Gå til innhold

Kjøring av utenlandsk bil i Norge

Swoon

Anbefalte innlegg

Hei!

Gutt 20 år, tysk statsborger, og bor hos moren min i Stavanger.

Jeg jobber og skatter til Norge.

Man kan kjøre utenlandsk bil dersom man har fast oppholdssted utenfor Norge i opp til ett år uten å søke om det.

Selv om jeg har adresse i Norge, kan jeg gå under kategorien fast oppholdssted i Tyskland dersom jeg har familiemessig tilknytning der. (Vet at dette i grunnen kun gjelder kone og barn)

Faren min har en addresse i Tyskland.

Det jeg da lurer på er: Klarer jeg i min nåværende situasjon på noen måte å snylte meg unna importering av bil og kjøre tysk bil i Norge, uten å miste sosiale rettigheter som sykepenger, pensjon, leger osv.

Får psykisk vondt av å se biler til 250000,- bli solgt for over millionen rent på grunn av en gammel importerings algoritme.

Chris

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det som du seier kun ektefelle og barn i utlandet som du bur hos som er rekna som familiemessig tilknyting. I tillegg skal du besøke familien minst ein gong i måneden.

Det er mogleg å be om å få vurdert din situasjon, men ulempen då er at dersom konklusjonen går feil vei så kan du ikkje lenger skulde på at du var i god tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det som du seier kun ektefelle og barn i utlandet som du bur hos som er rekna som familiemessig tilknyting. I tillegg skal du besøke familien minst ein gong i måneden.

Det er mogleg å be om å få vurdert din situasjon, men ulempen då er at dersom konklusjonen går feil vei så kan du ikkje lenger skulde på at du var i god tro.

Sendt mail til skatteetaten med situasjonen og spurt om avklaring  :thumbs:  Også spurt hva slags bevis de skulle hatt på eventuelle besøk til familie i utlandet.

Tror ikke jeg hadde turt å tatt sjangsen på å kjøre den aktuelle bilen og risikert å måtte "tvangsimportere" den til Norge dersom jeg ble stoppa..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det fine er at man vel kan eksportere den igjen dersom man går på den smellen..

Biler importert etter en gang i 2014 kan eksporteres igjen og man får da tilbake deler av avgiftene..

I følge kalkulatoren på skatteetaten sine sider ser det ut som om dette hadde resultert i et tap på 150000,-.

Tror jeg heller hadde forsøkt å selge bilen i Norge da :blink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...