på statens bekostning eller barnas bekostning.

 

Har de råd til eksosbil i tillegg så er det regnestykket veldig enkelt. Bytt ut eksosbilen med elbil, uten at det koster noe mer per måned i totale utgifter. Selv "fattige" får nærmest kastet lån etter seg, så det er bare å legge fram nåværende bilregnskap og budsjett for kommende elbilregnskap så er den i boks. Om man har et snev av økonomisk sans da. Jeg skrev som sagt "de fleste" fordi enkelte er som fluepapir på inkassokrav. Sorry, men de har neppe noen framtid med bil i det hele tatt, el eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er helt på bærtur. Norske "fattige" tenker og handler ikke som fattige i Somalia. I Somalia har de ikke støtteordninger for fattige. De risikerer å sulte i hjel og ikke ha tak over hodet eller pappeske for den del. Det er helt andre forutsetninger enn i Norge og derfor handler de annerledes. Bilkjøp er nok heller ikke noe fattige Somailere en gang tenker på.

 

Når det gjelder "fattige" i Norge kan du ikke bare ignorere husleie, strøm, barnebidrag og andre stønader i forbindelse med barn. For å få sammenlignbare tall med arbeidende må selvsagt disse stønadene inkluderes i det som kalles inntekt. En familie på 4 med hund, får garantert mer enn en halv million om begge er trygdet.

 

Om familien sliter med å forsørge barna på tross av alt dette, og velger å beholde en hund som koster typisk 10-15 000 i året, så bør kanskje barnevernet ta en samtale med de. Det er ingen menneskerett å ha hund på statens bekostning eller barnas bekostning.

 

Har de råd til eksosbil i tillegg så er det regnestykket veldig enkelt. Bytt ut eksosbilen med elbil, uten at det koster noe mer per måned i totale utgifter. Selv "fattige" får nærmest kastet lån etter seg, så det er bare å legge fram nåværende bilregnskap og budsjett for kommende elbilregnskap så er den i boks. Om man har et snev av økonomisk sans da. Jeg skrev som sagt "de fleste" fordi enkelte er som fluepapir på inkassokrav. Sorry, men de har neppe noen framtid med bil i det hele tatt, el eller ei.

Du antar at de fattigste er trygdet. Finnes fattigere mennesker i Norge og. Samt mange fattige hjem er ganske dysfunkjonelle. Aka en far med alkohol problem, mor med ditt og datt etc. Ikke vær Dunning-Kruger og tro alle er like ressurs sterke som deg.

 

Samt fattige bruker en større del av sitt budsjett på "underholdning", som alkohol etc. Enn vanlig mann.

 

Hvorfor antar du at fattige i Norge har en annen psykologi? Er dette bare en følse du har, eller ligger det noe emperisk bevis bak det?

 

Oh du ignorerer fint det faktum at det vil ta dem en evighet og spare opp nok penger til en elbil. En tid de må kjøre eksosbil, og bli enda fattigere om du fikk viljen din...

 

Ja lett og få lån til 24% rente ja som fattig uten inntekt. Men prøv og få et normalt lån.. 

 

Selv de som er ungufør kommer så vidt opp i 500k som 2 stk, og de har en del høyere satser en mange.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

WOW, bare WOW.

Du har fått med deg at alle andre varer du kjøper (unntatt bøker) er noe du betaler mva for?

Kanskje en dårlig formulering fra meg, men jeg må vel forklare konteksten med teskje: Dobious foreslo en "luksus"-mva på 15% for Tesla model S og X og lignende biler og 0% mva på rimeligere elbiler. Altså dobbel sosial profil, ikke dobbbel skatt som jeg skrev. Synes man den sosiale profilen på inntektskatt er for slapp så får man heller gjøre den brattere, i stedet for å differensielere mva ut fra prisen på bilen.

 

Det kommer an på hvilken gruppe i Somalia du sammenligner med.

Hvorfor må du alltid begynne med slikt usaklig piss?

Følg med! Det var DirekteDemokrati som begynte med Somalia-pisset. Jeg håper han innser hvor tåpelig det er å dra inn fattige Somailere i en diskusjon om elbilkjøp i Norge. Det er på tide å avslutte det blindsporet.

 

Har du forsøkt å plassere et hundebur bak i en trilling? Hvor finner du et bur som faktisk passer inn der? Jeg tviler på at det finnes.

Å anbefale en Kei-car som familiebil er forøvrig helt fjernt.

Jeg kjenner ikke til uttrykket Kei-car, men bilen har da vitterlig 4 seter (som var kravet) og plass til hund (av type liten som jeg påpekte samtidig med at jeg påpekte at det går ut over bagasjeplassen). Nei, den passer ikke til å kjøre til hytta i Hemsedal som denne fattige familien neppe har, med hengeren de neppe har, eller barnevogna som ikke ble nevnt og kanskje ikke fins lengre. Men den fyller kravet som ble framsatt, så jeg anser oppgaven som fullført. Er målet bare å kverulere så kan man enkelt følge opp med en tirade av urealistiske krav så man får "bevist" poenget sitt etter mye om og men og kverulering. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Elbilsalet auka med 51,9% samanlikna med juli 2018, so det er litt pussig å kalle det eit "fall". Det vil alltid vere variasjon frå månad til månad, spesielt om sommaren, so det er betre å samanlikne same månad frå år til år. Det totale bilsalet gjekk ned 4,5% samanlikna med juli 2018.

I Norge har det så langt blitt solgt 44.000 elbiler, mot 36.000 på samme tidspunkt i 2018. Det er en økning på 22 prosent. Tallene fra CAM viser også at det ble registrert færre elektrifiserte biler i Norge i andre kvartal i 2019, sammenliknet med første kvartal.

 

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 38 prosent. I første halvår 2019 var elbilandelen på 45 prosent, med mars som beste måned med 58 prosent elbilandel.

Det var til sammen solgt 3484 elbiler i juli i Norge, mot 7427 elbiler i juni. Vi må tilbake til juli i fjor for å finne en dårligere måned, men da var til gjengjeld salget bare 2287 biler.

 

Det er normalt med et fall i juni, men dette er et større fall enn normalt. Fallet var ekstra stort i Norges største elbilfylke, Akershus, hvor elbilandelen falt til 34 prosent, mot 47 prosent av alle biler første halvår.

All denne jukkinga med statistikk vert irrelevant med ei enkelt opplysning:

Tesla registrerer nesten ingen bilar i fyrste månad av eit nytt kvartal. Dvs januar, april og juli. Tesla Model 3 er den desidert mest selde bilen i landet i år. Difor er elbilsalet i år dårlegare i januar, april og i juli, og det var over 50% i mars og juni. I juni vart det registrert 3012 nye Tesla Model 3 mot berre 308 i juli. Det har ingenting å gjere med anna enn når det kjem skip med Tesla frå Nederland.

 

Og likevel – utan hjelp av Tesla – vart elbilsalet i juli 2019 51,9% høgare enn i juli 2018.

 

Reknar CAM med ladbare hybridar? Det må dei gjere og då kan tala forklarast med at salet av ladbare hybdridar fell som ein stein. Folk vil heller ha reine elbilar utan ein fordyrande eksosmotor. Salet av ladbare hybridar gjekk ned 35% i juli i år samanlikna med juli i fjor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du antar at de fattigste er trygdet. Finnes fattigere mennesker i Norge og. Samt mange fattige hjem er ganske dysfunkjonelle. Aka en far med alkohol problem, mor med ditt og datt etc. Ikke vær Dunning-Kruger og tro alle er like ressurs sterke som deg.

Du snakket om en familie med 2 voksne, 2 barn, en hund og eksosbil. Joda, det finnes dysfunksjonelle hjem og folk som ruser seg og sover i bakgater. Men ikke med 2 barn, hund og eksosbil.

 

Du kan slutte med disse hersketeknikkene. Jeg har ikke noe sted sagt at jeg tror alle er like ressurssterke som meg. Prøv å les for å forstå, ikke for å prøve å misforstå og mistolke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skal vi se.. Model S starter på ca 720k for en utstillingsbil. Superb koster fra kr 427700,- som stasjonsvogn.

 

 

Ahh, du kjøper Tesla sin markedsføring rått ser jeg.

Renta på lån via Tesla er ca den samme som Skoda tilbyr. (4,06% effektiv hos Skoda ved lånebehov 150k, 3,97% hos Tesla ved lånebehov på kr 477633,-)

 

Nå tenker jeg på en Superb som har såppas banal luksus som ryggekamera, og bittelitt power (275hk). Er vel oppi minst 600 tusen da.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til uttrykket Kei-car, men bilen har da vitterlig 4 seter (som var kravet) og plass til hund (av type liten som jeg påpekte samtidig med at jeg påpekte at det går ut over bagasjeplassen).

Du mener det er greit med en bil der man ikke kan transportere hunden på forsvarlig vis (bur)..

En Kei-car er en bil laget etter svært spesielle japanske regler. Mitsubishi I er en slik bil, I-MiEV er en elektrisk utgave av denne og den første elektriske Kei-car.

 

 

Nå tenker jeg på en Superb som har såppas banal luksus som ryggekamera, og bittelitt power (275hk). Er vel oppi minst 600 tusen da.

Du mener altså at kun den største motoren bilen leveres med er tilstrekkelig?

Skoda Superb selger nok langt bedre med minste motor enn største motor fordi det rett og slett ikke er så viktig for folk flest med motor.

Ryggekamera koster 4000,- ekstra så det er fortsatt et godt stykke opp til Teslaen.

Hva med denne ekstremt gunstige renta, den forsvant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener det er greit med en bil der man ikke kan transportere hunden på forsvarlig vis (bur)..

En Kei-car er en bil laget etter svært spesielle japanske regler. Mitsubishi I er en slik bil, I-MiEV er en elektrisk utgave av denne og den første elektriske Kei-car.

 

 

 

Du mener altså at kun den største motoren bilen leveres med er tilstrekkelig?

Skoda Superb selger nok langt bedre med minste motor enn største motor fordi det rett og slett ikke er så viktig for folk flest med motor.

Ryggekamera koster 4000,- ekstra så det er fortsatt et godt stykke opp til Teslaen.

Hva med denne ekstremt gunstige renta, den forsvant?

Skal man matche de 417 hestene som billigste Model S har så synes jeg det ja. Og model S har veldig mye stæsh som standard. Er vel 9 kamera på den f.eks.

 

Nei det med lånerente akkurat nå må jeg inrømme at jeg ikke har satt meg inn i, men for noen måneder siden var den latterlig gunstig. Endres nok hele tiden.

Lenke til kommentar

Hva med folk, rik og fattig, som er avhengig av bil som kan ta dem til og fra hytten på andre siden av landet?  :hmm:

Jeg bor i Bergen og har hytte i Sarpsborg. Selv om jeg kunne kjøpt meg en elbil for daglige ærend så finnes det ikke noen elbiler som dekker behovet med å ta meg til å fra hytten 2-3 ganger i året. Ingen elbil, selv long range Teslaer (som jeg ikke har råd til) kommer seg hele distansen på én lading, og det er ikke aktuelt å øke kjøreturen fra ~9 timer til 13++ timer pga jeg må vente på bilen skal lade.

For det første har du unormalt lang avstand til din hytte, for det andre så trenger du lade ca 20 min med en Model 3 for å komme frem til hytten, ikke 4 timer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...