Swoon Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Hei! Gutt 20 år, tysk statsborger, og bor hos moren min i Stavanger. Jeg jobber og skatter til Norge. Man kan kjøre utenlandsk bil dersom man har fast oppholdssted utenfor Norge i opp til ett år uten å søke om det. Selv om jeg har adresse i Norge, kan jeg gå under kategorien fast oppholdssted i Tyskland dersom jeg har familiemessig tilknytning der. (Vet at dette i grunnen kun gjelder kone og barn) Faren min har en addresse i Tyskland. Det jeg da lurer på er: Klarer jeg i min nåværende situasjon på noen måte å snylte meg unna importering av bil og kjøre tysk bil i Norge, uten å miste sosiale rettigheter som sykepenger, pensjon, leger osv. Får psykisk vondt av å se biler til 250000,- bli solgt for over millionen rent på grunn av en gammel importerings algoritme. Chris 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Kjenner ikke reglene men vi har nok av folk fra EU som kjører utelandsregistrerte biler i arbeidet her til lands. Ville sjekket reglementet ift. EU/EØS/Schengen land og arbeid i Norge. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Som skattemessig bosatt i Norge så tror jeg ikke du kommer deg unna reglene. Men fra 01.07.19 så ble engangsavgiften på biler som er 20 år eller eldre fjernet så nå har det blitt mye billigere å importere bruktbiler. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 I utgangspunktet er det som du seier kun ektefelle og barn i utlandet som du bur hos som er rekna som familiemessig tilknyting. I tillegg skal du besøke familien minst ein gong i måneden. Det er mogleg å be om å få vurdert din situasjon, men ulempen då er at dersom konklusjonen går feil vei så kan du ikkje lenger skulde på at du var i god tro. 1 Lenke til kommentar
Swoon Skrevet 3. august 2019 Forfatter Del Skrevet 3. august 2019 I utgangspunktet er det som du seier kun ektefelle og barn i utlandet som du bur hos som er rekna som familiemessig tilknyting. I tillegg skal du besøke familien minst ein gong i måneden. Det er mogleg å be om å få vurdert din situasjon, men ulempen då er at dersom konklusjonen går feil vei så kan du ikkje lenger skulde på at du var i god tro. Sendt mail til skatteetaten med situasjonen og spurt om avklaring Også spurt hva slags bevis de skulle hatt på eventuelle besøk til familie i utlandet. Tror ikke jeg hadde turt å tatt sjangsen på å kjøre den aktuelle bilen og risikert å måtte "tvangsimportere" den til Norge dersom jeg ble stoppa.. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Det fine er at man vel kan eksportere den igjen dersom man går på den smellen.. Biler importert etter en gang i 2014 kan eksporteres igjen og man får da tilbake deler av avgiftene.. Lenke til kommentar
Swoon Skrevet 3. august 2019 Forfatter Del Skrevet 3. august 2019 Det fine er at man vel kan eksportere den igjen dersom man går på den smellen.. Biler importert etter en gang i 2014 kan eksporteres igjen og man får da tilbake deler av avgiftene.. I følge kalkulatoren på skatteetaten sine sider ser det ut som om dette hadde resultert i et tap på 150000,-. Tror jeg heller hadde forsøkt å selge bilen i Norge da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå