Gå til innhold

Nå øker elbilsalget mest i Finnmark


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Rekkeviddeangsten blir mindre og det kommer mye bedre bilmodeller. Du får biler som fungerer bedre på vinterføre, sier hun.

Modell 3 ble lansert med 560 km rekkevidde, firehjulsdrift og CCS-plugg

 

– Det vil alltid være mer lønnsomt å kjøpe elbil enn en bil som slipper ut CO2, sier hun.

Tullprat. Det var det ikke for meg og jeg er neppe alene om det. Men jeg er fornøyd selv om det koster meg mer.

 

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, kom det fram at staten tapte 3 milliarder kroner i skatte- og avgiftsinntekter som følge av at vi kjøpte flere elbiler enn ventet i år.

Dette tallet er som gift for miljøpolitikken. Det skal ikke være sånn at staten profiterer på miljøødeleggelser. 25% mva er naturlig og rettferdig og må komme gradvis, men ikke CO2-avgifter, nybilavgifter etc. Miljøriktige valg skal ikke motarbeides med økonomiske motiver. Kompenser heller med økte avgifter på bensin og diesel-biler og selve drivstoffet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De kan starte med 15% moms på "luksusbiler" som S og X, og selfølgelig tilsvarende fra andre merker

Stort sett bare rike personer som kjøper slike

Veldig mange med helt normal økonomi som har Model S.

 

Er det bare rike personer som kjøper Audi E-tron? Eller Skoda Superb? Koster mye for en ny stor moderne bil uansett.

 

Fantastisk rente hos Tesla og "gratis" drivstoff/ingen service gjør gjerne model S billigere enn tilsvarende andre biler.

Endret av Complexity
  • Liker 8
Lenke til kommentar

De kan starte med 15% moms på "luksusbiler" som S og X, og selfølgelig tilsvarende fra andre merker

Stort sett bare rike personer som kjøper slike

 

Tullprat. Det er for det meste vanlige folk (som vår familie) som strekker seg opp til en Tesla istedenfor å kjøpe bruktbil med uforutsigbare reparasjoner og høye bom og drivstoff utgifter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De kan starte med 15% moms på "luksusbiler" som S og X, og selfølgelig tilsvarende fra andre merker

Stort sett bare rike personer som kjøper slike

Sånn at folk som meg, med helt normal økonomi, tvinges over på eksosbiler?

 

Helt meningsløst å ha en prisgrense på moms. Skal man ha det på hus, hytte og båt også? Sosial profil har vi allerede på inntektskatten. Å kjøre sosial profil på ikke bare inntekten, men også når man skal bruke de gjenværende pengene blir dobbelt opp med sosial profil. Det oppfordrer egentlig bare høytlønnte til å kjøpe flere eksemplarer av ting under den magiske prisgrensa di, og hvor smart er det?

 

En annen ting er at det du kaller luksusbiler passer svært mange familier godt. Mange seter, passe god rekkevidde og bagasjeplass. Noen av de har også hengerfeste. En slik dobbelt-beskatning fører til at flere i familiebilsegmentet tvinges over til eksosutslipp mot sin vilje.

 

Mva-satsen må innføres likt i alle prisklasser, gradvis i små trinn for å unngå kjempereaksjoner i markedet slik danskene tabbet seg ut med. 2,5% mva i 2020, 5% i 2021 osv til 25% i 2030. (evt en variant av dette). Det er kjempeviktig at denne opptrappingsplanen annonseres på forhånd slik at vi vet hva vi har å forholde oss til og at det gir årlige oppfordringer til å handle elbil før mva-hevingen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Modell 3 ble lansert med 560 km rekkevidde, firehjulsdrift og CCS-plugg

 

Tullprat. Det var det ikke for meg og jeg er neppe alene om det. Men jeg er fornøyd selv om det koster meg mer.

 

Dette tallet er som gift for miljøpolitikken. Det skal ikke være sånn at staten profiterer på miljøødeleggelser. 25% mva er naturlig og rettferdig og må komme gradvis, men ikke CO2-avgifter, nybilavgifter etc. Miljøriktige valg skal ikke motarbeides med økonomiske motiver. Kompenser heller med økte avgifter på bensin og diesel-biler og selve drivstoffet.

Ja, og hva skjer med de fattige som ikke har råd til elbil? Kan ikke prise ut diesel og bensin før dem har fått et alternativ.

 

For bil er man rett og slett avhengig av de fleste deler av landet bortsett fra "storbyene" og jeg som bor i top 10 største by i Norge. Så er kollektivt så si umulig for en nyetablert familie etc. Slippe av ungene i barnehagen via buss etc. 

 

Det tar mye tid.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Tullprat. Det er for det meste vanlige folk (som vår familie) som strekker seg opp til en Tesla istedenfor å kjøpe bruktbil med uforutsigbare reparasjoner og høye bom og drivstoff utgifter.

Tenkte på toppmodellene som koster 1 million

Glemte at det finnes billigere modeller S

Lenke til kommentar

Ja, og hva skjer med de fattige som ikke har råd til elbil? Kan ikke prise ut diesel og bensin før dem har fått et alternativ.

Det argumentet begynner å falme ganske mye. Elbiler med god rekkevidde faller stadig i pris (f.eks Peugot e-208 og Tesla model 3 SR+). Brukte elbiler med god rekkevidde faller også en hel del. Tesla model S 85 2013 koster bare 300 000 nå. Det kombinert med lavere driftsutgifter enn på den slitne eksosbilen burde gjøre regnestykket enkelt også for "fattige".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Modell 3 ble lansert med 560 km rekkevidde, firehjulsdrift og CCS-plugg

 

Tullprat. Det var det ikke for meg og jeg er neppe alene om det. Men jeg er fornøyd selv om det koster meg mer.

 

Dette tallet er som gift for miljøpolitikken. Det skal ikke være sånn at staten profiterer på miljøødeleggelser. 25% mva er naturlig og rettferdig og må komme gradvis, men ikke CO2-avgifter, nybilavgifter etc. Miljøriktige valg skal ikke motarbeides med økonomiske motiver. Kompenser heller med økte avgifter på bensin og diesel-biler og selve drivstoffet.

Ja, og hva skjer med de fattige som ikke har råd til elbil? Kan ikke prise ut diesel og bensin før dem har fått et alternativ.

 

For bil er man rett og slett avhengig av de fleste deler av landet bortsett fra "storbyene" og jeg som bor i top 10 største by i Norge. Så er kollektivt så si umulig for en nyetablert familie etc. Slippe av ungene i barnehagen via buss etc. 

 

Det tar mye tid.

Elbil er det billigste du kan eie. Og elbil er ikke ensbetydende med en dyr Tesla.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne vært fint med er link til statistikken.

Nå har jeg fått sjekket litt, det viser seg at elbilsalget falt kraftig, det var bare 38% i juli i forholdt til 45% i juni, det tyder på at innføring av bomavgift på elbil kan være en faktor sier elbilforeningen.

 

For meg viser det at miljø ikke er det viktigste ved valg av kjøretøy.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det argumentet begynner å falme ganske mye. Elbiler med god rekkevidde faller stadig i pris (f.eks Peugot e-208 og Tesla model 3 SR+). Brukte elbiler med god rekkevidde faller også en hel del. Tesla model S 85 2013 koster bare 300 000 nå. Det kombinert med lavere driftsutgifter enn på den slitne eksosbilen burde gjøre regnestykket enkelt også for "fattige".

Faller stadig i pris.. Ok gi meg et alternativ for en familie på 4 med hund.. Budsjett 30000,-

 

Finner ingen elbil til den prisen. Og IKKE en stor elbil med plass til hund og bagasje.

 

Langtids utgiftene er irrelevante. Da fattige ikke har råd til og tenke langsiktig. De lever fra dag til dag, måned til måned.

 

Derfor man ser handlemønsteret i fattige land. Som Somalia. Kjøpes det veldig mye små pakninger med mat, fordi dem rett og slett ikke har råd til og handle mat for flere dager i større pakninger. Selv om det blir billigere i lengden.

 

Det er da ganske elementært om fattige, at de ikke kan/eller tenker langsiktig. 

 

Bare 300000,- ....... Bra du har perspektiv... Ta vekk en 0 så er du på de fattige sitt budsjett.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Juli er en unntaksmåned for bilsalg, boligsalg etc. Folk er på ferie da. Både selgere og potensielle kjøpere er stort sett på ferie den måneden. Man må derfor kunne forvente noe spesielle tall i juli. Både det lave totalsalget og ferieavviklingen vil gi høy statistisk varians i juli. Bare vent til januar så vi kan se trendene fra hele året. Evt. se på fjoråret.

 

Både miljø og økonomi er viktig for valg av kjøretøy. De to faktorene er ikke fristilt hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faller stadig i pris.. Ok gi meg et alternativ for en familie på 4 med hund.. Budsjett 30000,-

 

Finner ingen elbil til den prisen. Og IKKE en stor elbil med plass til hund og bagasje.

 

Langtids utgiftene er irrelevante. Da fattige ikke har råd til og tenke langsiktig. De lever fra dag til dag, måned til måned.

 

Derfor man ser handlemønsteret i fattige land. Som Somalia. Kjøpes det veldig mye små pakninger med mat, fordi dem rett og slett ikke har råd til og handle mat for flere dager i større pakninger. Selv om det blir billigere i lengden.

 

Det er da ganske elementært om fattige, at de ikke kan/eller tenker langsiktig. 

Jeg synes du undervurderer "fattige". Når du først sammenligner med Somailia så har vi null fattigdom i den konteksten. Null.

 

"Fattige" her i Norge, med eksosbil, 2 voksne, 2 barn og hund, har gjerne en samlet årsinntekt på godt over en halv million. De kan tenke langsiktig og de aller fleste har økonomisk handlingsrom til å bytte ut eksosbilen med en elbil. Eksosbilen koster dem antagelig over 30 000 i året fra før og det er lett å få lån til en elbil som også koster dem 30 000 i året inkludert avdrag og renter, og har plass til hele familien.

 

"Trillingene" (i-miev,i-on,) koster av og til ned mot 30 000 i innkjøp om man takler en bulk eller to. Den koster nok vesentlig mindre rundt 15.000 i året og har plass til 4 personer og en liten hund (på bekostning av bagasjeplass). En Nissan Leaf 2011 koster ofte ned mot 50 000 og har plass til 5 personer + litt mer bagasjeplass. Årlige utgifter, inkludert verditap, lånerente, viskere, vedlikehold, dekk, forsikring, strøm etc kommer på ca 20 000 kr.

 

Har man ikke råd til disse så har man neppe råd til eksosbil heller. Som sagt, det fattige-argumentet begynner å gå ut på dato. Er man student uten sidejobb og sommerjobb må man selvsagt tenke annerledes: buss, sykkel, sko, havregrøt, fretex, bo i et kott etc.

 

Men de fleste "fattige", har nok handlingsrom til å kunne kjøpe f.eks en splitter ny Peugot e-208.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes du undervurderer "fattige". Når du først sammenligner med Somailia så har vi null fattigdom i den konteksten. Null.

 

"Fattige" her i Norge, med eksosbil, 2 voksne, 2 barn og hund, har gjerne en samlet årsinntekt på godt over en halv million. De kan tenke langsiktig og de aller fleste har økonomisk handlingsrom til å bytte ut eksosbilen med en elbil. Eksosbilen koster dem antagelig over 30 000 i året fra før og det er lett å få lån til en elbil som også koster dem 30 000 i året, og har plass til hele familien.

Man er da like relativt fattig. Og handler på de samme måtene.

 

Nei enkelte har lite handlingsrom. Noenganger jobber bare 1, noenganger jobber bare en av partene en 50% stilling, noenganger jobber ingen.

 

De kan tenke langsiktig, men de gjør de ikke. Grunnet psykologi som regel. Om du vil lære mer om fattige og hvordan de tenker etc kan jeg anbefale en lett fordøyelig TED video.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p4JPFr8g3yQ

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men de fleste "fattige", har nok handlingsrom til å kunne kjøpe f.eks en splitter ny Peugot e-208.

Du har flere ganger vist at du ikke har helt bakkekontakt når det gjelder "fattige", Når vi snakker om 300.000.00.- så blir gruppen mye større en bare navere/sosialklientell. Foreksempel nyetablerte med hus/billån har vanskelig med og få forhøyet lånet, etablerte som har problemer med et par prosent rente-høyning må også slite ut nåværende bil de har før de har råd til og bytte, eldre som lever av pensjonen og har høy boligskatt og betale, arbeidere/ungdom som lever litt over evnen, etc. etc.

 

Det er et ordtak som sier følgende "det er dyrt å være fattig"

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er da like relativt fattig. Og handler på de samme måtene.

 

Nei enkelte har lite handlingsrom. Noenganger jobber bare 1, noenganger jobber bare en av partene en 50% stilling, noenganger jobber ingen.

 

De kan tenke langsiktig, men de gjør de ikke. Grunnet psykologi som regel. Om du vil lære mer om fattige og hvordan de tenker etc kan jeg anbefale en lett fordøyelig TED video.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p4JPFr8g3yQ

TED-videoen handler om genuint fattige, ikke norske "fattige". Det er to helt forskjellige verdener. Ordet relativt har ingenting i den setninga å gjøre. Norske "fattige" har et helt annet handlingsrom enn genuint fattige, enten det er snakk om India eller Somalia.

 

Jeg skrev spesifikt "inntekt" ikke "jobb", fordi vi har et sosialt system her i Norge som ivaretar de som ikke er i jobb økonomisk. Trygdede har også inntekt. To trygdede personer har gjerne over en halv million i samlet inntekt, gjerne godt over det om de har 2 barn og har tatt seg råd til å ha hund (ca 10-15 000 kr i året).

 

Jeg skriver også "de fleste" fordi jeg er fult klar over at enkelte har fraværende økonomisk tankegang og gjerne kreditorer på nakken hele tiden. Om disse er i stand til å forsørge barn, hund og eie eksosbil over tid stiller jeg meg skeptisk til. De fleste i sånne situasjoner har neppe råd til å beholde eksosbil over tid. Eller eie elbil. Men det er jo ikke prisnivået på elbilenes feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...